Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door MathynK
Vandaag om 13:14:12
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door VAM65
Vandaag om 13:09:27
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 12:48:40
Mijnbouw Indonesië door Eelco Storm
Vandaag om 12:31:12
Koppelingsmechanisme klemt? door Klaas Zondervan
Vandaag om 12:30:30
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:34:36
Digitale kraan Roco 46801 door Herb73
Vandaag om 11:30:48
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 11:04:37
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 10:56:45
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
Vandaag om 10:54:20
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 10:35:09
Sfeer op je modelbaan door Hans Reints
Vandaag om 10:25:45
Au bord de la Cèze door Wim Vink
Vandaag om 10:10:40
Baanbouw Rehausen2 door Wim Vink
Vandaag om 08:50:08
Ovaalramer in messing. Schaal 0 door FritsT
Vandaag om 07:40:28
Modelspoorbaan van Einte door Lobomotion69
Vandaag om 02:31:41
Haandrecht materieel door orientexpress
08 September 2025, 22:15:31
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
08 September 2025, 22:03:08
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
08 September 2025, 22:00:26
Vele baanplannen online gezet door Ton Kuipers
08 September 2025, 21:17:54
Veevervoer ss/ ns door klusser
08 September 2025, 20:24:06
44 Roco vs 44 Brawa door ES44C4
08 September 2025, 20:05:15
Welke winkel voert deze merken? door Hennie
08 September 2025, 19:55:54
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
08 September 2025, 18:14:16
Hoe de schuifdeuren weer te plaatsen? door Robert vh Prutsert
08 September 2025, 17:25:36
De modeltreinen van Spoorijzer door spoorijzer
08 September 2025, 14:27:52
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door Jeroen95
08 September 2025, 14:19:22
Nieuw boek, BE in de tijd van het derde rijk door Arjan6511
08 September 2025, 13:25:51
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
08 September 2025, 12:12:26
Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D] door Eric B
08 September 2025, 10:11:11
  

Auteur Topic: Baanontwerp H0 1.35x3.95  (gelezen 3100 keer)

JANDEK

  • Offline Offline
  • Berichten: 10
Re: Baanontwerp H0 1.35x3.95
« Reactie #15 Gepost op: 24 June 2022, 21:09:30 »
Beste hobby genoten, dank voor al jullie opmerkingen en tips ! Ik heb eea verwerkt in dit herziene plan, wellicht dat jullie nog is opbouwende kritiek willen uiten.

Dank bij voorbaat en groet Jan











VvKan

  • Gast
Re: Baanontwerp H0 1.35x3.95
« Reactie #16 Gepost op: 24 June 2022, 22:26:14 »
Nu is de spiraal dubbelspoor.  Lijkt me prima.  Maar wederom:  als je rechts rijdt begint die over het rangeerspoor, als je links rijdt eindigt die daar.  Dus een conflict tussen rangeren en hoofdbaan (spiraal).
Maar dat hoeft niet erg te zijn, als je er maar rekening mee houdt.

Ikzelf zou wat nu het toegangsspoor naar de spiraal / rangeerspoor wat naar binnen buigen en dan alleen als rangeerspoor gebruiken. Dan zou ik het inrijden van de spiraal doen door tussen de 2 wissels in het (rechter) hoofdspoor een wissel naar rechts te leggen. Dan heb je de 2 functies gescheiden en heb je een onafhankelijke aftakking (of weer aanhaken) van de spiraal op de hoofdbaan.   Dat lijkt me het meest realistisch.

Wat nog "beter" of misschien ook mooier zou zijn is, door opoffering van het linkse eindspoortje bij het station, de hele baan als het ware naar voren te trekken.  Want dan heb je aan de achterkant ruimte gemaakt om daar het omhoogkomende spiraalspoor buitenom aan te sluiten.  Dus dat komt dan ergens bij het bruine blokje rechts onderin te voorschijn en klimt dan achterlangs omhoog tot de aansluiting ergens links achter voor de bocht.
Die kronkels in het voorste spoor trek je recht en maakt wat meer ruimte bij wat nu die blauwe perrons zijn.

Kijk in je ontwerpprogramma maar eens of zoiets mogelijk is en of het er een beetje realistisch uit komt te zien.  Die onderdoorgang en weer aansluiten op de hoofdbaan zijn in de praktijk gebruikelijk om kruisingen van de hoofdbaan te voorkomen.  Als er tenminste ruimte voor is  :)

JANDEK

  • Offline Offline
  • Berichten: 10
Re: Baanontwerp H0 1.35x3.95
« Reactie #17 Gepost op: 24 June 2022, 22:38:19 »
Hi Veroniek dank je voor de tips, ik ga er mee aan de slag om dat als alternatief uit te werken.

Groet Jan

Juroen

  • Offline Offline
  • Berichten: 429
Re: Baanontwerp H0 1.35x3.95
« Reactie #18 Gepost op: 25 June 2022, 00:07:56 »
Beste Jan,

Mogelijk is een deel van wat hieronder staat al geschreven.

Je baanplan en je oppervlak zijn de uitgebreide variant van wat ik heb; zie mijn draadje. Je hebt meer lengte en hoogte tot je beschikking. Er zijn overeenkomsten en verschillen. Mijn baanplan is niet beter dan het jouwe; wel anders.

Op basis van mijn ervaringen en wat ik leuk vind, geef ik hieronder een beschouwing.

Ik heb een halve klimspiraal, met een stijgend en een dalend spoor. Dat biedt de mogelijkheid tot afwisselend verkeer tussen schaduwstation en zichtbaar deel. Overigens, hoe langer ik nu bouw hoe minder belangrijk ik rijdende treinen vind. Langzaamaan wordt de aankleding belangrijker.

De helling van mijn klimspoor is net geen 3%. Sommige treinen hebben daar moeite mee als ze naar boven rijden.

Gebogen wissels van rocoline gaan (bij mij) niet samen met wielen met een RP25 profiel. Geen idee hoe dat met peco rails gaat.

In mijn zichtbaar deel zijn niet alle blokken geschikt voor lange treinen. Bij een teveel aan lange treinen die ‘naar boven’  willen (ik gebruik koploper als besturing) kan de zaak vastlopen. Dat heb ik opgelost met aanvullende voorwaarden in koploper. Dat is iets om over na te denken; wat zijn je plannen met lange treinen en waar kan je die kwijt?

Als je het leuk vind om kop te maken in je station zou  je er een kopstation van kunnen maken. Eventueel maak je één doorgaand spoor in plaats van twee. Je station kan dan iets langer worden.

Ik heb de mogelijkheid om treinen die uit het schaduwstation komen in een doorgaande rit (zonder keren) weer naar het schaduwstation te dirigeren; in beide richtingen. Dat bevalt me goed. Onder andere daardoor zit er in mijn baan een keerlus. Ik los dat op met een schakeling met een infrarood sensor.

In mijn baan heb ik twee uitneembare middenstukken. Die bevorderen de bereikbaarheid. Het midden van een baan met een breedte van 1,4 m is voor mij soms lastig te bereiken.

Veel plezier met ontwerp en bouw.

Groet Juroen.

JANDEK

  • Offline Offline
  • Berichten: 10
Re: Baanontwerp H0 1.35x3.95
« Reactie #19 Gepost op: 25 June 2022, 08:14:55 »
Hallo Juroen,

Dank voor je reactie ! Ik heb is op je baanbijdrage gekeken je gebruikt mooie technieken en ik ben weer wat opgestoken. Ik ben nog wat aan het herontwerpen o.b.v. de tips en inspiratie. M.b.t. de PECO rail twijfel ik nog.

Na wat research schijnen met name de UNIFROG wissels goed te werken en een mooi beeld te geven maar deze zijn nog niet voor alle railtypen aanwezig, daarnaast moet je alles met flex doen.

Groet, Jan

VvKan

  • Gast
Re: Baanontwerp H0 1.35x3.95
« Reactie #20 Gepost op: 25 June 2022, 10:47:58 »
Ik zou altijd voor Electrofrog gaan.  Iets meer werk, maar, in mijn ogen, stukken beter.
Je zou ook eens naar Tillig Elite kunnen kijken.  Doorlopende wisseltongen, dus geen scharnierende delen.