Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door MetalForever
Vandaag om 21:01:30
Brainwave: magneetkoppelingen elektrisch ontkoppelen door Ferdinand Bogman
Vandaag om 20:27:51
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 20:15:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Wummeke
Vandaag om 20:07:22
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door martijn v m
Vandaag om 19:57:08
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
Vandaag om 19:27:57
NS 8400 van Werps door prutser
Vandaag om 19:14:30
NS-1000 in spoor-1 door prutser
Vandaag om 19:07:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Joz
Vandaag om 19:06:08
TEE / Rheingold door VictorPM
Vandaag om 18:25:53
Da's Daz 2 door BartvD
Vandaag om 18:02:42
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 17:35:15
Minder wissels door 1200blauw
Vandaag om 17:31:51
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Sofie
Vandaag om 16:01:51
NS-6000 in Spoor-1 door FritsT
Vandaag om 15:36:02
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
Vandaag om 15:15:23
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 14:40:59
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 13:50:51
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 13:45:17
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:49:19
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 12:39:25
27 september Afscheid ICR door Thom
Vandaag om 12:27:41
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Eric B
Vandaag om 12:14:31
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 11:18:18
EMV - Stationskwartier Eindhoven 1920-1950 door Pinkelpa
Vandaag om 10:14:52
Draaischijf Fleischmann 6053 werkt vaak niet. door Bert55
Vandaag om 09:57:34
NS 8800 als BR J 94 met enorme kortingen bij MU (Modellbahn Union) door Bert Senden
Vandaag om 09:47:33
Sankt Georgen. door einte
Vandaag om 08:42:20
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door einte
Vandaag om 08:40:06
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
01 September 2025, 22:06:00

Auteur Topic: Bezetmelding  (gelezen 5282 keer)

henk

• Offline Offline
Re: Bezetmelding
« Reactie #15 Gepost op: 09 April 2022, 10:08:27 »
Loconet en Xpressnet zijn universele bussen waarop je van alles en nog wat kan aansluiten, mits dat communiceert met het juiste protocol. S88 kan bijvoobeeld indien de keten is voorzien van een adapter naar Loconet of Xpressnet. Met al zijn eenvoud heeft S88 het voordeel van goedkoop.

Op dezelfde manier zijn er adapters van Loconet naar Xpressnet en omgekeerd. Maar volgens mij kan je beter voor één universele bus kiezen.

Off topic, dacht eigenlijk dat CS3 toch wel een h-brug versterker heeft.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

bask185

• Online Online
« Reactie #16 Gepost op: 09 April 2022, 10:20:01 »
Dat klopt, maar ik vermoed dat ze het common ground probleem hebben opgelost door de massa van de voeding van de booster te isoleren van de voeding van de rest van de centrale station. Ik denk dat die voedingen om die reden vier polig zijn uitgevoerd.

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

phdirk

• Offline Offline
« Reactie #17 Gepost op: 09 April 2022, 20:41:09 »
Bedankt, die info is heel duidelijk.
Ik heb dit al blijkbaar gedaan zonder dat ik het wist want ik heb de overweg van marklin en daar moest ik dit blijkbaar ook doen. Dus eigenlijk heb ik reeds een blok gemaakt die momenteel wordt gebruikt door de overweg om zo de slagbomen te doen werken.

Als ik het goed begrijp worden dan blokken gescheiden door een "gewone, niet modifieerde rail" of een wissel (die ook niet aangepast is)?

Hallo Yannick,

Bijna goed. Tussen twee blokken kan een wissel zitten, maar ze kunnen ook direct tegen elkaar aan liggen, dus zonder 'gewone' rail ertussen. Maar één van de railstaven moet dan wel geïsoleerd zijn.
Met beste groeten,

Dirk Meijer

Yannick82

• Offline Offline
« Reactie #18 Gepost op: 09 April 2022, 21:07:33 »
ah ja, juist, bedankt.

En klopt het dat blokken gedefinieerd worden in de software en niet noodzakelijk gelijk zijn met een meldingspunt?
Dus ik kan bijvoorbeeld Blok A hebben die meld punt 1, 2 en 3 bevat en Blok B die meldpunt 4, 5 en 6 bevat?
Heb dit ergens op een diagram gezien waarbij er meerdere punten in een blok zit. Is dat dan om binnen een blok de positie van de trein te weten voor als de blok te groot is? Dan kan je weten of de trein begin, midden of einde blok zit?

H0ppakee

• Offline Offline
« Reactie #19 Gepost op: 09 April 2022, 21:15:39 »
Voor zover ik gelezen heb is dat om het remmen in gang te zetten bij punt 2 (in jouw geval). Bij rocrail kun je dat gewoon instellen en heb je maar twee punten nodig.

Remunj

• Offline Offline
« Reactie #20 Gepost op: 10 April 2022, 12:02:45 »
En klopt het dat blokken gedefinieerd worden in de software en niet noodzakelijk gelijk zijn met een meldingspunt?
Dus ik kan bijvoorbeeld Blok A hebben die meld punt 1, 2 en 3 bevat en Blok B die meldpunt 4, 5 en 6 bevat?
Sterker nog dat is de enige juiste oplossing. Een bezeldmeldpunt mag maar in een blok voorkomen. Elk blok heeft dus zijn eigen unieke bezeldmeldpunten.
Anders weet de software nooit waar een trein zich bevindt. Stel je hebt bezetmeldpunt 3 gedefinieerd in blok A en C dan weet de software dus niet in welk blok d etrein zich daadwerkelijk bevindt.
En om een kleine nuance te geven. Als blok A de punten 1, 2 en 3 heeft hoeft blok B niet automatisch de punten 4, 5 en 6 te hebben. Dit mogen net zo goed 7, 8 en 9 zijn. Of elk willekeurig ander punt. Zolang je in de besturingssoftware maar goed aangeeft welke punten bij het blok behoren. De software regelt dan de rest.

En gezien jouw vele vragen en (soms foute) aannames zou ik je adviseren om de encyclopedie eens te lezen wat er allemaal bij komt kijken om een baan te digitaliseren. Dan zal op voorhand al een hoop vragen voor je beantwoorden.
Gr.
Eric

borotof

• Offline Offline
« Reactie #21 Gepost op: 10 April 2022, 12:10:18 »
" Een bezeldmeldpunt mag maar in een blok voorkomen"

Dat is niet per definitie waar, ik heb een aantal opstelsporen die alle gebruik maken van 1 dezelfde melder...(koploper btw)

grtz rob

Remunj

• Offline Offline
« Reactie #22 Gepost op: 10 April 2022, 12:18:57 »
Dat klopt Rob maar ik wilde het nog even niet al te ingewikkeld maken voor Yannick.
Voor opstelsporen kan je een gezamenlijke binnenkomstmelder gebruiken. Maar in het blok zelf heb je unieke melders nodig.

Laat Yannick eerst de basis maar onder de knie krijgen.
Als hij gaat automatiseren komen de problemen/vragen vanzelf wel. En die zullen dan ook weer afhankelijk zijn van de gebruikte software. Die werken net allemaal weer iets anders.
Gr.
Eric

borotof

• Offline Offline
« Reactie #23 Gepost op: 10 April 2022, 12:58:00 »
Tis niet alleen Yannick die hier leest, derhalve is het niet handig onwaarheden te verkondigen...

grtz rob

(overigens kun je diezelfde melder ook gebruiken als stopmelder ;D)

Yannick82

• Offline Offline
« Reactie #24 Gepost op: 10 April 2022, 13:12:34 »

En gezien jouw vele vragen en (soms foute) aannames zou ik je adviseren om de encyclopedie eens te lezen wat er allemaal bij komt kijken om een baan te digitaliseren. Dan zal op voorhand al een hoop vragen voor je beantwoorden.

Maar het laat me soms met meer vragen achter dan wat het beantwoord...

Het is een deel van de hobby. Alles uitzoeken en daarvoor ben ik dit forum ook enorm dankbaar. Heb op korte tijd toch al veel geleerd en veel van mijn soms foute aannames zijn verbeterd.
Daarom dat ik het ook op voorhand vraag ipv direct vanalles te proberen op mijn baan.
Beetje bij beetje komt het goed.

Ik heb nu al een centrale die ik werkende krijg met rocRail. Mijn wissels zijn omgevormd van motorolla decoderd van Marklin naar aansluitingen op de decoder voor mijn centrale en die kan ik ondertussen met rocRail bedienen alsook via mijn eigen software.

Ik twijfel er niet aan dat bezetmelding ook wel in orde komt. Zeker met de info die ik hier al gekregen heb :)

henk

• Offline Offline
« Reactie #25 Gepost op: 10 April 2022, 13:25:46 »
De kern van geautomatiseerd rijden is dat de treinen door de software van blok naar blok worden gedirigeerd. Dan moet de software weten in welk blok zich welke trein bevindt. Daartoe dient de bezetmelding. Dus is het logisch dat blokken unieke bezetmeldpunten hebben. Vroeger waren dat er al gauw 3 per blok om een beetje netjes remgedrag mogelijk te maken. De huidige software kan werken met één bezetmeldpunt; dat wil zeggen dat het hele blok één bezetmeldpunt is. De bezetmelder geeft aan dat een locomotief een blok binnenrijdt en vervolgens berekent de software op basis van de snelheid en de lengte van het blok waar de loc zich precies in het blok ophoudt (ik weet niet of rocRail dat ook al kan). Zelf heb ik nog altijd voorkeur voor een melder aan het begin en het eind van ieder blok. Meer omdat ik dat nu eenmaal zo gewend ben.

Er kan van alles en begin vooral met een testovaal om het onder de knie te krijgen.  :)
« Laatst bewerkt op: 10 April 2022, 13:54:26 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Remunj

• Offline Offline
« Reactie #26 Gepost op: 10 April 2022, 13:48:25 »
Tis niet alleen Yannick die hier leest, derhalve is het niet handig onwaarheden te verkondigen...
Niet meer doen dan  :angel:
Gr.
Eric

C-rails

• Gast
« Reactie #27 Gepost op: 10 April 2022, 14:35:16 »
Ooit deze een keer gekregen:

Later begrepen, dat de meest proagramma's ook toekunnen met minder melders, maar dat dit toch wel het meest wordt gebruikt.

Fritsprt

• Offline Offline
« Reactie #28 Gepost op: 10 April 2022, 15:28:19 »
Yannick,

Ken je de Rocrail filmpjes van Albert?
Groet Frits

bellejt

• Offline Offline
« Reactie #29 Gepost op: 10 April 2022, 15:33:47 »
zoals #27 heb ik het met 2 richtings verkeer.Bij enkele richting een lange binnenkomst melder en kortere stopmelder.Rij wel 3 rail en dan heb ik volledige detectie van alle wagons ook.
Greetings,salutations,groetjes,