Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 21:15:08
Roco Line DKW wisseltong zit los, lipje afgebroken door Jasperkc
Vandaag om 21:07:10
Raadplaatje door HIJ
Vandaag om 20:52:22
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Donny95
Vandaag om 20:49:09
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 20:41:35
ÖBB smalspoor in het Waldviertel. door NS264
Vandaag om 20:33:47
Br 38 Piko Superen. door 741230
Vandaag om 20:10:02
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 20:09:29
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door iarnrod
Vandaag om 19:46:30
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Karben
Vandaag om 18:42:47
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Joz
Vandaag om 18:08:33
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door AP3737
Vandaag om 17:40:08
Chinese prut kabel door BrightonBelle
Vandaag om 17:36:08
schok bij vertrek door saskia
Vandaag om 17:21:53
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door tothebeach
Vandaag om 16:26:30
Bouw Artitec Post T door gtw6016
Vandaag om 16:11:51
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
Vandaag om 15:27:30
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 15:26:50
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 14:47:50
Lokpilot 4 defect door henk
Vandaag om 14:35:50
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Karben
Vandaag om 14:35:34
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door R.C.Grootveld
Vandaag om 14:24:58
Dat overkomt mij niet. door 1200blauw
Vandaag om 14:11:24
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door janvanbemmel
Vandaag om 11:32:40
Yet Another Servo Decoder door Karst Drenth
Vandaag om 10:38:02
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 08:04:48
Spoorongeval Duitsland, 27-7-2025 door VAM65
Vandaag om 07:39:50
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
27 July 2025, 23:14:00
Piko 1136 van AC naar DC door Martijn193
27 July 2025, 22:33:48
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
27 July 2025, 22:28:10
  

Auteur Topic: Sikkenlijntjes  (gelezen 78542 keer)

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4216
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re:Sikkenlijntjes
« Reactie #120 Gepost op: 21 May 2010, 20:20:56 »
[off-topic] Welkom hier Hans, mijn 6911 mag wel eens op jouw Wageningen rondtuffen... ;D[/off-topic]
Ja, ik heb ook nog een sik.
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

MR

  • Offline Offline
  • Berichten: 3185
Re:Sikkenlijntjes
« Reactie #121 Gepost op: 22 May 2010, 06:55:59 »
Maar de lijn naar Rhenen is voor zover ik nooit een sikkenlijn geweest, d.w.z. een tijd lang alleen met Sikken bediend.


MR

  • Offline Offline
  • Berichten: 3185
Re:Sikkenlijntjes
« Reactie #122 Gepost op: 22 May 2010, 07:16:45 »
Het raccordemenent Distelweg in Amsterdam was eigenlijk ook een sikkenlijn. Het was alleen per pont bereikbaar en 's ochtend ging met de eerste pont een Sik mee om 's avonds met laatste pont terug te keren. Zie Railmagazine mei 2006 (28e jaargang nr. 4) blz. 54-60.

MR

  • Offline Offline
  • Berichten: 3185
Re:Sikkenlijntjes
« Reactie #123 Gepost op: 13 March 2013, 16:28:53 »
Even een schop, maar al bladerend door het forum kwam ik nog een reactie van Sneek tegen in ander draadje waarin een foto stond van de Sik met goerentram in Bolsward. Te mooi om hier in dit draadje niet te plaatsen:
om dit moderne slippertje in dit draadje maar weer snel te vergeten terug naar 1959.
Het stadje Bolsward werd toen nog doorkruist door de oude tramlijn. Hiervan bleef het stuk (Sneek-) Bolsward 'zuivelfabriek Hollandia' liggen tot 1968. De bediening vond plaats met een Sik die daarvoor het convooi dwars door de oude binnenstad moest rijden. Mot je nu eens om komen  ;D


Een mooi tijdsbeeld uit de tijd waarin geluk nog heel gewoon was  (y)

grtz,
Wim

In datzelfde draadje nog een reactie van Sneek met een luchtfoto waarin de Sikkenloods van de NTM staat aangegeven:
« Laatst bewerkt op: 13 March 2013, 16:31:25 door MR »

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10763
Re:Sikkenlijntjes
« Reactie #124 Gepost op: 13 March 2013, 16:38:51 »
Wauw! Deze foto roept heel hard: 'bouw mij!'
Lief draaischijfje, kolenpark waar één wagon in past. De foto was me nog niet eerder opgevallen.

No dress rehearsel, this is our life.

MR

  • Offline Offline
  • Berichten: 3185
Re:Sikkenlijntjes
« Reactie #125 Gepost op: 13 March 2013, 17:10:11 »
Daar lijkt idd iemand mee bezig gezien deze posting waar een ander draadje meeopent:
Beste Allemaal,
Ik ben bezig met hetontwerp van een N-spoor met als inspiratie station Sneek. Dit omdat daar zowel de NS als de NTM op reden.
Het tijdperk zal 1955 1965 zijn vlak voordat de lijn Sneek Bolsward (Nestlé Hollandia zuivelfabriek) werd gestaakt.
De locomotieven die ik wil rijden zijn:
Ns 200 sik groen
Ns 600 Bakkie Hippel groen
NS 2200 rood
Ik heb inmiddels wat foto's uit deze periode. Wat ik nog mis is een goede tekening ter inspiratie voor mijn ontwerp (hier op zal ik ook de maat van de tafel bepalen). Ik heb er een gevonden uit 1927

(Bron: Friesland rond per tram 1880-1948 uigever:Schuyt&Co auteurs: J.J. Tiedema en J.J. Buikstra)
Kan iemand mij hier aan helpen?
Daarnaast wil ik graag een maquette bouwen van de Nestlé Hollandia zuivelfabriek maarmij is niet bekent of in de beoogde periode de nieuwe gevel al was gebouwd weet iemand dit?

Alvast bedankt.

Sneek reageer in datzelfde draadje met deze foto:


en nog een foto van Sneek in draadje:

« Laatst bewerkt op: 13 March 2013, 17:15:47 door MR »

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10763
Re:Sikkenlijntjes
« Reactie #126 Gepost op: 13 March 2013, 17:13:22 »
Inderdaad. Alleen is die al bijna een jaar niet meer op de site actief.  :'(
No dress rehearsel, this is our life.

Herwim Frank

  • Offline Offline
  • Berichten: 2404
  • De Franklin Rail Compagnie
Re:Sikkenlijntjes
« Reactie #127 Gepost op: 12 April 2013, 05:53:05 »
Hallo allemaal

Dit draadje zie ik voor het eerst, is voor mij niet zo vreemd want ik loop altijd een paar jaar achter maar mijn
complimenten aan jullie allen.
Wat een info zo bij elkaar heel knap en leuk om te lezen.

Herwim

Herwim is op 20-11-2016 overleden.

Het is een zegen om elke dag mee te mogen delen met jullie
kennis over deze hobby.
Hartelijk dank daarvoor
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,54820.0.html

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3862
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re:Sikkenlijntjes
« Reactie #128 Gepost op: 22 April 2013, 20:03:36 »
Het loodsje in Sneek was niet door de NTM maar door de NS neergezet. Het was voorzien van een potkachel zodat de Sik in de strenge winters niet kon bevriezen. Natuurlijk was er ook het nodige poetskatoen, olie en poetsmiddelen voor de lantaarns van de locomotoren te vinden. Het vaste personeel was nog trots met z'n Sikkie  ;D
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

guest7823

  • Gast
Re:Sikkenlijntjes
« Reactie #129 Gepost op: 22 April 2013, 20:06:52 »
Het was voorzien van een potkachel zodat de Sik in de strenge winters niet kon bevriezen.
Ehhhhhh.............

Een sik kan niet bevriezen  ;D

Zal dus wel voor het personeel geweest zijn  ;)

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3862
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re:Sikkenlijntjes
« Reactie #130 Gepost op: 22 April 2013, 20:09:07 »
je hebt gelijk, het stalen ros bevroor niet. Maar was de motor watergekoeld of luchtgekoeld?
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

MR

  • Offline Offline
  • Berichten: 3185
Re:Sikkenlijntjes
« Reactie #131 Gepost op: 22 April 2013, 20:11:42 »
De loods is dus door NS neergezet. NS nam de lijn, dacht ik, in 1959 over en in 1960 of 1962 werden de sikjes gemoderniseerd met een dieseloliegekoelde motor. Dus zal het wel voor de omverbouwde sikjes zijn geweest?
« Laatst bewerkt op: 22 April 2013, 20:17:23 door MR »

guest7823

  • Gast
Re:Sikkenlijntjes
« Reactie #132 Gepost op: 22 April 2013, 20:13:26 »
Geen van beide  ;D

En dat is nu juist een van de briljante zaken bij zo'n mekkerding 8). Het koelsysteem is gevuld met dieselolie die domweg uit de brandstoftank komt. Daarom mag je bij een sik ook NOOIT de brandstoftank leeg rijden, omdat je dan namelijk OOK de koelvloeistof verbruikt  :-[.

Net als de bijzetknop. Ook al zo'n handige toevoeging

MR

  • Offline Offline
  • Berichten: 3185
Re:Sikkenlijntjes
« Reactie #133 Gepost op: 22 April 2013, 20:20:27 »
Maar Paul de oude motor, de Stork-Ganz, zal wel watergekoeld zijn geweest. De Stork-Ricardo was inderdaad brandstof (dieselolie) gekoeld. De ombouw was begin jaren zestig toch

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2086
Re:Sikkenlijntjes
« Reactie #134 Gepost op: 22 April 2013, 20:22:10 »
De bijzetknop was oorspronkelijk voor de automatische koppeling, er zat er eentje rechtsvoor en linksachter, bij de ontkoppelhandel voor de koppeling. Vanaf 1959 tot 1962 kwam de nieuwe motor, dat loodsje zal dus vast niet vanwege bevriezen zijn geweest (ze hadden in die tijd vast ook al middeltjes die het koelwater tegen vorst beschermden).