Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door edwin1974
Vandaag om 22:08:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 22:06:36
Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III door bernhard67
Vandaag om 22:05:44
Veevervoer ss/ ns door grossraumwagen
Vandaag om 22:05:07
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 21:38:37
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Vroeger
Vandaag om 21:30:51
Vele baanplannen online gezet door Ton Kuipers
Vandaag om 21:28:38
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 21:25:42
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door grossraumwagen
Vandaag om 21:19:04
Magneet koppelingen voor Bemo door martijn v m
Vandaag om 21:07:58
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 21:04:42
PB models: koplopers (voorbespreking) door barry1972
Vandaag om 21:03:02
Roco Loc trilt 1 kant op bij optrekken icm klokanker door Sylvester
Vandaag om 21:01:58
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Ronald69
Vandaag om 20:34:06
23 augustus modelspoorbeurs Houten door jan47
Vandaag om 20:32:00
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door robschuurhof
Vandaag om 20:24:08
De bouw van “Bahnstrecke Lahr” door Peter.v.L
Vandaag om 20:08:19
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 20:01:18
Stalen rijtuigen van NS door Rob Moerkerken
Vandaag om 19:40:15
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
Vandaag om 19:34:08
Trix DXI van DC naar AC door wob
Vandaag om 19:32:07
pantograaf vastzetten door zofman
Vandaag om 19:21:17
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
Vandaag om 18:49:04
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door lrrw
Vandaag om 18:48:42
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door barry1972
Vandaag om 18:21:52
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door MOVisser
Vandaag om 17:56:24
Heimwee naar de NFLS (Noord-Friesche Locaalspoorweg-Maatschappij) door aad52
Vandaag om 17:19:52
't Boemeltje door RobVille
Vandaag om 16:03:29
Configureren GCA50/GCA50a door Gijs
Vandaag om 15:35:03
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 14:34:23

Auteur Topic: Meer LocoNet  (gelezen 15550 keer)

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
Re: Meer LocoNet
« Reactie #75 Gepost op: 19 April 2008, 14:03:23 »
Okee Wim, dat is helder. Bij de FRED komt de voeding uit 1 en 6. Maar is dat altijd zo? Ik had ook de suggestie gedaan dat de voeding uit de datalijn zou kunnen komen (3 en 4) Komt dat ook voor, of mag dat niet? Of een voeding helemaal buiten de Loconet kabel om, komt dat ook voor?

Ik probeer gewoon een compleet beeld te krijgen, maar bij jou komen de antwoorden altijd stuk voor stuk. Terwijl het voor jou als ervaringsdeskundige zo makkelijk moet zijn om het hele verhaal in één keer te vertellen. Of misschien weet je een website waar het hele verhaal wordt verteld.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

René

• Smalloot in de volle breedte
  • Offline Offline
  • Team Mitropa
« Reactie #76 Gepost op: 19 April 2008, 14:36:10 »
De schema's op de site van Hans Deloof kunnen je misschien iets meer inzicht geven of de aansturing van het datasignaal. De vorm en samenstelling heb ik nooit bekeken of gemeten (ik heb al jaren geen scope meer). Misschien dat er wel iets mee te doen moet zijn. Drie-aderig is voor mij ook prima.

René Wolf, bekijkt het breed en spoort smal
www.rwfoto.nl

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #77 Gepost op: 19 April 2008, 15:07:39 »
René,

ook de site van Hans Deloof geeft niet veel helderheid. Ik had die site al eens eerder bekeken, nu nog eens naar gekeken. Wat mij daar opvalt is dat er niets met de aansluitingen 1 en 6 wordt gedaan. Kijk je b.v. naar de Locobuffer en de Loco I/O, dan zie je dat op de print de pinnen 1 en 6 netjes worden doorgelust naar de overeenkomstige pinnen van de tweede connector, maar op de print zelf wordt er niks mee gedaan. De voeding voor de print komt buiten de Loconet aansluiting om op een aparte connector binnen. Daar kwam ook mijn opmerking vandaan dat je de draden 1 en 6 net zo goed weg kunt laten als je er geen boosters mee aanstuurt.
Zelfs op de boosters wordt er niks met 1 en 6 gedaan. Hoe die boosters dan hun stuursignaal krijgen moet ik nog uitzoeken, ik zie waarschijnlijk iets over het hoofd.

De site van Hans Deloof lijdt aan hetzelfde euvel als veel andere sites: er worden wel beschrijvingen gegeven van afzonderlijke modules, maar over de totale architectuur van het systeem wordt niks verteld. En dat zeg ik nogmaals onder het voorbehoud dat ik er misschien overheen kijk. Maar naar mijn mening moet zo'n site beginnen met het totaaloverzicht van de architectuur en een beschrijving van de werkingsprincipes.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel

René

• Smalloot in de volle breedte
  • Offline Offline
  • Team Mitropa
« Reactie #78 Gepost op: 19 April 2008, 15:18:49 »
Klaas,

Ik doel meer op de opbouw van de sturing van het loconetsignaal.
Bij Deloof worden de pennen 1 en 6 vrijwel niet gebruikt, behalve bij de booster.
Ook op de site van Fremo is wel het een en ander te vinden alhoewel het ook daar niet overloopt van dit soort gedetailleerde informatie.
http://fremodcc.sourceforge.net/dcc_e.html

Edit:  Nog even kijkend op de site van Digitrax zie ik dat er daar bij de handregelaars gesproken wordt over "Improved battery life" wat er op duidt dat er een batterijtje in het ding moet. Mogelijk dat het gebruik maken van het sync signaal als voeding een handige bijkomstigheid is. De vaste spanning op de pennen 1 en 6 lijkt mij in ieder geval geen standaard.

« Laatst bewerkt op: 19 April 2008, 15:23:06 door René Wolf »
René Wolf, bekijkt het breed en spoort smal
www.rwfoto.nl

Theo Maassen

• Offline Offline
  • HEST - Estorf
« Reactie #79 Gepost op: 19 April 2008, 16:52:11 »
Dames en Heren,

Hierbij de het complete verhaal maar dan afkomstig van Digitrax (je weet wel die van LocoNet) :

Wiring Your Layout with LocoNet

There are no real restrictions on LocoNet wiring with respect to wire pairs. Most Digitrax customers choose to use 6 wire Telco type flat ribbon cables because they are cost effective, simple to wire and give superior network performance. We engineered LocoNet to use 6 wires because of several advantages outlined below. LocoNet can actually run on just 2 or 3 wires.

LocoNet can support a total cable length of up to 1,200 feet.  No two devices should be connected by more than 600 feet of cable. This allows for the network to be split & branched in a free form style with no stringent connection rules for network transmission. You can "tree" or branch out network stubs wherever it is convenient for the layout and debugging or servicing. The single network termination needed is provided by the Command Station. We do not recommend looping the network back on itself.

You can purchase ready made 6 pin male RJ12 to RJ12 jumper cables of various lengths from many sources. Be sure to use 6 conductor and not 4 conductor plugs and wires. Alternately, you can crimp your own jumper cables. LocoNet cables should be wired pin 1 to pin 1.  When you hold the plug with the tab up and look into the end of the connector, you will see, from left to right, white-black-red-green-yellow-blue wires.  This arrangement is called a “reversing” cable in the telecom industry.  The UP5 is "reversing" in that all pin 1s of the RJ12 jacks connect to one another.

1) In a 6 wire flat configuration, as crimped onto a RJ12 6 pin style plug, the left 3 wires are effectively a "mirror" image of the right 3 wires. This allows you to "daisy-chain" outlets without worrying about whether the cables are "reversing" or "non-reversing."

2) There are 2 ground and 2 LocoNet data connections, so the effective "loop resistance" is lower due to paralleled wires. This makes it possible to run LocoNet over greater distances than other command control systems.

3) If a ground or signal connection is broken or intermittent the network can still maintain a reliable connection. These types of faults are the greatest nightmare to locate and fix!

4) The two outside wires, typically Blue and White in a 6 conductor Telco ribbon, actually carry opposite phase copies of the master system rail packets, this is called RAIL SYNC. Because these are broadcast differentially in a single cable, we can accurately and reliably tap a remote Track booster anywhere along a LocoNet cable run. We can do this many thousands of feet from the Master Packet generator (Command station) with very good signal fidelity, even in the presence of a lot of noise and interference! Also, this signal is capable of supporting a number of low current draw modules that can tap on anywhere in the network.

5) The balanced nature of the cable and the way the signal currents propagate in this "RF Quad" configuration allow the lowest possible RFI radiation outwards, and EMC susceptibility or inward interference pickup. This is a good thing. This is part of the reason Digitrax's LocoNet handily passed the FCC Class B radiation Certification requirements.

6) The LocoNet philosophy and architecture were carefully crafted to allow "free-form" wiring with no termination or "linear-bus" restrictions. You can "star", "tee" into, branch or expand the network any way that is convenient for you. If you do choose to "loop" the wiring back on itself (like a snake biting its tail) be sure that the outside 2 Railsync wires have a matched polarity! The center 4 pins of the RJ12 can be plugged in either orientation.

These are the reasons we would recommend the loop around the layout be a 6 conductor ribbon type wire. The wire guage in the range of 22AWG to 28AWG is OK. Telco uses typically 26AWG. If you don't mind the extra work, you could use round 3 pair cables. It is best to stay with a fixed color to pin number in the jacks throughout the layout to prevent later problems debugging!

We find it best to break up this "backbone" wiring into sections. Each section will be a run of cable connected by male-male 6 conductor cords with RJ12 plugs on each end. This allows the network to be quickly disconnected and isolated for fault-finding or expansion. The Digitrax Universal Panels (UP1, UP2, UP3 & UP5) are connection panels that are very convenient for quick layout hook up. They come in a variety of configurations to suit the needs of most layouts. You just plug in your cables and you are ready to play. Obviously it is cheaper to use 6 conductor dual wall plates and wire them in parallel around the layout. This will take you a little more time but will save money. The main down-side to this is that if any of the cables are disturbed or yanked on, it is very time-consuming to try to repair a "birds nest" of small wires under the layout! The choice is up to the you!

Your LocoNet wiring scheme is very flexible and easy to wire. It was designed to be "plug & play" because we know you would rather spend your time running your trains instead of troubleshooting the wiring. The primary concern really boils down to having a physically secure and maintainable wiring strategy and discipline. The "glow" of low price wire and fixtures quickly fades, as you become the poor individual who has to trouble-shoot a maze of "spaghetti" that was disturbed by someone who tripped over "some wires" under the layout!!

Theo.
2-Rail (Fleischmann profi-rail), H0 (aanbod), Digitaal (veel zelfbouw), Tijdperk III (m'n jeugd), Duits (omdat ik daar wat jaartjes gewoond heb voor m'n werk) en voor de rest is alles mogelijk.

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #80 Gepost op: 19 April 2008, 22:55:30 »
Theo, dat verhaal van Digtrax had ik natuurlijk al gelezen. Maar als je even terugkijkt in dit draadje naar de concrete vragen die ik heb gesteld, dan zie je dat in dit stuk geen van mijn vragen wordt beantwoord.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel

KroKo

• Offline Offline
  • Will It Be You?
« Reactie #81 Gepost op: 22 April 2008, 14:56:31 »
... Wat mij daar opvalt is dat er niets met de aansluitingen 1 en 6 wordt gedaan. ....
Klaas,

Daar wordt wel degelijk wat mee gedaan. Er is echter alleen een verbinding tussen het command station (IB, TwinCenter, DigiTrax command station) en de booster een verbinding over 1 en 6.

De loconet documentatie praat dan ook alleen over een gespiegelde verbinding, waarbij op 1 en 6 het railsync signaal staat. Alle andere signalen op welk aderpaar dan ook vallen buiten de loconet norm en is dus per definitie geen loconet meer.

Voor het voeden wordt er inderdaad gemeld dat er max. 15mA gebruikt mag worden. Dus het in het antwoord van Wim moet, volgens loconet norm, niet staan "...moet voeden", maar "...mag voeden".

Groet,

Erik
« Laatst bewerkt op: 22 April 2008, 15:03:53 door KroKo »

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #82 Gepost op: 22 April 2008, 16:53:43 »
De loconet documentatie praat dan ook alleen over een gespiegelde verbinding, waarbij op 1 en 6 het railsync signaal staat. Alle andere signalen op welk aderpaar dan ook vallen buiten de loconet norm en is dus per definitie geen loconet meer.
Hier moest ik even drie keer naar kijken. Wat bedoel je hier precies mee?
Volgens mij vormen de aders 3 en 4 de essentie van Loconet, dit is de eigenlijke Loconet signaalverbinding. Waarbij 2 en 5 de systeemmassa is. En het railsync signaal op de aders 1 en 6 is een toevoeging die als zodanig niet de essentie van Loconet is, maar alleen een manier om de boosters aan te sturen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel

KroKo

• Offline Offline
  • Will It Be You?
« Reactie #83 Gepost op: 22 April 2008, 17:07:41 »
Bij het ontwerpen van loconet is ook een kabelspecificatie bedacht. Voor het gemak van de gebruikers is hiervoor een gespiegelde kabel bedacht, die niet meteen voor paniek zorgt indien hij "verkeerd om" wordt aangesloten. Een extra onderdeel van die specifiekatie is dat op de buitenste pennen het onversterkte versterker signaal aangeboden wordt.

De pennen 1 en 6 zijn dus in principe niet nodig voor kaal loconet, maar ze worden wel expliciet genoemd in de normbladen. Daarnaast maakt digitrax zelf ook wel de opmerking dat het ook met 2 of 3 aders zou kunnen.

Maar de doelstelling was een eenvoudig toe te passen netwerk systeem en daar hoort de 6 aderige kabel met de genoemde pin bezetting bij.

Ik weet het, soms ben ik niet al te duidelijk, ik denk sneller dan ik type....... ;)

Groet,

Erik

fissy

• Offline Offline
    • Gouda in H0
« Reactie #84 Gepost op: 22 April 2008, 18:28:24 »
Ik gebruik zelf de DCS 100 van Digitrax. Op pinnen 1 en 6 is Railsync, deze is onversterkd.

De Digitrax-Dekoders (BDL168, PM42 ...) hebben alle en extra voeding nodig, slechts de Throttles zelf hebben deze voeding nodig. Digitrax heft een front panel UP5, op de front zitten slechts "Throttle jack, deze zijn zonder Railsync, maar met een extra voeding op de pennen 1 en 6!

Ik heb voor mijn baan (Gouda) een echt groot loconet net. Ik gebruik (Patchcabel voor Computer-Netwerken). Ik heb ook een RSCLD in gebruik, dan heb je extra voeding op je loconet.

Railsync

(bron:mHellm.de)

Groet

Bernd
Project Gouda in H0 - Nederland - Tijdperk V - Digital: DCC Loconet (Digitrax DCS 100)
OBB bezoekje: 2008