Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Nieuw boek, BE in de tijd van het derde rijk door Martin Welberg
Vandaag om 12:52:52
Welke winkel voert deze merken? door Rondje_HO
Vandaag om 12:37:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:30:54
Mijn-bouw Indonesie door Pauldg
Vandaag om 12:30:15
Baanbouw Rehausen2 door FransW
Vandaag om 12:25:21
Modelspoorbaan van Einte door defender
Vandaag om 12:15:11
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 12:12:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 11:35:53
Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D] door Eric B
Vandaag om 10:11:11
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.0 door MOVisser
Vandaag om 09:54:12
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
Vandaag om 09:10:43
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Jelmer
Vandaag om 08:29:11
44 Roco vs 44 Brawa door FransW
Vandaag om 07:59:36
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door spoorijzer
Vandaag om 07:50:56
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
07 September 2025, 23:27:50
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Peter Kleton
07 September 2025, 22:46:42
Raadplaatje door grossraumwagen
07 September 2025, 22:16:21
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
07 September 2025, 22:00:18
Ontwikkelingen bij de Selfkantbahn (1.000mm) door frederik19630
07 September 2025, 21:59:16
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
07 September 2025, 21:33:04
Au bord de la Cèze door Syb030
07 September 2025, 21:14:32
Modules van Kees Gorter (vervolg) door NS264
07 September 2025, 21:12:54
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door einte
07 September 2025, 19:38:57
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Hans Reints
07 September 2025, 19:26:41
13 en 14 september Pairi Daiza Steam Railway 10 jaar door GD
07 September 2025, 18:14:51
Veevervoer ss/ ns door Rob Ellerman
07 September 2025, 17:19:13
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Rob Ellerman
07 September 2025, 17:17:46
De modeltreinen van Spoorijzer door Mispoes
07 September 2025, 17:15:34
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Huup
07 September 2025, 16:42:14
Vraag Lima DDM 149868 handleiding door henk
07 September 2025, 16:26:56

Auteur Topic: Help! Heb jaren niet gespoord ...  (gelezen 2030 keer)

Haantje

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
Help! Heb jaren niet gespoord ...
« Gepost op: 24 July 2022, 09:20:26 »
Hallo allen,

Na vele jaren weinig of niks met mijn Fleischmann treinen  te hebben gedaan , begint het nu weer te kriebelen.
Tjonge , wat is er een hoop veranderd van een 'denkend, wissel tot de aansturing van de locomotieven .
Ook kwam ik er achter dat mijn geliefde fabrikant Fleischmann gestopt is met de schaal HO.
Hier door was ik genoodzaakt een ander rail merk uit te zoeken ,dit is Piko  geworden.
Dit vindt ik persoonlijk niet zo'n verkeerde keus ,het ziet er beter uit dan dat van Fleischmann.
Heb inmiddels het Fleischmann/Roco Z21systeem aangeschaft om te gaan digitaliseren . Zo heet dat toch?
Maar heb nu wel een 100 vragen aan jullie :mede hobbyisten.
Zal er met 3 beginnen in de hoop dat jullie ervaring mij  verder helpt,

DE Fleischmann locomotieven hebben zo'n paddenstoel onder op zitten die ik vroeger gebruikte om wissels
te schakelen dmv zo'n schakel contact nr.6402.
Kan ik dit ook toepassen bij een modelbaan aan gestuurd dmv het Z21 systeem.

De railbus van Fleischmann FMZ 6 4405 rijdt die ook op het Z21 systeem ?

Nu heb ik best veel Fleischmann stoomlocomotieven die ik op het Z21 systeem wil laten rijden, deze om laten bouwen is dat verstandig kan dit?
Nieuwe locomotieven aanschaffen van bijv. Roco is geen optie ivm de eerder genoemde paddenstoel.

Al vast bedankt en groet Theo

henk

• Offline Offline
Re: Help! Heb jaren niet gespoord ...
« Reactie #1 Gepost op: 24 July 2022, 09:55:45 »
Welkom Theo!

Je kan de paddenstoel volgens mij nog wel gebruiken, maar erg zinvol is dat bij digitaal niet. Volgens mij hadden nieuwe locs van Fleischmann de laatste jaren ook die paddenstoel niet meer. Er zijn andere manieren met de Z21. Heb je trouwens de witte (z21) of de zwarte (Z21) centrale?

Er bestaan verschillende digitale protocollen om digitale locs aan te sturen. Het meest gebruikelijke bij tweerail is DCC geworden en de Z21 is daarvoor bedoeld. De Z21 praat geloof ik ook nog Motorola, maar geen FMZ en kan dus ook geen locs met een FMZ-decoder aansturen.

Alle modellen zijn van een digitale decoder te voorzien. Kan je laten doen. Je kan het ook zelf leren doen. Het is nodig dat de motor en de verlichting volledig van de stroomafname worden gescheiden. Dat kan bij de oude Fleischmann rondmotoren nog wel een dingetje zijn. Het motorschild zal moeten worden aangepast of moeten worden vervangen. Daarna is het verder niet zo ingewikkeld als je niet bang bent een soldeerbout te gebruiken.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

741230

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 24 July 2022, 10:01:32 »
Beste Theo, ik zit met een vergelijkbaar probleem ik ben ook herbegonnen en spoor intussen nog steeds niet.

Ik heb besloten mijn baan gewoon oldschool analoog te bouwen, het is toch maar een kleine baan en ik vraag me af of digitaliseren wel zoveel toevoegd. Ik ga gewoon Fleischmann trafo's gebruiken. Dat scheelt me weer wat geld en dat kan ik mooi gebruiken voor aanschaf van mooie locs en rijtuigen of wagons.
Groet Erik

Verzonden vanaf mijn
Fleischmann transformator

C-rails

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 24 July 2022, 10:02:28 »
Goedendag Theo,

Leuk, dat je de modelspoorhobby herontdekt hebt. Zelf heb ik het ook een aantal jaren herontdekt en dezelfde verbazing meegemaakt als jij.

Welkom in het digitale tijdperk. Een andere wereld dan het analoog van vroeger. In het digitale tijdperk werken locomotieven met decoders. De locomotieven moeten de signalen van de Z21 'begrijpen' en dat gaat met behulp van elektronica. Een analoge locomotief heeft dat niet en zal dus moeten worden omgebouwd naar digitaal.
Met de digitale controller (Z21) kun je ook de wissels gaan omzetten. Ook deze kunnen worden voorzien van een wisseldecoder.
Ik weet niet of je de 'paddenstoel' kunt gebruiken. Ben niet zo thuis in Fleischmann, maar er zijn anderen, die daar wel een antwoord op hebben. Persoonlijk zou ik het gebruik naar het archief verwijzen en gaan werken met wisseldecoders.

Duikeend

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 24 July 2022, 10:47:51 »
Welkom Theo

er is inderdaad een heleboel veranderd in de laatste jaren. zelf was ik 3 jaar geleden ofzo herintreder op modelspoorgebied en wat ging er een wereld voor me open.  ;)
ik was gewend schakelpanelen te bouwen voor wissels en blokprintjes te maken om treinen automatisch achter elkaar te laten rijden. en nu kan het allemaal automatisch..
pff, dat was even schrikken  ;D Maar het is eigenlijk heel mooi wat er allemaal kan.

Vroeger was wat je kon afhankelijk van de techniek en hoever je die beheerste. dat laatste is dat deels nog wel waar maar de sky is werkelijk de limit.
en dan reist de vraag: wat wil je? wil je zeg maar met je treintjes "spelen" of wil je dat het vol automatisch rijd. Een tussenweg is ook mogelijk uiteraard.
En wil je een vaste baan maken en hoe groot? wat is je budget? Kortom, wat wil je graag gaan doen?
Mijn ervaring is dat het heel verstandig is daar nu even goed over na te denken. eventueel met als tussen stap een proefbaantje om te proberen.
En val niet in de valkuil dingen te doen omdat het kan maar echt te kijken naar wat jij graag wil.

Nu even naar jouw situatie; je geeft aan er jaren niks mee gedaan te hebben. Betekend dat dat je nog wel je treinen van vroeger hebt? Want daar ligt je eerste vraag: wil je die nog gebruiken?
zo ja, kunnen  die ook op je nieuwe rails? ik vraag dat omdat de hoogte van railsystemen inmiddels ook verandert is. En daarnaast hebben die treinen allemaal een lokdecoder nodig om te kunnen praten met je z21. dus daar zit een technisch stuk om mee aan de slag te gaan. je merkt, jouw 100 vragen worden door ons met 100 vragen beantwoord  ;D

Nu kan dit enorm afschrikken, niet doen! Het is een mooie hobby waar een ieder zijn draai in kan vinden. Maar ik heb er veel gezien die vol overgaven begonnen en na een paar maanden erachter kwamen dat ze het toch net even anders wilde. en dan weer opnieuw begonnen. Vandaar dat ik je adviseer eerst eens je licht op te steken en goed te kijken wat je zelf wil. en lees eens wat baanbouw topics hier en kijk youtube filmpjes. Dit zal denk ik een hoop vragen wegnemen en andere vragen weer op roepen ;)

En vragen: uiteraard gewoon stellen  ;D

met hartelijke groet,

Ferenc
Groetjes, Ferenc

mijn knutsels, 1500 in parts en een
hondekop

Pauldg

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 24 July 2022, 11:10:14 »
En ter aanvulling: op tweerail is het tegenwoordig echt niet meer noodzakelijk om een 'Merk' te rijden zoals Piko. Kies een railsysteem en een centrale en zet daarop wat je aanspreekt. Rare compabiliteitsproblemen komen eigenlijk niet meer voor (toch?).
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

Haantje

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 24 July 2022, 11:25:21 »
Top mensen !!
Bedankt voor jullie snelle reacties hier kan ik iets mee , en goed te lezen dat ik niet de enige ben , Henk ik zal nog maar niet zelf die soldeer bout pakken
eerst maar weer wat ervaring op gaan doen , Erik wat jij schrijft heb ik ook overwogen om analoog te blijven rijden maar heb die Z21 aangeschaft met een digitaal locomotiefje en ja toen was ik verkocht , Cor werken met wissel decoders is dus voor mij nog acacadabra maar ga hier me zeker in verdiepen.
Ferenc , jouw stukje lezend  haal ik de tip uit kijk goed wat je wilt , ja die pak ik op en ga me daar echt op toe leggen , eenmaal dingen aangeschaft waar ik later niks mee kan of halverwege zijn en dan tot de ontdekking komen ,het toch anders te willen is ook zonde.

Groet Theo.

VvKan

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: 24 July 2022, 12:12:31 »
De vraag is al eerder gesteld, en waarschijnlijk begrijp je nu nog niet waarom die gesteld is.

Heb je de zwarte Z21  of een witte z21 ?
Het verschil zit hem in de hoofdletter of de kleine letter.

Ook al zal de betekenis van het verschil je nu nog ontgaan, voor "ons" als beantwoorders van vragen is het nu al wel belangrijk, om ons niet op een verkeerd been te zetten en dus geen onzinnige of foute antwoorden te geven.

Verder zeg je ook, dat je wil overstappen (of dat al gedaan hebt) naar Piko rail.   Maar je oude Fleischmann rail zou daarmee misschien nog best wel te combineren zijn, en dat zou ik eerst maar eens proberen voor die de deur uitgaat of de kliko in.

Haantje

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 24 July 2022, 17:56:26 »
Goedemiddag Veroniek ,
Op de witte box staat z 21 start.En is wit van kleur waarvan de z beduidend kleiner geschreven is als 21 ,dus denk kleine letter.
Begrijp waar je naar toe wil betreffende de Fleischmann rails , die had ik dus goed kunnen gebruiken in een schaduw station !
Maar de oude partij was best groot ,dus had hier een gigantische schaduw station mee kunnen maken , en helaas deze voor een habbekrats van de hand gedaan , dus verder met piko ook in een eventueel schaduw station.
Graag ook jouw tips !!
bedankt voor nu , fijne avond groet Theo

SteeF_NS92

• Stefan Akerboom
  • Offline Offline
  • N-spoorder van Nederlands materieel
« Reactie #9 Gepost op: 24 July 2022, 18:33:46 »
Beste Theo

Zou dat paddenstoel systeem laten voor wat het is gezien zoals eerder aangegeven nieuwe locomotieven dit ook niet hebben. Wil je toch hetzelfde effect dan kun je dit doen via een digitaal systeem of conventioneel met een reed contact en een magneetje onder je trein (kan zelfbouw of commercieel).

Wat ik nu eerst zou doen als ik u was gewoon lekker de z21 uitproberen. In de tussen tijd kun je lekker je baanplan en wensen uitdenken en daarop verder gaan bouwen. Neem rustig de tijd, ga hier en daar is kijken (modelspoorverenigingen/beurzen etc) wat er allemaal mogelijk is.

Tot slot kun je in principe alle 2 rail locomotieven van HO op je baan laten rijden, je bent dus niet verplicht tot een bepaald merk. Oude loks zou je kunnen (laten) ombouwen.

Gr
Stefan, die op dit moment ook nog niet spoort  ;D
« Laatst bewerkt op: 24 July 2022, 18:35:37 door SteeF_NS92 »

Sander Fondse

• Offline Offline
  • MSc Micro-Electronics
« Reactie #10 Gepost op: 24 July 2022, 21:12:54 »
De railbus van Fleischmann FMZ 6 4405 rijdt die ook op het Z21 systeem ?

Al vast bedankt en groet Theo
Helaas heeft het Z21 systeem naar mijn kennis NIET het FMZ systeem van Fleischmann overgenomen. Daar alle FMZ loks ook zo gebouwd zijn dat ze geen analoog signaal verwerken, zal dit betekenen dat je helaas de decoder zal moeten laten vervangen. Dit geld voor alle FMZ loks. Staat er TWIN op je digitale loks, dan werken die WEL met z21 (grote en kleine z).
Ho, Duitsland, 1951-1995. Van alles wat.17 *'en voor raden

jandcargo

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 25 July 2022, 10:49:15 »
Hallo,

Mooi dat je weer begint.
Ik heb ook analoog en digitaal door elkaar heen.
Met een keuzeschakelaar zet ik de baan op analoog of digitaal.
je moet dan wel afschakelbare sporen maken anders gaan de locs raar doen.
je kunt dan de oude locomotieven blijven gebruiken en rustig aan digitale locs kopen.

Even over nadenken en succes   jandcargo

AlbertG

• Offline Offline
    • Modelbaan Den Akker / Rocrail / DCC-EX
« Reactie #12 Gepost op: 25 July 2022, 11:05:31 »
Misschien is deze serie video's nuttig voor de herintreders:
https://www.youtube.com/playlist?list=PLV0HmPHKLZR56iqWCG9EGT7UBeJerOHHw

Bijna alles wat ik in de video's uitleg heeft betrekking op 2-rail en 3-rail. En waar dat niet zo is geeft ik dat aan.
Hartelijke groeten,
Albert.
Mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/@Albert-DenAkker