Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 19:23:35
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Bahn-AG
Vandaag om 19:16:54
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door aad52
Vandaag om 17:40:42
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 16:54:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
  

Auteur Topic: Bouw van de NS zandwagens GZM, GZZ en GZL van Seinarm  (gelezen 12823 keer)

MathynK

  • Offline Offline
  • Berichten: 3709
    • MCKmodelbouw
Re: Bouw van de NS zandwagens GZM, GZZ en GZL van Seinarm
« Reactie #45 Gepost op: 08 mei 2022, 12:32:31 »
Goed idee Eric. Of we maken er een modelbouwers collectief van. EW-MCKmodelbouw(ik)- en consorten die zich aanmelden. Lijkt me leuk  (y). Nee ik hou het toch maar bij messing bakken.

Gr, Mathyn
Mijn projecten zijn ook te zien op www.MCKmodelbouw.nl
Nu ook op instagram

Edsko Hekman

  • Team Beurzen & PR / BNLS Forumbaan
  • BNLS trambaan-deelnemer
  • Offline Offline
  • Berichten: 8386
  • Nooit uitgeklust....
Re: Bouw van de NS zandwagens GZM, GZZ en GZL van Seinarm
« Reactie #46 Gepost op: 16 mei 2022, 22:10:08 »


Onder de bodemplaat wordt nog een Westinghouse gietdeel van Philotrain gemonteerd. Ik boor een aantal extra gaten en plaats trekstangen tussen diverse andere onderdelen van het remwerk. Voor de compensatie hou ik dit demontabel, zodat ik dit gedeelte apart kan spuiten en achteraf kan monteren. Bovendien belemmert dit dan niet de draaibeweging van de compensatie.
Hoort dat Westinghouse geval onder alle wagentjes of niet? Ik zie dat Werps ze ook verkoopt namelijk, vandaar mijn vraag. Als ik dan toch nog een bestelling moet plaatsen, kan dat beter ook maar in één keer meegenomen worden.

Ik zie de verende buffers niet op de site bij Werps. Ik dacht dat hij ze ook verkocht.

Nog even soldeerpasta/soldeerverf kopen, aspotten en lagers, nog best wel wat. Komt goed.

Edit: Nu wil ik het karretje maken zonder remmershuisje. Dus na 1936. Ik kan niet goed uit de beschrijving halen of dat met deze kit ook mogelijk is. Tuurlijk kan ik het huisje gewoon weglaten, maar dan heb ik een hekwerk dat niet aaneengesloten is. Althans, ik kan in de kit niet zien waar een "extra" hekwerk zit. En een "extra" remkruk. Wat is wijsheid? (behalve het remmershuisje laten staan....)

Gr.

Edsko
« Laatst bewerkt op: 17 mei 2022, 00:07:57 door Edsko Hekman »

MathynK

  • Offline Offline
  • Berichten: 3709
    • MCKmodelbouw
Re: Bouw van de NS zandwagens GZM, GZZ en GZL van Seinarm
« Reactie #47 Gepost op: 17 mei 2022, 10:48:11 »
Hoi Edsko,

Slim dat je alles gelijk bij elkaar verzamelt. Dan kan je lekker doorbouwen.
Antwoord op al jouw vragen:

Het gietdeel hoeft niet perse en je ziet er niet veel van op de baan, maar het is wel leuk. Westinghouse rem alleen op de wagen(s) met rem. Je herkent ze aan de remblokken naast de asbalansen. In de kit van 3 zandwagens is alleen het wagentje met remmershuis beremd.

Werps heeft wel buffers volgens mij, ik zou daar even voor mailen. Anders kan je ook nog kijken bij Weinert (wel stukje duurder) en misschien heeft Dutzrail.nl ook nog wel wat. Ik zag op de beurs dat zij meer onderdelen hebben dan op de site staat.

Soldeerverf haal je bij GM&S, even mailen of bellen en ze sturen het voor je op. Ik dacht dat zij ook nog wel iets van buffers hadden, maar misschien niet verend.

Het karretje is wat lastiger om zonder remmershuis te maken. Er ontbreken kant en klaar geëtste onderdelen om dat zo te doen. Ik denk even met je mee:
Je zal de voetplaat zelf moeten aanpassen want er is er maar 1 en daarop bevestig je het remmershuis. De voetplaat weglaten is ook niet handig vanwege de bevestiging van het hekwerk. Ik zou deze gewoon plaatsen en er zo dun mogelijk messing of styreen plankenstrips op plakken. Styreen 0,13mm ofzo. Hekwerk is hetzelfde probleem. Er is geen hekwerk uit 1 deel. Je hebt 2x twee hekwerk delen, dus twee reserve. Ik zou eens proberen of je met die reserve onderdelen een tussenstuk kan maken. Het hekwerk dus als het ware verlengen. Ik heb daar wel ideeën over die ik eens op papier zal uittekenen. Tot slot de remspindel, dit is niet meer dan een staafje messing wat langs het hekwerk naar boven steekt. Bovenop een spindel die met een gebogen stukje messing wel is na te maken.

Overigens is er altijd het idee dat er helemaal geen remmershuisjes meer na '36 waren en al helemaal niet na '45. Dit is in principe ook waar, maar het tegendeel is ook bewezen. Af en toe kom je wel een foto tegen van een goederenwagon met verdwaald remmershuis begin jaren '50. Laatst zag ik er nog een op de website Seinarm. Die dingen werden na '36 niet gebruikt, maar volgens mij werden ze pas weggehaald bij een revisie of als het ding door houtrot uit elkaar viel. Het was natuurlijk onmogelijk om al het materieel in één keer van die dingen te ontdoen. Bovendien verwacht ik dat het reizigersmaterieel voorrang kreeg. Af en toe een verdwaald remmershuisje in een trein kan dus wel.

Gr, Mathyn
Mijn projecten zijn ook te zien op www.MCKmodelbouw.nl
Nu ook op instagram

Edsko Hekman

  • Team Beurzen & PR / BNLS Forumbaan
  • BNLS trambaan-deelnemer
  • Offline Offline
  • Berichten: 8386
  • Nooit uitgeklust....
Re: Bouw van de NS zandwagens GZM, GZZ en GZL van Seinarm
« Reactie #48 Gepost op: 17 mei 2022, 21:57:44 »
Volgens mij heb ik nu alles wel bestelt. Nu in wachtmodus.

Tsja, dat remhokje... Ik maak me niet zo druk om het verlengen van die railing, dat gaat wel lukken. Dat rem geval komt ook wel goed. Het is meer de bodem, het hout waar ik me "zorgen" over maak. Maar eens over nadenken. Ik zat al te denken om er echt hout op te doen, roerstaafjes en dan heel dun schuren. Dat moet te doen zijn. Maar eens kijken hoe en of dat kan werken.
En anders maar met remhok. :)

Zijn er foto's van hoe het bordes er zonder remhok uitziet? Ik heb nog niet gezocht, ga ik zo eens doen. Wie weet.

Gr.

Edsko

Carel Ruysink

  • Offline Offline
  • Berichten: 1060
Re: Bouw van de NS zandwagens GZM, GZZ en GZL van Seinarm
« Reactie #49 Gepost op: 17 mei 2022, 22:22:38 »
Heel dun fineer met dunne papierrug is per vel te koop en is mooi aan reepjes/planken te snijden.

Carel
Als je bang bent voor de dood dan heb je geen leven

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9557
    • nulpunt
Re: Bouw van de NS zandwagens GZM, GZZ en GZL van Seinarm
« Reactie #50 Gepost op: 17 mei 2022, 22:33:31 »
In een zandwagen hoort zand. Schuimrubber komt aardig bij de werkelijkheid (ipv echt zand) en vult door zijn structuur ook tot aan ieder hoekje. En het kan er altijd uit als je dat zou willen. Dus in de tussentijd alle tijd om te zoeken naar een "houten" vloertje.


Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 4834
  • Modelspoor is emotie...
Re: Bouw van de NS zandwagens GZM, GZZ en GZL van Seinarm
« Reactie #51 Gepost op: 17 mei 2022, 22:39:15 »
Heel dun fineer met dunne papierrug is per vel te koop en is mooi aan reepjes/planken te snijden.

Carel

Carel, heb je een adres van deze leverancier?

Rob
Op weg naar Culemborg.... in 1:87 (tp. 3)

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9557
    • nulpunt
Re: Bouw van de NS zandwagens GZM, GZZ en GZL van Seinarm
« Reactie #52 Gepost op: 17 mei 2022, 22:44:14 »
effen goegelen.
http://www.fineerpapier-online.nl/

0,6 mm dik/dun

Edsko Hekman

  • Team Beurzen & PR / BNLS Forumbaan
  • BNLS trambaan-deelnemer
  • Offline Offline
  • Berichten: 8386
  • Nooit uitgeklust....
Re: Bouw van de NS zandwagens GZM, GZZ en GZL van Seinarm
« Reactie #53 Gepost op: 17 mei 2022, 23:21:03 »
Dank Frits!

MathynK

  • Offline Offline
  • Berichten: 3709
    • MCKmodelbouw
Re: Bouw van de NS zandwagens GZM, GZZ en GZL van Seinarm
« Reactie #54 Gepost op: 18 mei 2022, 10:40:17 »
Mooi tip over het fineer! (y)

@Frits, het ging niet op de bodem in de bak, maar om het bordes. Het houten vloertje onder het zand is het probleem dus niet. Toch een mooie tip van het schuim, dat wil ik wel gaan proberen.
Kijk, deze:


@Edsko
Het probleem van dat bordesje zijn de twee hoekjes op de kop waar de railing in steekt. Zoals ook te zien is op onderstaande foto houdt dat een en ander op zijn plek:


Nu zat ik nog even goed te kijken naar de vorm van die plaat. De hoekjes zitten aan de voorkant vast en die eerste 'plank' loopt over de volle breedte. Pas daarachter zit er een gat vanwege de twee opstaande randjes. Nu zou je dat gedeelte eraf kunnen slijpen en het voorste gedeelte op het chassis kunnen monteren. Daarachter plak of soldeer je dan over de volle breedte nieuwe planken met een gelijke dikte aan de etsplaat. Dat is 0,4mm

Gr, Mathyn
Mijn projecten zijn ook te zien op www.MCKmodelbouw.nl
Nu ook op instagram

MathynK

  • Offline Offline
  • Berichten: 3709
    • MCKmodelbouw
Re: Bouw van de NS zandwagens GZM, GZZ en GZL van Seinarm
« Reactie #55 Gepost op: 28 juli 2022, 19:51:51 »
Zo tussen de bedrijven door ben ik nog steeds lekker aan het rommelen aan de zandwagentjes. Het onderstel van de GZZ is af en de onderstellen van de GZM's zijn gespoten.

Deze keer heb ik gekozen voor Motip zwarte primer i.p.v. Phildie primer en lak. Ik wilde wel eens ervaren hoe dat werkt en ik ben zeker niet ontevreden. De spuitbus werkt prettig en de verf komt er mooi egaal op. Het enige nadeel vind ik de oncontroleerbare hoeveelheid verf die uit de bus komt. In principe is er niks aan de hand, maar in hoekjes en kiertjes is het lastig dekkend te krijgen. Op dat moment mis ik mijn airbrush. Ik denk dat dit in H0 nog wel wat lastiger is dan in 0, maar uiteindelijk is het gelukt. Het allerbelangrijkste is dat je het in meerdere spuitgangen doet en je bij elke gang maar een dun laagje spuit. Houd ook voldoende afstand tussen de spuitbus en het model, anders lopen de details vol en wordt de verf te dik. In twee sessies was het meeste wel dekkend, het derde onderstel was met de derde spuitsessie klaar en goedgekeurd.

Ik was erg nieuwsgierig hoe de decals zouden uitpakken. Zo op het eerste gezicht ziet de primer er ongelofelijk glad en strak uit, maar het is zeker geen hoogglans lak. Nu is het bekend dat je decals het beste op glanslak kan plakken om blaasjes en grijze vlekken te voorkomen. Ik heb de proef op de som genomen en de decals op de primer geplakt. Deze heeft een 'satin' glans en dus was ik voorbereid op eventuele problemen. Doordat de lak zo glad en hard uithard was er echter niks aan de hand en zitten de decals er nu perfect op (y). Bovendien is de lak na 2 uur volledig uitgehard dus ik heb de laatste spuitsessie en het plakken van de decals zelfs in één middag kunnen doen. Echt top!







Nu snel door naar de bovenbouw. Deze worden uiteraard grijs met de nodige zwarte details.

Groet, Mathyn
Mijn projecten zijn ook te zien op www.MCKmodelbouw.nl
Nu ook op instagram

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9557
    • nulpunt
Re: Bouw van de NS zandwagens GZM, GZZ en GZL van Seinarm
« Reactie #56 Gepost op: 28 juli 2022, 20:06:11 »
Dat bedoel ik.....
heel goed verwoord overigens...

en op een  vers getraald oppervlak zit het helemaal toppie-knetter-vast.
Hekwerk van messing draad straal ik ook en dan kan je dat zelfs nog met zwart er op buigen.

Frits.

« Laatst bewerkt op: 28 juli 2022, 20:08:43 door FritsT »

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 4834
  • Modelspoor is emotie...
Re: Bouw van de NS zandwagens GZM, GZZ en GZL van Seinarm
« Reactie #57 Gepost op: 28 juli 2022, 20:39:37 »
@ Mathyn: heb jij je messing gestraald voordat je ging spuiten?

Rob
Op weg naar Culemborg.... in 1:87 (tp. 3)

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9557
    • nulpunt
Re: Bouw van de NS zandwagens GZM, GZZ en GZL van Seinarm
« Reactie #58 Gepost op: 28 juli 2022, 20:42:04 »
Kennen jullie de Microblaster?

https://www.hbm-machines.com/nl/p/hbm-bd-178-airbrush-verfverwijderaar-straalpistool

@Mathyn.
Moeilijke hoekjes kan je met Model-Air Black even penselen/aantippen. Geen kleurverschil en flinterdun dekkend (net zoals de Motip)
« Laatst bewerkt op: 28 juli 2022, 20:44:18 door FritsT »

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 4834
  • Modelspoor is emotie...
Re: Bouw van de NS zandwagens GZM, GZZ en GZL van Seinarm
« Reactie #59 Gepost op: 28 juli 2022, 22:20:24 »
Nee Frits, ken ik niet. Net even gekeken, maar ik zat te denken: hoe vang je dat grit weer op?
Op weg naar Culemborg.... in 1:87 (tp. 3)