Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 23:07:05
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Huup
Vandaag om 22:42:37
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Vislijn
Vandaag om 22:21:38
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 22:06:00
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 21:57:32
Minder wissels door Quinzeedied
Vandaag om 21:54:06
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Silvolde
Vandaag om 21:38:08
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Wim Vink
Vandaag om 21:22:15
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 21:21:04
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Cegielski
Vandaag om 21:17:03
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 21:15:00
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door jdk
Vandaag om 21:01:14
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 20:35:26
NS 8800 als BR J 94 met enorme kortingen bij MU (Modellbahn Union) door Edwin2121992
Vandaag om 19:21:33
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 19:04:39
Draaischijf Fleischmann 6053 werkt vaak niet. door Voske
Vandaag om 17:50:54
Lenz spoor 0 Deutz KG 230 B voorzien van Petau auto koppeling door Huup
Vandaag om 17:50:50
NS 6100 van GM&S door Gerke
Vandaag om 17:14:02
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Hollandserhbfan
Vandaag om 16:03:28
Microstepper motoren voor armseinpalen door Eric v C
Vandaag om 14:43:24
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 14:39:02
Ronald doet de Fork Challenge! door Peter J K
Vandaag om 13:54:29
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door spoorijzer
Vandaag om 12:21:25
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Ronald Halma
Vandaag om 11:51:42
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 11:47:03
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:26:25
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:29:40
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 10:06:40
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 08:36:33
Lenz 66 001 (artnr 30200) zit vast door Ferdinand Bogman
Vandaag om 00:06:54
  

Auteur Topic: NS ICR rijtuigen met diesel loks?  (gelezen 6946 keer)

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7611
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: NS ICR rijtuigen met diesel loks?
« Reactie #15 Gepost op: 17 July 2022, 22:21:37 »
Ik dacht dat de 2 diesels ook noodzakelijk waren om de rijtijden te halen..?
Bij de 2200'n wel, die waren dan ook via stuurstroomkabels door de aangepaste plan E rijtuigen en de facultatieve energiewagen met elkaar verbonden en reden in treinschakeling.

Bij de incidentele inzet van de 6400'n tussen Ut en Hvs was dat niet nodig, één 6400 deed dat "met de vingers in de neus".
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6442
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: NS ICR rijtuigen met diesel loks?
« Reactie #16 Gepost op: 17 July 2022, 22:56:50 »
Volgens het boek “Moderne tractie bij de NS in kleur” nam de reeks 55 de tractie over vanaf Maastricht. Dus toch een stukje in Nederland  :)

In hetzelfde boek een materieeloverbrengrit vanaf de fabriek van Talbot in Aken naar Maastricht door een 2200 met A sein met aan de haak 2 ICR benelux 1e klas rijtuigen en een 2e klas DDM rijtuig.

Ik vond een foto van een 2400 met ICR en Plan W op Utrechts CS https://www.flickr.com/photos/lok1501/9762896693/.
Helaas is dat onjuist.
De Ardennen-Express werd tussen Maastricht en Liége getrokken door elektrische locomotieven van meestal de reeksen 21 en 27.
Reeks 23 of 26 kwam ook zo af en toe eens voor.
In Liége moest er kopgemaakt worden, want de trein moest weer terug de maas over om richting Esneux te gaan.
Van Liége tot Luxemburg-stad werd de Ardennen-Express getrokken door de reeks 55.
Meestal 2 stuks, maar soms ook 1.
Dat had met de aanwezigheid van treinverwarming op de lok.
De blauw-gele exemplaren hadden een generator voor treinverwarming aan boord.
De groen-gele exemplaren niet, daarvoor reden de groen-gele exemplaren met tweeën,  de achterste lok was dan voor de treinverwarming.


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Maarten.T

  • Offline Offline
  • Berichten: 974
    • https://www.flickr.com/photos/maartentalsma/
Re: NS ICR rijtuigen met diesel loks?
« Reactie #17 Gepost op: 17 July 2022, 23:02:40 »
In het Noorden heeft ook het koninklijke rijtuig eens met twee andere ICR A's gereden.

Weet niet meer wanneer dat was. 1994?

CKLX
Dat was op 30-04-2004 naar Warffum en Groningen. Zaten rode 6400 loc’s voor op de diesellijn.

Blausee-Mitholz

  • Offline Offline
  • Berichten: 1259
Re: NS ICR rijtuigen met diesel loks?
« Reactie #18 Gepost op: 17 July 2022, 23:15:57 »
Eerder hebben ze met 3x geel/grijs gereden.

Mvg Johan

Maarten.T

  • Offline Offline
  • Berichten: 974
    • https://www.flickr.com/photos/maartentalsma/
Re: NS ICR rijtuigen met diesel loks?
« Reactie #19 Gepost op: 18 July 2022, 01:40:38 »
Kortom er zijn dus 2 samenstellingen mogelijk.
- 6400 geel/grijs met ICR (nog geen foto van gevonden)
- 6400 rood met ICRm https://flic.kr/p/2kKRbFt

nighttrain1

  • BNLS Forum modulebaan aanspreekpunt.
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 5820
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re: NS ICR rijtuigen met diesel loks?
« Reactie #20 Gepost op: 18 July 2022, 06:15:40 »
Die laatste is met de koninklijke trein....
Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8525
  • Spoor N
Re: NS ICR rijtuigen met diesel loks?
« Reactie #21 Gepost op: 18 July 2022, 07:13:14 »
- 6400 geel/grijs met ICR (nog geen foto van gevonden)
Dat was niet zo moeilijk: Klik
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7611
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: NS ICR rijtuigen met diesel loks?
« Reactie #22 Gepost op: 18 July 2022, 09:42:23 »
Das een mooie, beide stammen die dat weekend reden op één plaat :)
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Maarten.T

  • Offline Offline
  • Berichten: 974
    • https://www.flickr.com/photos/maartentalsma/
Re: NS ICR rijtuigen met diesel loks?
« Reactie #23 Gepost op: 18 July 2022, 09:48:23 »
Dat was niet zo moeilijk: Klik
CKLX had het over het koninklijk rijtuig in het Noorden, 1x in 1994 en zelf wist ik alleen maar 2004.

Solvognen

  • Offline Offline
  • Berichten: 53
Re: NS ICR rijtuigen met diesel loks?
« Reactie #24 Gepost op: 18 July 2022, 10:32:54 »
De elektrificatie van Maastricht- Visé werd pas in september 1985 in gebruik genomen. Voordien konden dus geen reeks 21 of 27 de Ardennen-Express trekken. Wat 'Mispoes' schreef over de trekkracht voor de Ardennen-Express van 1982 t/m 1985 was geheel correct: NMBS blauwe reeks 55.

Met vriendelijke groeten,
Solvognen
It is a capital mistake to theorize before one has data.
(Sherlock Holmes/Sir Arthur Conan Doyle in A Scandal in Bohemia)

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8525
  • Spoor N
Re: NS ICR rijtuigen met diesel loks?
« Reactie #25 Gepost op: 18 July 2022, 10:51:21 »
CKLX had het over het koninklijk rijtuig in het Noorden, 1x in 1994 en zelf wist ik alleen maar 2004.
Inderdaad, de post van Richard zette mij op het verkeerde been dat het juist om de inzet vanwege werkzaamheden ging.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 5019
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: NS ICR rijtuigen met diesel loks?
« Reactie #26 Gepost op: 18 July 2022, 11:18:12 »
Wat 'Mispoes' schreef over de trekkracht voor de Ardennen-Express van 1982 t/m 1985 was geheel correct: NMBS blauwe reeks 55.

Ik kom 'm ook zo tegen op Vonderruhren; verbaast mij wel dat er online geen foto's van een ArdExp met 55 in Maastricht zijn te vinden.. (lees: IK kan ze niet vinden  :angel:)
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Blausee-Mitholz

  • Offline Offline
  • Berichten: 1259
Re: NS ICR rijtuigen met diesel loks?
« Reactie #27 Gepost op: 18 July 2022, 14:26:20 »
In het Noorden heeft ook het koninklijke rijtuig eens met twee andere ICR A's gereden.

Weet niet meer wanneer dat was. 1994?

CKLX

Met 3x 6400 inderdaad.
Ik denk 1992 (mijn vader leefde nog die zijn gaan kijken)

Mvg Johan

Geen 1994, geen 1992 en geen 3x 6400

Ik ben even in mijn archief gedoken ......

Hare majesteit de Koningin Beatrix had het behaagt om in 1990 met Koninginnedag Loppersum en Haren te bezoeken.


Van Loppersum naar Haren werd de reis per Kon trein afgelegd bestaande uit 6406 en 6418 de Plan karels nog als Kon rijtuigen vergezeld met twee ICR A rijtuigen.
Hier op de foto de Kon trein als leeg mat op de terugweg naar Utrecht locatie boven Zwolle.
De Tweede lok fungeert als angst lok (Beide machines zijn bemand ook hier op de foto)

Mvg, Johan

Maarten.T

  • Offline Offline
  • Berichten: 974
    • https://www.flickr.com/photos/maartentalsma/
Re: NS ICR rijtuigen met diesel loks?
« Reactie #28 Gepost op: 18 July 2022, 14:31:27 »
 (y) dat is een mooie samenstelling Johan.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4062
Re: NS ICR rijtuigen met diesel loks?
« Reactie #29 Gepost op: 18 July 2022, 14:39:39 »
De SR8 en SR9 waren geen plan K rijtuigen, maar verbouwde D-treinrijtuigen
« Laatst bewerkt op: 19 July 2022, 14:11:30 door Thom »