Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

DR4018 power on fenomeen door Frankh0
Vandaag om 16:17:28
Aachenau West door wob
Vandaag om 15:59:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 15:52:14
Probleem met inloggen iTrain Forum door Robvl
Vandaag om 15:51:56
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Forever Rocofan
Vandaag om 15:50:15
Bahnstrecke 5867 door wob
Vandaag om 15:50:11
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door wob
Vandaag om 15:45:26
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 15:45:15
Bf Kibronn door Benelux795
Vandaag om 15:44:12
15 November Modelspoorbeurs en Houten digitaal door Marty
Vandaag om 15:43:13
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 15:31:25
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door prutser
Vandaag om 14:58:40
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 14:57:36
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door mass am see
Vandaag om 14:37:17
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 13:56:04
Rondom Charlois door Krazy Dre
Vandaag om 13:47:05
Overstap naar HTM door GerardvV
Vandaag om 13:45:25
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 13:18:58
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
Vandaag om 13:10:34
NS-1000 in spoor-1 door edwin1974
Vandaag om 12:55:56
Revier Rheinbrenner (H0) door DJV
Vandaag om 12:51:10
Fleischmann 1306 O&K op Piko Spoor met bedding door Modeltreinmulder
Vandaag om 12:49:14
Molenbaan (werktitel) door Valentijn
Vandaag om 12:12:51
Stub switches door Hans1963
Vandaag om 11:46:37
Opnieuw : schakelrail marklin en spoorwegovergang Viessmann door Aartoscar
Vandaag om 11:40:15
NS Postrijtuigen door 1200blauw
Vandaag om 10:53:38
Nieuw huis, nieuwe baan door Krazy Dre
Vandaag om 10:21:37
Frans loodsje et cetera door Noordernet
Vandaag om 09:30:33
W.V. Kalender 2026 door MOVisser
Vandaag om 09:12:38
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Arjen52
Vandaag om 08:10:44
  

Auteur Topic: Sikkenlijntjes  (gelezen 80820 keer)

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4244
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re:Sikkenlijntjes
« Reactie #120 Gepost op: 21 May 2010, 20:20:56 »
[off-topic] Welkom hier Hans, mijn 6911 mag wel eens op jouw Wageningen rondtuffen... ;D[/off-topic]
Ja, ik heb ook nog een sik.
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

MR

  • Offline Offline
  • Berichten: 3185
Re:Sikkenlijntjes
« Reactie #121 Gepost op: 22 May 2010, 06:55:59 »
Maar de lijn naar Rhenen is voor zover ik nooit een sikkenlijn geweest, d.w.z. een tijd lang alleen met Sikken bediend.


MR

  • Offline Offline
  • Berichten: 3185
Re:Sikkenlijntjes
« Reactie #122 Gepost op: 22 May 2010, 07:16:45 »
Het raccordemenent Distelweg in Amsterdam was eigenlijk ook een sikkenlijn. Het was alleen per pont bereikbaar en 's ochtend ging met de eerste pont een Sik mee om 's avonds met laatste pont terug te keren. Zie Railmagazine mei 2006 (28e jaargang nr. 4) blz. 54-60.

MR

  • Offline Offline
  • Berichten: 3185
Re:Sikkenlijntjes
« Reactie #123 Gepost op: 13 March 2013, 16:28:53 »
Even een schop, maar al bladerend door het forum kwam ik nog een reactie van Sneek tegen in ander draadje waarin een foto stond van de Sik met goerentram in Bolsward. Te mooi om hier in dit draadje niet te plaatsen:
om dit moderne slippertje in dit draadje maar weer snel te vergeten terug naar 1959.
Het stadje Bolsward werd toen nog doorkruist door de oude tramlijn. Hiervan bleef het stuk (Sneek-) Bolsward 'zuivelfabriek Hollandia' liggen tot 1968. De bediening vond plaats met een Sik die daarvoor het convooi dwars door de oude binnenstad moest rijden. Mot je nu eens om komen  ;D


Een mooi tijdsbeeld uit de tijd waarin geluk nog heel gewoon was  (y)

grtz,
Wim

In datzelfde draadje nog een reactie van Sneek met een luchtfoto waarin de Sikkenloods van de NTM staat aangegeven:
« Laatst bewerkt op: 13 March 2013, 16:31:25 door MR »

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10765
Re:Sikkenlijntjes
« Reactie #124 Gepost op: 13 March 2013, 16:38:51 »
Wauw! Deze foto roept heel hard: 'bouw mij!'
Lief draaischijfje, kolenpark waar één wagon in past. De foto was me nog niet eerder opgevallen.

No dress rehearsel, this is our life.

MR

  • Offline Offline
  • Berichten: 3185
Re:Sikkenlijntjes
« Reactie #125 Gepost op: 13 March 2013, 17:10:11 »
Daar lijkt idd iemand mee bezig gezien deze posting waar een ander draadje meeopent:
Beste Allemaal,
Ik ben bezig met hetontwerp van een N-spoor met als inspiratie station Sneek. Dit omdat daar zowel de NS als de NTM op reden.
Het tijdperk zal 1955 1965 zijn vlak voordat de lijn Sneek Bolsward (Nestlé Hollandia zuivelfabriek) werd gestaakt.
De locomotieven die ik wil rijden zijn:
Ns 200 sik groen
Ns 600 Bakkie Hippel groen
NS 2200 rood
Ik heb inmiddels wat foto's uit deze periode. Wat ik nog mis is een goede tekening ter inspiratie voor mijn ontwerp (hier op zal ik ook de maat van de tafel bepalen). Ik heb er een gevonden uit 1927

(Bron: Friesland rond per tram 1880-1948 uigever:Schuyt&Co auteurs: J.J. Tiedema en J.J. Buikstra)
Kan iemand mij hier aan helpen?
Daarnaast wil ik graag een maquette bouwen van de Nestlé Hollandia zuivelfabriek maarmij is niet bekent of in de beoogde periode de nieuwe gevel al was gebouwd weet iemand dit?

Alvast bedankt.

Sneek reageer in datzelfde draadje met deze foto:


en nog een foto van Sneek in draadje:

« Laatst bewerkt op: 13 March 2013, 17:15:47 door MR »

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10765
Re:Sikkenlijntjes
« Reactie #126 Gepost op: 13 March 2013, 17:13:22 »
Inderdaad. Alleen is die al bijna een jaar niet meer op de site actief.  :'(
No dress rehearsel, this is our life.

Herwim Frank

  • Offline Offline
  • Berichten: 2403
  • De Franklin Rail Compagnie
Re:Sikkenlijntjes
« Reactie #127 Gepost op: 12 April 2013, 05:53:05 »
Hallo allemaal

Dit draadje zie ik voor het eerst, is voor mij niet zo vreemd want ik loop altijd een paar jaar achter maar mijn
complimenten aan jullie allen.
Wat een info zo bij elkaar heel knap en leuk om te lezen.

Herwim

Herwim is op 20-11-2016 overleden.

Het is een zegen om elke dag mee te mogen delen met jullie
kennis over deze hobby.
Hartelijk dank daarvoor
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,54820.0.html

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3877
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re:Sikkenlijntjes
« Reactie #128 Gepost op: 22 April 2013, 20:03:36 »
Het loodsje in Sneek was niet door de NTM maar door de NS neergezet. Het was voorzien van een potkachel zodat de Sik in de strenge winters niet kon bevriezen. Natuurlijk was er ook het nodige poetskatoen, olie en poetsmiddelen voor de lantaarns van de locomotoren te vinden. Het vaste personeel was nog trots met z'n Sikkie  ;D
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

guest7823

  • Gast
Re:Sikkenlijntjes
« Reactie #129 Gepost op: 22 April 2013, 20:06:52 »
Het was voorzien van een potkachel zodat de Sik in de strenge winters niet kon bevriezen.
Ehhhhhh.............

Een sik kan niet bevriezen  ;D

Zal dus wel voor het personeel geweest zijn  ;)

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3877
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re:Sikkenlijntjes
« Reactie #130 Gepost op: 22 April 2013, 20:09:07 »
je hebt gelijk, het stalen ros bevroor niet. Maar was de motor watergekoeld of luchtgekoeld?
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

MR

  • Offline Offline
  • Berichten: 3185
Re:Sikkenlijntjes
« Reactie #131 Gepost op: 22 April 2013, 20:11:42 »
De loods is dus door NS neergezet. NS nam de lijn, dacht ik, in 1959 over en in 1960 of 1962 werden de sikjes gemoderniseerd met een dieseloliegekoelde motor. Dus zal het wel voor de omverbouwde sikjes zijn geweest?
« Laatst bewerkt op: 22 April 2013, 20:17:23 door MR »

guest7823

  • Gast
Re:Sikkenlijntjes
« Reactie #132 Gepost op: 22 April 2013, 20:13:26 »
Geen van beide  ;D

En dat is nu juist een van de briljante zaken bij zo'n mekkerding 8). Het koelsysteem is gevuld met dieselolie die domweg uit de brandstoftank komt. Daarom mag je bij een sik ook NOOIT de brandstoftank leeg rijden, omdat je dan namelijk OOK de koelvloeistof verbruikt  :-[.

Net als de bijzetknop. Ook al zo'n handige toevoeging

MR

  • Offline Offline
  • Berichten: 3185
Re:Sikkenlijntjes
« Reactie #133 Gepost op: 22 April 2013, 20:20:27 »
Maar Paul de oude motor, de Stork-Ganz, zal wel watergekoeld zijn geweest. De Stork-Ricardo was inderdaad brandstof (dieselolie) gekoeld. De ombouw was begin jaren zestig toch

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2094
Re:Sikkenlijntjes
« Reactie #134 Gepost op: 22 April 2013, 20:22:10 »
De bijzetknop was oorspronkelijk voor de automatische koppeling, er zat er eentje rechtsvoor en linksachter, bij de ontkoppelhandel voor de koppeling. Vanaf 1959 tot 1962 kwam de nieuwe motor, dat loodsje zal dus vast niet vanwege bevriezen zijn geweest (ze hadden in die tijd vast ook al middeltjes die het koelwater tegen vorst beschermden).