Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door Bert55
Vandaag om 17:02:41
Punt- en hartstukken door odaoda
Vandaag om 16:59:59
Punt- en hartstukken door odaoda
Vandaag om 16:59:12
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 16:54:22
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Bahn-AG
Vandaag om 16:42:57
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door fleischmann1
Vandaag om 16:18:39
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 15:23:03
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 15:15:11
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
  

Auteur Topic: Awe Viaduct  (gelezen 13962 keer)

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4007
Re: Awe Viaduct
« Reactie #105 Gepost op: 15 augustus 2022, 13:11:49 »
Deze had ik nog liggen en er zit verrekte weinig speling in daarom dat er maar 1 per deur zit. Ik heb ook dat slotbout vierkant gebruikt voor de montage. Dus dat zit wel stevig.

Ik heb er nog een paar liggen, die zou ik er evt. bij kunnen doen. Alleen die deuren zijn meer cosmetisch bedoeld.

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6130
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: Awe Viaduct
« Reactie #106 Gepost op: 15 augustus 2022, 14:19:18 »
Zo gaat het bij dit forum: :-X
Ons ben zunig hè...... (y) (y)

Als het moet, ik ook, maar soms wil je net iets beters...

MO
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Houten 30 maart sta ik er weer. Ook met N-schaal.

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4007
Re: Awe Viaduct
« Reactie #107 Gepost op: 20 augustus 2022, 22:49:03 »
Ik had voor de grap eens zo'n roco ijzerzaag gekocht. Ik vroeg eigenlijk om een kniptang voor rails, maar eh... geen liefde voor rails kniptangen van de lokale treinenboer. En toch zie ik die dingen gebruikt worden...

Ik heb nu 1 setje railstaven door midden, maar ik ben niet onder de indruk... Die zaagtandjes zijn... raar. Ze zijn niet helemaal recht.


Ik heb ook mijn andere ijzerzaag bekeken, die tandjes zijn wel recht. Maar de conclusie is dat rails zagen met een handzaag... ellendig is. Zoals jullie kunnen zien, heb ik hier een speciaal hulpstuk geprint om rails te zagen. Misschien dat het met wat oefening beter zal gaan.

Ik wil wel toevoegen dat de rails weer prima leek, nadat de staven door waren. Er was alleen een schoentje gesneuveld. Ik kan dat zagen trouwens nog makkelijker maken, door het hulpstuk aan te passen zodat niet de slepers, maar de staven worden gefixeerd. Ik denk dat dat nog wel een goed idee is om te proberen :police:.

Aan de andere kant. Ik had een boorstandaard gekocht voor de proxxon multitool, de MB200. Dat was een onding en die heb ik met een klein verlies op MP verkocht. Opzich, prima als boor machine te gebruiken, maar je kan er niet mee zagen. Het probleem van dat ding is dat het draaipunt achter de hendel zit. Als je de multitool dan kantelt, kantelt de hendel mee. Je slijpschijf beweegt dan.... zijwaarts wat compleet nutteloos is.


Dat vind ik overigens raar, want de oudere Mb140 die ik nu heb gekocht, is wel goed ontworpen.


Met dit ding wil ik straks flex rails en andere dingen zoals styreen op maat zagen en ook recht zagen. Ik moet er alleen nog een fancy tafeltje voor zoals een XY tafel, maar daar moet ik nog eventjes voor sparen. In de tussentijd wordt het rustig verder dremelen uit de losse pols  :laugh:.

De railsbakken
Ik ben ontevreden met die die ik gemaakt heb.


Ze zijn allemaal 5mm te kort, scheef en er zitten kleine kronkels in. Wel jammer, want dat balsa hout spul groeit niet aan bomen... o wacht. toch wel  ;D.
Ik heb daarom toch geprobeerd om er ook drie van 2mm karton te maken. Dat is gelukt, maar ik moet er nog wat aan doen.

Met nog meer geprinte mallen, heb ik de reepjes aan elkaar gelijmd


Ik moet alleen nog kijken waarmee ik de zijkanten een houtlook ga geven. Ik heb ontdekt dat 2 houten roerstaafjes van werk precies groot genoeg zijn  ;D.

Om te voorkomen dat dit karton straks... gekke dingen gaat doen, wil ik het ballasten deze keer anders aanpakken. Als de bakken gereed zijn (= belegd met kurk) wil ze insmeren met onverdunde houtlijm, de rails er dan direct opplakken en dan ballast er over gieten. Ik heb dat nog niet zo gedaan, maar ik heb er vertrouwen in  ;D

De pijlers.
Ik heb de laatste van de halve pijlers eindelijk geprint. Dat was toch nog 2 uur per helft. En ik had niet altijd zin om te printen. Dan moet mijn raam dicht zijn omdat de tocht problemen geeft. Maar aangezien het rete warm was, wilde ik mijn raam niet dicht doen  ;D.

Ik ga deze zo met seconde lijm aan elkaar lijmen. Seconde lijm is slechts 1 van 2 goedjes in de wereld waarmee je PLA kan lijmen, de ander zijnde een exotisch loctite nummertje. En morgen dan maar eens kijken of milliput een beetje werkt. Ik ga denk ik, maar eerst een kleine test doen.... voordat ik vier uur print werk om zeep help  ;D Die les heb ik geleerd.

Om de pijlers en brugdelen recht uit te leggen had ik iets stom simpels bedacht.... ik heb een draadje gespannen van begin tot eind  ;D


Ik hoop morgen een van de drie railsbakken af te maken. En met 'af' bedoel ik voorzien van kurk, rails, ballast en roerstokjes.
En ik hoop een pijler succesvol van dat milliput spul te kunnen voorzien. Anders gaan we naar de Slaters plasticards kijken  ::).

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Ferdinand Bogman

  • Offline Offline
  • Berichten: 774
Re: Awe Viaduct
« Reactie #108 Gepost op: 21 augustus 2022, 15:30:34 »
Bas,

Het is even wennen, zo’n Roco-zaagje. Volgens mij - ik heb hem niet bij de hand - is om de zoveel tandjes één tandje langer. Het fixeren van de railstaven tijdens het zagen leek mij ook prettig, en daar heb ik dit voor verzonnen:



Op dit spoor meer uitleg.
« Laatst bewerkt op: 22 augustus 2022, 11:21:51 door Ferdinand Bogman »
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

MartinH0

  • Offline Offline
  • Berichten: 588
Re: Awe Viaduct
« Reactie #109 Gepost op: 21 augustus 2022, 16:00:24 »
Hoi Bas,


Lekker bezig  ;D


Zo'n Roco zaagje werkt helaas niet zo goed omdat je teveel kracht moet zetten op de rails. Ik gebruik een dremel met dun slijpschijfje. Rails afkorten werkt prima uit de losse pols. Is ook erg handig bij het maken van melderstukken.


En bij een modelbouwzaak in Koedijk hebben ze volop balsahout voor je.
Met vriendelijke groet, Martin

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6130
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: Awe Viaduct
« Reactie #110 Gepost op: 21 augustus 2022, 16:14:52 »
Er is een verschil tussen een houtzaag en een staal/ijzerzaag.

De tandjes bij een ijzerzaag staan van je af. Bij de roco dan nog eens zigzag.
Je moet dus kracht zetten wanneer de zaag van je af gaat. De zigzag voorkomt vastzitten van het blad.

Bij houtzaag dus net anders om.

Maar, ik heb net als de anderen veel profijt van een slijpschijfje.
En daar heb ik er dan veel van nodig, omdat ze gebroken zijn als ik weer eens moet gaan slijpen.
Diamand schijfje is steeds bij de hand.

Ronald Visser
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Houten 30 maart sta ik er weer. Ook met N-schaal.

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8474
    • Midland
Re: Awe Viaduct
« Reactie #111 Gepost op: 21 augustus 2022, 16:23:58 »
En je rails markeren met tape zodat je niet teveel wegslijpt... ::)

Begint al aardig vorm te krijgen, Bas.

Gr Koen.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4007
Re: Awe Viaduct
« Reactie #112 Gepost op: 21 augustus 2022, 16:37:28 »
Ik heb ook wel menig rails gedaan met de dremel. Maar dat ging niet altijd even goed af. Als de rails op de baan ligt in een boog, zat ik wel eens een mm er naast. En de snede zat dan ook wel eens schuin omdat ik de dremel schuin moest houden. Daarom moet je ook eigenlijk een haakse slijper hebben.. Ik dacht omdat ik nu toch rechte delen maak, dat ik dat misschien beter met een ijzerzaagje kan doen.

Het 2e hulpstuk is met 20 minuten klaar dus dan weet ik meer  ;D #1 liet los bij het printen...

Ik wilde net de 2mm kurk op maat snijden voor de railsbakken toen ik me bedacht: 'Ik heb 2mm karton, waarom nog kurk gebruiken?'

Ik heb een 2e laag gemaakt van het karton. De bodem is nu 4mm dik, de dingen zijn nu wel recht en op lengte. + ik heb ze even gauw zwart gelikt met van Bleijswijck verf.



Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: Awe Viaduct
« Reactie #113 Gepost op: 21 augustus 2022, 19:37:01 »
Bij houtzaag dus net anders om.
O ja? Wat voor bijzondere houtzaag heb jij dan?

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6130
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: Awe Viaduct
« Reactie #114 Gepost op: 21 augustus 2022, 21:47:10 »
Ik gebruik altijd een kettingzaag.   :angel:

Ronald Visser
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Houten 30 maart sta ik er weer. Ook met N-schaal.

gdh

  • Offline Offline
  • Berichten: 791
    • Station Lemmer
Re: Awe Viaduct
« Reactie #115 Gepost op: 21 augustus 2022, 21:53:36 »
Ik heb ook wel menig rails gedaan met de dremel. Maar dat ging niet altijd even goed af. Als de rails op de baan ligt in een boog, zat ik wel eens een mm er naast. En de snede zat dan ook wel eens schuin omdat ik de dremel schuin moest houden. Daarom moet je ook eigenlijk een haakse slijper hebben..
Er zijn opzetstukjes in de handel zodat je de Dremel als haakse slijper kunt gebruiken.

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4007
Re: Awe Viaduct
« Reactie #116 Gepost op: 21 augustus 2022, 23:00:48 »
Als eerste, dit...



is  (y).

Vanavond het eerst stukje kunnen ballasten. Ik heb nog iets gevonden waar kinderen goed voor zijn  :P

Die baby poeder bakjes zijn namelijk erg handig om ballast in te mengen.


Het JAB uitgangspuntendocument dicteert het gebruik van ballast van 60% B79 medium brown en 40% B82 medium grey, beide van Woodland Scenics. Hoewel die kleur afwijkt van wat ik zie op de foto's had ik er geen moeite mee om het te proberen.

Ik was nog bijna vergeten de rails te verven.. Dat kan achteraf natuurlijk, maar waarom zou je? Anyways, ik heb de voor en achterkant gedicht met een plankje hout en wat plakband, alles ingesmeerd met houtlijm (onverdund),


ballast er over heen gegoten en-masse  (y)


voor het terug gieten even een last minute trechter 'gebouwd' van een A4tje,


en zo kwam ik tot een redelijk resultaat. Het ballast moet eigenlijk iets hoger, maar ik ben er content mee.

Van het topic van Ferdinand heb ik het idee goed gejat om ook een klein hulpstukje te maken om de rails recht te leggen. Die code 75 bullhead rails zijn errug flexibel.



De lijm moet nog drogen.




Als het droog is, wil ik het nog wel lichtelijk drybrushen met verdunde aarde gekleurde verf.

Dan had ik aan de zichtkant nog wat roerstokjes gelijmd. Dat moet nog geverfd worden. Ik denk dat ik daar nieuwe verf voor nodig heb. Ik gebruik doorgaans Revell 84 lederbraun die ik dan een beetje nabewerk met verdunde zwarte verf. Dat is leuk voor kolenbunkers ed maar net even te donker voor dit kleine bruggetje,


En als laatste foto van de week, dit deel samen met de girder voor de beeldvorming (ik heb de bovenkant en onderkant nog voorzien van een 0.5 x 8mm styreenstrip).




imo so far so good.

Mvg,

Bas









Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6130
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: Awe Viaduct
« Reactie #117 Gepost op: 22 augustus 2022, 08:43:44 »
Leuke vooruitgang geboekt.

Succes verder

Ronald Visser
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Houten 30 maart sta ik er weer. Ook met N-schaal.

Ferdinand Bogman

  • Offline Offline
  • Berichten: 774
Re: Awe Viaduct
« Reactie #118 Gepost op: 22 augustus 2022, 11:28:06 »
Je moet dus kracht zetten wanneer de zaag van je af gaat.

Zelf zaag ik eerst een beetje “voor” door alleen de trekkende beweging te maken. Maar het zagen van het lijf (het dunne deel) van een spoorstaaf blijft lastig met een zaagje.
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: Awe Viaduct
« Reactie #119 Gepost op: 22 augustus 2022, 12:52:15 »
Ik heb ook veel met Roco zaagjes gewerkt. het nadeel is dat je veel kracht moet zetten en ze slijten vrij snel.
Tegenwoordig gebruik ik bij een los stuk rail een juwelierszaagbeugel met een metaalfiguurzaagje er in.