Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 10:24:10
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Besselspoor
Vandaag om 10:19:34
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:50:53
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door BartvD
Vandaag om 09:32:19
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 09:16:55
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 08:19:18
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Rody v. G.
27 maart 2024, 23:03:46
Al mijn goede ideeën... door MartinRT
27 maart 2024, 22:57:39
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Bauarbeiten im gange door puntenglijder
27 maart 2024, 21:57:02
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
27 maart 2024, 21:16:45
Zwederbaan door nighttrain1
27 maart 2024, 20:44:09
opbouw treinbaan weer opgepakt door teun van drunen
27 maart 2024, 19:21:25
NTM P1 in Schaal-1 door FritsT
27 maart 2024, 18:59:12
PB models: koplopers (voorbespreking) door Marnit
27 maart 2024, 18:58:04
Aachenau West door 741230
27 maart 2024, 18:55:45
  

Auteur Topic: Bouw van een GTR - 4-assige kolenwagen van de NS  (gelezen 5902 keer)

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 4132
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Bouw van een GTR - 4-assige kolenwagen van de NS
« Gepost op: 31 juli 2022, 19:27:15 »
In oktober 2021 kwam ik in dit draadje https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=100080.0 een toen voor mij onbekende 4-assige kolenwagen van de NS tegen. Ook hier https://www.seinarm.nl/Goederen/Kolentransport wordt dit type wagon niet vermeld.
Later kwam ik nog dit draadje van mijn naamgenoot tegen https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=7003.0

Ik vond dat deze wagen niet in mijn tijdperk 3 kolentrein mocht ontbreken, en met dank aan Carel Ruysink voor de scans van de Railhobby, en aangemoedigd door meester Ed van onze club, heb ik de stoute schonen aangetrokken, en ben begonnen met er zelf eentje te bouwen. Mijn ervaring met zelfbouw van materieel tot dat moment was exact 0. De komende weken kunnen jullie hier het verloop van de bouw volgen.



Eelco Storm

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Offline Offline
  • Berichten: 11405
    • Mijn fotoarchief
Re: Bouw van een GTR - 4-assige kolenwagen van de NS
« Reactie #1 Gepost op: 31 juli 2022, 21:16:10 »
Ga je twee van die twee-assige bakkies aan elkaar plakken? Ik volg, staat ook op mijn wensenlijstje  :)

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6810
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: Bouw van een GTR - 4-assige kolenwagen van de NS
« Reactie #2 Gepost op: 31 juli 2022, 22:45:53 »
Ik gluur ook mee  :)
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

odaoda

  • Offline Offline
  • Berichten: 91
Re: Bouw van een GTR - 4-assige kolenwagen van de NS
« Reactie #3 Gepost op: 01 augustus 2022, 10:59:05 »
Uit HUA: NCS/NS



odaoda

  • Offline Offline
  • Berichten: 91
Re: Bouw van een GTR - 4-assige kolenwagen van de NS
« Reactie #4 Gepost op: 01 augustus 2022, 11:03:10 »
en de volgende ook uit HUA:

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 4132
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Re: Bouw van een GTR - 4-assige kolenwagen van de NS
« Reactie #5 Gepost op: 01 augustus 2022, 17:20:11 »
Die tekeningen kende ik nog niet, dank! Hoe dan ook, ze zouden nu toch al te laat zijn. Ik heb het namelijk welllicht niet helemaal goed uitgelegd in het openingsbericht, de wagon is reeds af. Omdat ik zoals gezegd 0 ervaring had, zou het jammer voor zowel jullie als mij zijn geweest als ik het wel "live" had gedaan, en dat het faliekant mis was gegaan. Het wordt dus een bouwverslag met een happy end.

Ik heb destijds voor de versie zonder remmershuis gekozen. Dat leek me namelijk wat gemakkelijker. Stap 1: 2 donoren scoren.



En als je die dan op de tekening legt, dan heb je voor je gevoel een goed vertrekpunt. Eelco had het dus goed geraden ;)



To be continued...
 

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 4132
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Re: Bouw van een GTR - 4-assige kolenwagen van de NS
« Reactie #6 Gepost op: 02 augustus 2022, 20:21:46 »
Stap 2: Uit beide wagons moet een zijwand verwijderd worden. Dat heb ik gedaan door eerst met een klein boortje een flink aantal gaatjes te boren. Hierdoor krijg je een soort afscheurrandje wat ook in een een postzegelvelletje zit. En vergeet daarna de buffers en de opstaptreden aan die zelfde zijden niet te verwijderen.









Het kiert nog flink, maar dat lossen we hierna wel op.

To be continued...

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 4132
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Re: Bouw van een GTR - 4-assige kolenwagen van de NS
« Reactie #7 Gepost op: 05 augustus 2022, 13:45:56 »
Stap 3: vijlen







Stap 4: plakken




Rob Ellerman

  • Online Online
  • Berichten: 4834
  • Modelspoor is emotie...
Re: Bouw van een GTR - 4-assige kolenwagen van de NS
« Reactie #8 Gepost op: 05 augustus 2022, 16:29:47 »
Ik zit naar je lijmpunt te kijken en ik kan me niet onttrekken aan de gedachte dat die samengelijmde verticale profielen in het midden van je nieuwe bak veel te breed zijn….

Rob
Op weg naar Culemborg.... in 1:87 (tp. 3)

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6506
  • Spaar ze allemaal.
Re: Bouw van een GTR - 4-assige kolenwagen van de NS
« Reactie #9 Gepost op: 05 augustus 2022, 18:00:55 »
Even een stuk schuurpapier met dubbelzijdige (tapijt)tape op iets vlaks (glasplaat o.i.d.) plakken en bij beide wagentjes de profielen tot de helft wegschuren en dan tegen elkaar plakken.

Stephan.

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 7486
Re: Bouw van een GTR - 4-assige kolenwagen van de NS
« Reactie #10 Gepost op: 05 augustus 2022, 20:13:13 »
Spannend!
Hemelen Haven,
Zee. Land.
May your coffee kick in before reality does.

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 2960
Re: Bouw van een GTR - 4-assige kolenwagen van de NS
« Reactie #11 Gepost op: 05 augustus 2022, 20:29:45 »
Dit is een leuk projectje!
Bij twijfel kijk ik graag naar de tekeningen van het origineel. Die tekening is ook maatgevend voor de lengte van je aan elkaar geplakte bakken.
In reactie 3 is te zien dat op de aansluiting net zo’n staand profiel moet komen als op de andere verticale vaste delen. Als ik mocht kiezen: (1) de wagenbak op de juiste maat brengen door al een stuk van je hoekprofielen af te vijlen, (2) de rest van het buiten de wand liggende profiel wegvijlen, en (3) op de naad een gewoon staand profiel reconstrueren uit bijvoorbeeld Evergreenstrip.
Het zal dan bijna niet opvallen dat de wagenbak bestaat uit twee delen.

Evengoed waardeer ik dat je de foto’s plaatst nadat je de wagen hebt gebouwd.

Wolter
Moins mais mieux.

Carel Ruysink

  • Offline Offline
  • Berichten: 1060
Re: Bouw van een GTR - 4-assige kolenwagen van de NS
« Reactie #12 Gepost op: 05 augustus 2022, 20:32:54 »
Mijn methode in dit soort klusje is met wet and dry schuurpapier op een vrij dikke glasplaat. Als je het s hurpapier aan beide kante nat maakt hoef je niets vast te plakken. Het verschuift niet en jewerkstuk blijft koel zolang het papier vochtig is.


Carel
Als je bang bent voor de dood dan heb je geen leven

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 4132
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Re: Bouw van een GTR - 4-assige kolenwagen van de NS
« Reactie #13 Gepost op: 06 augustus 2022, 13:53:44 »
Wat ik al eerder schreef, mijn ervaring toen ik ermee begon was 0. Inderdaad is het middenprofiel te dik geworden, maar als ik die had moeten versmallen dan was dat een helse klus geweest. Het plastic vijl je zo weg, maar Fleischmann heeft in de bodem een plaat zitten van gehard staal (die is in een volgende fase nog een keer te zien), die er niet zo even uit te halen is/was. Dat werd me te lastig om die in te korten zonder verdere beschadigingen. Vandaar dat ik de breedte destijds voor lief heb genomen. Misschien bouw ik er nog een keer eentje, en dan gaat de lat hoger  ;)

Stap 5: de kopse kant aanpakken.
De 2 donoren waren voorzien van een gebogen kopse kant. Daar moest dus ook de vijl overheen.




En daarna een stripje Evergreen eroverheen plakken en een klein beetje plamuren:







To be continued...

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4102
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: Bouw van een GTR - 4-assige kolenwagen van de NS
« Reactie #14 Gepost op: 07 augustus 2022, 00:33:37 »
Dat vind ik een merkwaardig uitgangspunt. Sowieso moet je bak van onderstel scheiden, want de stelbalk van de wagen ligt niet flink terug ( zoals normaal) maar bijna gelijk met de wand van de opbouw. Zie de tekening van Odaoda dd 1 augustus. Zodra je beide scheidt valt het stuk ijzer er tussenuit, dus die kan dan ook niet in de weg zitten.
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.