Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Modellbahnwagen
Vandaag om 11:57:48
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
Vandaag om 11:55:45
Grenzbahnhof Ellrich ( DDR ) in schaal TT door Modellbahnwagen
Vandaag om 11:51:28
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 11:50:17
Bouw van materieel 40 treinstellen door MathynK
Vandaag om 11:45:11
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Modellbahnwagen
Vandaag om 11:40:39
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Modellbahnwagen
Vandaag om 11:35:41
Frans/Belgisch H0e baantje door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:34:40
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door Hollandserhbfan
Vandaag om 11:26:46
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Modellbahnwagen
Vandaag om 11:24:18
Welke TAMS decoder heb ik? door henk
Vandaag om 11:10:33
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Jelmer
Vandaag om 11:01:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door aad52
Vandaag om 10:57:15
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 10:49:22
Micromotor inbouwen in fleischmann tandradlok? door Pauldg
Vandaag om 10:35:02
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 10:17:03
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 10:08:57
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 10:07:29
Mini baantje `` De visafslag`` door spoorijzer
Vandaag om 09:39:16
3,51° ofzoiets 😉 door Huup
Vandaag om 09:28:35
Vergelijkings-/conversietabel modelverven door Gerard
Vandaag om 09:21:30
De fabriek - Spoor 0 door spoorijzer
Vandaag om 09:05:18
Jouef, Electrotren, Rivarossi en Lima 2024, nieuws van de fabrikant door Arjan6511
Vandaag om 09:04:01
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 08:16:54
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Bob R.
Vandaag om 08:01:28
Een diorama in TT (VEB Schwellenrost) door RK
Vandaag om 07:45:48
Bahnstrecke 5867 door frits959
Vandaag om 03:21:09
Baan in Los Angeles door AndrevdG
Vandaag om 02:20:13
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 00:28:49
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door gdh
17 april 2024, 22:26:07
  

Auteur Topic: Van Kolen naar pellets  (gelezen 10054 keer)

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 3974
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Van Kolen naar pellets
« Reactie #75 Gepost op: 15 mei 2022, 18:03:58 »
Of een bewoners groep die actie voert tegen een concern zoals dupont,shell,tata,noem maar op i.v.m. stelselmatig overtreden van milieu regels,waardoor er gevaarlijke zooi in het milieu word gedumpt en de omgeving daar extra gezondheids risico's van heeft.

Weet niet of je het nieuws hebt gevolgd? In de zaak Milieudefensie vs Shell heeft de rechter geoordeeld dat Shell zich aan de regels houdt, maar 'te weinig doet'. Met andere woorden, de rechter is dus van mening dat een legaal, individueel bedrijf vooruit moet lopen op bestaande regels, en wij consumenten kunnen vrolijk tanken bij Tinq of gas inkopen bij Gazprom. Terwijl in de hele keten, wij de drijvende kracht achter de vraag zijn. Enpassant is Shell namelijk ook een 'zwaarwegende inspanningsverplichting' opgelegd voor de 90% van de uitstoot die veroorzaakt wordt door verbruik van het eindproduct. Dus wij die rijden en vliegen.. Dat vind ik nou scheef; ook omdat Donald Pols (directeur milieudefensie) 3 kinderen heeft en daarin blijkbaar niet eerder een 'zwaarwegende inspanningsverplichting' heeft gevoeld.

Bovendien, de zooi die particulieren bijv uit de auto of door de WC spoelen, mag ook een naam hebben; alleen zie je die terug als anonieme statistieken... Mooi billboard in Belgie paar jaar terug: hand die een peuk uit het autoraam gooit ""Ach, het is maar 1 peuk" denken 16 milioen mensen iedere dag"

Maar als je als club of wat ook 1st gesteund word door overheden/soort gelijke instanties en je word van alles belooft,om dan jaren later door dezelfde groepen te worden aangepakt en nog net niet direct op straat word gezet vanwege winstbejag of hoe je het dan wilt noemen,dat is smerig op z'n zachtst gezegd.

Maar dat weet je niet. En overigens zie je vaak genoeg: een organisatie krijgt van een gemeente ruimte aangewezen en na een paar jaar is het vanzelfsprekend en vindt de organisatie daar mag blijven. Wanneer de gemeente dan nieuwe plannen heeft, vindt de organisatie dit uiteraard onrechtvaardig "omdat ze er al jaren zitten". Ik heb er vertrouwen in dat als er toezeggingen zijn gedaan, je in Nederland je recht kan halen of dat andere belangen op dat moment terrecht blijkbaar zwaarder wegen.

Scheef is het wel,als er blijkbaar een waarde word gehecht aan milieu,dan is massaal efteling(om het dan maar op dat voorbeeld te houden) meer schadelijk dan die ene 50er,maar men is geneigt om die 50er eerder de nek om te draaien dan het bezoek aan de efteling aan banden te leggen.

Daar gaf ik je al gelijk in.. :) Maar daarvan is al gezegd dat ook museumspoorlijnen aan vergunningen zijn gebonden en die worden afgegeven. Al blijft de vraag op basis waarvan.. Overigens: wellicht ervaar je het ook als scheef omdat jij persoonlijk die 50er leuker vindt..?

En men kiest er dan ook voor om massaal die 50er de nek om te draaien,om de gemoedsrust te krijgen dat men toch iets doet voor het milieu.
....
Advocaat kosten,risico op bedrijf kwijt raken en dus inkomsten en werkgelegenheid,persoonlijke bonussen enz enz,je kan ze zelf invullen.

Dit is een beetje calimero-effect.. En dat is wel een goed voorbeeld van scheef: Shell is groot omdat wij er massaal benzine kopen en vervolgens klagen wij dat Shell zo groot is. Terwijl er alternatieven genoeg zijn, alleen zijn die zijn wellicht duurder... Maar dat is onze eigen keuze. En dan wij vaak miepen "Ja, maar ik kan niet zonder auto..  " of "Ja, maar duurzame producten zijn duur". Desalnietemin, aan ons de keus :)

Maar ik durf wel te beweren: het klopt vermoedelijk wel dat er nog hele volksstammen zijn die ieder weekend een citystripje of exotisch bestemming vanaf Schiphol doen en daar dan veganistisch, biologisch willen eten, terwijl ze afgeven op Shell en stoomtreinen... 
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7392
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Van Kolen naar pellets
« Reactie #76 Gepost op: 15 mei 2022, 18:41:23 »
Je laatste paragraaf doet me denken aan een nieuwsitempje laatst. Jongeren zijn èrg milieubewust en vinden ook dat er ècht wat aan gedaan moet worden. Maar oh wee als mamma of pappa zegt dat ze wat korter moeten douchen :D Zó praktisch moet het toch niet worden.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 3974
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Van Kolen naar pellets
« Reactie #77 Gepost op: 15 mei 2022, 18:48:58 »
En groen-links en D66 stemmers schijnen het meest prive te vliegen... Al is het verschil overigens niet zo groot tussen alle kiezers, figuur 5:

https://www.ioresearch.nl/actueel/duurzaam-denken-is-nog-niet-duurzaam-doen/
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6517
  • Spaar ze allemaal.
Re: Van Kolen naar pellets
« Reactie #78 Gepost op: 15 mei 2022, 20:44:42 »
Ik zie in de link die jij geeft toch echt de VVD stemmers overal bovenaan staan, lees jij wel goed?

Stephan.

Eelco Storm

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Offline Offline
  • Berichten: 11415
    • Mijn fotoarchief
Re: Van Kolen naar pellets
« Reactie #79 Gepost op: 15 mei 2022, 22:19:59 »
Iedereen weet toch dat GroenLinks en D66 samen de geitenwollensokkengrachtengordel elite vormen? Dus die moet je eigenlijk bij elkaar optellen....  ;D

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 3974
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Van Kolen naar pellets
« Reactie #80 Gepost op: 15 mei 2022, 22:28:04 »
Ik zie in de link die jij geeft toch echt de VVD stemmers overal bovenaan staan, lees jij wel goed?

U vraagt, wij draaien: https://www.luchtvaartnieuws.nl/nieuws/categorie/72/algemeen/kiezers-van-d66-vvd-en-groenlinks-vliegen-het-vaakst

En ik zei overigens schijnen, dus ik beweer het zelf niet.. maar het klopt aardig als illustratie in verband met de eerder opmerking van Reinout.
De link was om aan te geven dat het elkaar allemaal niet echt ontloopt en dat we vaak minder groen zijn dan we roepen. En onze uitstoot is blijkbaar niet heel verschillend, ook al wordt VVD de autopartij genoemd en zouden andere kiezers veel groener zijn. Overigens: alle beetjes helpen, nietwaar  :angel:

Vraag is ook wat is meegenomen in de onderzoeken. Wordt bijvoorbeeld zakelijk vliegen of rijden de particulier of het bedrijf aangerekend?
In dit verband; autoverbruik rekenen wij Shell aan en als we vliegen, rekenen we dat Schiphol aan...

https://automotive-online.nl/management/laatste-nieuws/overig/25783-co2-uitstoot-schiphol-bijna-gelijk-aan-nederlandse-wagenpark
« Laatst bewerkt op: 15 mei 2022, 22:29:45 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6517
  • Spaar ze allemaal.
Re: Van Kolen naar pellets
« Reactie #81 Gepost op: 15 mei 2022, 23:32:26 »
Oké dit is een andere link maar het klopt dus.
En als ik het gemiddelde, met mijn twee korte vliegreisjes in mijn hele leven, bij die partijen niet naar beneden had gehaald hadden ze nóg hoger gestaan  :P .

Stephan.

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 3974
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Van Kolen naar pellets
« Reactie #82 Gepost op: 16 mei 2022, 08:00:10 »
I'm just the messanger... Overigens: figuur 5 in de eerste link had het over vervoer, niet alleen vliegen.

Overigens; de tweede link noemt ook CO2 compensatie, wat meestal neerkomt op het kopen van bomen. Ben altijd benieuwd hoe dat in de praktijk werkt. De aanbieder moet dan garanderen dat de bomen die je koopt eeuwig blijven staan, want bij het vellen of einde van de boom komt dat CO2 equivalent weer vrij. Dat kan je compenseren met andere bomen.. Maar volgens mij is een boom agrarisch nog weinig commercieel interessant, anders zouden er overal wel 'boomakkers' zijn. Dus moet hier ruimte voor gemaakt worden... Afijn, u begrijpt mijn punt. Maar ja: ze noemen het compensatie, anders is het slechts tijdelijke opslag  :angel:

Edit: uiteraard is deze vraag bekend en eerder gesteld. Reactie green seat op vragen van kassa:
Vraag: Bomen blijven niet eeuwig leven. Als ze doodgaan komt de CO2 weer terug in de lucht. De compensatie is dan teniet gedaan. Wat is uw reactie hierop en hoe werkt dit met de bomen in Panama?
De certificering van Gold Standard voor het project dat wij gekozen hebben garandeert een hele strikte berekeningsmethode voor compensatie van CO2. Wij kiezen alleen voor Gold Standard gecertificeerde projecten omdat wij het belangrijk vinden dat CO2 compensatie naast het ‘opnemen’ van CO2 ook bijdraagt aan duurzame ontwikkeling wereldwijd en positieve waarde creëert voor de lokale bevolking en omgeving. De strikte
eisen van Gold Standard zijn er ook om de permanentie te garanderen van de ‘offset’. Gold Standard heeft verschillende maatregelen genomen om een ‘achtervang’ te creëren. Zo hebben zij robuuste vereisten aan processen die de projectactiviteiten beoordelen, regelmatige monitoring, reporting en verificatie van het project (tot meer dan 50 jaar door third-party auditors), een ‘compliance pathway’ om projectactiviteiten die onder de
maat presteren snel te laten verbeteren en een ‘Gold Standard Compliance Buffer’ die er voor zorgt dat projecten 20% van hun emissie reducties moeten bewaren voor in het geval dat er bijvoorbeeld een stuk bos in brand gaat. Het project dat wij gekozen hebben in Panama heeft daarboven op nog een extra buffer ingebouwd. De hoeveelheid CO2 die opgenomen kan worden door een hectare bos hangt af van factoren zoals geografische
locatie, boomsoorten, bodemtype en het lokale klimaat. Al deze parameters die gebruikt worden voor de bepaling van de netto CO2 opname zijn afkomstig van de best beschikbare wetenschappelijke bronnen.


Als in Nederland een bestemmingsplan al nauwelijks overeind blijft... We're doomed :P
« Laatst bewerkt op: 16 mei 2022, 08:22:26 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 1320
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Van Kolen naar pellets
« Reactie #83 Gepost op: 16 mei 2022, 10:51:52 »
Ik kon het niet vinden in het topic, maar de uitstoot van stoomlocs (genoemd wordt stikstof) blijkt voor 1 club al direct gevolgen te hebben:

https://www.hoogovens-excursietrein.nl/rondritten/

Kortom, stikstof, kolen etc, het begint toch serieus impact te hebben. En om de discussie voor te zijn, Tata ligt mega onder een vergrootglas, dus alles wat ze kunnen aangeven te verminderen qua uitstoot etc, zullen ze aangrijpen om direct te laten zien dat ze hun best doen om te verbeteren. Helaas is de Stoomtrein daar dus nu het "slachtoffer" van.

Groeten,
Rogier

Eelco Storm

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Offline Offline
  • Berichten: 11415
    • Mijn fotoarchief

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 3974
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Van Kolen naar pellets
« Reactie #85 Gepost op: 03 juni 2022, 11:38:47 »
Toch nog ff hierover... Al denkende tijdens het uitlaten van de hond: in principe hoef je niet alles wat uit te schoorsteen komt te reinigen, merendeel is stoom. Met een schot in de rookkast en een aparte afvoer voor je rookgassen, heb je stoom en rookgassen al gescheiden. De laatste kan je naar de eerder voorgstelde wagon met katalysator/scrubber leiden. Je zou in de rookkast een turboaanjager op de uilaat van de cilinderstoom kunnen plaatsten en op de uitgaande as de trek/afvoer voor je rookgassen realiseren.. Door de lok met pellets te stoken, compenseer je de CO2 uitstoot; de meeste museumloks hebben toch niet het max vermogen nodig voor hun ritje met die paar wagons, dus die lagere verbrandingswaarde is mijns inziens geen probleem.

Overigens niet gezegd dat dit geen klein fortuin kost. Maar ja, da's de vraag; als je daarmee met stoomloks kan blijven rijden. Overigens is een stroomafnemer en dompelaar dan wellicht economisch efficienter... Als je onder of dichtbij bovenleiding rijdt.

Gewoon een ideetje..  :)
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 1320
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Van Kolen naar pellets
« Reactie #86 Gepost op: 07 juni 2022, 10:11:14 »
De vraag is ook hoever je wilt gaan met dergelijke technische aanpassingen, want het principe dat de rookgassen de trek op de stoom bevorderd, koppel je dan los met een soort turbo functie? Dat zal technisch een forse aanpassing zijn en dus ook een flinke (optische) aanpassing aan de loc.

Ik denk dat je dan beter kan kijken naar de mogelijkheden die bv Dhr Koopmans heeft onderzocht, door een vrij eenvoudige ingreep veel meer oppervlakte in de exhaust creeren (door meervoudige uitgangen te maken), zodat je een veel efficienter proces krijgt. Dit is ook bij de SHM getest (of misschien wel nu nog)? De technische details ken ik niet.

Voor de techneuten, zijn publicatie is misschien wel ergens online te vinden? " The fire burns much better" door JJG Koopmans.

Groeten,
Rogier
« Laatst bewerkt op: 07 juni 2022, 10:13:02 door spoorijzer »

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 3974
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Van Kolen naar pellets
« Reactie #87 Gepost op: 07 juni 2022, 11:42:00 »
De vraag is ook hoever je wilt gaan met dergelijke technische aanpassingen, want het principe dat de rookgassen de trek op de stoom bevorderd, koppel je dan los met een soort turbo functie? Dat zal technisch een forse aanpassing zijn en dus ook een flinke (optische) aanpassing aan de loc.

De aanjager monteer je in de rookkast, afvoer rookgassen zit aan andere zijde van scheiding, ook binnen de ketel. Van buiten zie je alleen de leiding van aanjager naar het 'scrubberrijtuig'; als je dat wellicht 'subtiel' onder het bordes of door frame kan doen, kan de liefhebber daar wellicht mee leven  :angel:


https://www.dg41096.de/technik/neubaukessel/

" The fire burns much better" door JJG Koopmans.

Ga ik zoeken, wel benieuwd (y) Maar als ik je goed begrijp, doe je dan blijkbaar niets met je rookgassen en haal je de lagere emissies uit verbeteren van de efficiency?

EDIT: bij nader inzien, zonder de resultaten van Koopmans te hebben gezien, ik vraag mij wel af of een emmissie reductie door efficency verbetering in dezelfde orde grootte zal kunnen zijn als rookgassenreiniging? Ik zoek nog ff door of ik de volledige tekst van het promotiewerk kan vinden..
« Laatst bewerkt op: 07 juni 2022, 12:24:38 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 1320
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Van Kolen naar pellets
« Reactie #88 Gepost op: 07 juni 2022, 14:20:14 »
Wat ik via Google tegenkom:

https://www.researchgate.net/publication/343694913_On_the_calculation_of_steam_locomotive_front-ends_with_more_than_one_exhaust_orifice

Maar of dat het verslag is, weet ik niet. Ik dacht dat Dhr Koopmans ook via dit forum te vinden is?

Ik ken zijn betoog niet helemaal, maar volgens mij was er met een exhaust met een grotere oppervlakte (door een meervoudige exhaustmond te maken) veel winst te behalen in de efficiency van de stoomloc. Enige was de lengte van de schoorsteen. Volgens mij zijn er bij de SHM testen gedaan (of rijdt loc 5 daar nog mee rond?).

Ik weet nog dat vele "puristen" het geen positieve oplossing vonden, hoewel dit vaak te realiseren is binnen het huidige uiterlijk. Of dat bij jouw optie mogelijk is, weet ik niet  ;D

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 3974
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Van Kolen naar pellets
« Reactie #89 Gepost op: 07 juni 2022, 15:17:56 »
Mijn laatste gedachte was haaks daarop: een effciciencywinst zal max 10~20% zijn? Als er aan verbrandingtemperatuur weinig veranderd, zal de afname van uitstoot van SOx, NOx en roet nagenoeg evenredig zijn. Dan zal een rookgasreinigingsinstallatie er mijns inziens veel meer uit kunnen halen..

Maar het is inderdaad de vraag of je het met extra appendages nog een stoomlok vindt ;) al was de giesl-ejekteur, misch- of oberflachenvorwarmer ooit ook een dergelijke nieuwigheid natuurlijk! Ik vind zelf een reko-50 interessanter dan de Arend  ;D
« Laatst bewerkt op: 07 juni 2022, 15:20:05 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn