Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Frans
Vandaag om 09:27:24
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Benelux795
Vandaag om 09:25:44
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door Ferdinand Bogman
Vandaag om 09:03:18
Baan in Los Angeles door Jelmer
Vandaag om 08:56:38
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:55:03
Aachenau West door Jelmer
Vandaag om 08:49:14
Bouw van materieel 40 treinstellen door Jelmer
Vandaag om 08:48:06
25 jaar geleden door Marc tramt
Vandaag om 08:20:49
"Nederlandse" modellen door Besselspoor
Vandaag om 08:14:36
LS Models 2024 door Martijn193
Vandaag om 08:02:33
Stationsplein Baden Baden door frits959
Vandaag om 03:21:41
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Modellbahnwagen
Vandaag om 00:35:59
NS 8400 van Werps door Huup
18 april 2024, 23:17:50
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 april 2024, 23:17:45
Bisonkit verdunner door Deetrein
18 april 2024, 23:16:25
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door reinderlf
18 april 2024, 23:02:30
Vergelijkings-/conversietabel modelverven door Rob Ellerman
18 april 2024, 22:37:44
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Thom
18 april 2024, 21:24:49
US diorama in H0 door basjuh1981
18 april 2024, 21:19:01
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
18 april 2024, 21:09:01
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door Noordernet
18 april 2024, 20:44:22
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door MichielB
18 april 2024, 20:24:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
18 april 2024, 20:05:30
20 en 21 april MobExpo door renenstimpie
18 april 2024, 18:53:42
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door roco
18 april 2024, 17:54:18
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
18 april 2024, 17:48:50
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
18 april 2024, 17:09:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
18 april 2024, 17:02:09
Frans/Belgisch H0e baantje door Jack Black (NS1220)
18 april 2024, 16:49:52
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Pauldg
18 april 2024, 16:03:04
  

Auteur Topic: Van Kolen naar pellets  (gelezen 10070 keer)

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12319
    • sleutelspoor
Van Kolen naar pellets
« Gepost op: 25 april 2022, 19:48:43 »



Zou dit ook de toekomst voor de Nederlandse stoombedrijven worden?
« Laatst bewerkt op: 26 april 2022, 22:07:02 door ex44 »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Shay-fan

  • Offline Offline
  • Berichten: 82
Re: Van Kolen naar p[ellets
« Reactie #1 Gepost op: 25 april 2022, 20:23:43 »
In 2020 ook al getest bij de SHM. Vooralsnog lagere energiewaarde en aanzienlijker groter volume brandstof nodig dan met steenkool. Het betreft hier een geperst plantaardig materiaal ziet er uit als olifantsdrollen en valt bij vocht spontaan uit elkaar.

Zie: https://www.noordhollandsdagblad.nl/cnt/dmf20200217_10773163?utm_source=google&utm_medium=organic

M.vr.gr.
Gerard

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2048
Re: Van Kolen naar p[ellets
« Reactie #2 Gepost op: 26 april 2022, 19:23:55 »
De verkrijgbaarheid van locomotiefkolen wordt inderdaad een serieus probleem. Het is me niet helemaal duidelijk hoe het met de Welsh Coal is, maar daar waren al serieuze leveringsproblemen. Engeland is al druk aan het experimenteren met allerlei alternatieven. Russische kolen mogen vanaf half augustus niet meer geëxporteerd worden naar Europa en Poolse kolen schenen vorig jaar al moeilijk verkrijgbaar te zijn. En verder? Uruguay? We gaan het zien...

Benelux795

  • Online Online
  • Berichten: 3976
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Van Kolen naar pellets
« Reactie #3 Gepost op: 26 april 2022, 23:55:42 »
Hebben ze in Duitsland ook geen loks omgebouwd naar gas? En anders.. frituurolie ;D
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Loki

  • Offline Offline
  • Berichten: 372
  • 🇳🇴
Re: Van Kolen naar pellets
« Reactie #4 Gepost op: 27 april 2022, 08:01:14 »
En anders kunnen we op Zwitserse stijl altijd nog een pantograaf op het dak kwakken en elektrische stoomlocomotieven maken :P:
https://en.wikipedia.org/wiki/Electric-steam_locomotive
« Laatst bewerkt op: 27 april 2022, 09:06:08 door Loki »
Med venligst hilsen,

Lennert

Benelux795

  • Online Online
  • Berichten: 3976
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Van Kolen naar pellets
« Reactie #5 Gepost op: 27 april 2022, 08:44:48 »
Overigens wel een uitdagend probleem.. Wellicht dat ze dan ook iets moeten doen met rookgassenreiniging: katalysator, scubber..
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

R v/d Hoven

  • Offline Offline
  • Berichten: 929
  • De 162: Terug van weggeweest!
    • Foto's van treinen
Re: Van Kolen naar pellets
« Reactie #6 Gepost op: 27 april 2022, 10:47:08 »
Over naar Ecoal. Zie vanaf 10:00 in https://www.youtube.com/watch?v=VraSUVfGyq8
Meerdere lijnen proberen het uit. Werkt voorlopig 'goed' in kleinere locs maar niet zo in grotere zoals in gebruik bij de North Yorkshire Moors. Maar er zijn ontwikkelingen gaande. Vooral goed is de samenwerking tussen de museumlijnen en de fabrikanten om tot een oplossing te komen.

Groet, Raymond v/d Hoven
http://www.stichting162.nl = alles over de NS-162 !

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4008
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Van Kolen naar pellets
« Reactie #7 Gepost op: 27 april 2022, 11:05:18 »
Aangezien we van het gas af moeten van de regering.

Is het misschien een idee om de oude kolenmijnen maar weer open te gooien in het zuiden van het land.

Kees.

Benelux795

  • Online Online
  • Berichten: 3976
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Van Kolen naar pellets
« Reactie #8 Gepost op: 27 april 2022, 11:12:43 »
Geinig, en sowieso goed dat ze dit aankaarten!
Ik had alleen niet het geduld te luisteren hoeveel CO2 het scheelt; biomassa, melasse en kolengruis samenpersen gaat ook niet energieloos.
En het doet denk ik nog weinig voor de fijnstof-, NOX en SOX emissies.

Wellicht de aanpak die ook in de scheepvaart soms voorbij komt, maar dan op een wagon achter de lok; stand-alone exhaust scrubbers met een slang naar de schoorsteen.


https://ipsnews.net/business/2021/07/13/cruise-ships-and-freighters-release-harmful-emissions-while-docked-greener-process-systems-has-developed-a-patented-solution-to-reduce-ship-emissions/
« Laatst bewerkt op: 27 april 2022, 11:29:30 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Priegelman

  • Offline Offline
  • Berichten: 235
Re: Van Kolen naar pellets
« Reactie #9 Gepost op: 27 april 2022, 21:36:40 »
Is het misschien een idee om de oude kolenmijnen maar weer open te gooien in het zuiden van het land.
Bij mijn weten is dat geen goede kwaliteit kolen. Het brandt snel weg of laat veel slak achter of zoiets.

Ik had alleen niet het geduld te luisteren hoeveel CO2 het scheelt; biomassa, melasse en kolengruis samenpersen gaat ook niet energieloos.
Als dit elektrisch gedaan kan worden dan kan het met wind- en zonne-energie gedaan worden natuurlijk.

Benelux795

  • Online Online
  • Berichten: 3976
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Van Kolen naar pellets
« Reactie #10 Gepost op: 27 april 2022, 22:18:07 »
Als je de kolen elektrisch kan winnen, en de Ecoal electrisch kan maken, is de uitstoot voor 'levering' gelijk. En ik kan mij eigenlijk niet voorstellen dat het voor de verbanding qua CO2 veel uit zal maken; bij gelijke verbrandigswaarden zal het aantal C atomen lijkt mij niet wezenlijk verschillen. Wellicht dat de Ecoal alleen schoner brandt? Lees minder roet. En duurzaamer is vanwege de korte cyclus van melasse en notenschillen? Daarmee wordt uiteraard wel de uiteindelijke besparing in CO2 gerealiseerd.
« Laatst bewerkt op: 27 april 2022, 22:23:00 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Benelux795

  • Online Online
  • Berichten: 3976
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Van Kolen naar pellets
« Reactie #11 Gepost op: 28 april 2022, 07:57:36 »
En anders kunnen we op Zwitserse stijl altijd nog een pantograaf op het dak kwakken en elektrische stoomlocomotieven maken :P:
https://en.wikipedia.org/wiki/Electric-steam_locomotive

Had deze link nog niet gelezen, maar weer wat geleerd  (y) "Modern steam locomotives, such as the rack locomotives of Brienz–Rothorn railway and DLM's modernised class 52.80 locomotive, are fitted with internal electric heaters.[4] This allows keeping the well insulated boiler warm overnight or even to start heating automatically in the early morning." Ook een br 52 dus..

Je kan er op die manier natuurlijk ook gewoon een karretje Li-Ion's achter hangen, die inderdaad met wind/zon is opgeladen...  :)
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Hirschsprung

  • Offline Offline
  • Berichten: 194
Re: Van Kolen naar pellets
« Reactie #12 Gepost op: 28 april 2022, 10:38:17 »
en die Li-ions zijn lekker milieu vriendelijk gewonnen.....pffff

Eelco Storm

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Offline Offline
  • Berichten: 11415
    • Mijn fotoarchief
Re: Van Kolen naar pellets
« Reactie #13 Gepost op: 28 april 2022, 10:41:40 »
Die 52'er van DLM is ondertussen ook alweer een jaar of 25 oud. Geen idee of daar nog wat mee gebeurt...

Benelux795

  • Online Online
  • Berichten: 3976
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Van Kolen naar pellets
« Reactie #14 Gepost op: 28 april 2022, 10:43:12 »
Dan zie ik een goeie toepassing voor de Edison batterij! Of zijn moderne zusje, de Battolyser... Kan je de waterstof ook gelijk opstoken  :)
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn