Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 22:09:56
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
Vandaag om 22:02:24
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:56:58
NS stoomlocomotief serie boeken door Eelco Storm
Vandaag om 21:51:20
Gewoon wat busfoto's door Huup
Vandaag om 21:49:38
oud philotrain nummering systeem door orientexpress
Vandaag om 21:38:50
Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 21:34:33
Laadstation noodsluitseinlantaarn door Thom
Vandaag om 21:33:46
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 21:24:40
Stalen D 4 deurs spoor 0 door moonlicht
Vandaag om 20:53:32
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Paulus
Vandaag om 20:51:12
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Cegielski
Vandaag om 20:40:54
Roco Plan T door henk
Vandaag om 20:16:55
Viesmann 5214 pendelautomaat vraag door Robvl
Vandaag om 19:33:57
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door Rody v. G.
Vandaag om 19:18:45
Locomotiefverlichting brand met Rocomuis niet, met JMRI wel..... door Josephes
Vandaag om 19:05:56
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 18:51:55
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Huup
Vandaag om 18:37:17
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door Rody v. G.
Vandaag om 18:34:34
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 18:32:08
wisselaandrijving MTB door Ronald Halma
Vandaag om 18:24:02
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 18:12:37
Sfeer op je modelbaan door Prutsert
Vandaag om 18:05:06
Fleischmania Nostalgia door Besselspoor
Vandaag om 17:43:45
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Rick
Vandaag om 17:02:48
DVT: Belgische (militaire) "Dagelijkse Verlofgangers Trein": samenstelling? door VictorPM
Vandaag om 15:10:08
Nachttreinen Oost Europa door ns.1200
Vandaag om 15:05:42
20 jaar BNLS door tijgernootje
Vandaag om 15:04:31
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door puntenglijder
Vandaag om 14:50:05
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door tijgernootje
Vandaag om 14:42:02

Auteur Topic: Ik mag een baan gaan bouwen, maar nu …  (gelezen 7349 keer)

741230

• Offline Offline
Re: Ik mag een baan gaan bouwen, maar nu …
« Reactie #30 Gepost op: 08 July 2022, 20:39:13 »
Als ik daar iets over mag zeggen dan zou ik willen zeggen; tja het is weer een stap verder in de moeilijkheidsgraad van de bouw van je baan. Tel al het andere wat je precies wil erbij op en is het dan nog behapbaar allemaal.

Keuzes maken. Maar, als je dat echt mooi vind moet je het natuurlijk wel gaan proberen.
« Laatst bewerkt op: 08 July 2022, 20:40:55 door 741230 »
Groet Erik

Verzonden vanaf mijn
Fleischmann transformator

H0ppakee

• Offline Offline
« Reactie #31 Gepost op: 08 July 2022, 20:45:05 »
Bedankt voor je snelle antwoord. Ik heb geen haast, integendeel, dus waarom niet? Van de andere kant word ik verscheurd tussen allerlei keuzes.

Keuzes keuzes keuzes  ;D

Frank 123

• Online Online
« Reactie #32 Gepost op: 08 July 2022, 21:10:51 »
Klimspiraal is gewoon kwestie van secuur opbouwen. En goed nadenken hoe je ze in het totaal ontwerp (incl de scenery) wilt inpassen.

Kost je wellicht meer ruimte maar als je ze slim inpast hoeft dat geen probleem te zijn (op mijn oude baan had ik een draaischijf met ronde locloods boven op de klimspiraal liggen. Efficiënte vulling van de ruimte.

Maar zoals bij zoveel: ieder heeft zo zijn voorkeuren en doe vooral wat je zelf leuk lijkt. Ik heb op mijn huidige baan het niveau verschil vanuit mijn schaduwstation naar laag daar boven uiteindelijk met 2 hellingbanen gemaakt. Past net wat beter in het plan dan 2 klimspiralen.. baan is ruim 7 meter lang en had uiteindelijk net genoeg lengte om de 2 hellingen te maken.

Vanuit dit schaduwstation ga ik ook nog een directe verbinding maken met laag die weer wat hoger ligt. Ga ik met een helliingbaan dus niet halen en dit gaat dus echt een klimspiraal worden die 3 à 4 keer rond moet gaan.

Kortom: keuze is sterk afhankelijk van het totale plan.

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #33 Gepost op: 08 July 2022, 21:33:33 »
Als ik het topic nogmaals lees, dan lees je tussen de regels door haast een aversie tegen de railspiraal. Is dat vanwege de complexiteit bij beginners? Of is dit voor ervaren bouwers zelfs een " no-go area" ?
Net als bij veel zaken in het leven heb je bij de klimspiraal twee kampen, de een kickt op zo'n spiraal, een ander vind het helemaal niks. Ik behoor tot het tweede kamp, en ik ga uitleggen waarom. Daar hoef je je overigens niks van aan te trekken. ;D

Beginners verkijken zich vaak op de problemen die je bij een klimspiraal kan tegenkomen. Ze willen een diameter van 1 meter, en dat is krap. De diameter van de hartlijn van het buitenste spoor is dan kleiner dan die ene meter, laten we zeggen 90 cm. De omtrek van één winding wordt dan 2,80 meter. In die lengte moet je minstens 8 cm klimmen om genoeg ruimte te hebben tussen de lagen. Dat betekent een stijgingspercentage van ongeveer 3%, wat naar mijn mening wel het absolute maximum is. Voor het binnenste spoor wordt dat nog iets meer.
Persoonlijk vind ik dat de buitendiameter van een spiraal minstens 1,50 m moet zijn

Verder is het een stuk spoor waar je veel railmateriaal in stopt maar waar je meestal geen trein ziet rijden. Die trein is dan ook nog een poosje onderweg.

Kortom, ik vind het niks, maar zoals gezegd, doe gewoon wat je zelf wil.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Overet

• Offline Offline
« Reactie #34 Gepost op: 08 July 2022, 21:39:41 »
Edit: C-rail en voor het zichtgedeelte neig ik zwaar naar K-rail

Ik heb geen idee hoeveel je al hebt geïnvesteerd in locs met een sleper, maar dit is wel het moment om die keuze te heroverwegen.

Tom
Plannen voor baan tijdperk III naar DB-voorbeeld. Roco Multi-maus/Maus2/MausR3, Z21, Mardec, Koploper of Rocrail?

AlbertG

• Offline Offline
    • Modelbaan Den Akker / Rocrail / DCC-EX
« Reactie #35 Gepost op: 09 July 2022, 07:56:40 »
Misschien heb je hier wat aan:
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=38912.msg1102999#msg1102999

Daar laat ik zien hoe ik mijn klimspiraal heb gemaakt.
Hartelijke groeten,
Albert.
Mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/@Albert-DenAkker

H0ppakee

• Offline Offline
« Reactie #36 Gepost op: 09 July 2022, 09:11:16 »
Bedankt @AlbertG, dat is een mooie uitleg  (y)

Ik ben er nog niet uit. Ik sta in ieder geval open voor de klimspiraal.

Naar mijn idee is het afhankelijk van je ontwerp en wat je wil met je schaduwstation.

Keuzes keuzes  ;D

C-rails

• Gast
« Reactie #37 Gepost op: 09 July 2022, 09:41:39 »
Wat Klaas ook al zegt, De ideeën vliegen van omarmen tot verafschuwen. Zo ook 2L en 3L. Zeg jij A, dan vindt een ander 100% zeker, dat je B moet zeggen en nog een ander vindt C, D, enz. een beter idee.

Blijf bij wat je zelf wil. Ga de reis beginnen naar je eigen idee. En werkt het niet, dan doe je iets anders. Ergens op dit forum gebruikt iemand woorden in de strekking van het forum is net een lopend buffet. Je neemt wat je wil en laat liggen wat je niet wil.

Velen denken bij een helix alleen maar binnen het kader van een cirkel. Maar met de lengte die jij hebt kun je ook gaan denken over een helix met ovalen. Weliswaar gaat er dan meer lengte in de helix zitten, maar het stijgingspercentage neemt af.
Een andere gedachte kan ook rechte hellingssporen zijn aan de achterzijde van de tafel. Met jouw lengte van tafel kom je op 2,3-2,4%.

tijgernootje

• Offline Offline
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
« Reactie #38 Gepost op: 09 July 2022, 11:28:13 »
Het 1ste wat de topic starter is zou moeten doen (voor zover nog niet gedaan) ,is uitmaken wat er leuk is om op een baan te hebben en wat niet,wil je stad/land uitbeelden,wil je rijden met stoom/diesel/electrisch,wil je nu/vroeger uitbeelden,veel rijden/rangeren,veel reizigers treinen of goederen.
Met die duidelijke criteria,kijken naar de beschikbare ruimte en dan is zelf een 1ste plan maken,dat na zorgvuldig overleg met zichzelf ,kijkend naar haalbaarheid,dat is hier tonen voor op/aanmerkingen.
Dat lijkt me een beter plan dan overal vandaan baanplannen zien aankomen,blij worden,nachecken of t past,en merken dat je er niks mee kan  ;)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Overet

• Offline Offline
« Reactie #39 Gepost op: 09 July 2022, 11:38:56 »
Eens waar het de parallel met het lopende buffet betreft. Alleen gaat het in het geval van een helix om een paar tientjes aan materiaal. In locs en rail gaat aanzienlijk meer geld zitten. Een bewuste keuze voor een systeem voorafgaand aan een dergelijke investering lijkt mij verstandig. De aanwezigheid van wat oud spul uit de jeugd zou daarbij geen doorslaggevend argument moeten zijn. Geen idee overigens of dat hier het geval is.

Tom
Plannen voor baan tijdperk III naar DB-voorbeeld. Roco Multi-maus/Maus2/MausR3, Z21, Mardec, Koploper of Rocrail?

H0ppakee

• Offline Offline
« Reactie #40 Gepost op: 09 July 2022, 13:57:02 »
Hallo allen

Ja, waar, ik ben al wat aan het schetsen in scarm maar moet wellicht wintrack eens proberen. Het uiteindelijke resultaat laat nog even op zich wachten. Ik neem gerust de tijd voor dit proces. Deze zal ik dan hier zetten voor verdere suggesties.
Mijn keuze is definitief Marklin. Daar is geen speld meer tussen te krijgen en heb ook al materiaal.
Na de verkenningstocht met de ovaal wordt dit de volgende baan. Als de hobby zo leuk blijft komt er ooit op de grote zolder een baan. Dromen mag.
Voor nu is het dus een meerjarenproject waar ik lekker mee uit de voeten kan en de technieken op verschillende vlakken verder kan gaan ontwikkelen.
Ook al past een baan nooit exact, de ideeen die hier al geplaatst zijn, zijn erg fijn in de gedachtegang. Dus deel gerust mocht je nog iets vinden.

Wat een mooie hobby hè  ;D

741230

• Offline Offline
« Reactie #41 Gepost op: 09 July 2022, 14:23:18 »
Wat ikzelf een groot nadeel vind van een klimspiraal is dat het veel ruimte inneemt en dat je met die ruimte verder ook niet zoveel kan qua scenery?
Groet Erik

Verzonden vanaf mijn
Fleischmann transformator

Overet

• Offline Offline
« Reactie #42 Gepost op: 09 July 2022, 14:37:22 »
Mijn keuze is definitief Marklin. Daar is geen speld meer tussen te krijgen en heb ook al materiaal.

Wat een mooie hobby hè  ;D

Mooi, hoeven we het daar niet meer over te hebben ;D

Het ruimtebeslag van een spiraal op het zichtbare deel van een baan kan zeer beperkt blijven als je uit gaat van een wat glooiend landschap. De baan daalt immers aan de buitenzijde van de baan en kan al vrij snel worden afgedekt met scenery. Een spiraal heeft vooral het voordeel dat je met extra windingen meer ruimte tussen de lagen kan realiseren waardoor bijvoorbeeld een schaduwstation beter toegankelijk wordt. De spiraal zelf kan, in blokken opgedeeld, ook worden benut om treinen 'op te slaan', waardoor de capaciteit van een schaduwstation wordt vergroot.

Tom

H0ppakee

• Offline Offline
« Reactie #43 Gepost op: 09 July 2022, 15:01:47 »
Ja, daarom schreef ik ook dat het afhankelijk is van je schaduwstation. Sommigen hebben daar capaciteit voor 12 treinen. Dan móet je echt zorgen voor die bereikbaarheid.
Mooie puzzel. Ik zou de voorkeur hebben voor een goede toegankelijkheid. Je kunt natuurlijk dankzij Murphy’s Law wel raden dat de slechts bereikbare plek het probleemgebied wordt haha  :laugh:

[edit] ja, ik neig naar een heuvel landschap zoals in zuid Limburg. Dus zou het mooi weg moeten kunnen werken. De banen met kleine hoogteverschillen maakt het ook leuker en levendiger wat mij betreft. Zwitserse banen gaat mij te ver. Is gewoon niet mijn smaak.
« Laatst bewerkt op: 09 July 2022, 15:03:27 door H0ppakee »

H0ppakee

• Offline Offline
« Reactie #44 Gepost op: 18 July 2022, 08:51:33 »
Kleine update

Het zou kunnen dat ik een kleine zijde erbij kan zetten

Oftewel een L vorm ervan kan maken  :laugh: