Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 14:32:59
Lenz 66 001 (artnr 30200) zit vast door Jint Nijman
Vandaag om 14:08:17
Raadplaatje door Jelmer
Vandaag om 14:07:34
roco br24 door wol57
Vandaag om 13:48:28
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door MathynK
Vandaag om 13:14:12
Mijnbouw Indonesië door Eelco Storm
Vandaag om 12:31:12
Koppelingsmechanisme klemt? door Klaas Zondervan
Vandaag om 12:30:30
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:34:36
Digitale kraan Roco 46801 door Herb73
Vandaag om 11:30:48
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 11:04:37
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 10:56:45
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
Vandaag om 10:54:20
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 10:35:09
Sfeer op je modelbaan door Hans Reints
Vandaag om 10:25:45
Au bord de la Cèze door Wim Vink
Vandaag om 10:10:40
Baanbouw Rehausen2 door Wim Vink
Vandaag om 08:50:08
Ovaalramer in messing. Schaal 0 door FritsT
Vandaag om 07:40:28
Modelspoorbaan van Einte door Lobomotion69
Vandaag om 02:31:41
Haandrecht materieel door orientexpress
08 September 2025, 22:15:31
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
08 September 2025, 22:03:08
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
08 September 2025, 22:00:26
Vele baanplannen online gezet door Ton Kuipers
08 September 2025, 21:17:54
Veevervoer ss/ ns door klusser
08 September 2025, 20:24:06
44 Roco vs 44 Brawa door ES44C4
08 September 2025, 20:05:15
Welke winkel voert deze merken? door Hennie
08 September 2025, 19:55:54
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
08 September 2025, 18:14:16
Hoe de schuifdeuren weer te plaatsen? door Robert vh Prutsert
08 September 2025, 17:25:36
De modeltreinen van Spoorijzer door spoorijzer
08 September 2025, 14:27:52
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door Jeroen95
08 September 2025, 14:19:22
Nieuw boek, BE in de tijd van het derde rijk door Arjan6511
08 September 2025, 13:25:51
  

Auteur Topic: Treinbaan verticaal opbergen. Is dat handig?  (gelezen 4005 keer)

simonius

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 2
Treinbaan verticaal opbergen. Is dat handig?
« Gepost op: 24 May 2022, 08:43:38 »
Goedendag,

Met mijn zoon wil ik een simpele treinbaan gaan bouwen met een bergachtig gebied in het formaat 244x122. Vanwege ruimtegebrek willen we deze na het spelen weer verticaal opbergen (gehele oppervlak van de plaat komt dan tegen de muur te staan). Kan deze methode van opbergen op lange termijn nadelige gevolgen hebben voor bijvoorbeeld de bergen en de bomen die we in het tempex steken? De bergen worden gemaakt van tempex-gips-diepgrond-acrylverf op een plaat van multiplex van 9mm dik. Tussen het multiplex en tempex komt constructielijm en tussen het tempex witte houtlijm met satéprikkers.

Ik verneem het graag. Alvast bedankt voor het antwoord.

Groetjes,

Simonius
« Laatst bewerkt op: 24 May 2022, 08:45:20 door simonius »

GMA70

  • Offline Offline
  • Berichten: 122
    • Lydo.nl
Re: Treinbaan verticaal opbergen. Is dat handig?
« Reactie #1 Gepost op: 24 May 2022, 09:00:26 »
Heb ik ook ooit gedaan voor mijn zoontje. Op zich werkte het wel, ook al was het voor hem niet mogelijk om zelf de baan naar beneden te halen. Wel viel er, ook na lange tijd, toch wat vlokken, steentjes of vezels naar beneden. Dan zat dat toch niet vast genoeg. In de praktijk bleek dat geen issue, gewoon regelmatig even stofzuigen.
Met vriendelijke groeten,  Gertjan

Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)

  • Bruntendijk
  • Offline Offline
  • Berichten: 1595
  • Kan het nog "Nederlandser" ?
Re: Treinbaan verticaal opbergen. Is dat handig?
« Reactie #2 Gepost op: 24 May 2022, 09:06:07 »
Simonius, op zich geen slecht idee lijkt mij. Je moet er wel van overtuigd zijn dat de bergen en huisjes goed vast zijn gelijmd. Een voordeel is ook dat je makkelijk bij de bedrading onder de tafel kan komen mocht de zaak in de toekomst worden verlicht. Heb je er aan gedacht dat de tafel horizontaal kan worden opgehesen? Of zit je aan de verticale manier vast? In ieder geval succes met de bouw van de treinbaan.

Klein Bruntendijk, Kees.
Zie hier Klein Bruntendijk

En hier Groot Bruntendijk

Groeten vanuit "NS Blokpost 21" Bruntendijk.
Kees

PaulRoman

  • Offline Offline
  • Berichten: 170
Re: Treinbaan verticaal opbergen. Is dat handig?
« Reactie #3 Gepost op: 24 May 2022, 09:21:36 »
Hallo Simonius,

Je hebt wel een grote plaat (244x122 cm) van 9 mm dik. Als je geen verstijvingen aanbrengt ben ik bang dat deze bij ophijsen / omklappen gaat buigen en warpen. Dus ga je waarschijnlijk scheurtjes (scheuren ?) in je gipsen bergen krijgen. Zelf heb ik ook een opklapbare baan gehad (open frame), en mijn ervaring is dat je erg goed moet opletten dat alle losse onderdelen van de baan zijn als je gaat opklappen. Vooral als er op de niet direct zichtbare delen eens een wagonnetje oid. is losgeraakt.
Verder wel een bruikbaar idee, vooral als je nog een soort kast om de opgeklapte baan bouwt. Dan is de stof-ellende een stuk minder.

Groet,

Paul
Schäßburg an der Kokel

simonius

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 2
Re: Treinbaan verticaal opbergen. Is dat handig?
« Reactie #4 Gepost op: 24 May 2022, 09:28:08 »
Dank voor de reactie Paul. Daarom heb ik ook juist voor multiplex gekozen omdat deze van zichzelf al vrij stijf is. Het is immers geen spaanplaat.
Of is 9 mm multiplex dan evengoed te dun?
« Laatst bewerkt op: 24 May 2022, 09:33:10 door simonius »

PaulRoman

  • Offline Offline
  • Berichten: 170
Re: Treinbaan verticaal opbergen. Is dat handig?
« Reactie #5 Gepost op: 24 May 2022, 09:39:27 »
Leg de plaat eens op de grond, tegen de muur, en probeer hem dan verticaal te zetten door hem aan een punt op te tillen. Dan zie je het warping effect.
Doe hetzelfde, maar pak hem aan beide uiteinden tegelijk op. Dan zie je het buigingseffect. Kun je zelf beoordelen of het acceptabel is. Zoniet, dan kun je overwegen om ter verstijving een balkenframe onder de plaat te maken.

Groet,

Paul
Schäßburg an der Kokel

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26777
    • Pagina van klaas
Re: Treinbaan verticaal opbergen. Is dat handig?
« Reactie #6 Gepost op: 24 May 2022, 10:43:07 »
Er moet sowieso een verstevigingsframe onder. Niet alleen voor het opklappen, maar ook tijdens gebruik. Een plaat van die afmetingen gaat doorzakken zonder lattenframe.

Hoe ga je bij de achterkant komen als die plaat 122 cm diep is?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Mark D.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1206
Re: Treinbaan verticaal opbergen. Is dat handig?
« Reactie #7 Gepost op: 24 May 2022, 11:05:11 »
misschien scharniert die over de 122

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 4010
Re: Treinbaan verticaal opbergen. Is dat handig?
« Reactie #8 Gepost op: 24 May 2022, 11:10:06 »
Dan moet er voor de toegankelijkheid in het midden een opening zitten van ca 50x50 cm,
 Of ,als de ruimte  (Kamer?) groot genoeg is een looppad langs de randen van de  de plaat .
 Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Erik_omBC

  • Lid van het Collectief
  • Offline Offline
  • Berichten: 714
  • How to regognize trees from quite a long way away
    • Ommelander Maquette Bouw Collectief
Re: Treinbaan verticaal opbergen. Is dat handig?
« Reactie #9 Gepost op: 24 May 2022, 12:19:30 »
Moeten is gelijk ook weer zowat. Verstandig is het wel.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26777
    • Pagina van klaas
Re: Treinbaan verticaal opbergen. Is dat handig?
« Reactie #10 Gepost op: 24 May 2022, 12:37:54 »
misschien scharniert die over de 122
Uitgaande van een werkhoogte van 1 meter zou die opgeklapt dan 3,44m worden. Er zijn niet veel kamers zo hoog.
Misschien kan simonius aangeven hoe hij dit heeft gedacht. Scharnierend langs de lange kant, of is het een losse plaat die midden in de kamer op schragen wordt gelegd?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

PaulRoman

  • Offline Offline
  • Berichten: 170
Re: Treinbaan verticaal opbergen. Is dat handig?
« Reactie #11 Gepost op: 24 May 2022, 12:49:13 »
Zelf had ik destijds een (halve)  baan van 200 x 75 cm die op werkhoogte op het traphekje lag. Bij opklappen bewoog de kant van 75 cm over twee ladegeleiders naar degrond, terwijl de baan over twee rollen op het traphekje kon bewegen. Zo kon de baan toch verticaal in een kamer met hoogte 220 cm worden opgeborgen.

Paul
Schäßburg an der Kokel

locvanpuffelen

  • Offline Offline
  • Berichten: 47
Re: Treinbaan verticaal opbergen. Is dat handig?
« Reactie #12 Gepost op: 24 May 2022, 14:16:25 »
Een paar tips:

 1 Dunner mutiplex nemen met een stevige houten latten als frame eronder.
Of juist een door constructie  van 6 mm multiplex. Dit is veel lichter en steviger. Voordeel is ook dat je alle draden makkelijk kan weg werken tussen de platen.

2 Gebruikg geen gips. Dit gaat bij opklappen na verloop van tijd schuren en is best zwaar. Papiermache is veel lichter en kan veel makkelijker een stootje hebben.

Succes

Niek

741230

  • Offline Offline
  • Berichten: 1979
Re: Treinbaan verticaal opbergen. Is dat handig?
« Reactie #13 Gepost op: 24 May 2022, 15:26:07 »
Ik bouw momenteel zo'n opklapbare baan ongeveer dezelfde grootte, 122 x 320 cm. Ik maak 2 werk gaten in het midden van 60 bij 45 oid. Het geheel wordt weggewerkt in een meubel wat lijkt op een ladenkast. De bovenkant en voorkant is afneembaar in 3 panelen elk. Ik maak scharnieren aan de muur en de baan komt verticaal naar beneden te hangen. De hoogte van de onderkant van de onderbouw is daardoor wel 125 cm dus mijn maaiveld zit op 135 best hoog maar om te werken juist goed. De hoogte van de opbouw is ook gelimiteerd, dat is de diepte van de kast binnenwerks, minus de hoogte van de onderbouw. Dus dan blijft er ongeveer van een kast van 50 cm diep 32 cm hoogte over vanaf maaiveld om wat op te bouwen. En dat is niet zoveel.

Ik heb ook nagedacht over een rotisserie constructie. Dat wil zeggen de baan wordt dan verticaal opgeborgen, en het draaipunt maak je dan in het midden van de tafel. Zo kan je ook makkelijk aan de onderkant werken in verticale stand. Maar dat was maar een idee. Niet dat ik dat verder heb uitgewerkt.
Groet Erik

Verzonden vanaf mijn
Fleischmann transformator

Juroen

  • Offline Offline
  • Berichten: 429
Re: Treinbaan verticaal opbergen. Is dat handig?
« Reactie #14 Gepost op: 24 May 2022, 16:09:51 »
Uit de eerdere reacties blijkt volgens mij al dat het goed vastzetten van scenery (bomen, huisjes, etc) haalbaar is. Ik verwacht wel een noodzaak om echt alle losse spullen van zo’n baan te halen voor het opklappen. Dat zou bij mij lastig worden. Ik heb een baan die ik tegen het plafond kan takelen. Dat is vrij eenvoudig: vijf stekkers los en de elektrische lier inschakelen. Toch doe ik dat weinig. Ik zou ertegen opzien om elke keer de losse spullen van de baan moeten halen. Maar goed; dat is persoonlijk.

Ik vond nog wat aardige video’s:
1) van een kantelbare baan
https://www.youtube.com/watch?v=-xr85PzUrLc

2) Ken Patterson, toont in het eerste onderwerp van deze video, een andere vorm van een ‘opruimbare baan’.
https://www.youtube.com/watch?v=prTZoGlgy_U

3) een retractable layout:
https://www.youtube.com/watch?v=tereomp-Xgo

4) TT baan in kast
https://www.youtube.com/watch?v=CjPcx1yUE6M

5) H0 baan in kast
https://www.youtube.com/watch?v=p0JIvtETPK4


Groet, Juroen