Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rob Ellerman
Vandaag om 13:37:38
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 13:36:53
Welke winkel voert deze merken? door Valéry
Vandaag om 13:34:18
Veevervoer ss/ ns door TonM
Vandaag om 13:14:02
Treinsamenstelling vooroorlogse D treinen door janw
Vandaag om 12:52:55
Acme nieuwe ICNG door Treinbestuurder
Vandaag om 12:48:16
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 12:29:05
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 12:15:43
Aachenau West door Chris Westerduin
Vandaag om 12:12:21
Minder wissels door H0eGenaamd
Vandaag om 11:59:07
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:52:08
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 11:51:05
Alweer is de Weller soldeerbout defect door eichddraig
Vandaag om 11:46:57
Een Rotterdams gebouw door Dave.......
Vandaag om 11:45:47
De modeltreinen van Spoorijzer door spoorijzer
Vandaag om 11:24:57
The Summer of 69 door Eric v C
Vandaag om 11:23:46
Update: baan in de tropen door Eric v C
Vandaag om 11:19:20
Vraag over aandrijving / tandwielen Roco Blokkendoos (oud) door meino
Vandaag om 10:07:49
NS 8800 in spoor 0 door BartvD
Vandaag om 09:53:28
Stalen D 4 deurs spoor 0 door 1795
Vandaag om 09:37:12
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Paul1969
Vandaag om 09:14:35
Raadplaatje door V200-G2000
Vandaag om 08:38:48
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:34:30
Fleischmania Nostalgia door spoorijzer
Vandaag om 08:17:52
Modelspoorbaan van Einte door Jelmer
Vandaag om 08:11:17
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 08:06:55
LIMA IRM Cardanassen door Duikeend
Vandaag om 00:48:46
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Dave.......
03 September 2025, 23:26:40
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
03 September 2025, 22:40:27
Hebden Bridge, digitale modulebaan in schaal 00. door Donny95
03 September 2025, 22:05:28
  

Auteur Topic: NS ICR rijtuigen met diesel loks?  (gelezen 6981 keer)

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7614
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: NS ICR rijtuigen met diesel loks?
« Reactie #15 Gepost op: 17 July 2022, 22:21:37 »
Ik dacht dat de 2 diesels ook noodzakelijk waren om de rijtijden te halen..?
Bij de 2200'n wel, die waren dan ook via stuurstroomkabels door de aangepaste plan E rijtuigen en de facultatieve energiewagen met elkaar verbonden en reden in treinschakeling.

Bij de incidentele inzet van de 6400'n tussen Ut en Hvs was dat niet nodig, één 6400 deed dat "met de vingers in de neus".
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6442
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: NS ICR rijtuigen met diesel loks?
« Reactie #16 Gepost op: 17 July 2022, 22:56:50 »
Volgens het boek “Moderne tractie bij de NS in kleur” nam de reeks 55 de tractie over vanaf Maastricht. Dus toch een stukje in Nederland  :)

In hetzelfde boek een materieeloverbrengrit vanaf de fabriek van Talbot in Aken naar Maastricht door een 2200 met A sein met aan de haak 2 ICR benelux 1e klas rijtuigen en een 2e klas DDM rijtuig.

Ik vond een foto van een 2400 met ICR en Plan W op Utrechts CS https://www.flickr.com/photos/lok1501/9762896693/.
Helaas is dat onjuist.
De Ardennen-Express werd tussen Maastricht en Liége getrokken door elektrische locomotieven van meestal de reeksen 21 en 27.
Reeks 23 of 26 kwam ook zo af en toe eens voor.
In Liége moest er kopgemaakt worden, want de trein moest weer terug de maas over om richting Esneux te gaan.
Van Liége tot Luxemburg-stad werd de Ardennen-Express getrokken door de reeks 55.
Meestal 2 stuks, maar soms ook 1.
Dat had met de aanwezigheid van treinverwarming op de lok.
De blauw-gele exemplaren hadden een generator voor treinverwarming aan boord.
De groen-gele exemplaren niet, daarvoor reden de groen-gele exemplaren met tweeën,  de achterste lok was dan voor de treinverwarming.


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Maarten.T

  • Online Online
  • Berichten: 974
    • https://www.flickr.com/photos/maartentalsma/
Re: NS ICR rijtuigen met diesel loks?
« Reactie #17 Gepost op: 17 July 2022, 23:02:40 »
In het Noorden heeft ook het koninklijke rijtuig eens met twee andere ICR A's gereden.

Weet niet meer wanneer dat was. 1994?

CKLX
Dat was op 30-04-2004 naar Warffum en Groningen. Zaten rode 6400 loc’s voor op de diesellijn.

Blausee-Mitholz

  • Offline Offline
  • Berichten: 1260
Re: NS ICR rijtuigen met diesel loks?
« Reactie #18 Gepost op: 17 July 2022, 23:15:57 »
Eerder hebben ze met 3x geel/grijs gereden.

Mvg Johan

Maarten.T

  • Online Online
  • Berichten: 974
    • https://www.flickr.com/photos/maartentalsma/
Re: NS ICR rijtuigen met diesel loks?
« Reactie #19 Gepost op: 18 July 2022, 01:40:38 »
Kortom er zijn dus 2 samenstellingen mogelijk.
- 6400 geel/grijs met ICR (nog geen foto van gevonden)
- 6400 rood met ICRm https://flic.kr/p/2kKRbFt

nighttrain1

  • BNLS Forum modulebaan aanspreekpunt.
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 5820
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re: NS ICR rijtuigen met diesel loks?
« Reactie #20 Gepost op: 18 July 2022, 06:15:40 »
Die laatste is met de koninklijke trein....
Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8528
  • Spoor N
Re: NS ICR rijtuigen met diesel loks?
« Reactie #21 Gepost op: 18 July 2022, 07:13:14 »
- 6400 geel/grijs met ICR (nog geen foto van gevonden)
Dat was niet zo moeilijk: Klik
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7614
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: NS ICR rijtuigen met diesel loks?
« Reactie #22 Gepost op: 18 July 2022, 09:42:23 »
Das een mooie, beide stammen die dat weekend reden op één plaat :)
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Maarten.T

  • Online Online
  • Berichten: 974
    • https://www.flickr.com/photos/maartentalsma/
Re: NS ICR rijtuigen met diesel loks?
« Reactie #23 Gepost op: 18 July 2022, 09:48:23 »
Dat was niet zo moeilijk: Klik
CKLX had het over het koninklijk rijtuig in het Noorden, 1x in 1994 en zelf wist ik alleen maar 2004.

Solvognen

  • Offline Offline
  • Berichten: 53
Re: NS ICR rijtuigen met diesel loks?
« Reactie #24 Gepost op: 18 July 2022, 10:32:54 »
De elektrificatie van Maastricht- Visé werd pas in september 1985 in gebruik genomen. Voordien konden dus geen reeks 21 of 27 de Ardennen-Express trekken. Wat 'Mispoes' schreef over de trekkracht voor de Ardennen-Express van 1982 t/m 1985 was geheel correct: NMBS blauwe reeks 55.

Met vriendelijke groeten,
Solvognen
It is a capital mistake to theorize before one has data.
(Sherlock Holmes/Sir Arthur Conan Doyle in A Scandal in Bohemia)

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8528
  • Spoor N
Re: NS ICR rijtuigen met diesel loks?
« Reactie #25 Gepost op: 18 July 2022, 10:51:21 »
CKLX had het over het koninklijk rijtuig in het Noorden, 1x in 1994 en zelf wist ik alleen maar 2004.
Inderdaad, de post van Richard zette mij op het verkeerde been dat het juist om de inzet vanwege werkzaamheden ging.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 5019
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: NS ICR rijtuigen met diesel loks?
« Reactie #26 Gepost op: 18 July 2022, 11:18:12 »
Wat 'Mispoes' schreef over de trekkracht voor de Ardennen-Express van 1982 t/m 1985 was geheel correct: NMBS blauwe reeks 55.

Ik kom 'm ook zo tegen op Vonderruhren; verbaast mij wel dat er online geen foto's van een ArdExp met 55 in Maastricht zijn te vinden.. (lees: IK kan ze niet vinden  :angel:)
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Blausee-Mitholz

  • Offline Offline
  • Berichten: 1260
Re: NS ICR rijtuigen met diesel loks?
« Reactie #27 Gepost op: 18 July 2022, 14:26:20 »
In het Noorden heeft ook het koninklijke rijtuig eens met twee andere ICR A's gereden.

Weet niet meer wanneer dat was. 1994?

CKLX

Met 3x 6400 inderdaad.
Ik denk 1992 (mijn vader leefde nog die zijn gaan kijken)

Mvg Johan

Geen 1994, geen 1992 en geen 3x 6400

Ik ben even in mijn archief gedoken ......

Hare majesteit de Koningin Beatrix had het behaagt om in 1990 met Koninginnedag Loppersum en Haren te bezoeken.


Van Loppersum naar Haren werd de reis per Kon trein afgelegd bestaande uit 6406 en 6418 de Plan karels nog als Kon rijtuigen vergezeld met twee ICR A rijtuigen.
Hier op de foto de Kon trein als leeg mat op de terugweg naar Utrecht locatie boven Zwolle.
De Tweede lok fungeert als angst lok (Beide machines zijn bemand ook hier op de foto)

Mvg, Johan

Maarten.T

  • Online Online
  • Berichten: 974
    • https://www.flickr.com/photos/maartentalsma/
Re: NS ICR rijtuigen met diesel loks?
« Reactie #28 Gepost op: 18 July 2022, 14:31:27 »
 (y) dat is een mooie samenstelling Johan.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4064
Re: NS ICR rijtuigen met diesel loks?
« Reactie #29 Gepost op: 18 July 2022, 14:39:39 »
De SR8 en SR9 waren geen plan K rijtuigen, maar verbouwde D-treinrijtuigen
« Laatst bewerkt op: 19 July 2022, 14:11:30 door Thom »