Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko NS 2015 stroomafname probleem door hmmglaser
Vandaag om 17:41:00
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door aad52
Vandaag om 17:40:42
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 17:14:07
Punt- en hartstukken door FritsT
Vandaag om 17:11:38
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 17:04:52
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door Bert55
Vandaag om 17:02:41
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 16:54:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
  

Auteur Topic: Treinbaan verticaal opbergen. Is dat handig?  (gelezen 3047 keer)

simonius

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 2
Treinbaan verticaal opbergen. Is dat handig?
« Gepost op: 24 mei 2022, 08:43:38 »
Goedendag,

Met mijn zoon wil ik een simpele treinbaan gaan bouwen met een bergachtig gebied in het formaat 244x122. Vanwege ruimtegebrek willen we deze na het spelen weer verticaal opbergen (gehele oppervlak van de plaat komt dan tegen de muur te staan). Kan deze methode van opbergen op lange termijn nadelige gevolgen hebben voor bijvoorbeeld de bergen en de bomen die we in het tempex steken? De bergen worden gemaakt van tempex-gips-diepgrond-acrylverf op een plaat van multiplex van 9mm dik. Tussen het multiplex en tempex komt constructielijm en tussen het tempex witte houtlijm met satéprikkers.

Ik verneem het graag. Alvast bedankt voor het antwoord.

Groetjes,

Simonius
« Laatst bewerkt op: 24 mei 2022, 08:45:20 door simonius »

GMA70

  • Offline Offline
  • Berichten: 117
    • Lydo.nl
Re: Treinbaan verticaal opbergen. Is dat handig?
« Reactie #1 Gepost op: 24 mei 2022, 09:00:26 »
Heb ik ook ooit gedaan voor mijn zoontje. Op zich werkte het wel, ook al was het voor hem niet mogelijk om zelf de baan naar beneden te halen. Wel viel er, ook na lange tijd, toch wat vlokken, steentjes of vezels naar beneden. Dan zat dat toch niet vast genoeg. In de praktijk bleek dat geen issue, gewoon regelmatig even stofzuigen.
Met vriendelijke groeten,  Gertjan

Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)

  • Bruntendijk
  • Offline Offline
  • Berichten: 1545
  • Kan het nog "Nederlandser" ?
Re: Treinbaan verticaal opbergen. Is dat handig?
« Reactie #2 Gepost op: 24 mei 2022, 09:06:07 »
Simonius, op zich geen slecht idee lijkt mij. Je moet er wel van overtuigd zijn dat de bergen en huisjes goed vast zijn gelijmd. Een voordeel is ook dat je makkelijk bij de bedrading onder de tafel kan komen mocht de zaak in de toekomst worden verlicht. Heb je er aan gedacht dat de tafel horizontaal kan worden opgehesen? Of zit je aan de verticale manier vast? In ieder geval succes met de bouw van de treinbaan.

Klein Bruntendijk, Kees.
Zie hier Klein Bruntendijk

En hier Groot Bruntendijk

Groeten vanuit "NS Blokpost 21" Bruntendijk.
Kees

PaulRoman

  • Offline Offline
  • Berichten: 165
Re: Treinbaan verticaal opbergen. Is dat handig?
« Reactie #3 Gepost op: 24 mei 2022, 09:21:36 »
Hallo Simonius,

Je hebt wel een grote plaat (244x122 cm) van 9 mm dik. Als je geen verstijvingen aanbrengt ben ik bang dat deze bij ophijsen / omklappen gaat buigen en warpen. Dus ga je waarschijnlijk scheurtjes (scheuren ?) in je gipsen bergen krijgen. Zelf heb ik ook een opklapbare baan gehad (open frame), en mijn ervaring is dat je erg goed moet opletten dat alle losse onderdelen van de baan zijn als je gaat opklappen. Vooral als er op de niet direct zichtbare delen eens een wagonnetje oid. is losgeraakt.
Verder wel een bruikbaar idee, vooral als je nog een soort kast om de opgeklapte baan bouwt. Dan is de stof-ellende een stuk minder.

Groet,

Paul
Schäßburg an der Kokel

simonius

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 2
Re: Treinbaan verticaal opbergen. Is dat handig?
« Reactie #4 Gepost op: 24 mei 2022, 09:28:08 »
Dank voor de reactie Paul. Daarom heb ik ook juist voor multiplex gekozen omdat deze van zichzelf al vrij stijf is. Het is immers geen spaanplaat.
Of is 9 mm multiplex dan evengoed te dun?
« Laatst bewerkt op: 24 mei 2022, 09:33:10 door simonius »

PaulRoman

  • Offline Offline
  • Berichten: 165
Re: Treinbaan verticaal opbergen. Is dat handig?
« Reactie #5 Gepost op: 24 mei 2022, 09:39:27 »
Leg de plaat eens op de grond, tegen de muur, en probeer hem dan verticaal te zetten door hem aan een punt op te tillen. Dan zie je het warping effect.
Doe hetzelfde, maar pak hem aan beide uiteinden tegelijk op. Dan zie je het buigingseffect. Kun je zelf beoordelen of het acceptabel is. Zoniet, dan kun je overwegen om ter verstijving een balkenframe onder de plaat te maken.

Groet,

Paul
Schäßburg an der Kokel

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: Treinbaan verticaal opbergen. Is dat handig?
« Reactie #6 Gepost op: 24 mei 2022, 10:43:07 »
Er moet sowieso een verstevigingsframe onder. Niet alleen voor het opklappen, maar ook tijdens gebruik. Een plaat van die afmetingen gaat doorzakken zonder lattenframe.

Hoe ga je bij de achterkant komen als die plaat 122 cm diep is?

Mark D.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1004
Re: Treinbaan verticaal opbergen. Is dat handig?
« Reactie #7 Gepost op: 24 mei 2022, 11:05:11 »
misschien scharniert die over de 122

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3692
Re: Treinbaan verticaal opbergen. Is dat handig?
« Reactie #8 Gepost op: 24 mei 2022, 11:10:06 »
Dan moet er voor de toegankelijkheid in het midden een opening zitten van ca 50x50 cm,
 Of ,als de ruimte  (Kamer?) groot genoeg is een looppad langs de randen van de  de plaat .
 Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 op 2 rail /bovenleiding .
  Met   kopstations als Zandvoort en Overveen en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Model van lok SSN 01 10 is in aanbouw.

Erik_omBC

  • Lid van het Collectief
  • Offline Offline
  • Berichten: 696
  • How to regognize trees from quite a long way away
    • Ommelander Maquette Bouw Collectief
Re: Treinbaan verticaal opbergen. Is dat handig?
« Reactie #9 Gepost op: 24 mei 2022, 12:19:30 »
Moeten is gelijk ook weer zowat. Verstandig is het wel.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: Treinbaan verticaal opbergen. Is dat handig?
« Reactie #10 Gepost op: 24 mei 2022, 12:37:54 »
misschien scharniert die over de 122
Uitgaande van een werkhoogte van 1 meter zou die opgeklapt dan 3,44m worden. Er zijn niet veel kamers zo hoog.
Misschien kan simonius aangeven hoe hij dit heeft gedacht. Scharnierend langs de lange kant, of is het een losse plaat die midden in de kamer op schragen wordt gelegd?

PaulRoman

  • Offline Offline
  • Berichten: 165
Re: Treinbaan verticaal opbergen. Is dat handig?
« Reactie #11 Gepost op: 24 mei 2022, 12:49:13 »
Zelf had ik destijds een (halve)  baan van 200 x 75 cm die op werkhoogte op het traphekje lag. Bij opklappen bewoog de kant van 75 cm over twee ladegeleiders naar degrond, terwijl de baan over twee rollen op het traphekje kon bewegen. Zo kon de baan toch verticaal in een kamer met hoogte 220 cm worden opgeborgen.

Paul
Schäßburg an der Kokel

locvanpuffelen

  • Offline Offline
  • Berichten: 40
Re: Treinbaan verticaal opbergen. Is dat handig?
« Reactie #12 Gepost op: 24 mei 2022, 14:16:25 »
Een paar tips:

 1 Dunner mutiplex nemen met een stevige houten latten als frame eronder.
Of juist een door constructie  van 6 mm multiplex. Dit is veel lichter en steviger. Voordeel is ook dat je alle draden makkelijk kan weg werken tussen de platen.

2 Gebruikg geen gips. Dit gaat bij opklappen na verloop van tijd schuren en is best zwaar. Papiermache is veel lichter en kan veel makkelijker een stootje hebben.

Succes

Niek

741230

  • Offline Offline
  • Berichten: 1160
Re: Treinbaan verticaal opbergen. Is dat handig?
« Reactie #13 Gepost op: 24 mei 2022, 15:26:07 »
Ik bouw momenteel zo'n opklapbare baan ongeveer dezelfde grootte, 122 x 320 cm. Ik maak 2 werk gaten in het midden van 60 bij 45 oid. Het geheel wordt weggewerkt in een meubel wat lijkt op een ladenkast. De bovenkant en voorkant is afneembaar in 3 panelen elk. Ik maak scharnieren aan de muur en de baan komt verticaal naar beneden te hangen. De hoogte van de onderkant van de onderbouw is daardoor wel 125 cm dus mijn maaiveld zit op 135 best hoog maar om te werken juist goed. De hoogte van de opbouw is ook gelimiteerd, dat is de diepte van de kast binnenwerks, minus de hoogte van de onderbouw. Dus dan blijft er ongeveer van een kast van 50 cm diep 32 cm hoogte over vanaf maaiveld om wat op te bouwen. En dat is niet zoveel.

Ik heb ook nagedacht over een rotisserie constructie. Dat wil zeggen de baan wordt dan verticaal opgeborgen, en het draaipunt maak je dan in het midden van de tafel. Zo kan je ook makkelijk aan de onderkant werken in verticale stand. Maar dat was maar een idee. Niet dat ik dat verder heb uitgewerkt.
Groet Erik

Verzonden vanaf mijn
Fleischmann transformator

Juroen

  • Offline Offline
  • Berichten: 408
Re: Treinbaan verticaal opbergen. Is dat handig?
« Reactie #14 Gepost op: 24 mei 2022, 16:09:51 »
Uit de eerdere reacties blijkt volgens mij al dat het goed vastzetten van scenery (bomen, huisjes, etc) haalbaar is. Ik verwacht wel een noodzaak om echt alle losse spullen van zo’n baan te halen voor het opklappen. Dat zou bij mij lastig worden. Ik heb een baan die ik tegen het plafond kan takelen. Dat is vrij eenvoudig: vijf stekkers los en de elektrische lier inschakelen. Toch doe ik dat weinig. Ik zou ertegen opzien om elke keer de losse spullen van de baan moeten halen. Maar goed; dat is persoonlijk.

Ik vond nog wat aardige video’s:
1) van een kantelbare baan
https://www.youtube.com/watch?v=-xr85PzUrLc

2) Ken Patterson, toont in het eerste onderwerp van deze video, een andere vorm van een ‘opruimbare baan’.
https://www.youtube.com/watch?v=prTZoGlgy_U

3) een retractable layout:
https://www.youtube.com/watch?v=tereomp-Xgo

4) TT baan in kast
https://www.youtube.com/watch?v=CjPcx1yUE6M

5) H0 baan in kast
https://www.youtube.com/watch?v=p0JIvtETPK4


Groet, Juroen