Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Magneet koppelingen voor Bemo door Sylvester
Vandaag om 20:44:25
PB models: koplopers (voorbespreking) door jan47
Vandaag om 20:39:18
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Pauldg
Vandaag om 20:36:36
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Ronald69
Vandaag om 20:34:06
23 augustus modelspoorbeurs Houten door jan47
Vandaag om 20:32:00
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 20:32:00
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door robschuurhof
Vandaag om 20:24:08
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 20:21:40
De bouw van “Bahnstrecke Lahr” door Peter.v.L
Vandaag om 20:08:19
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 20:01:18
Stalen rijtuigen van NS door Rob Moerkerken
Vandaag om 19:40:15
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
Vandaag om 19:34:08
Trix DXI van DC naar AC door wob
Vandaag om 19:32:07
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 19:30:54
pantograaf vastzetten door zofman
Vandaag om 19:21:17
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 19:16:22
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 18:50:21
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
Vandaag om 18:49:04
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door lrrw
Vandaag om 18:48:42
Roco Loc trilt 1 kant op bij optrekken icm klokanker door MadhouseNL
Vandaag om 18:34:41
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door barry1972
Vandaag om 18:21:52
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door MOVisser
Vandaag om 17:56:24
Heimwee naar de NFLS (Noord-Friesche Locaalspoorweg-Maatschappij) door aad52
Vandaag om 17:19:52
't Boemeltje door RobVille
Vandaag om 16:03:29
Configureren GCA50/GCA50a door Gijs
Vandaag om 15:35:03
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 14:34:23
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door tothebeach
Vandaag om 14:20:22
Zillertalbahn door Overet
Vandaag om 11:34:11
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 11:16:48
US diorama in H0 door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 11:08:09
  

Auteur Topic: Bouw van een GTR - 4-assige kolenwagen van de NS  (gelezen 7405 keer)

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 4575
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Re: Bouw van een GTR - 4-assige kolenwagen van de NS
« Reactie #30 Gepost op: 17 August 2022, 11:10:22 »
Stap 12: De juiste kleur

De grijze verf die ik op aanraden van Ed in eerste instantie had gebruikt, was Revell 378, Dunkelgrau. Het resultaat daarvan zag je al op de laatste foto van mijn vorige post. Toen ik de wagon in een treintje bestaande uit een Piko, Roco en Artitiec kolenwagen plaatste, was het echt veels te licht. Toen ben ik ouderwets in een mengbakje (tenslotte deed de NS dat in die tijd ook) op het oog eerst zwarte verf gaan toevoegen, en toen dat ook nog niet tot het gewenste resultaat leidde, blauwe verf gaan toevoegen. Dat laatste was idd de sleutel tot succes.



To be continued...


Montanbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 886
  • Steel is king!
Re: Bouw van een GTR - 4-assige kolenwagen van de NS
« Reactie #31 Gepost op: 17 August 2022, 11:24:08 »
Behoorlijk resultaat al  (y)

Misschien de kier tussen 2 middenbalken dichtmaken? Dat wekt dan meer de suggestie dat het er 1 is. Welliswaar dan iets te breed, maar al met al behoorlijk gelijkend.
MB

It's weird having the same age as old people...........

bouwdraadje

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 4575
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Re: Bouw van een GTR - 4-assige kolenwagen van de NS
« Reactie #32 Gepost op: 17 August 2022, 11:36:04 »
Dank je. Nou, dat zal niet meer gaan. Het model is zoals al eerder een paar keer geschreven al helemaal af hè?! Je moet het daarom nu  zien als een stukje geschiedenis over het gepruts van een beginner met 0 ervaring, maar die uiteindelijk toch wel redelijk tevreden is over zijn eerste kind ;)   

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 4575
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Re: Bouw van een GTR - 4-assige kolenwagen van de NS
« Reactie #33 Gepost op: 19 August 2022, 09:21:52 »
Stap 13: de transfers

Deze dus (Kleinspoor 67):


En om precies te zijn deze:



Ook hier had ik 0 ervaring mee, en dat was te merken >:( . Voor wie het nog niet wist, leg die dingen nooit zonder het bijgeleverde schutvel op een snijmat. Als ijzervijlsel op een magneet! Gelukkig levert Kleinspoor alles in 3-voud  ;)




To be continued...

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 4575
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Re: Bouw van een GTR - 4-assige kolenwagen van de NS
« Reactie #34 Gepost op: 24 August 2022, 12:21:33 »
Stap 14: de lading en de koppelingen

Kolenladingen maak ik altijd met dit blauwe schuim en echte kooltjes



Uitsnijden en vooral niet te hoog maken. Dan zwart schilderen aan de bovenkant en de zijkanten. Kan ook met een zwarte permanente marker. Vanwege de verbindingsplaatjes tussen de GLY's moet er aan beide lange zijden nog een extra stukje uitgesneden worden.



Kooltjes erop strooien en vervolgens met water verdunde houtlijm + een drupje afwasmiddel flink natmaken. Soms moet dit nog een 2e keer, en dan ziet het er als volg uit:



Dan de lading in de bak, de ingekorte koppelingen in de schacht, en de wagon kan in de trein.


 
Eind volgende maand de conclusies, de geleerde lessen en een filmpje van de kolentrein 8).