Die 4-delige Mat.'46 blijft me roepen de laatste weken. Dat komt omdat ik weer eens bezig was met een ouderwetse Lima Mat.'46 digitaal te maken voor iemand. Dus begon het weer te kriebelen.Mijn Mat.'46 stellen rijden digitaal en al met de GM&S BB unit motordraaistellen. Maar dat leek mij onhandig voor een 4-tje. Analoog gaat dit misschien nog wel met 2 van die motortjes maar digitaal verwacht ik ellende in verband met de kortkoppelingen in bogen (ene deel zal iets sneller/langzamer gaan als de koppeling uitzwaait) en omdat het in de weg zit bij de koppelingen als ik de 2 motoren naast elkaar zet..Piko Hondekop aandrijving is een optie, maar deze is flink zichtbaar door de raampjes, ook al zit het draaistel in de bagage afdeling, de motor zit toch bij de Preisers op schoot. Inmiddels wat ervaring rijker, dus toch maar weer eens naar die 'oude' Rivarossi aandrijving gekeken die ik bewaard had. De Conrad tandwieltjes op de assen geperst, Lima bak aangepast aan de Rivarossi aandrijving, andere motor vervangen door een loopdraaistel en hop: het reed weer net so @#$% als eerst... Je kan pielen met CVs tot je een ons weegt maar het blijft jengelen omdat de tandwielen gewoon niet lekker in elkaar grijpen (zie pagina 9 voor wat Gerard ontdekte). Maar wat als ik die tandwielen nou ook vervang door die Conrad tandwieltjes? Er zitten er 2 in de aandrijflijn met dezelfde diameter als de tandwielen van de assen. Moet ze alleen iets smaller vijlen. Het gaatje is ook precies goed en past om het asje (1,9 mm gaatje) En jawel, het jengelen was weg! Het rijd veel gelijkmatiger nu . Dus even afstellen met CV 54 op 0 en... de motorwagen werd gelanceerd, dwars door het stootjuk heen en diagonaal tegen de muur... De schade viel mee, maar deze techniek met de Conrad tandwieltjes is schijnbaar zo geavanceerd dat het een scheur opende in het ruimte-tijd continuüm en de cardan as en de cardan beker van de worm as onvindbaar zijn (ik reed met de kap er af, stom ) Mooi dat ik nog een setje heb, maar afregelen moet even wachten tot ik zeker ben dat de scheur dicht is. Het stel schokt bij kruipsnelheid. Maar ik moet alles ook nog inrijden denk ik.De Rivarossi aandrijving is sterk genoeg voor een 4-tje denk ik. Heb wat heen en weer gereden maar moet het nog testen in bogen. Die heb ik niet. Maar ik wil eerst de tussenbakken in orde maken en de niet opgelegde (jacobs) bak overgang vervangen door een Piko Hondekop bak koppeling systeem of andere kortkoppeling waar prik door kan.Weer plannen genoeg. Stukje bij beetje kom ik toch verder Mvg,Robert
Net nog wat zitten frutten met motor aansturing, ik krijg het niet netjes kruipend zonder schokken. Zelfs even een Mashima (bijna zelfde formaat als Rivarossi motortje, maar zonder vliegwiel) er in gehangen, maar zelfde resultaat. Niet netjes kruipen. Het gejengel wat er was op matige snelheid is weg met de Conrad 'Reely' tandwielen maar dat is ook alles. Je ziet echt de motor van pool naar pool springen en niet gelijkmatig rond draaien. Wie weet nog ergens te vinden waar stap voor stap wordt uitgelegd hoe je een LoPi 4 inregelt? En dan bedoel ik niet CV 54 = 0, maar het echte finetunen. Of wie heeft dit allemaal al voor elkaar en wilt zijn/haar motorsturings CVs delen? Wisselstraat neemt het stel overigens zonder problemen, maar dat is al het bochtenwerk wat ik kan testen. En de twee tussenbakken zitten met een oogje en een haakje aan elkaar. Dus als daar ook een kortkoppeling komt gat het nog iets zwaarder.Mvg,Robert
*iets geknipt waarbij ik reageer op andere berichten en geëdit om het verhaal vloeiender te krijgen*Met die twee tandwielen van Conrad er tussen gaat het veel beter! Maar nog niet perfect. Het kruipen lukt niet echt met de standaard motor (beter met grote dikke motor). Voorheen ging het ding altijd 'jengelen', de lastregeling bleef compenseren waardoor de trein op matige snelheid zichtbaar harder en zachter ging rijden in een bepaald ritme. Dit is nu grotendeels weg en wordt misschien nog beter als ik de 2 andere tandwielen in de overbrenging ook vervang.Er zitten in de overbrenging 2 tandwielen met 10 tanden (nu dus vervangen bij mij met de Conrad/Reely rode tandwielen? en 2 met 12 tanden. En warempel, die heeft Conrad ook! https://www.conrad.nl/p/reely-rondsel-educatief-x-l-7-mm-x-6-mm-soort-module-05-boordiameter-19-mm-518406?searchTerm=Reely%20Rondsel&searchType=suggest&searchSuggest=productWel weer smaller maken zodat ze passen.Nog geen vervanging gevonden voor het wormwiel. En over wormen gesproken: ik denk dat daar ook wat verbetert kan worden. Het viel mij namelijk op dat als ik handmatig de motor as draai, dat de wielen vrij vlot meedraaien. Ik bedoel: er zit nauwelijks een vertraging in. dat verklaart ook het lanceren met CV 54 = 0. De overbrenging vertraagt gewoon niet goed, waardoor het toch niet al te grote motortje een boel kracht moet zetten om het ding in beweging te krijgen.Na de worm zit er verder geen vertraging meer in de overbrenging. En de worm heeft 2 tanden/wormen! Als de worm vervangen kan worden met een met 1 tand dan scheelt dat een factor 2 aan koppel/kracht die nodig is. Ook gaat de topsnelheid dan flink naar beneden. Je kan een Mat 46 met TGV neigingen natuurlijk altijd digitaal temmen, maar met deze relatief kleine motor en de matige overbrenging heb je gewoon te weinig koppel vermoed ik.Nu de vraag dus: zijn er wormen met een gelijke diameter en module (0.5) die maar 1 worm hebben? na even zoeken vond ik deze:https://nl.aliexpress.com/i/33006569957.html?spm=a2g0z.12057483.0.0.2f7421f5GX27RzHet originele wormwiel is 6 mm in diameter (buitenkant van de worm). Deze is 5.5 mm. Als het moet kan je de lagers van de worm as iets lager zetten door een vijl op de tandwielkast los te laten. Maar wil ik elfentachtig weken wachten om dit te proberen? Wie weet een meer lokale bron van dit soort spul?Vond er nog een: https://www.ebay.com/itm/20PCS-6MM-X-8MM-6-8-Hole-0-5M-2mm-1-95MM-Worm-Reduction-Gear-Plastic-0-5-Modulus-/163768906114Originele worm is messing in de Rivarossi. Misschien gaat het wel nog beter met een plastic worm? Minder wrijving?Als dit lukt is het enige nadeel wat ik kan verzinnen dat de motor meer toeren moet maken (wat meer herrie op kan leveren), maar daar zit het hem dus net in: daardoor heeft de motor minder kracht nodig om de trein te laten rijden en kan de lastregeling waarschijnlijk beter zijn best doen op de lagere snelheid waardoor de trein soepeler kan kruipen (is maar een gok van mij)Kortom: wat zijn jullie meningen hierover? . Het liefst sloop ik alle BB units en Piko aandrijvingen uit al mijn stroomlijn materieel en prak ik er Artitec DE2/DE3/Mat54 aandrijvingen in. Maar die zien me al aankomen . Ik ben stiekum wel een bodemplaatje/bevestiging voor een Artitec DE2 draaistel aan het maken, voor het geval dat. Ik heb nog een kneus Syntus (dacht ik) DE2 liggen in onderdelen (de Mashima getransplanteerd in een NS 179 waar een Chinees motortje in zat). Maar eigenlijk kan ik die ook weer in elkaar zetten en aan iemand anders verkopen om weer liquiditeiten vrij te maken voor meer moois .Ik ga verder nadenken en zo...Mvg,Robert
Zoals vermeld zijn de helft van de tandwielen al vervangen en dat geeft al een betere loop. Nu vond ik in mijn bakje met tandwielen en asjes een worm met 1 tand. Deze er in gezet en het rijdt weer een stuk beter door de grotere vertraging . De snelheid zag ik geen grote verschillen in, maar dat komt ook omdat ik direct daarna weer CV 54 = 0 deed en de decoder zichzelf inregelde met een hogere referentiespanning. Deze stond eerst op 6.nogwat en nu op 8.nogwat.Kruipen gaat een stuk beter nu, maar moet nog wat finetunen met motor regeling. Zou toch lachen zijn als deze aandrijving voor een paar euro's te reviseren is met compleet nieuwe tandwielen? Maar ik moet nog op zoek naar het grote wormwiel en een lokale bron van wormen. Helaas glibberen deze niet onder de tegels van mijn oprit .Nog een vraag voor de tandwieldeskundigen: kan het feit dat de tandwielen zo breed zijn ook de rij eigenschappen beïnvloeden? Smallere tandwielen hebben minder contactvlak, en dat is misschien gunstiger?Mvg,RobertMvg,Robert
Zat net in de auto op weg naar huis na te denken (dat kan redelijk veilig op een lege snelweg ) over de overbrenging.Oorspronkelijk zitten er dus een 2 gangs worm, een wormwiel met 18 tanden, 2 tandwielen met 12 tanden en twee met 10 tanden in, en dan hebben de wielen dus ook tandwielen met 10 tanden. Ik dacht eerst nog: 2 tanden op 18 tanden is dus een overbrenging van 2:18 = 1:9. Maar omdat er na de worm verder geen vertraging is (het ene wiel grijpt in het andere zonder reductie), komt het dus neer op een oorspronkelijke overbrenging van 2 gangen op 10 tanden van de aangedreven wielen = 1:5. das best wel beroerd, of niet?Nu dus met een 1 gangs worm een overbrenging van 1:10. Is al veel beter maar wat zijn de ideeën van de specialisten hierover? Ik ga de Conrad 12 tands wieltjes bestellen, maar voor de 18 tands wiel nog geen directe vervanging gevonden die ik ergens snel kan bestellen. Zelfde geld voor de worm. Kan het spul wel in China bestellen maar dikke kans dat het dan geen klap uitmaakt, want zelfde kwaliteit Mvg,Robert (die na een werkdag ff gaat Netnixen en morgen of overmorgen weer verder gaat met prutsen)
Weet wat stapjes verder De laatste rijtesten die ik deed waren met een motor van ome Alie. Een ding wat ongeveer precies lijkt op de motor in de 'oude' Roco 2400 en zonder vliegwiel. En telkens als ik dacht in de buurt te komen van mooi kruipen ging er wat anders de soep in met de rij eigenschappen. In de tussentijd had ik de onderdelen van mijn andere Rivarossi Mat 46 gevonden en daar mee lopen spelen. Zoals gezegd had deze een worm met 1 gang/tand (wat is de correcte term?) en de worm die ik eerst gebruikte een met 2 tanden/gangen. Deze was al vervangen door een worm met 1 gang uit de rommeldoos. Maar ik had nu dus nog een aandrijving. Dus het metalen frame in een Lima onderstel geplakt en de originele Rivarossi motor met fladder vliegwiel er in gehangen. Decoder er in en verhip... het reed best wel goed. Bak even verwisseld met de bak van het viertje en het reed nog steeds best OK:Fillumpje:https://youtu.be/OBOh5mvHHLELet wel, deze heeft de Conrad/Reely tandwielen op de wiel assen, maar nog de originele Rivarossi tussen tandwielen. Wel mooi schoongemaakt want het lijkt er op dat als er maar een molecuul overdwars tussen de tanden zit dat de aandrijving dan hapert. Bij de motorbak van het viertje de Chineseroco2400motorkloon er uit gepeuterd (zat met dubbelzijdige tape vast) en de andere Rivarossi motor met vliegwiel er in geplakt (ben een originele motorsteun kwijt). Zelfde instellingen er in en hop, ook goed rijden Ik ben nog niet 100% tevreden met het kruipen, maar vergeleken met wat het was is het al best mooi. De tandwieltjes met 12 tanden zijn besteld bij Conrad, alsmede extra exemplaren van de 10 tandige versie. Kan ik weer even voort Nog een paar plaatjes:Twee originele worm asjes van Rivarossi, de bovenste heeft 1 gang/tand, de onderste heeft er 2 en is een cadeautje van Bessel (die van mij is ergens in een zwart gat verdwenen voordat ik een foto kon maken). Lastig tellen zo maar je kan zien dat bij de onderste de groef meer diagonaal loopt. Dank je Bessel voor de extra tandwiel kast Aan de kopse kanten is het makkelijker te zien, maar weer lastig op de foto te zetten Tot slot de tandwielkast van het viertje. Om mijn eigen klunzigheid uit te sluiten had ik originele Rivarossi vervangings asjes er in gedaan. Het ding op de video heeft dus assen met Conrad tandwielen die ik handmatig opgeboord heb naar 2.5 mm. Het lijkt niet uit te maken. Het is de bedoeling dat de andere tandwielen ook vervangen worden. Misschien gaat het kruipen dan ook beter Wat vinden jullie? Ben ik te kritisch en rijdt ie goed zo? Of niet kritisch genoeg en moet ik maar een andere hobby zoeken? Ik heb zo'n flauw vermoeden dat diegenen die een goed rijdend exemplaar hebben, een worm met 1 gang hebben. Met de 2 tandige worm is de overbrenging waarschijnlijk gewoon niet krachtig genoeg. Er moet enige vertraging in zitten.Mvg,Robert
We blijven streven naar perfectie, maar ik heb even genoeg van decoders en lastregeling en andere kul.Piko kortkoppelingen en stuk bodemplaat met draaistel getransplanteerd. Daarna keiharde kortsluiting, want vergeten dat dit kneusje wat ik overnam van iemand een wisselstroom apparaat was. Snel wielen gewisseld en het reed nog steeds ok, ook door een wisselstraat. De Piko draaistellen kloppen ook nog eens met het trapje . Later vervang ik deze wel door mooiere draaistellen. De multi color spaghetti in de bak komt van de stukken draad die nog aan de koppelingen zitten. Nog niet aangesloten, ding rijd met slechts 2 assen stroomafname De vouwbalgen zijn van een Lima Hondekop. Stukjes Mat 46 er tussen geplakt om de bakken op correcte lengte te maken. Voor wie ook bezig is met een 4tje is dit dus de locatie waar er ongeveer 4 mm bij moet. Zit nog even met het dak, de panto's van de tussenbakken moeten meer naar het midden toe eigenlijk (van de trein, niet van de bak), maar is ook weer een prutswerk Moet natuurlijk geplamuurd en geschuurd worden, maar het hele stel is nog 'ruwbouw' eigenlijk.Het andere stel met de andere Rivarossi aandrijving. Origineel een Lima die ik ooit eens overnam voor weinig. Het bedrijfsnummer is 279, net even opgezocht en deze is pas in 1992 gesloopt en tot 1990 gebruikt voor proefnemingen (net als bij mij ) en instructieritten... past eigenlijk dus best in mijn periode 4 thema Tijd nu om even te Netnixen, weekend is om Morgen op het werk zal ik het ding eens op de testbaan zetten met krappe bogen, ik ben benauwd benieuwd Mvg,Robert
*edit* Een fillumpje gemaakt op mijn werk:https://youtu.be/ob34f9_wURw Kon pas uploaden naar joetoep nadat ik thuis was.Mvg,Robert
Weer wat lopen experimenteren:https://youtu.be/k79jV3eGF9s Rivarossi motor vervangen door de Roco 2400 motor lookalike uit China. Deze combinatie met de rivarossi tandwielkast had ik al eerder, maar nu heb ik een vliegwiel er bij geplaatst. Moest het frame iets bewerken met een freesje.Met standaard settings (gewoon lopi 4 project geopend en dit ingeladen) reed het al aardig, maar het begon iets te schudden na de eerste rijstappen, bij sneller rijden was dit schudden weer weg. Op de vide zijn de settings iets bewerkt. Referentie spanning naar 12 volt en iets lopen pielen met 'K slow'. De Chinese motor zou in theorie sterker moeten zijn dan de originele Rivarossi motor. In een boog bleef deze gewoon staan, zonder slippen (want 4 ASB ) Als ik de trein nu met de hand tegenhoud dan draaien de wielen gewoon door en stuiteren naast het spoor. Dus idd meer power Ik dacht al een poos dat een vliegwiel eigenlijk niet meer nodig was bij digitaal rijden en voldoende stroomafname. Maar de rijeigenschappen bij het langzaam rijden worden er flink beter van lijkt het.Ik wacht nog op de Conrad tandwielen zodat ik die twee 12 tandige tandwielen ook uit kan sluiten. Kkpmo.com gaf aan dat zij een gewenst wormwiel kunnen maken van plastic, maar ze gaven mij nog geen prijsopgave. Mvg,Robert
Vandaag de tandwieltjes van Conrad binnen gekregen. Wat een teleurstelling Ik had er meteen 20 gekocht, want ze kosten niet zoveel en ik dacht er wel wat te kunnen gebruiken. Maar bij het openen van het pakketje zag ik het meteen... ze zijn knalgroen! Dat past toch niet mooi bij de rode tandwieltjes? Even los in de tandwielkast die ik van Bessel kreeg gelegd:Zoals de Fransen zeggen: Like peas in a pod Het ziet er wel vrolijk uit.Bij dit passen viel mij nog iets op toen ik de worm as die ik bij deze tandwielkast kreeg er in legde en een simulatie deed (worm draaien), en ik ben bang dat dit het hele verhaal onderuit haalt De worm zit wel heel erg strak tegen het wormwiel aan. Zo strak dat het niet raar zou zijn als dit enorm wringt ende knarst en daardoor de lastregeling gek zou kunnen maken Er moet altijd iets speling zitten tussen deze twee delen, en ik zag niks. Zou dit het ei van Columbus kunnen zijn om een zacht zoevende en vloeiend rijdende Mat.'46 te maken?Kortom dat 5,5 mm diameter wormpje klinkt nu zo gek nog niet... of de worm iets hoger op het wormwiel leggen door een dun stukje plastic onder de twee lagers te leggen.Maar nu geen zin in om dat te testen Andere keer weer.,,Mvg,Robert
Nou, met die groene tandwielen er in zag ik geen verbetering eigenlijk. Ik had gehoopt dat het laatste stotteren er uit zou gaan maar neuh... Mijn conclusie na dit alles: na het vervangen van de tandwielen op de assen en het vervangen van de twee tandwielen met 10 tanden reed het al een stuk beter. De rest was eigenlijk meer een uitdaging maar het oude gezegde 'wie voor een dubbeltje geboren wordt zal nooit een kwartje worden' is helaas van toepassing. De toleranties en variabelen zijn gewoon lastig. Als ik nu de standaard waardes van een LoPi 4 in de decoder laadt rijdt het al best goed, alleen op stap 1 rijdt het te snel. Maar zodra je dit aan wilt passen begint de ellende van finetunen. Ik kreeg dat niet voor elkaar. En aangezien dit stel dan ook nog eens gekoppeld zou moeten gaan rijden met een andere mat46 of Hondekop ben ik bang dat ik het opgeef. Ik ga een andere aandrijving er in hangen die WEL meteen goed is (hoop ik).Dus voor wie nog een Rivarossi heeft die beroerd rijdt is dit wellicht aan te raden, bij mij verbeterde het rijgedrag significant. Maar perfect wordt het niet ben ik bang.Mvg,Robert
Goede tip over de snorren, ik had wat gegoogled en kwam Reitsma tegen, maar die transfers zijn inmiddels verpoederd denk ik.