Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
Vandaag om 10:44:45
13 en 14 september Pairi Daiza Steam Railway 10 jaar door MOVisser
Vandaag om 10:41:06
Vraag Lima DDM 149868 handleiding door NL-modelspoor
Vandaag om 10:26:59
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door eemstede
Vandaag om 10:24:39
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
Vandaag om 10:17:55
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Simplex
Vandaag om 10:01:07
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 09:58:04
Minder wissels door Eric B
Vandaag om 09:41:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 08:41:57
Plaatdikte van een rangeerbaan door ruudns
Vandaag om 08:23:41
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Lambert
Vandaag om 07:50:01
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Wil uit ZO drenthe
Vandaag om 07:38:17
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 06:18:08
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
06 September 2025, 23:38:38
6 en 7 september terug naar toen door Wim Vink
06 September 2025, 23:34:38
Alweer is de Weller soldeerbout defect door Peter Kleton
06 September 2025, 23:05:54
Raadplaatje door Modellbahnwagen
06 September 2025, 21:50:45
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door BartvD
06 September 2025, 20:36:49
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint. door Huup
06 September 2025, 20:12:59
Deining in Dönsdorf door Basilicum
06 September 2025, 19:19:21
Welke winkel voert deze merken? door Valéry
06 September 2025, 18:55:09
44 Roco vs 44 Brawa door ES44C4
06 September 2025, 17:57:50
Treinsamenstelling vooroorlogse D treinen door Martijnstein
06 September 2025, 17:56:43
PB Models, ICR-rijtuigen door Wilma1970
06 September 2025, 17:38:35
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
06 September 2025, 17:26:39
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
06 September 2025, 15:22:12
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
06 September 2025, 14:51:46
Vraag over aandrijving / tandwielen Roco Blokkendoos (oud) door AP3737
06 September 2025, 13:47:25
NAM ex USATC MK modelbouw studio kit door orientexpress
06 September 2025, 12:21:06
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door Ad Cleijsen
06 September 2025, 10:24:10
  

Auteur Topic: Biesjes ge@#$% met een Lima 3x2=1 Mat46 4-tje  (gelezen 4418 keer)

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2274
    • Biesje.nl
Biesjes ge@#$% met een Lima 3x2=1 Mat46 4-tje
« Gepost op: 18 July 2022, 19:46:29 »
Hoi,

Om te voorkomen dat ik Robs topic kaap met mijn eigen geneuzel een vers draadje gemaakt. Ik ga proberen om adhv mijn oudere berichten een samenhangend verhaal te bakken, voordat ik verder ga met het ding. Ik heb toch vakantie nu :P

Er volgen nu een boel 'kwoots' (citaten) uit andere draadjes (let op de data voor een indicatie hoe lang ik al met dit ding worstel):

Die 4-delige Mat.'46 blijft me roepen de laatste weken. Dat komt omdat ik weer eens bezig was met een ouderwetse Lima Mat.'46 digitaal te maken voor iemand. Dus begon het weer te kriebelen.

Mijn Mat.'46 stellen rijden digitaal en al met de GM&S BB unit motordraaistellen. Maar dat leek mij onhandig voor een 4-tje. Analoog gaat dit misschien nog wel met 2 van die motortjes maar digitaal verwacht ik ellende in verband met de kortkoppelingen in bogen (ene deel zal iets sneller/langzamer gaan als de koppeling uitzwaait) en omdat het in de weg zit bij de koppelingen als ik de 2 motoren naast elkaar zet..

Piko Hondekop aandrijving is een optie, maar deze is flink zichtbaar door de raampjes, ook al zit het draaistel in de bagage afdeling, de motor zit toch bij de Preisers op schoot.

Inmiddels wat ervaring rijker, dus toch maar weer eens naar die 'oude' Rivarossi aandrijving gekeken die ik bewaard had. De Conrad tandwieltjes op de assen geperst, Lima bak aangepast aan de Rivarossi aandrijving, andere motor vervangen door een loopdraaistel en hop: het reed weer net so @#$% als eerst... :-X Je kan pielen met CVs tot je een ons weegt maar het blijft jengelen omdat de tandwielen gewoon niet lekker in elkaar grijpen (zie pagina 9 voor wat Gerard ontdekte).

Maar wat als ik die tandwielen nou ook vervang door die Conrad tandwieltjes? Er zitten er 2 in de aandrijflijn met dezelfde diameter als de tandwielen van de assen. Moet ze alleen iets smaller vijlen. Het gaatje is ook precies goed en past om het asje (1,9 mm gaatje) En jawel, het jengelen was weg! Het rijd veel gelijkmatiger nu (y) . Dus even afstellen met CV 54 op 0 en... de motorwagen werd gelanceerd, dwars door het stootjuk heen en diagonaal tegen de muur... :o

De schade viel mee, maar deze techniek met de Conrad tandwieltjes is schijnbaar zo geavanceerd dat het een scheur opende in het ruimte-tijd continuüm en de cardan as en de cardan beker van de worm as onvindbaar zijn :-\ (ik reed met de kap er af, stom ::) ) Mooi dat ik nog een setje heb, maar afregelen moet even wachten tot ik zeker ben dat de scheur dicht is. Het stel schokt bij kruipsnelheid. Maar ik moet alles ook nog inrijden denk ik.

De Rivarossi aandrijving is sterk genoeg voor een 4-tje denk ik. Heb wat heen en weer gereden maar moet het nog testen in bogen. Die heb ik niet. Maar ik wil eerst de tussenbakken in orde maken en de niet opgelegde (jacobs) bak overgang vervangen door een Piko Hondekop bak koppeling systeem of andere kortkoppeling waar prik door kan.

Weer plannen genoeg. Stukje bij beetje kom ik toch verder 8)

Mvg,

Robert

Net nog wat zitten frutten met motor aansturing, ik krijg het niet netjes kruipend zonder schokken. Zelfs even een Mashima (bijna zelfde formaat als Rivarossi motortje, maar zonder vliegwiel) er in gehangen, maar zelfde resultaat. Niet netjes kruipen. Het gejengel wat er was op matige snelheid is weg met de Conrad 'Reely' tandwielen maar dat is ook alles. Je ziet echt de motor van pool naar pool springen en niet gelijkmatig rond draaien.

Wie weet nog ergens te vinden waar stap voor stap wordt uitgelegd hoe je een LoPi 4 inregelt? En dan bedoel ik niet CV 54 = 0, maar het echte finetunen. Of wie heeft dit allemaal al voor elkaar en wilt zijn/haar motorsturings CVs delen? :angel:

Wisselstraat neemt het stel overigens zonder problemen, maar dat is al het bochtenwerk wat ik kan testen. En de twee tussenbakken zitten met een oogje en een haakje aan elkaar. Dus als daar ook een kortkoppeling komt gat het nog iets zwaarder.

Mvg,

Robert


*iets geknipt waarbij ik reageer op andere berichten en geëdit om het verhaal vloeiender te krijgen*

Met die twee tandwielen van Conrad er tussen gaat het veel beter! (y) Maar nog niet perfect. Het kruipen lukt niet echt met de standaard motor (beter met grote dikke motor). Voorheen ging het ding altijd 'jengelen', de lastregeling bleef compenseren waardoor de trein op matige snelheid zichtbaar harder en zachter ging rijden in een bepaald ritme. Dit is nu grotendeels weg en wordt misschien nog beter als ik de 2 andere tandwielen in de overbrenging ook vervang.

Er zitten in de overbrenging 2 tandwielen met 10 tanden (nu dus vervangen bij mij met de Conrad/Reely rode tandwielen? en 2 met 12 tanden. En warempel, die heeft Conrad ook!

https://www.conrad.nl/p/reely-rondsel-educatief-x-l-7-mm-x-6-mm-soort-module-05-boordiameter-19-mm-518406?searchTerm=Reely%20Rondsel&searchType=suggest&searchSuggest=product

Wel weer smaller maken zodat ze passen.

Nog geen vervanging gevonden voor het wormwiel. En over wormen gesproken: ik denk dat daar ook wat verbetert kan worden. Het viel mij namelijk op dat als ik handmatig de motor as draai, dat de wielen vrij vlot meedraaien. Ik bedoel: er zit nauwelijks een vertraging in. dat verklaart ook het lanceren met CV 54 = 0. De overbrenging vertraagt gewoon niet goed, waardoor het toch niet al te grote motortje een boel kracht moet zetten om het ding in beweging te krijgen.

Na de worm zit er verder geen vertraging meer in de overbrenging. En de worm heeft 2 tanden/wormen! Als de worm vervangen kan worden met een met 1 tand dan scheelt dat een factor 2 aan koppel/kracht die nodig is. Ook gaat de topsnelheid dan flink naar beneden. Je kan een Mat 46 met TGV neigingen natuurlijk altijd digitaal temmen, maar met deze relatief kleine motor en de matige overbrenging heb je gewoon te weinig koppel vermoed ik.

Nu de vraag dus: zijn er wormen met een gelijke diameter en module (0.5) die maar 1 worm hebben? na even zoeken vond ik deze:

https://nl.aliexpress.com/i/33006569957.html?spm=a2g0z.12057483.0.0.2f7421f5GX27Rz

Het originele wormwiel is 6 mm in diameter (buitenkant van de worm). Deze is 5.5 mm. Als het moet kan je de lagers van de worm as iets lager zetten door een vijl op de tandwielkast los te laten. Maar wil ik elfentachtig weken wachten om dit te proberen? Wie weet een meer lokale bron van dit soort spul?

Vond er nog een: https://www.ebay.com/itm/20PCS-6MM-X-8MM-6-8-Hole-0-5M-2mm-1-95MM-Worm-Reduction-Gear-Plastic-0-5-Modulus-/163768906114

Originele worm is messing in de Rivarossi. Misschien gaat het wel nog beter met een plastic worm? Minder wrijving?

Als dit lukt is het enige nadeel wat ik kan verzinnen dat de motor meer toeren moet maken (wat meer herrie op kan leveren), maar daar zit het hem dus net in: daardoor heeft de motor minder kracht nodig om de trein te laten rijden en kan de lastregeling waarschijnlijk beter zijn best doen op de lagere snelheid waardoor de trein soepeler kan kruipen ??? (is maar een gok van mij)

Kortom: wat zijn jullie meningen hierover?  8) . Het liefst sloop ik alle BB units en Piko aandrijvingen uit al mijn stroomlijn materieel en prak ik er Artitec DE2/DE3/Mat54 aandrijvingen in. Maar die zien me al aankomen :( . Ik ben stiekum wel een bodemplaatje/bevestiging voor een Artitec DE2 draaistel aan het maken, voor het geval dat. Ik heb nog een kneus Syntus (dacht ik) DE2 liggen in onderdelen (de Mashima getransplanteerd in een NS 179 waar een Chinees motortje in zat). Maar eigenlijk kan ik die ook weer in elkaar zetten en aan iemand anders verkopen om weer liquiditeiten vrij te maken voor meer moois :angel: .

Ik ga verder nadenken en zo...

Mvg,

Robert


Zoals vermeld zijn de helft van de tandwielen al vervangen en dat geeft al een betere loop. Nu vond ik in mijn bakje met tandwielen en asjes een worm met 1 tand. Deze er in gezet en het rijdt weer een stuk beter door de grotere vertraging (y). De snelheid zag ik geen grote verschillen in, maar dat komt ook omdat ik direct daarna weer CV 54 = 0 deed en de decoder zichzelf inregelde met een hogere referentiespanning. Deze stond eerst op 6.nogwat en nu op 8.nogwat.

Kruipen gaat een stuk beter nu, maar moet nog wat finetunen met motor regeling. Zou toch lachen zijn als deze aandrijving voor een paar euro's te reviseren is met compleet nieuwe tandwielen? Maar ik moet nog op zoek naar het grote wormwiel en een lokale bron van wormen. Helaas glibberen deze niet onder de tegels van mijn oprit :( .

Nog een vraag voor de tandwieldeskundigen: kan het feit dat de tandwielen zo breed zijn ook de rij eigenschappen beïnvloeden? Smallere tandwielen hebben minder contactvlak, en dat is misschien gunstiger?

Mvg,

Robert

Mvg,

Robert

Zat net in de auto op weg naar huis na te denken (dat kan redelijk veilig op een lege snelweg :P ) over de overbrenging.

Oorspronkelijk zitten er dus een 2 gangs worm, een wormwiel met 18 tanden, 2 tandwielen met 12 tanden en twee met 10 tanden in, en dan hebben de wielen dus ook tandwielen met 10 tanden. Ik dacht eerst nog: 2 tanden op 18 tanden is dus een overbrenging van 2:18 = 1:9. Maar omdat er na de worm verder geen vertraging is (het ene wiel grijpt in het andere zonder reductie), komt het dus neer op een oorspronkelijke overbrenging van 2 gangen op 10 tanden van de aangedreven wielen = 1:5. das best wel beroerd, of niet?

Nu dus met een 1 gangs worm een overbrenging van 1:10. Is al veel beter maar wat zijn de ideeën van de specialisten hierover?

Ik ga de Conrad 12 tands wieltjes bestellen, maar voor de 18 tands wiel nog geen directe vervanging gevonden die ik ergens snel kan bestellen. Zelfde geld voor de worm. Kan het spul wel in China bestellen maar dikke kans dat het dan geen klap uitmaakt, want zelfde kwaliteit :P

Mvg,

Robert (die na een werkdag ff gaat Netnixen en morgen of overmorgen weer verder gaat met prutsen)

*knip ivm overschrijden 20000 tekens limiet*

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2274
    • Biesje.nl
Re: Biesjes ge@#$% met een Lima 3x2=1 Mat46 4-tje
« Reactie #1 Gepost op: 18 July 2022, 19:46:58 »
Weet wat stapjes verder 8)

De laatste rijtesten die ik deed waren met een motor van ome Alie. Een ding wat ongeveer precies lijkt op de motor in de 'oude' Roco 2400 en zonder vliegwiel. En telkens als ik dacht in de buurt te komen van mooi kruipen ging er wat anders de soep in met de rij eigenschappen.

In de tussentijd had ik de onderdelen van mijn andere Rivarossi Mat 46 gevonden en daar mee lopen spelen. Zoals gezegd had deze een worm met 1 gang/tand (wat is de correcte term?) en de worm die ik eerst gebruikte een met 2 tanden/gangen. Deze was al vervangen door een worm met 1 gang uit de rommeldoos. Maar ik had nu dus nog een aandrijving. Dus het metalen frame in een Lima onderstel geplakt en de originele Rivarossi motor met fladder vliegwiel er in gehangen. Decoder er in en verhip... het reed best wel goed. Bak even verwisseld met de bak van het viertje en het reed nog steeds best OK:

Fillumpje:

https://youtu.be/OBOh5mvHHLE

Let wel, deze heeft de Conrad/Reely tandwielen op de wiel assen, maar nog de originele Rivarossi tussen tandwielen. Wel mooi schoongemaakt want het lijkt er op dat als er maar een molecuul overdwars tussen de tanden zit dat de aandrijving dan hapert.

Bij de motorbak van het viertje de Chineseroco2400motorkloon er uit gepeuterd (zat met dubbelzijdige tape vast) en de andere Rivarossi motor met vliegwiel er in geplakt (ben een originele motorsteun kwijt). Zelfde instellingen er in en hop, ook goed rijden :)

Ik ben nog niet 100% tevreden met het kruipen, maar vergeleken met wat het was is het al best mooi. De tandwieltjes met 12 tanden zijn besteld bij Conrad, alsmede extra exemplaren van de 10 tandige versie. Kan ik weer even voort :P

Nog een paar plaatjes:



Twee originele worm asjes van Rivarossi, de bovenste heeft 1 gang/tand, de onderste heeft er 2 en is een cadeautje van Bessel (die van mij is ergens in een zwart gat verdwenen voordat ik een foto kon maken). Lastig tellen zo maar je kan zien dat bij de onderste de groef meer diagonaal loopt. Dank je Bessel voor de extra tandwiel kast (y)



Aan de kopse kanten is het makkelijker te zien, maar weer lastig op de foto te zetten :(



Tot slot de tandwielkast van het viertje. Om mijn eigen klunzigheid uit te sluiten had ik originele Rivarossi vervangings asjes er in gedaan. Het ding op de video heeft dus assen met Conrad tandwielen die ik handmatig opgeboord heb naar 2.5 mm. Het lijkt niet uit te maken.

Het is de bedoeling dat de andere tandwielen ook vervangen worden. Misschien gaat het kruipen dan ook beter :-X

Wat vinden jullie? Ben ik te kritisch en rijdt ie goed zo? Of niet kritisch genoeg en moet ik maar een andere hobby zoeken? Ik heb zo'n flauw vermoeden dat diegenen die een goed rijdend exemplaar hebben, een worm met 1 gang hebben. Met de 2 tandige worm  is de overbrenging waarschijnlijk gewoon niet krachtig genoeg. Er moet enige vertraging in zitten.

Mvg,

Robert

We blijven streven naar perfectie, maar ik heb even genoeg van decoders en lastregeling en andere kul.



Piko kortkoppelingen en stuk bodemplaat met draaistel getransplanteerd. Daarna keiharde kortsluiting, want vergeten dat dit kneusje wat ik overnam van iemand een wisselstroom apparaat was. Snel wielen gewisseld en het reed nog steeds ok, ook door een wisselstraat. De Piko draaistellen kloppen ook nog eens met het trapje :D . Later vervang ik deze wel door mooiere draaistellen. De multi color spaghetti in de bak komt van de stukken draad die nog aan de koppelingen zitten. Nog niet aangesloten, ding rijd met slechts 2 assen stroomafname :P De vouwbalgen zijn van een Lima Hondekop.





Stukjes Mat 46 er tussen geplakt om de bakken op correcte lengte te maken. Voor wie ook bezig is met een 4tje is dit dus de locatie waar er ongeveer 4 mm bij moet. Zit nog even met het dak, de panto's van de tussenbakken moeten meer naar het midden toe eigenlijk (van de trein, niet van de bak), maar is ook weer een prutswerk :P Moet natuurlijk geplamuurd en geschuurd worden, maar het hele stel is nog 'ruwbouw' eigenlijk.





Het andere stel met de andere Rivarossi aandrijving. Origineel een Lima die ik ooit eens overnam voor weinig. Het bedrijfsnummer is 279, net even opgezocht en deze is pas in 1992 gesloopt en tot 1990 gebruikt voor proefnemingen (net als bij mij  :-X ) en instructieritten... past eigenlijk dus best in mijn periode 4 thema 8)

Tijd nu om even te Netnixen, weekend is om :( Morgen op het werk zal ik het ding eens op de testbaan zetten met krappe bogen, ik ben benauwd benieuwd :-[

Mvg,

Robert

*edit* Een fillumpje gemaakt op mijn werk:

https://youtu.be/ob34f9_wURw

Kon pas uploaden naar joetoep nadat ik thuis was.

Mvg,

Robert

Weer wat lopen experimenteren:

https://youtu.be/k79jV3eGF9s

Rivarossi motor vervangen door de Roco 2400 motor lookalike uit China. Deze combinatie met de rivarossi tandwielkast had ik al eerder, maar nu heb ik een vliegwiel er bij geplaatst. Moest het frame iets bewerken met een freesje.

Met standaard settings (gewoon lopi 4 project geopend en dit ingeladen) reed het al aardig, maar het begon iets te schudden na de eerste rijstappen, bij sneller rijden was dit schudden weer weg. Op de vide zijn de settings iets bewerkt. Referentie spanning naar 12 volt en iets lopen pielen met 'K slow'.

De Chinese motor zou in theorie sterker moeten zijn dan de originele Rivarossi motor. In een boog bleef deze gewoon staan, zonder slippen (want 4 ASB :P ) Als ik de trein nu met de hand tegenhoud dan draaien de wielen gewoon door en stuiteren naast het spoor. Dus idd meer power :P

Ik dacht al een poos dat een vliegwiel eigenlijk niet meer nodig was bij digitaal rijden en voldoende stroomafname. Maar de rijeigenschappen bij het langzaam rijden worden er flink beter van lijkt het.

Ik wacht nog op de Conrad tandwielen zodat ik die twee 12 tandige tandwielen ook uit kan sluiten. Kkpmo.com gaf aan dat zij een gewenst wormwiel kunnen maken van plastic, maar ze gaven mij nog geen prijsopgave.

Mvg,

Robert

Vandaag de tandwieltjes van Conrad binnen gekregen. Wat een teleurstelling :'( Ik had er meteen 20 gekocht, want ze kosten niet zoveel en ik dacht er wel wat te kunnen gebruiken. Maar bij het openen van het pakketje zag ik het meteen... ze zijn knalgroen! Dat past toch niet mooi bij de rode tandwieltjes?  ::) :P ;D

Even los in de tandwielkast die ik van Bessel kreeg gelegd:



Zoals de Fransen zeggen: Like peas in a pod :D Het ziet er wel vrolijk uit.

Bij dit passen viel mij nog iets op toen ik de worm as die ik bij deze tandwielkast kreeg er in legde en een simulatie deed (worm draaien), en ik ben bang dat dit het hele verhaal onderuit haalt  :-X De worm zit wel heel erg strak tegen het wormwiel aan. Zo strak dat het niet raar zou zijn als dit enorm wringt ende knarst en daardoor de lastregeling gek zou kunnen maken :( Er moet altijd iets speling zitten tussen deze twee delen, en ik zag niks. Zou dit het ei van Columbus kunnen zijn om een zacht zoevende en vloeiend rijdende Mat.'46 te maken?

Kortom dat 5,5 mm diameter wormpje klinkt nu zo gek nog niet... of de worm iets hoger op het wormwiel leggen door een dun stukje plastic onder de twee lagers te leggen.

Maar nu geen zin in om dat te testen :P Andere keer weer.,,

Mvg,

Robert

Nou, met die groene tandwielen er in zag ik geen verbetering eigenlijk. Ik had gehoopt dat het laatste stotteren er uit zou gaan maar neuh... ::)

Mijn conclusie na dit alles: na het vervangen van de tandwielen op de assen en het vervangen van de twee tandwielen met 10 tanden reed het al een stuk beter. De rest was eigenlijk meer een uitdaging maar het oude gezegde 'wie voor een dubbeltje geboren wordt zal nooit een kwartje worden' is helaas van toepassing. De toleranties en variabelen zijn gewoon lastig.

Als ik nu de standaard waardes van een LoPi 4 in de decoder laadt rijdt het al best goed, alleen op stap 1 rijdt het te snel. Maar zodra je dit aan wilt passen begint de ellende van finetunen. Ik kreeg dat niet voor elkaar. En aangezien dit stel dan ook nog eens gekoppeld zou moeten gaan rijden met een andere mat46 of Hondekop ben ik bang dat ik het opgeef. Ik ga een andere aandrijving er in hangen die WEL meteen goed is (hoop ik).

Dus voor wie nog een Rivarossi heeft die beroerd rijdt is dit wellicht aan te raden, bij mij verbeterde het rijgedrag significant. Maar perfect wordt het niet ben ik bang.

Mvg,

Robert

Ok, dit was het verhaal van mijn redelijk gefaalde pogingen om mijn 4-tje goed rijdend te krijgen (voor een tweetje werkt dit overigens beter!). Maar wat is er intussen allemaal gebeurt?

*tromgeroffel*

Oh, en ook nog vriendelijke groeten,

Robert

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22556
Re: Biesjes ge@#$% met een Lima 3x2=1 Mat46 4-tje
« Reactie #2 Gepost op: 18 July 2022, 19:55:36 »
Kliko?  ;D
Of toch maar eindelijk een Roco BR215 draaistel?
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Duikeend

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 2594
Re: Biesjes ge@#$% met een Lima 3x2=1 Mat46 4-tje
« Reactie #3 Gepost op: 18 July 2022, 19:55:58 »
Leuk, nog 1  (y) ik ben er ook al een tijdje mee bezig maar nog niet ver genoeg om er al een topic aan te wagen  ;D
Ik zou trouwens nog even kijken of je het niet zonder de quotes kan doen want nu leest het niet echt lekker  ;)
Groetjes, Ferenc

mijn knutsels, 1500 in parts en een
hondekop

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2274
    • Biesje.nl
Re: Biesjes ge@#$% met een Lima 3x2=1 Mat46 4-tje
« Reactie #4 Gepost op: 18 July 2022, 21:20:00 »
Kliko? Nou moe! :o En nee: geen Roco 215/218 aandrijving, want die zie je door de raampjes :( En ook geen Oostenrijkse (gluurt stiekum in het draadje van Rob want weet het type niet meer, maar daar merken jullie niks van, tenzij ik het allemaal hier opschrijf) ÖBB 2045. Ik heb net wat foto's gemaakt en een filmpje. Spannend hé? :-X

Die quotes waren eigenlijk opzettelijk zodat de datum er bij stond. Ik wilde eigenlijk ook eerdere berichten uit een draadje over het afstellen van de decoder gebruiken, maar die kon ik niet meer vinden :(

Ik ga nu de fotos uitzoeken, video uploaden en verhaaltje schrijven.

Wordt vervolgd... (maar zonder Han Peekel)

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2274
    • Biesje.nl
Re: Biesjes ge@#$% met een Lima 3x2=1 Mat46 4-tje
« Reactie #5 Gepost op: 18 July 2022, 22:48:07 »


Hee, waarom liggen hier de restanten van een Artitec DE2 kneusje welke ik jaren geleden kocht voor weinig?









Nou, daarom dus :o Aandrijving is ingebouwd in de Mat46 motorwagen



Origineel interieur in stukken gehakt en aan elkaar gelast. Gelast? Jawel. Lijmen vond ik niet leuk en met de soldeerbout op 230 graden de delen aan elkaar gesmolten met restjes. Ik moest ook een uitsparing maken voor de motor en alles past redelijk.



Jacobs draaistel van FRIE



Door de messing zijkanten en puntlagers goede stroomafname zonder grote rolweerstand



Kap er weer op



Draaistel zijkanten van het aangedreven draaistel



Styreen plaatjes aan de binnenkant gelijmd met gaatjes op de juiste plek zodat het makkelijk demontabel blijft. Vanaf de buitenkant met een klein freesje iets uitgefreest zodat ik het straks mat zwart kan schilderen en het minder opvalt.





Hatsikidee, er op geschoven en lijkt best ok.





Interieur van volgende bak





En het loopdraaistel van FRIE volgens zelfde principes als het jacobs draaistel. Messing puntlagers voor soepele stroomafname (nog niet verbonden met de decoder). Ik had geen styreen buisjes dus ik heb zitten improviseren met een messing buisje en deze opgedikt met krimpkous :P



Krimpkous goed te zien hier. Ik kan de hoogte nog aanpassen, zodra ik een hoogte heb gekozen zal ik alles vlakker maken.





Piko kortkoppelings mechanieken uit een Hondekop. Simpelweg uit een donor gesneden en getransplanteerd. De draden zijn nog nergens mee verbonden dus het ziet er nog niet netjes uit



Interieur van de eerste klasse bak. Coupes zijn 'geleend' van een Lima hondekop. De maten kwamen tot mijn verbazing goed overeen. De Lima's zijn voornamelijk ingekort bij de blakons en zo. Het is wel iets te breed, maar dat pas ik wellicht nog eens aan.



Weer het jacobs draaistel van FRIE. Ik kan de Karst-O-matics niet gebruiken. Dit wordt een groen viertje met vignetten en reclamebanen.



Het hele treinstel zoals het ar een poos van de buitenkant uitziet, maar nu dus met verbeterde techniek.

Video: https://youtu.be/K7nDv4BMLpg

Nu een filmpje hoe het rijdt. Ik hoop dat het te zien is hoe mooi het kruipt, ondanks mijn gebibber.

Nog genoeg te doen verder: Verlichting inbouwen zoals bij mijn 2-wagen stellen. Met sluitseinen, frontseinen en rangeerseinen. Ook Interieur verlichting komt er in (zaten er gloeilampen in de TP IV stellen of al TL verlichting?) De bodemplaten moet ik aanpassen zodat de trapjes op de juiste plekken zitten. Verder moet ik nog wat plamuren en schuren waar ik de bakken verlengd heb. En de kano's op het dak moeten iets verschuiven. Dan natuurlijk groen klodderen. Het is dan ook de bedoeling dat ik een spuitcabine ga maken en flink ga oefenen met mijn spuitjes... eindelijk... Ik vraag me alleen af hoe ik de snorrige vleugels op de neuzen ga krijgen.

De bakken worden elektrisch gekoppeld met 3 polen: twee voor stroomafname en een om de binnen verlichting te schakelen. De dummy kopbak krijgt een functie decoder. Dit is om het koppelen simpel te houden. Als ik 8 polen door de hele trein moet trekken wordt het te lastig. De piko koppeling heeft 5 polen, maar is lastig te ontkoppelen, FRIE heefteen 8-polige koppeling hiervoor, maar de verbindingen bij de jacobs draaistellen moeten dan ook met dikke 8 polige stekkers die dan in de weg gaan zitten in de bogen.

Tot zover dit verhaaltje. Ik moest even kwijt dat het eindelijk goed rijdt na zoveel pogingen :P

Vriendelijke groet,

Robert

Rob Bennis

  • Stroomlijners, mijn favorieten
  • Offline Offline
  • Berichten: 1141
    • Mijn YouTube filmpjes
Re: Biesjes ge@#$% met een Lima 3x2=1 Mat46 4-tje
« Reactie #6 Gepost op: 18 July 2022, 23:47:31 »
Robert,

Puik werk geleverd, het rijdt soepel en geruisloos.
zo zie je maar een motordraaistel dat goed is ontworpen loopt altijd beter dan een LimaRossi waar de toleranties een beetje 'ruim' genomen zijn en de kwaliteit van de gebruikte materialen te wensen overlaat.

Mijn keuze voor de OBB 2045 was voor al ingegeven door de lage prijs en beschikbaarheid en het feit dat de as afstand overeenkomt met het NS draaistel.
Maar ook dat loopt prima en geruisloos.
<a href="https://www.youtube.com/v/SAgtE7-1lxM" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/SAgtE7-1lxM</a>

Voor de snorren moet je kijken bij Kleinspoor
09 Crème snorren voor mat.’36,40,46,DE1,2,5 (4 stuks) https://kleinspoor.nl/transfer-nr.09.html
Naast de andere die je nodig hebt zoals b.v. reclame banen

Daarnaast nog een aanvulling voor het interieur van de Cr/Br je moet nog het keukenbl :angel:ok maken. In de keuken stonden geen stoelen  ;D

In TP4 was de TL verlichting aanwezig, alleen een enkele uitzonderling had nog gloeilampen.

Rob

« Laatst bewerkt op: 19 July 2022, 08:26:46 door Rob Bennis. Reden: Link toegevoegd en taalfoutjes eruit gehaald »
Met vriendelijke groet,
Rob Bennis

YouTube
Mat 46
Mat 40

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2274
    • Biesje.nl
Re: Biesjes ge@#$% met een Lima 3x2=1 Mat46 4-tje
« Reactie #7 Gepost op: 19 July 2022, 00:08:34 »
Hoi Rob, dank voor de complimenten.

Ja de interieurs zijn nog niet klaar. Er missen ook wat toiletten en zitplaatsen her en der.

Ik ben ook eigenlijk gek dat ik een Artitec kneus slacht. maar ik was het gewoon super zat met die Rivarossi draaistellen en ben toen rigoureus te werk gegaan. DE2 had ik liggen en deed ik niks mee, andere oplossingen had ik moeten kopen. En zoals al eens eerder gezegd: ik ben allergisch voor treinstellen met grote motoren voor de ramen :(

Goede tip over de snorren, ik had wat gegoogled en kwam Reitsma tegen, maar die transfers zijn inmiddels verpoederd denk ik.

Voor de elektrische verbinding zag ik bij iemand draadjes met magneetjes. Dat lijkt me wel wat (y) Een draadje in de vouwbalg voorde binnenverlichting en twee draadjes aan weerszijden voor stroomafname.Geen gepruts met een pincet. Alleen nog een zak magneetjes kopen en proberen er draadjes aan te solderen :-X Blauwe draad/gemeenschappelijke plus maken met gelijkrichter en alles zou moeten werken zoals bedoeld.

Mvg,

Robert

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22556
Re: Biesjes ge@#$% met een Lima 3x2=1 Mat46 4-tje
« Reactie #8 Gepost op: 19 July 2022, 06:18:49 »
De aanhouder wint, en zo.  (y)
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Duikeend

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 2594
Re: Biesjes ge@#$% met een Lima 3x2=1 Mat46 4-tje
« Reactie #9 Gepost op: 19 July 2022, 07:41:04 »
zo, die loopt mooi  (y) da heb je goe gedaan jochie ;)

Goede tip over de snorren, ik had wat gegoogled en kwam Reitsma tegen, maar die transfers zijn inmiddels verpoederd denk ik.

dat verpoederen valt reuze mee. maar ze zijn het gewoon net niet ;) het is een folie die je er op moet plakken. de kleur is wel wat anders dan kleinspoor.
ik weet niet goed welke kleur er beter is.  ;)
Groetjes, Ferenc

mijn knutsels, 1500 in parts en een
hondekop

Joran

  • Offline Offline
  • Berichten: 1541
  • NS tijdperk IV (1981)
Re: Biesjes ge@#$% met een Lima 3x2=1 Mat46 4-tje
« Reactie #10 Gepost op: 20 July 2022, 07:20:32 »
Heel fraai Robert!

Mijn Mat '46 staart me ook nog steeds aan vanuit de kast. Zoveel te doen  :P

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 7496
Re: Biesjes ge@#$% met een Lima 3x2=1 Mat46 4-tje
« Reactie #11 Gepost op: 20 July 2022, 10:03:25 »
Wat een werk Robert! Hoe dan ook een goede afloop. Je research leest heerlijk en dat is ook wat waard! Benieuwd met welke aandrijving die Att DE2 uiteindelijk weer op de baan komt  :D
« Laatst bewerkt op: 20 July 2022, 10:12:40 door Pauldg »
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

Rob Bennis

  • Stroomlijners, mijn favorieten
  • Offline Offline
  • Berichten: 1141
    • Mijn YouTube filmpjes
Re: Biesjes ge@#$% met een Lima 3x2=1 Mat46 4-tje
« Reactie #12 Gepost op: 21 July 2022, 20:46:02 »
Robert,
ik heb een foto voor je gevonden van een 46-4  nr 664 Utrecht Donderdag 21 juli 1983 in een 'spaar' uitvoering  ;D
http://www.stortenbeker.eu/grootidxx.asp?f1=id&q1=&idi=4

Lijkt me een leuke uitvoering

Rob
« Laatst bewerkt op: 21 July 2022, 21:05:41 door Duikeend. Reden: link foutje aangepast »
Met vriendelijke groet,
Rob Bennis

YouTube
Mat 46
Mat 40

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2274
    • Biesje.nl
Re: Biesjes ge@#$% met een Lima 3x2=1 Mat46 4-tje
« Reactie #13 Gepost op: 21 July 2022, 22:17:11 »
Hoi Rob, dank je (y)

Leuke foto idd, maar ik heb liever een echte mat46, dit is een mat64 volgens de beschrijving :)

Ook ga ik voor een volledig gereclamebanenficeerde versie.

Ik heb net 8-polige stekkertjes binnengekregen van Conrad. Kijken wat ik er mee kan :-X Ik zat te denken om de vouwbalg aan te passen zodat deze in het draaistel klikt met de connectors, dus dan blijft het draaistel aan de ene bak zitten met het schroefje van de pin van het kortkoppel mechaniek en 8 draadjes, en de vouwbalg aan de andere bak.

Mvg,

Robert

Rob Bennis

  • Stroomlijners, mijn favorieten
  • Offline Offline
  • Berichten: 1141
    • Mijn YouTube filmpjes
Re: Biesjes ge@#$% met een Lima 3x2=1 Mat46 4-tje
« Reactie #14 Gepost op: 22 July 2022, 09:45:27 »
Robert,

Ik heb nog een paar foto's gevonden hoe ik voor een tweetje een achtpolige connector  in de vouwbalg had gebouwd


In de kopwanden had ik brede sleuven gemaakt waar de kabelboom in kan bewegen.
De connector is gemaakt van een connector met een steek van 1.27 met twee rijen.


Als je connector hoog in de vouwbalg monteert  zie je er in het interieur weinig van.

Rob
Met vriendelijke groet,
Rob Bennis

YouTube
Mat 46
Mat 40