Doel:€250.00
Donaties:€187.50

Per saldo:€-62.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 28-06-2022

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Bram S
Vandaag om 22:03:19
Rondom Charlois door TonM
Vandaag om 21:53:28
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Chris Westerduin
Vandaag om 21:47:50
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Menno 1846
Vandaag om 21:39:48
N-rijder in spe. 2,80 mtr x 60 cm. door NS264
Vandaag om 21:37:34
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Benelux795
Vandaag om 21:08:15
SNCF Bar/Toiletrijtuig SR555 SNCF voor de 'Zonexpres' door Rob Ellerman
Vandaag om 21:07:25
DR4018 of DK50018 door Hasenwald
Vandaag om 20:35:43
Nieuw boek: NS Stoomlocomotieven serie 3500 en 4500 door Eelco Storm
Vandaag om 20:34:53
NS-200 Sik. Bouwproject in Spoor- 0 en Spoor-1. door 1795
Vandaag om 20:20:22
Paul's model train stuff door Paul's model train stuff
Vandaag om 20:20:05
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door hervé
Vandaag om 20:13:47
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
Vandaag om 19:06:21
Wie maakt de Nedmag trein compleet met de juiste wagens? door Blausee-Mitholz
Vandaag om 17:36:04
Baanbouw: NL Baan Kleindrecht in H0 door SteeF_NS92
Vandaag om 17:29:55
Voordelige treinkaartjes door 4020 281-4
Vandaag om 17:09:01
Sik Steinweg. Foto's gezocht voor omspuitproject. door San-Markos
Vandaag om 17:05:02
Sluitlichten schakelbaar maken via functiemappen Marklin 37765 BR218 door Martijn193
Vandaag om 16:59:56
Artitec Hondekop IC-uitvoering, model 2020, materieelbespreking. door AdLoc
Vandaag om 16:48:53
Oude tijden, nieuwe tijden, Duitsland 2e wereldoorlog door Edgy
Vandaag om 16:10:22
NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1 door 1795
Vandaag om 16:00:11
Sankt Georgen. door william_2
Vandaag om 15:24:38
Toon hier je (model)treinfoto's door hrp
Vandaag om 15:17:17
LS models ICR door Rob Ellerman
Vandaag om 15:07:32
NCS 7/8 tot NS 61 62 Maffei lok in spoor 0 door FritsT
Vandaag om 15:04:30
Tekening gezocht VAM wagens 2e type door Pauldg
Vandaag om 15:01:12
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 14:57:45
BNLS modulebaan Werkspoor-Kathedraal hervat. door NS264
Vandaag om 14:23:40
Bouw van een materieel 46 vierwagenstel door AB 7216
Vandaag om 14:11:40
NS stoomloc (Maffei) in Spoor-1. Etsplaten, bouwproject. door FritsT
Vandaag om 13:54:16
  

Auteur Topic: Bouw van de NS zandwagens GZM, GZZ en GZL van Seinarm  (gelezen 4293 keer)

MathynK

  • Offline Offline
  • Berichten: 3522
    • MCKmodelbouw
Re: Bouw van de NS zandwagens GZM, GZZ en GZL van Seinarm
« Reactie #45 Gepost op: 08 mei 2022, 12:32:31 »
Goed idee Eric. Of we maken er een modelbouwers collectief van. EW-MCKmodelbouw(ik)- en consorten die zich aanmelden. Lijkt me leuk  (y). Nee ik hou het toch maar bij messing bakken.

Gr, Mathyn

Edsko Hekman

  • Team Beurzen & PR / BNLS Forumbaan
  • BNLS trambaan-deelnemer
  • Offline Offline
  • Berichten: 7900
  • Tsja, ben nog steeds aan het klussen....
Re: Bouw van de NS zandwagens GZM, GZZ en GZL van Seinarm
« Reactie #46 Gepost op: 16 mei 2022, 22:10:08 »


Onder de bodemplaat wordt nog een Westinghouse gietdeel van Philotrain gemonteerd. Ik boor een aantal extra gaten en plaats trekstangen tussen diverse andere onderdelen van het remwerk. Voor de compensatie hou ik dit demontabel, zodat ik dit gedeelte apart kan spuiten en achteraf kan monteren. Bovendien belemmert dit dan niet de draaibeweging van de compensatie.
Hoort dat Westinghouse geval onder alle wagentjes of niet? Ik zie dat Werps ze ook verkoopt namelijk, vandaar mijn vraag. Als ik dan toch nog een bestelling moet plaatsen, kan dat beter ook maar in één keer meegenomen worden.

Ik zie de verende buffers niet op de site bij Werps. Ik dacht dat hij ze ook verkocht.

Nog even soldeerpasta/soldeerverf kopen, aspotten en lagers, nog best wel wat. Komt goed.

Edit: Nu wil ik het karretje maken zonder remmershuisje. Dus na 1936. Ik kan niet goed uit de beschrijving halen of dat met deze kit ook mogelijk is. Tuurlijk kan ik het huisje gewoon weglaten, maar dan heb ik een hekwerk dat niet aaneengesloten is. Althans, ik kan in de kit niet zien waar een "extra" hekwerk zit. En een "extra" remkruk. Wat is wijsheid? (behalve het remmershuisje laten staan....)

Gr.

Edsko
« Laatst bewerkt op: 17 mei 2022, 00:07:57 door Edsko Hekman »

MathynK

  • Offline Offline
  • Berichten: 3522
    • MCKmodelbouw
Re: Bouw van de NS zandwagens GZM, GZZ en GZL van Seinarm
« Reactie #47 Gepost op: 17 mei 2022, 10:48:11 »
Hoi Edsko,

Slim dat je alles gelijk bij elkaar verzamelt. Dan kan je lekker doorbouwen.
Antwoord op al jouw vragen:

Het gietdeel hoeft niet perse en je ziet er niet veel van op de baan, maar het is wel leuk. Westinghouse rem alleen op de wagen(s) met rem. Je herkent ze aan de remblokken naast de asbalansen. In de kit van 3 zandwagens is alleen het wagentje met remmershuis beremd.

Werps heeft wel buffers volgens mij, ik zou daar even voor mailen. Anders kan je ook nog kijken bij Weinert (wel stukje duurder) en misschien heeft Dutzrail.nl ook nog wel wat. Ik zag op de beurs dat zij meer onderdelen hebben dan op de site staat.

Soldeerverf haal je bij GM&S, even mailen of bellen en ze sturen het voor je op. Ik dacht dat zij ook nog wel iets van buffers hadden, maar misschien niet verend.

Het karretje is wat lastiger om zonder remmershuis te maken. Er ontbreken kant en klaar geëtste onderdelen om dat zo te doen. Ik denk even met je mee:
Je zal de voetplaat zelf moeten aanpassen want er is er maar 1 en daarop bevestig je het remmershuis. De voetplaat weglaten is ook niet handig vanwege de bevestiging van het hekwerk. Ik zou deze gewoon plaatsen en er zo dun mogelijk messing of styreen plankenstrips op plakken. Styreen 0,13mm ofzo. Hekwerk is hetzelfde probleem. Er is geen hekwerk uit 1 deel. Je hebt 2x twee hekwerk delen, dus twee reserve. Ik zou eens proberen of je met die reserve onderdelen een tussenstuk kan maken. Het hekwerk dus als het ware verlengen. Ik heb daar wel ideeën over die ik eens op papier zal uittekenen. Tot slot de remspindel, dit is niet meer dan een staafje messing wat langs het hekwerk naar boven steekt. Bovenop een spindel die met een gebogen stukje messing wel is na te maken.

Overigens is er altijd het idee dat er helemaal geen remmershuisjes meer na '36 waren en al helemaal niet na '45. Dit is in principe ook waar, maar het tegendeel is ook bewezen. Af en toe kom je wel een foto tegen van een goederenwagon met verdwaald remmershuis begin jaren '50. Laatst zag ik er nog een op de website Seinarm. Die dingen werden na '36 niet gebruikt, maar volgens mij werden ze pas weggehaald bij een revisie of als het ding door houtrot uit elkaar viel. Het was natuurlijk onmogelijk om al het materieel in één keer van die dingen te ontdoen. Bovendien verwacht ik dat het reizigersmaterieel voorrang kreeg. Af en toe een verdwaald remmershuisje in een trein kan dus wel.

Gr, Mathyn

Edsko Hekman

  • Team Beurzen & PR / BNLS Forumbaan
  • BNLS trambaan-deelnemer
  • Offline Offline
  • Berichten: 7900
  • Tsja, ben nog steeds aan het klussen....
Re: Bouw van de NS zandwagens GZM, GZZ en GZL van Seinarm
« Reactie #48 Gepost op: 17 mei 2022, 21:57:44 »
Volgens mij heb ik nu alles wel bestelt. Nu in wachtmodus.

Tsja, dat remhokje... Ik maak me niet zo druk om het verlengen van die railing, dat gaat wel lukken. Dat rem geval komt ook wel goed. Het is meer de bodem, het hout waar ik me "zorgen" over maak. Maar eens over nadenken. Ik zat al te denken om er echt hout op te doen, roerstaafjes en dan heel dun schuren. Dat moet te doen zijn. Maar eens kijken hoe en of dat kan werken.
En anders maar met remhok. :)

Zijn er foto's van hoe het bordes er zonder remhok uitziet? Ik heb nog niet gezocht, ga ik zo eens doen. Wie weet.

Gr.

Edsko

Carel Ruysink

  • Offline Offline
  • Berichten: 1018
Re: Bouw van de NS zandwagens GZM, GZZ en GZL van Seinarm
« Reactie #49 Gepost op: 17 mei 2022, 22:22:38 »
Heel dun fineer met dunne papierrug is per vel te koop en is mooi aan reepjes/planken te snijden.

Carel
Als je bang bent voor de dood dan heb je geen leven

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 7494
    • nulpunt
Re: Bouw van de NS zandwagens GZM, GZZ en GZL van Seinarm
« Reactie #50 Gepost op: 17 mei 2022, 22:33:31 »
In een zandwagen hoort zand. Schuimrubber komt aardig bij de werkelijkheid (ipv echt zand) en vult door zijn structuur ook tot aan ieder hoekje. En het kan er altijd uit als je dat zou willen. Dus in de tussentijd alle tijd om te zoeken naar een "houten" vloertje.


Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 3886
  • Modelspoor is emotie...
Re: Bouw van de NS zandwagens GZM, GZZ en GZL van Seinarm
« Reactie #51 Gepost op: 17 mei 2022, 22:39:15 »
Heel dun fineer met dunne papierrug is per vel te koop en is mooi aan reepjes/planken te snijden.

Carel

Carel, heb je een adres van deze leverancier?

Rob
Op weg naar Culemborg.... in 1:87 (tp. 3)

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 7494
    • nulpunt
Re: Bouw van de NS zandwagens GZM, GZZ en GZL van Seinarm
« Reactie #52 Gepost op: 17 mei 2022, 22:44:14 »
effen goegelen.
http://www.fineerpapier-online.nl/

0,6 mm dik/dun

Edsko Hekman

  • Team Beurzen & PR / BNLS Forumbaan
  • BNLS trambaan-deelnemer
  • Offline Offline
  • Berichten: 7900
  • Tsja, ben nog steeds aan het klussen....
Re: Bouw van de NS zandwagens GZM, GZZ en GZL van Seinarm
« Reactie #53 Gepost op: 17 mei 2022, 23:21:03 »
Dank Frits!

MathynK

  • Offline Offline
  • Berichten: 3522
    • MCKmodelbouw
Re: Bouw van de NS zandwagens GZM, GZZ en GZL van Seinarm
« Reactie #54 Gepost op: 18 mei 2022, 10:40:17 »
Mooi tip over het fineer! (y)

@Frits, het ging niet op de bodem in de bak, maar om het bordes. Het houten vloertje onder het zand is het probleem dus niet. Toch een mooie tip van het schuim, dat wil ik wel gaan proberen.
Kijk, deze:


@Edsko
Het probleem van dat bordesje zijn de twee hoekjes op de kop waar de railing in steekt. Zoals ook te zien is op onderstaande foto houdt dat een en ander op zijn plek:


Nu zat ik nog even goed te kijken naar de vorm van die plaat. De hoekjes zitten aan de voorkant vast en die eerste 'plank' loopt over de volle breedte. Pas daarachter zit er een gat vanwege de twee opstaande randjes. Nu zou je dat gedeelte eraf kunnen slijpen en het voorste gedeelte op het chassis kunnen monteren. Daarachter plak of soldeer je dan over de volle breedte nieuwe planken met een gelijke dikte aan de etsplaat. Dat is 0,4mm

Gr, Mathyn