BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: MR op 26 maart 2008, 19:36:11
-
Hoi.
Omdat ik een heel klein modelbaantje maak, waarvan de tractie verzorgd wordt door een Sik, ben ik op zoek naar lijntjes die een tijd lang alleen bediend zijn door sikjes.
Er zijn er volgens mij verschillende lijnen geweest. Op de lijn Sneek - Bolsward is van 1947 tot de sluiting in 1968 de tractie alleen verzorgd door locomotoren. Zie dit artikel van Wim Hoekema (http://www.friesemodelbaanclub.nl/index.php?page=Tramlijn_Sneek_Bolsward). De sikken al daar hadden in Sneek de beschikking over een draaischijf. Hier een diapresentatie (http://nl.youtube.com/watch?v=KwXOFxA1hho) van de laatste rit in Bolsward
Dan was er de lijn Heerenveen-Lemmer. Ik heb de indruk dat deze ook in de jaren vijftig (vanaf 1947?) tot en met 1968 sikken is bediend. Hier een foto (http://img246.imageshack.us/img246/3353/1848485sk2.jpg) van een ontspoorde sik bij St. Nicolaasga op 12 februari 1961. Hier een foto (http://www.hetutrechtsarchief.nl/collectie/beeldmateriaal/fotografische_documenten/1960-1970/160793) van Het Utrechts Archief van een tram naar Lemmer in Heerenveen met een rijtuig voor een NVBS-excursie.
Volgens mij, maar ik weet het niet zeker, is ook Makkinga-Hijkersmilde ook met sikken bediend geweest van 1958 tot en met 1962.
Dan is Glanerbrug -Losser vanaf de jaren vijftig tot 1972 volgens mij ook (vrijwel?) uitsluitend met Sikjes bediend. Zie deze pagina (http://home.hetnet.nl/%7Etagv0001/p-ns-glbr-lsr-2.htm).
Doetincem-Zelhem is volgens mij van 1947- ergens in de jaren zeventig bediend met Sikjes. Hier een foto (http://www.oudzelhem.nl/gebouwen/station/station6.jpg) van de opening in 1947. En hier een sik met een plan D (http://www.oudzelhem.nl/diversen/sinterklaas/sinterklaas10.jpg) ter ere van de intocht van Sinterklaas. (bron (http://www.oudzelhem.nl/gebouwen/station/omschrijving.htm)).
Hier een Sik op weg naar Doetinchem (http://www.oudzelhem.nl/gebouwen/station/stationsemplacement3.jpg) (bron (http://www.oudzelhem.nl/gebouwen/station/omschrijving.htm)).
In het utrechts archief staat hier een foto van de buurtgoederentrein naar Zelhem (http://www.hetutrechtsarchief.nl/collectie/beeldmateriaal/fotografische_documenten/1960-1970/150242). Volgens mij is dit dezelfde trein met sik. (http://www.hetutrechtsarchief.nl/collectie/beeldmateriaal/fotografische_documenten/1960-1970/151603)
Klopt wat ik hierboven schrijf en weten jullie nog meer lijntjes die gedurende een bepaalde tijd alleen met sikjes zijn bediend?
Groeten,
Marco
-
leeuwarden stiens
en oja die sik die daar op de kop in de sloot hangt is de 205
-
Leuk hé? Die goederentramlijntjes. :)
Leeuwarden - Stiens is ook door 2200-en en 2400-en bediend.
De lijntjes die ik zo kon bedenken heb je zojuist allemaal opgesomd. Ik weet niet hoe het zit met de tramlijn vanaf Delft naar de veilingen...
-
Naar Makkinga werd de tractie geleverd door een 450-tramloc. De Sik hing achterop en bediende vanaf Hoek makkinga het deel naar Appelscha.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_6608.jpg)
groeten,
Wim
-
Dit is ZO gaaf... :o
In Bolsward, die Sikken met trein over de kade..
die Sik bij die haakse kruising..
voor mij nog nooit geziene platen.
Ik loop met een hippel/sikkenbaan idee rond, uitwerking hiervan zal nog wel even op zich laten wachten.
Succes met je plan en ik hoop dat je snel wat van je plannen kan laten zien !
Gaaf Marco !
-
Ook al?! ;D Hoe zit het met de lijn Groningen - Drachten? Ik weet dat er 2400-tjes op dienst deden (ik denk dus ook 2200?).
-
T ging toch over sikjes?
-
In " Diesellocomotieven in Nederland" staan ook de nodige prachtplaten, o.a. op pag 174/175.
-
T ging toch over sikjes?
Gaat het ook, maar het zou toch mogelijk kunnen zijn die lijn een tijd alleen door Sikjes of vooral door Sikjes bediend werd?
-
Leuk hé? Die goederentramlijntjes. :)
Leeuwarden - Stiens is ook door 2200-en en 2400-en bediend.
De lijntjes die ik zo kon bedenken heb je zojuist allemaal opgesomd. Ik weet niet hoe het zit met de tramlijn vanaf Delft naar de veilingen...
dat was de serie NS 450 meestal, maar wat daarna kwam?
-
http://cultuur.middendelfland.net/buitengebieden/wsm.htm
De lijn werd blijkbaar in 1970 opgeheven. Dus nog voor de buitendienstelling van de serie 450. Er was dus geen erna meer :-|
-
En wat denk je van Uithoorn - Vinkeveen? Daar kun je naast Sikken ook nog 2200, 2400 inzetten, of DE1/2, mat.'46, 1000'en om maar wat te noemen :)
www.raymondkies.nl
-
Ah ineens dacht ik eraan.
Ede - Wageningen natuurlijk. Daar zoek ik ook nog steeds foto's van.
In het archief van Ede (http://www1.ede.nl/atlantis/?application=tha&database=tha&service=search&templatename=zoek.htm&query=&vanaf=18&sessienummer=31.8376&aantal_per_pagina=9&relatienr=0&extra1=&extra2=) staan er een paar.
Zoeken op tram of iets dergelijks.
-
Op de site van Ede (archief) staan inderdaad wat foto's van de goederentram. Helaas in een wat slechtere kwaliteit (voor een betere moet je ze bestellen). Zijn wel erg mooie series, een van een rit met een 2400 in 1967 die een aantal keer in Bennekom is gefotografeerd, en in Ede op de overweg bij het station. De andere serie is van de afscheidsrit in september '68, toen reed er een sik met een rijtuig en wat wagens.
In het boek diesellocomotieven in Nederland staan 2 kleurenfoto's van de afscheidsrit in Bennekom, en een foto van de sik met de goederentram in Bennekom.
groeten Henk
-
nog een paar om de Sikken-stemming er in te houden ;D
Sneek-Bolsward;
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Sneek_sik_253_27_03_19681.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NijlandIngenawei1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Ysbrechtum.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Bolsward_1965_Sik_naar_Hollandia.jpg)
dan de 346 in Lemmer (1962);
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Lmr_18_07_1962_lmt_346_havenspoor.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Lmr_18_07_1962_Sik_346_op_havenemplacement.jpg)
Scharsterbrug (tussen Joure en Lemmer):
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Scharsterbrug4.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Scahrsterbrug2.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Scharsterbrug3.jpg)
brug Follegasloot (voor Lemmer);
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Sik_Follegasloot_18071962.jpg)
Genoeg diorama-inspiratie; we zien jullie knutselresultaten wel verschijnen!!
groeten,
Wim
-
Ben zo terug even een nieuwe zakdoek pakken, de andere heb ik volgekwijlt. ;)
eric
-
ik had vroeger zo'n tof bakslabbetje van blauw plastic met een beertje dr op. Kon mn mammie de uitgekwijlde pap alsnog opvoeren, vanuit t bakje onderaan t slabbetje. Misschien hier ook een idee. Kun je m met een tuinslang onderaan gewoon op t riool aansluiten, wel even een sifonnetje ertussen anders ruikt het wat bedompt.
-
;D ;D ;D ;D ;D Ja vroeger was alles beter Eric, zeker op het spoor ;)
nou vooruit dan, omdat er niks leuks op TV is, nog een keer naar Bolsward dan maar?:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Blw_26mei61_lmt_285_stadhuis.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Blw_26mei61_lom_285.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Blw_Appelmarkt_285_26mei61.jpg)
en natuurlijk ging het ook wel eens mis (strenge winter 1963, ijsvorming tussen rails en contrastaaf waardoor de Sik uit de baan liep) ;D
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Resize_of_Nijland_24_02_1963_ontsporing_sik_205.jpg)
best leuk, zo'n Sik in je voortuin...
Nou dit was het weer voor nu, kwijl ze....
Wim
die een Sik nog steeds erg leuk vind (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_1105.jpg)
-
In " Diesellocomotieven in Nederland" staan ook de nodige prachtplaten, o.a. op pag 174/175.
Had dit bericht nog niet gezien, maar de onderste foto op blz. 174 (Bennekom) is een van degene die ik bedoelde. De foto's van de afscheidsrit met Sik staan op blz. 193 in hetzelfde boek.
groeten henk
-
vooral ook die autootjes op de weg....GRANDIOOS..wat een tijd, een en al nostalgie............chips, ik wordt oud.. ;D
eric
-
Tsjonge Wim,
Ik dacht dat ik al veel van je had mogen ontvangen, maar wat je nu toch plaatst! Wow! ;D Er staat zo te zien weer eens een auto in de weg (2 na laatste foto)...
-
ik had vroeger zo'n tof bakslabbetje van blauw plastic met een beertje dr op. Kon mn mammie de uitgekwijlde pap alsnog opvoeren, vanuit t bakje onderaan t slabbetje. Misschien hier ook een idee. Kun je m met een tuinslang onderaan gewoon op t riool aansluiten, wel even een sifonnetje ertussen anders ruikt het wat bedompt.
hij mag nu wel af hoor floris ;D ;D
eric
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Nijland_26_05_1961_Sik_285_Tramstrjitte.jpg)
Thuis had ik nog een ansichtkaart,
waarop een kerk, een Sik, geen paard... ;)
De 285 te Nijland (boven) en Ysbrechtum (onder) in mei 1961:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Ysbrechtum_25_05_1961_sik_285.jpg)
Wim
-
Even bijkomen van de foto's van Wim. Ik wist niet dat die er waren. Wat weergaloos mooi.
Had dit bericht nog niet gezien, maar de onderste foto op blz. 174 (Bennekom) is een van degene die ik bedoelde. De foto's van de afscheidsrit met Sik staan op blz. 193 in hetzelfde boek.
Ik vermoed dat ook Ede-Wageningen -Wageningen ook een tijd lang een sikkenlijn is geweest. Maar foto van de eventuele sikkentijd van die lijn heb ik niet gezien.
En dan Leeuwarden-Stiens. Die heeft inderdaad een sikkentijd gehad volgens deze pagina (http://home.hetnet.nl/~tagv0000/p-zw-nfls5.htm)
Waagden zich in de jaren zeventig en tachtig nog locomotieven van de serie 2200, 2400, respectievelijk 6400 op de lijn naar Stiens, in de jaren negentig konden NS het af met de nog geen honderd pk sterke locomotor, de Sik.
Geschreven door.. eh.. Wim Hoekema.
En ik kom ook foto's tegen van Sikken bij Aalsmeer en in de Haarlemmermeer. Maar ik weet niet of en en zo ja, welke ,van die Haarlemmermeerlijnen een tijd lang uitsluitend door Sikken bediend zijn.
Groeten,
Marco
-
Ik vermoed dat ook Ede-Wageningen -Wageningen ook een tijd lang een sikkenlijn is geweest. Maar foto van de eventuele sikkentijd van die lijn heb ik niet gezien.
Bij mijn weten hebben er tussen Ede en Wageningen altijd wisselend sikken en 2400'en gereden. Net welke locomotief er op dat moment in Ede was. Er zijn wel een paar foto's van met verschillende jaartallen. Van de sik overigens minder dan de 2400 op deze lijn. Bij de afscheidsrit, en de opbraaktram zijn wel met een sik gereden.
groeten henk
-
Hoi.
Omdat ik een heel klein modelbaantje maak, waarvan de tractie verzorgd wordt door een Sik, ben ik op zoek naar lijntjes die een tijd lang alleen bediend zijn door sikjes.
Sjonge jonge wat een informatie, ben ik als Sikjes man weg van,
deze informatie heb ik ook doorgegeven aan mijn vriend die secretaris is van de Stichting de locomototor.
Als Sikje man moet jij daar ook donateur van worden.
Hier het adres, met de originele sikjes sound.
http://www.locomotor.nl/
Ook Wim Hoekema dank voor je info.
Dick Bolt
-
Bij mijn weten hebben er tussen Ede en Wageningen altijd wisselend sikken en 2400'en gereden.
Daarmee is dus de lijn Ede-Wageningen dus geen Sikkenlijn. De vraag of bepaalde Haarlemmerlijnen sikkenlijnen zijn geweest, kan ik niet beantwoorden. Ik heb nog gekeken op deze pagina (http://www.haarlemmermeerspoor.nl/geschiedenis.htm) van Haarlemmermeerspoor.nl (http://www.haarlemmermeerspoor.nl), maar ik krijg niet helder of daar lijnen zijn geweest waar een tijd lang de tractie uitsluitend werd verzorgd door sikjes.
En dan een vraag over een paar van die prachtige foto's van Wim
dan de 346 in Lemmer (1962);
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Lmr_18_07_1962_lmt_346_havenspoor.jpg)
Op deze foto zien we dat de sik met een open wagen het havenspoor oprijdt of juist er vandaan komt. Vond er nog overslag plaats in de sikkentijd in Lemmer tussen tram en boot?
brug Follegasloot (voor Lemmer);
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Sik_Follegasloot_18071962.jpg)
Zie ik het nu goed dat er een rijtuig hangt achter aan de tram. Is het een foto van de NVBS-excursie van 18 juli 1962? De foto van de tram voor de kruising in Heerenveen is ook van die excursie. En dit fotootje zo groot als een postzegel (http://home.wanadoo.nl/ntm/ntm_foto/218_297.jpg) (groter formaat (http://www.geocities.com/CapeCanaveral/Runway/5762/ntm_foto/218_297.jpg)) is ook op die dag genomen. Wanneer je de fotolijst van Wytze Wijbenga (http://home.wanadoo.nl/ntm/uitgave/ntm_uitg_p.htm) doorkijkt (waar deze foto vandaan komt) zijn er veel foto's die dag gemaakt.
Groeten,
Marco
-
Een aantal sikjes rond Stiens-Lw: http://home.hetnet.nl/%7Etagv0000/p-zw-nfls9.htm (http://home.hetnet.nl/%7Etagv0000/p-zw-nfls9.htm)
Greetz:Menno
-
Marco,
Aan het emplacement Lmr zat een kolenboer, daar komt of gaat de wagen naar toe lijkt het.
Overslag met de boot was er wel in de NTM-tijd toen passagiers en goederen vanuit de Lemster tramhaven overstapten op de 'Lemmerboot;, de Jan Nieveen, die op Amsterdam een veerdienst onderhield.
De 2e plaat bij Follega is idd tijdens de NVBS-excursie. Hiertoe was een stalen coupérijtuig B12c 6400 naar Heerenveen overgebracht, waarna het achter de reguliere goederentram een slag Lmr maakte.
Het rijtuig was de 6423. Je ziet hem hier klaar voor vertrek in de ochtend op empl. Heerenveen;
klik klik klik (http://picasaweb.google.nl/wimhoekema/GeelbandersGroentewagensInFriesland/photo?authkey=7L7jI6bXEWk#5179503883399762402)
groet,
Wim
-
liefhebbers van 'Sikkenlijntjes' kunnen in de Railhobby van september a.s. hun hart ophalen...
-
ZO...staat genoteerd in de agenda, die gaan we aanschaffen 8)
eric
-
liefhebbers van 'Sikkenlijntjes' kunnen in de Railhobby van september a.s. hun hart ophalen...
en dat weet je nu al? :o
-
dat noemen ze, inside information , ;D
eric
-
En ik kom ook foto's tegen van Sikken bij Aalsmeer en in de Haarlemmermeer. Maar ik weet niet of en en zo ja, welke ,van die Haarlemmermeerlijnen een tijd lang uitsluitend door Sikken bediend zijn.
Als het gaat om 'uitsluitend' dan kan het antwoord kort zijn: Geen enkele.
www.raymondkies.nl
-
Dank voor de reactie!
Dan zijn dus de lijntjes die ik in de eerste bericht in dit draadje noemde vermoedelijk de enige sikkenlijntjes geweest:
- Sneek - Bolsward: 1947 tot de sluiting in 1968
- Heerenveen-Lemmer: de jaren vijftig (vanaf 1947?) tot en met 1968
- Makkinga Hoek- Appelscha-(Hijkersmilde?) De sik reed getrokken mee van Steenwijk tot Makkinga hoek waarna de tram werd gesplitst in een deel voor Gorrendijk die doorgaans bediend werd door een een 450, (zeer) incidenteel is hier ook een sik voor gebruikt. De tram naar Appelscha werd bijna altijd getrokken door een sik. Wim noemt Appelscha het eindpunt terwijl ik dacht dat Hijkersmilde het eindpunt was
- Glanerbrug -Losser: jaren vijftig na beëindiging van het personenvervoer tot 1972.
- Doetinchem-Zelhem is volgens mij van 1947- ergens in de jaren zeventig. Dit vermoed ik omdat alleen foto's zie van treinen met sikjes, naast de stoomlocs in de vooroorlogse periode natuurlijk
Dan is er ook nog een andere lijn die een enkele maanden alleen met één enkele sik is bediend. Het valt eigenlijk buiten deze opsomming vanwege de korte duur en de uitzonderlijke omstandigheden, maar het is het enige geval dat ik heb kunnen achterhalen dat een sik een tijdje is ingezet voor regulier personenvervoer: Vlissingen - Goes in 1945
Zie deze pagina (http://zeeuwse-spoorlijn.50webs.com/geschiedenis5.htm)
Vanaf 4 januari 1945 weer bescheiden treinverkeer mogelijk was tussen Vlissingen en Goes, nadat het baanvak Middelburg-Vlissingen al op 26 november 1944 berijdbaard was. Van dit naoorlogse treintje hoeft men zich niet veel voor de stellen; de snelheid was maar zeer gering. Meestal bestond de ‘trein’ uit een “Sik” (rangeerloc die zijn bijnaam dankt aan het mekkerende geluid van de hoorn) die was gehuurd van de Koninklijke Maatschappij de Schelde. Hierachter waren twee rijtuigen en soms een open kolenwagen gekoppeld.
De foto bovenaan deze pagina toont dit treintje. Op stationsweb staat dezelfde foto (http://stationsweb.brinkster.net/afbeelding.asp?dir=oostsouburg&num=2) bij station Oot-Souburg. Ik moet er een beetje om glimlachen omdat de SGB een replica van een Nederlandse stomer 6000 wil bouwen om passagiers van Walcheren naar Goes te brengen voor een rit op hun eigen lijn, terwijl ze al lang een loc. hebben die ingezet kan worden voor historisch verantwoord personenvervoer op deze lijn ;).
Groet,
Marco
-
Er zijn wel een paar foto's van met verschillende jaartallen. Van de sik overigens minder dan de 2400 op deze lijn. Bij de afscheidsrit, en de opbraaktram zijn wel met een sik gereden.
groeten henk
Zijn deze foto's misschien ergens digitaal beschikbaar en wanneer werd dit lijntje gesloten?
-
Hier een opbreektram tussen Mooie Paal en Beetgumermolen in het dorpje Wier.
Dit deel van een oude NTM-tramlijn sloot vlak voor Minnertsga aan op de NFLS-goederenlijn (Leeuwarden-)Stiens-Minnertsga.
Opbraak in 1967, in beeld de lmt 234 die op 11 mei Wier passeert. Het profiel van vrije ruimte hier was zo krap (dwars door de dorpsstraat), dat de openslaande deuren van een kolenbak ooit eens alle dakgoten van de woninkjes ramde. Dat kon je toen nog beleven bij het spoor ;D
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Wier_11_05_1967_opbraaktram_sik_234.jpg)
groeten,
Wim
-
Zijn deze foto's misschien ergens digitaal beschikbaar en wanneer werd dit lijntje gesloten?
Hallo RJ,
De afscheidsrit op de lijn Ede-Bennekom-Wageningen was op 25 september 1968, de opbraak volgde in 1969/1970.
Verder zie pm.
groeten Henk
-
Een paar kleinigheden over sikkenlijn Glanerbrug Aansluiting - Losser:
1. Geregeld reizigersvervoer heeft er nooit plaatsgevonden. Boven is waarschijnlijk het arbeidersvervoer Glanerbrug - Enschede bedoeld, dat per 6 november 1950 is stopgezet.
2. Oege Kleijne vermoedt, dat in de eerste jaren na de opening van de lijn (feitelijk per 20 juli 1949, officiëel per 2 oktober van dat jaar) een 7700 de goederentram trok. In de goederendienstregeling van 7 oktober 1951 was een 8700 van depot Hengelo voor deze dienst ingedeeld. Het stoomdepot Hengelo werd in juli 1956 gesloten.
3. De eerste bekende foto met een sik voor de goederentrein/-tram Es - Gbr - Los dateert van 11 juli 1958. Wanneer die nu precies op het toneel was verschenen, is tot op heden niet opgelost. Ergens tussen 1952 en 1956, zou ik zeggen.
4. Daarna is het een sik, helemaal tot het einde. Daar doet een enkele extra reizigerstrein (personeelsuitstapjes Van Heek in vermoedelijk de jaren '50, intocht Prins Carnaval 1968, de "protesttrein" van mei 1969) niets aan af.
Hoewel, ik moet voorzichtig zijn, het tweede onopgeloste raadsel in deze bijdrage is nl. de samenstelling van de treinen voor de personeelsuitstapjes (een "stoomlocomotief met wel zeven of acht rijtuigen erachter"). Geen sik dus.
Han
-
Hoi Han,
Ik ben blij met je reactie! Want ik wist niet zeker of Glanerbrug - Losser een Sikkenlijn was. Het was slechts een vermoeden. Nu ben ik weer wat wijzer. Alleen die personeelsuitjes met stoomtrein, die kunnen naar mijn vermoeden niet van na 1958 zijn omdat dan stoomlocomotieven bij NS tot het verleden behoren. NS heeft dan geen stoomlocomtieven tot haar beschikking voor het trekken van treinen. Is het wel van na 58 dan kunnen het alleen locomotieven van de DB of en andere buitenlandse maatschappij (BE?) zijn geweest. Dat lijkt mij onwaarschijnlijk. Dat het van een industrieel bedrijf kan zijn lijkt mij ook al niet voor de hand liggen, maar ik moet zeggen dat ik ook niet weet welk bedrijf nog stoomtractie heeft gehad nadat NS ermee gestopt is.
Mijn voorzichtige conclusie is dat Glanerbrug - Losser tussen 1958 en 1972 een Sikkenlijn is geweest.
Groeten,
Marco
-
wie kent/weet wat van de Stichting SEIN
deze verzamelen Sikjes
Dick Bolt
-
Voor de Sik-liefhebber:
Tijdtafel 31 mei 1964 - 29 mei 1965 (Friesland/Groningen/Drenthe)
Goederentreinen, locomotortreinen, losse locomotoren en proefritten
TDR/4B
Zomaar een viertal pagina's: 52, 53, 70 en 71
Lmt = locomotor
www.spoorinfo.nl/images/tdr1.jpg
www.spoorinfo.nl/images/tdr2.jpg
Modelspotter
-
Ook al?! ;D Hoe zit het met de lijn Groningen - Drachten? Ik weet dat er 2400-tjes op dienst deden (ik denk dus ook 2200?).
Heb 33 jaar in Roden gewoont (Is/was aan de lijn Groningen-Drachten).
Een 2200 heb ik nog nooit gezien. Wel af en toe een goederentrein (altijd getrokken door een 2400) met een sik achterop voor het rangeerwerk in Drachten.
Wat incidenteel ook te zien was:
- DE-1/DE-II, tbv Phillips in Drachten
- DH-1/DH-II, zie boven
- Bello met trein, elk jaar in de voorjaarsvakantie
Gerard.
-
Heb 33 jaar in Roden gewoont (Is/was aan de lijn Groningen-Drachten).
Wat incidenteel ook te zien was:
- Bello met trein, elk jaar in de voorjaarsvakantie
Gerard.
Even een kleine verbetering.
Bovegenoemde Bello is er nooit geweest ???
Ben alle ritten die er zijn gereden meegeweest het was steeds een locje van de Stoomtrein Hoorn Medemblik, in die tijd was de "Bello" nog niet van zijn sokkel gehaald. ;D
Was een mooie tijd. :)
Dick Bolt
-
@Esperopt en Dick Bolt:
De situatie deie jullie beschrijven van de lijn Groningen-Drachten is die van de jaren zeventig en tachtig vermoedelijk. De serie 450 heeft hier ook gereden, maar was in de jaren zeventig al afgevoerd en de SHM bestaat -als ik het goed heb- ook pas vanaf begin jaren zeventig.
@Modelspotter: erg, erg gaaf deze tijdtafels. Er reden dus in het het seizoen 64/65 twee trams heen en weer per dag op zowel Sneek-Bolsward als Heerenveen-Lemmer. Op Heerenveen - Lemmer reed tram 2 al weg voordat tram 1 was aangekomen zodat op die lijn even twee trams tegelijk reden en elkaar dus ergens moesten passeren.
De tijdtafels bevatten ook wat onduidelijkheden voor mij: bovenaan in de kop van de tabel staat een cirkel, een vierkant en een driehoek. Ik weet niet wat dat betekent, ik vermoed werkdagen, zaterdagen en zon- en feestdagen. Dan staat er bij verschillende plaatsen langs een lijn in het ene geval een een streep (Weerdinge), in het andere geval twee accolades en het nog andere gevallen een ruit. Ik vermoed dat accolades betekent dat een plaats wordt gepasseerd zonder een stop en een ruit dat er wel wordt gestopt maar dat daar geen vaste tijd voor staat.
Dan blijkt Emmen-Weerdinge ook een sikkenlijn te zijn geweest! De tijdtafel vermeld alleen geen aankomst en vertrektijd in Weerdinge (slechts een streep). Blijkbaar was dat niet nodig om dat alleen de tijd wanneer de trein weer terug in Emmen dient te zijn volstaat.
De voormalige lijnen van de NFLS zijn blijkbaar geen sikkenlijntjes geweest. Het lijkt er zelfs op dat ze in ieder geval in 64/65 in het geheel niet door sikken bediend te zijn geweest. Opvallend is wel dat in de ochtend de tweede tram een half uur na de eerste de diverse stopplaatsen aandoet. Ik heb nog even gekeken of het de dienstregeling van een andere dag betrof, maar dat kon ik er niet uit op maken.
Groeten,
Marco
-
In Weerdinge was een brandstofdepot (iemand fotos?)
Zoals op deze foto te zien is:
http://home.planet.nl/~wisse558/Industrie/Brandstofdepot.htm
kwamen er niet alleen sikken.
RJ
-
wie kent/weet wat van de Stichting SEIN
deze verzamelen Sikjes
Kennen niet, maar ik heb wel een vermoeden wat het zou kunnen zijn. Helaas geen info over te vinden...
-
@MR
Verklaring tekens:
www.spoorinfo.nl/images/tdr0.jpg
Modelspotter
-
@RJ
Idd, dan voeren we Emmen - Weerdinge van de lijst met Sikkenlijntjes af.
@tim, Wat vermoed je dan?
@Modelspotter: Zeer verhelderend! Nu blijkt dat Heerenveen-Lemmer één dagelijkse tram kende, die op maandag eerder vertrok dan op de overige werkdagen.
Groeten,
Marco
-
Ik meen trouwens gelezen te hebben dat de papierfabriek in Gennep (voormalig NBDS-lijn) in de laatste jaren alleen nog maar door een locomotor (gestald te Cuijk (Maaslijn)) bediend werd.
(http://www.papierfabriekgennep.nl/page/Images/Collection/1950-1959/1950%20Diversen/Default/Trein%205.jpg)
Of je dit nou een sikkenlijntje wil noemen... het is erg verschillend met de andere 'sikkenlijnen' en heeft meer weg van een industrieaansluiting op de Maaslijn... Oorspronkelijk was het een verbindingsboog tussen de SS en NBDS-lijn...
-
Ik heb net zit kijken op sporenplan.nl (http://www.sporenplan.nl/figuren/tekeningen/ns_65/nm.gif)naar de industrieaansluiting van Gennep op de maaslijn, maar er zaten toch nog wat andere bedrijven daar in Gennep aan deze lijn. Werden al deze bedrijven bediend met een sik, reden er geen andere treinen meer op deze lijn die doorliep naar Goch en hoe lang was het deel van de lijn dat door nog door de Sik bediend werd?
-
In de (begin)jaren 60 kwam er ook nog een 2400 op de NBDS-lijn voor. Een echte sikkenlijntje is het niet, hoor. (De NBDS-lijn was ooit een internationale dubbelsporige hoofdverbinding...) Misschien wel in de laatste jaren, maar ik weet helaas niets van wanneer het goederenvervoer daar gestopt is.
-
Interessant draadje is dit! Mooie plaatjes ook. Die nostalgie he ;D
Maar is dit tegenwoordig ergens nog te zien?
Ik ga zeker de Railhobby kopen over spoorlijntjes in Friesland. Mooi om te zien zo. Inspiratie voor een diorama.
Mvgr Jan Wiebrand
-
JW, De sikken mogen al een tijdje niet meer op het spoor vanwege de Arbo-wet.
Inderdaad mooie platen zeg! diorama is al in aanbouw..
Gr, Willem
-
Bij spoorinfo nog een paar tdr opgenomen:
www.spoorinfo.nl/images/tdr3.jpg
4, 5 en 6
Niet alle Sikkenlijntjes, maar juist om aan te geven dat daar toen geen Sikken reden.
Modelspotter
-
Bedankt Modelspotter,
Dan hebben we nu ook de dienstregeling van de Sikkenlijntjes Doetinchem-Zelhem en Glanerbrug-Losser. Nijkerk-Nijkerk haven lijkt ook een piepklien sikkenlijntje te zijn. Ik zal eens gaan zoeken naar foto's.
Groeten,
Marco
-
Erg leuk voor modelbouw.
Wat zeg ik, uitermate geschikt. Dit zijn dingen die meer leiden tot modelbouw. Hierbij komt het zwaartepunt meer te liggen op landschap en niet meer zo sterk op het rijden met treintjes.
Als je een klein baantje bouwt is het eigenlijk helemaal niet noodzakelijk dat het om een "sikkenlijntje" gaat. Op veel plaatsen werden goederenwagens met een Sik of Hippel van de rangeersporen naar de bestemming bij een fabriek of loods gebracht. Dit biedt voor modelbouw vaak ook de mogelijkheid een stukje straatspoor te maken.
Dit heeft stijl. ik ben benieuwd naar je vorderingen t.z.t. Marco.
-
Nijkerk-Nijkerk haven lijkt ook een piepklien sikkenlijntje te zijn. Ik zal eens gaan zoeken naar foto's.
Hier heb je d'r eentje van lmt 323 (nu monument te Sneek ;) ) met convooi te Nijkerk Haven bij de fabriek Tijseling.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/image_1.jpg)
De foto is gedateerd op 8 augustus 1967. Achter de Sik een Dg (al voorzien van computernummer), een Gbs (houten standaard grootvolumewagen) en zelflossers Eds. Echt een lekker nostalgisch boemeltje.
In later jaren reed men ook wel met een 2400 naar Nijkerk Haven (ooit beginpunt van de Kippenlijn naar Ede..)
groeten,
Wim
-
Ha Wim,
Bedankt voor deze foto. Echt weer prachtig. Het valt me op dat een dg deel uitmaakt van de trein terwijl het lijntje tussen NIjkerk en Nijkerk haven kort is. Alleen op foto's van de de afscheidstram tussen Sneek en Bolsward zie ik een Dg tussen de wagons. Op de andere foto's van de tram tussen Bolsward en Sneek zie ik ze niet. Op geen enkele foto van de treintjes tussen Heerenveen en Lemmer zie ik een dg en en al evenmin op de lijn Doetinchem Zelhem. Wel lijkt een dg deel uitgemaakt te hebben van de tram Hoek Makkinga - Hijkersmilde, die blijkbaar niet mee ging achter de 450 naar Gorredijk. Zijn er vaker dg in Bolsward, Lemmer en Zelhem geweest?
-
Op Sneek-Bolsward reed de Dg alleen mee voor wat extra personeel bij de afscheidstram. De voorste Sik moest en zou speciaal door de Topz (tractieopzichter) uit Leeuwarden worden gereden, tot ongenoegen van het lokale personeel. Die moesten maar een plekkie zoeken in de Dg.
Op Hr-Lmr reed standaard ook nooit een Dg mee. De rangeerder(s) vonden wel een plek in het royale machinistenhuis van de Sik.
Naar de Hoek (Makkinga) reed de Dg wel mee, het personeel van de in opzending meerijdende Sik kon er dan in plaatsnemen, maar zat liever bij de collegae op de 450.
Wat de Dg in Nijkerk Haven deed, is mij niet bekend. Zou best kunnen dat de buurtgoederentrein als convooi meer stations langs de lijn aandeed? Wie 't weet mag het zeggen.
groeten,
Wim
-
Wim, hou a.u.b op met die "geile"foto's te posten van die Geities ;D
Ik heb iedere keer de neiging er nog een bij te kopen >:(
Leuke foto's trouwens , en eh ga er rustig mee door ;)
Dick Bolt
-
Nou, nog eentje dan en dan is dit topic wel klaar ::)
Oudehaske, april 1963, een korte tram Heerenveen-Lemmer door de dorpsstraat.
Dat kon nog, 45 jaar geleden....
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/17041963_Oudehaske.jpg)
Wim
-
Wim is die foto door je vader gemaakt ??? en ben jij dat op je fietsje ;D
Dick Bolt
-
Nou, nog eentje dan en dan is dit topic wel klaar ::)
Ben ik niet met je eens ;) Dit topic kan/mag niet klaar zijn.
-
Voor een groot spektakel zijn wij op zoek naar filmopnames van de Sik die tussen Lemmer en Heerenveen reed in de jaren 60?
(Eigenlijk is het ook mijn sik want ik heb er naast gewoond!)
Wie kan ons helpen?
Secretariaat Mar
-
Naar een film van Heerenveen-Lemmer, mocht die er zijn, ben ik ook wel benieuwd. Alleen wie zou er één hebben, Wim? Wytze? Ik ben ook tevreden met een film van Sneek - Bolsward of Hoek Makkinga - Hijkersmilde (volgens Sluyter was de lijn tot Hijkersmilde open tot 1962). Mocht de film gevonden zijn, dan is wellicht Youtube ook interessant.
Maar wat is het Mar eigenlijk? Eerst dacht ik aan SDL (http://www.locomotor.nl/), toen aan de FSM (http://www.friesestoomtreinmaatschappij.nl/Home), en weer later aan het Modelspoormuseum (http://www.modelspoormuseum.nl/) (i.v.m. de friese stoomdagen = groot evenement). Maar helaas!
Groeten,
Marco
-
Voor een groot spektakel zijn wij op zoek naar filmopnames van de Sik die tussen Lemmer en Heerenveen reed in de jaren 60?
(Eigenlijk is het ook mijn sik want ik heb er naast gewoond!)
Wie kan ons helpen?
Secretariaat Mar
Van Gewest tot Gewest heeft in 1968 opnamen gemaakt en uitgezonden.
Dit is herhaald op 21 maart 2004 en te bekijken via klik klik klik (http://sites.nps.nl/jerome/index.cfm/site/Geweest/pageid/9D50D778-508B-E1CA-3AF553FDB467F87A/objectid/29E1DBC7-508B-E1CA-3A3CB195C807A30A/index.cfm?c=GeweestMeerArchief)
Daar staat :
In 1995 bestonden ze 40 jaar: de Haarlemse bloemenmeisjes. Als ambassadrices van Haarlem delen zij bloemen uit bij allerlei evenementen. Tijdens de huldiging van het nationaal voetbalelftal of om een lentegroet te brengen aan een buitenlands staatshoofd. In 1995 zijn er 800 meisjes, bloemenmeisje geweest die per seizoen honderdduizend bloemen uitdelen. Wat maakt een bloemenmeisje tot een goed bloemenmeisje? 'Heel veel lachen, vriendelijk iedereen een bloemetje opspelden en voor iedereen een aardig woordje hebben.' Aldus begeleidster Elisabeth Kraak. Oud-bloemenmeisjes vertellen over hun avonturen en de verlegenheid die van hen afviel zodra ze hun representatieve pakje aanhadden. (1995) Verder een portret van Grard Sientje (83 jaar) in Deurne. Hij woont met circa 20 honden in een oude bouwval en leeft zonder moderne poespas. Alleen 's winters laat hij zijn baard staan. "Puur voor de warmte, ik doe niets voor de luxe."(1976) Het Zeeuwse dorp Kats haalt alle verkeersborden weg (1989) en de tramlijn tussen Lemmer en Heerenveen dreigt te worden opgeheven (1968). Landschapsfotograaf Ger Dekkers maakt foto’s van het vlakke polderland. Hij doet dit in series waardoor het een soort stripverhaal wordt. (1987)
-
Het blijven mooie beelden.
Maar voordat we verwarring krijgen over het WEL aanwezig zijn van een Dg'tje in de tram; deze reed mee om de NTS-opnameploeg en ir. Helfrich een onderkomen te bieden tijdens de slag naar Lemmer. Het was dus een uitzondering.
groeten,
Wim
-
Dank u! Wat leuk om dat een keer in het echt te zien. Ook het lossen van die kolenwagon. :)
-
Even een kleine verbetering.
Bovengenoemde Bello is er nooit geweest ???
Ben alle ritten die er zijn gereden mee geweest het was steeds een locje van de Stoomtrein Hoorn Medemblik, in die tijd was de "Bello" nog niet van zijn sokkel gehaald. ;D
Was een mooie tijd. :)
Dick Bolt
Maar het zusje van Bello heeft er wel gereden.
(http://www.geocities.com/CapeCanaveral/Runway/5762/ntm_foto/118_473.jpg) (http://home.wanadoo.nl/ntm/ntm1/118_473.htm)
-
In Naarden-Bussum was ooit een eindstation van de Gooische Stoomtram. Toen de Gooische Moordenaar in 1947 zijn laatste personentrams reed, ging een stukje van de lijn van Ndb naar o.a. de chemische fabriek in Naarden over als raccordement van de NS. De aan- en afvoer van wagonladingen gebeurde met....Sikken.
Erg lang was het niet, dat lijntje, maar het telt denk ik zeker mee als Sikkelijntje.
Iwan
-
Dat stukje telt ook mee, vind ik.
Misschien dat er mensen zijn die nog foto's hebben van deze sikkenlijntjes? :D
-
Misschien dat er mensen zijn die nog foto's hebben van deze sikkenlijntjes? :D
In de juli-augustus 2008 editie van de Railhobby staat iets over Naarden-Bussum, mèt Sik en met raccordement schema's.
-
en in het volgende nummer boemelen we van Sneek naar Bolsward :P
-
Ah... goed dat je me eraan helpt herinneren!
-
blz. 50 t/m 53 van de september-Railhobby ;) nu bij uw boekelier ;D (waar je er trouwens blz 1 t/m 75 bij krijgt)
-
Leuk artikel Wim. Ik heb de Railhobby er speciaal voor gekocht (en ook de Railmagazine trouwens, maar dan vanwege de groentewagens. Loop ik met twee tijdschriften de winkel uit. Het moet niet gekker). Dat voorbeeld van een modelbaan geeft weer aan dat wanneer de je de werkelijkheid wilt weergeven op een modelbaan, je in veel gevallen bijzonder creatief moet zijn en lef moet hebben om die werkelijkheid geweld aan te doen. Het gaat tenslotte om de lol die je er aan beleeft.
Groeten,
Marco
-
Van Gewest tot Gewest heeft in 1968 opnamen gemaakt en uitgezonden.
Dit is herhaald op 21 maart 2004 en te bekijken via klik klik klik (http://sites.nps.nl/jerome/index.cfm/site/Geweest/pageid/9D50D778-508B-E1CA-3AF553FDB467F87A/objectid/29E1DBC7-508B-E1CA-3A3CB195C807A30A/index.cfm?c=GeweestMeerArchief)
Het item over de lijn Heerenveen-Lemmer duurt 3 á 4 minuten en komt helemaal aan het einde van het programma van meer dan 20 minuten. Het imtempje over de lemsterlijn is nu ook via Youtube te bekijken: Klik (http://nl.youtube.com/watch?v=k8AWuBtLNr8)
Daarin wordt gezegd door de voice over dat de lijn in 1960 is overgegaan van de NTM naar NS. Ik heb het nagekeken in Sluiter's "Overzicht van de Nederlandse spoor- em trambedrijven" (uitgave 2002) en daar wordt dat bevestigd.
En dat terwijl ik geschreven had:
Dan was er de lijn Heerenveen-Lemmer. Ik heb de indruk dat deze ook in de jaren vijftig (vanaf 1947?) tot en met 1968 sikken is bediend.
Deze bewering is niet door Wim (Sneek) en Wytze (NTM) weersproken. Betekent dat ook de NTM deze lijn van 1947 tot 1960 met Sikjes heeft bediend?
Groet,
Marco
-
Volgens mij (maar dat doe ik heeel erg uit mijn hoofd) heeft de NTM inderdaad wel locomotoren gehuurd van NS.
-
Hoi Tim,
Dank voor je reactie. Dat maakt de kans dus wel groot dat ook de NTM deze lijn vanaf 1947 tot de overdacht aan NS in 1960 (Overdrachtsjaar volgens Sluiter. Nu ik het item in van gewest tot gewest verschillende keren heb bekeken, blijkt dat volgens de voice de lijn in 1962 is overgedragen) met Sikjes is bediend. Maar hoe dat verifiëren? na enig denkwerk vermoedde ik dat de fotopagina over de NTM op de site van Wytze Wijbenga (http://home.wanadoo.nl/ntm/uitgave/ntm_uitg_p.htm) wellicht zou kunnen helpen. Foto's uit de archieven van de NVBS die met de NTM worden daar opgesomd. En ja, inderdaad: in 1947 nog een WD loc, daarna alleen foto's met Sikjes, dus....
Volgens mij dateren ook bepaalde foto's die Wim in dit draadje gepost heeft (of had) ook uit de NTM-periode, zoals de foto's bij de melkfabriek in Scharsterbrug
Groeten,
Marco
-
ik heb een tijdje geleden van mijn vriendin het boek "Friesland rond per tram 1880-1948" gekregen.
Het valt nog maar met 1 jaar in de gevraagde periode, maar in het overzicht van de door de NTM gehuurde SS, HIJSM en NS locomotieven, staat alleen de 261 met gasgenerator welke in 1944 is gehuurd. Het traject waarop hij reed staat niet vermeld.
-
Deze foto (http://forum.locaalspoor.nl/viewtopic.php?p=21352&highlight=houtgasgenerator#21352) bedoel je?
Dit draadje (http://forum.locaalspoor.nl/viewtopic.php?t=1207&start=0&postdays=0&postorder=asc&) op het forum van de NMLD begint met een brief die ook wel duidelijk is over eventuele huur van Sikken door de NTM.
Groet,
Marco
-
Deze foto (http://forum.locaalspoor.nl/viewtopic.php?p=21352&highlight=houtgasgenerator#21352) bedoel je?
Dit draadje (http://forum.locaalspoor.nl/viewtopic.php?t=1207&start=0&postdays=0&postorder=asc&) op het forum van de NMLD begint met een brief die ook wel duidelijk is over eventuele huur van Sikken door de NTM.
Groet,
Marco
Mmmmm,leuk draadje Marco. Bedankt.
-
Heb 33 jaar in Roden gewoont (Is/was aan de lijn Groningen-Drachten).
Een 2200 heb ik nog nooit gezien. Wel af en toe een goederentrein (altijd getrokken door een 2400) met een sik achterop voor het rangeerwerk in Drachten.
Wat incidenteel ook te zien was:
- DE-1/DE-II, tbv Phillips in Drachten
- DH-1/DH-II, zie boven
- Bello met trein, elk jaar in de voorjaarsvakantie
Gerard.
Toch is er in 1979 een 2200 over de lijn gegaan met een sneeuwschuiver gemonteerd aan de voorkant:
Klik (http://www.beeldbankgroningen.nl/photo/thumbs/0005/aangeleverd/4001-5000/4448.jpg)
-
wat is dit een heerlijk draadje, genieten met een hooftletter G
-
Vanaf het Edese station dwars door Bennekom richting wageningen was in de jaren 60-70-80 een lijntje waar sikken als 2400's op reden.
Vorig jaar was er een actie van het zoveel bestaan van die lijn.
Er waren toen wat foto's in de krant maar helaas nooit uitgeknipt (Daar baal ik nu van)
-
Vanaf het Edese station dwars door Bennekom richting wageningen was in de jaren 60-70-80 een lijntje waar sikken als 2400's op reden.
Vorig jaar was er een actie van het zoveel bestaan van die lijn.
Er waren toen wat foto's in de krant maar helaas nooit uitgeknipt (Daar baal ik nu van)
Hallo Bruce,
Er hebben toen in totaal 13 grote banieren van Ede tot in Bennekom gestaan met historische foto's van de betreffende locaties met de trein erop, was een erg leuke actie, dat zul je je wel herinneren denk ik. Er is toen ook een boekje uitgegeven over de trambaan van Ede naar Wageningen, daar staan o.a. deze foto's in, is misschien nog te krijgen bij de boekelier in Bennekom. Heb je al op de website van de gemeente Ede gekeken naar de fotocollectie, als je zoekt op "tram" kun je een aantal foto's vinden van ik meen de 2448 met wat wagons in de Dorpssstraat en de Edeseweg in Bennekom.
De laatste trein reed echter op 28 september 1968, de lijn is in 1969/1970 opgebroken, dus in de jaren 70 en 80 was het spoor al weg.
groeten henk
-
http://www.edestad.nl/uploaded/IMAGES/photos/doris/200807/5821750_5825316.jpg (http://www.edestad.nl/uploaded/IMAGES/photos/doris/200807/5821750_5825316.jpg)
Dit is een van die foto's die toen in de krant heeft gestaan, deze stond ook als grote foto in Bennekom, de 2400 door de dorpsstraat van Bennekom.
Groeten Henk
-
Ja dat was de foto!
Ik kan me het zeker herinneren (reed elke dag langs van die posters)
Vanaf de Edesweg tot aan de Bovenweg.
Ik ga donderdag effetjes rondsnuffelen in de boekelier (Bruna) want er was toendertijd in die actie ook een dvd te koop.
Me Opa heeft hem wel gekocht, mischien moet ik hem een keer lenen
Aan de rechterkant zit de Ter stal (waar toendertijd die benzinpomp zat) nu en aan de linker kant zit de chinees ,het stopbord is nu weg.
Maar dat het gesloopt is me nu opgeheldert , Grote volvo machines die zo de rails eruit trokken helaas.
De afscheidsrit was met een sik die van de burgermeester een Bos bloemen over de uitlaat pijp kreeg..
-
Een prachtige foto en zeker ook een oude interlokale tramlijn die het nog verrassend lang heeft volgehouden na de oorlog, waardoor er allerlei prachtige foto's gemaakt zijn. Maar waar ik in dit draadje op zoek naar ben zijn lijntjes die alleen met Sikken zijn bediend. Dat geeft nog wat extra charme aan het geheel.
De sikkenlijntjes zijn geweest:
Dank voor de reactie!
Dan zijn dus de lijntjes die ik in de eerste bericht in dit draadje noemde vermoedelijk de enige sikkenlijntjes geweest:
- Sneek - Bolsward: 1947 tot de sluiting in 1968
- Heerenveen-Lemmer: de jaren vijftig (vanaf 1947?) tot en met 1968
- Makkinga Hoek- Appelscha-(Hijkersmilde?) De sik reed getrokken mee van Steenwijk tot Makkinga hoek waarna de tram werd gesplitst in een deel voor Gorrendijk die doorgaans bediend werd door een een 450, (zeer) incidenteel is hier ook een sik voor gebruikt. De tram naar Appelscha werd bijna altijd getrokken door een sik. Wim noemt Appelscha het eindpunt terwijl ik dacht dat Hijkersmilde het eindpunt was
- Glanerbrug -Losser: jaren vijftig na beëindiging van het personenvervoer tot 1972.
- Doetinchem-Zelhem is volgens mij van 1947- ergens in de jaren zeventig. Dit vermoed ik omdat alleen foto's zie van treinen met sikjes, naast de stoomlocs in de vooroorlogse periode natuurlijk
Dan is er ook nog een andere lijn die een enkele maanden alleen met één enkele sik is bediend. Het valt eigenlijk buiten deze opsomming vanwege de korte duur en de uitzonderlijke omstandigheden, maar het is het enige geval dat ik heb kunnen achterhalen dat een sik een tijdje is ingezet voor regulier personenvervoer: Vlissingen - Goes in 1945
Zie deze pagina (http://zeeuwse-spoorlijn.50webs.com/geschiedenis5.htm)
De foto bovenaan deze pagina toont dit treintje. Op stationsweb staat dezelfde foto (http://stationsweb.brinkster.net/afbeelding.asp?dir=oostsouburg&num=2) bij station Oost-Souburg.
En deze lijst kan ook nog : worden toegevoegd
- Nijkerk- Nijkerk haven (periode mij nog onbekend)
Glanerbrug -Losser was een Sikkenlijn van ongeveer 1958-1972
Maar misschien zijn er nog meer geweest
Dat is ongeveer de voorlopige conclusie die uit dit draadje te trekken valt. Erg leuk trouwens dat hij telkens weer de aandacht trekt.
Groet,
Marco
-
ede-wageningen is in de (50er) jaren hoofdzakelijk met sikken gereden
voor de oorlog met bello (ns 7700)
Ik heb redelijk wat foto`s maar geen scanner >:(
Gr Jan
-
Hé, dat is interessant! Ik ging er eigenlijk vanauit dat hij incidenteel met sikken was bediend. Nee dus, hoofdzakelijk met Sikken. Die foto met een 2400 betreft dus een uitzondering en geen regel. Dat vraag ik me wel vaker af bij foto's. Staat hier een uitzonderlijke treintje op? Dat men die vooral fotografeerde en niet de reguliere, want die zag je toch altijd. Dit draadje loopt al enige tijd. Dus mocht je een scanner vinden, dan zou ik heel graag je foto's willen zien.
Groeten,
Marco
-
ow ff foutje had jaren 50 moeten staan
in de jaren 60 nog steeds veel sik maar ook 2400
foto`s van de 600 op deze lijn heb ik niet ,wat niet wil zeggen dat ze er niet gereden hebben natuurlijk
ik vermoed dat je in bennekom of omg woont?
gr jan
-
Aha, in de jaren vijftig veel sikjes, daarna kwamen er meer 2400 te rijden. In de jaren vijftig waren er ook grote sikken. Reden die daar ook? En is de lijn rond 1960 verzwaard waardoor de lijn geschikt werd voor de 2400 serie?
Ik woon niet in de buurt van Bennekom, maar die restanten van oude tramlijntjes vind ik boeiend en helemaal als ze alleen met sikjes werden bediend.
Groeten,
Marco
-
nee spoor is niet verzwaard
maar de lijn begon op station Ede- Wageningen die ook een rangeerterrein heeft /had en ik vermoed dat er wat meer en zwaardere rangeer bewegingen op Ede- Wageningen de aanwezigheid van de 2400 verklaard
die dus ook de rit naar Wageningen voor zijn rekening nam
in wageningen hoofdzakelijk goederen vervoer naar de goederen loods (achter jonkers) ,de mouterij en kolenboer op de stads brink
Het station van Wageningen bevond zich op het parkeerterrein in de bevrijdingsstraat
achter Hotel de Wereld
gr Jan (Die zich als jochie van 3 gezeten op de schouders van papa de laatste rit nog herinerd)
-
Erg leuk trouwens dat hij telkens weer de aandacht trekt.
Ach, we delen een interesse en als ik weer iets vind, dan schop ik het topic gewoon weer even omhoog. ;)
-
nee spoor is niet verzwaard
maar de lijn begon op station Ede- Wageningen die ook een rangeerterrein heeft /had en ik vermoed dat er wat meer en zwaardere rangeer bewegingen op Ede- Wageningen de aanwezigheid van de 2400 verklaard
die dus ook de rit naar Wageningen voor zijn rekening nam
Hallo Roadster,
De 2400 was in de jaren 60 toch een regelmatige verschijning op de lijn naar Wageningen, ik heb meerdere foto's uit die tijd met een 2400 ervoor, ook wel eens een sik. Volgens een boek over de lijn werden Bennekom (landbouwbelang) en de mouterij / kolenhandel in Wageningen bediend met dezelfde trein die ook de goederen voor Ede en Wolfheze meenam. Deze trein kwam altijd vanuit Arnhem en dat zou de 2400 verklaren die er regelmatig voor zat. Overigens staat er in het boek 'diesellocomotieven in Nederland' op pag. 174 een foto van een vrij lange trein in Bennekom welke getrokken wordt door een sik. Als ik het goed heb is de lijn in 1964 nog een keer vernieuwd, maar een foto uit begin jaren 60 in een boek over Oud Bennekom die ik heb laat al een 2400 zien op de lijn. Ik weet niet of er altijd een sik in Ede was gestationeerd, er was inderdaad vrij veel rangeerwerk, oa. voor de Enka bij het station, maar ook bij station Ede-centrum hebben destijds een aantal klanten gezeten (houthandel, handelsonderneming enz). Het kan zijn dat deze werden bediend vanuit Amersfoort, dat weet ik niet zeker.
Ik ben toch wel heel benieuwd naar de foto's.
groeten Henk
-
En deze lijst kan ook nog : worden toegevoegd
- Nijkerk- Nijkerk haven (periode mij nog onbekend)
Hallo Marco,
Van Nijkerk - Nijkerk haven weet ik zeker dat er wel eens een 2400 is geweest.
groeten Henk
-
Zat ik toch goed met mijn vermoeden dat het goederen vervoer m.n op Ede Wageningen begin 60 toenam
Hier stond dus ook een van Gend en loos Tilly/Artitecloods
idd ook de enka en het gasdepot waren vaste klant
de meeste foto`s die ik heb zijn uit de jaren 50 of vroeger en allemaal met een sik
Zijn overigens vooral foto`s van incidenten /aanrijdingen tussen (vracht)auto`s en de trein
Wie meer info heeft mag zich melden ,ik loop idd met plannen rond voor een modelbaan
Ede Wageningen naar wageningen
Henk82 hoe heet dat boek? en is een van de schrijvers Jan Zwaneveld
dat was mijn opa hij is reeds in 76 overleden en ik heb het boek niet >:(
ff gegoogeld en hebbes: Oude prentkaarten vertellen over Bennekom
Gr Jan
-
Marco
Hallo Marco,
Van Nijkerk - Nijkerk haven weet ik zeker dat er wel eens een 2400 is geweest.
Aha, weer interessante informatie. Het is niet altijd c.q heel erg lang een Sikkenlijn geweest. Weten we dat ook weer. Uit de tabellen waar modelspotter een link naar toe plaatste, maar die nu helaas verdwenen zijn, blijkt dat die in lijn 64/65 wel met uitsluitend sikken is bediend. Vandaar dat ik hem toch als sikkenlijn beschouw, maar hoe lang heeft dat dan geduurd?
Groet,
-
Marco,
Ik heb er laatst bij toeval een foto van gezien, er stond bij vermeld dat het op de lijn naar Nijkerk haven was, het betrof een net gerenoveerde 2400, dus in de geel-grijze huisstijl. De lijn lag er tot +/- 1972, kan dus net daarvoor zijn geweest.
Jan,
Die van Gend en Loosloods klopt, deze stond ter hoogte van de enka waar nu nog een laadperron ligt (hier staat nu vaak de RRF-hippel opgesteld), de loods is rond 1993 afgebroken volgens mij, op de site van de gemeente Ede staat er een foto van.
Ik zal de titels even opzoeken van de betreffende boeken, het zijn er meerdere namelijk. Zat ik toch goed met mijn vermoeden dat het goederen vervoer m.n op Ede Wageningen begin 60 toenam
Hier stond dus ook een van Gend en loos Tilly/Artitecloods
idd ook de enka en het gasdepot waren vaste klant
de meeste foto`s die ik heb zijn uit de jaren 50 of vroeger en allemaal met een sik
Zijn overigens vooral foto`s van incidenten /aanrijdingen tussen (vracht)auto`s en de trein
Wie meer info heeft mag zich melden ,ik loop idd met plannen rond voor een modelbaan
Ede Wageningen naar wageningen
Henk82 hoe heet dat boek? en is een van de schrijvers Jan Zwaneveld
dat was mijn opa hij is reeds in 76 overleden en ik heb het boek niet >:(
ff gegoogeld en hebbes: Oude prentkaarten vertellen over Bennekom
Gr Jan
Dit boek is net pas uitgegeven volgens mij, die heb ik zelf ook nog niet.
groeten henk
-
Henk82 ,
Ik ben zeer benieuwd geen idee of hij er meer geschreven heeft maar een ervan was
Oude prentkaarten vertellen over Bennekom
geschreven door Grootheest en Zwaneveld
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/ns_6810_te_wag.jpg)
de 6810 te wageningen
Gr Jan
-
en deze 6904 in Wageningen
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/ns_6904_in_wageningen.jpg)
met weer zo`n goederenloods ze hebben toch wel op veel plaatsen gestaan ;D
Gr jan
-
Die goederenloods is niet hetzelfde als die van Tilly/Artitec.
-
Kijk dat zijn mooie foto's :),
Je komt die loodsen inderdaad overal tegen, wist trouwens niet dat Wageningen er een heeft gehad, zeer fraaie foto.
Ik heb deze nog even opgezocht, 2400 in de dorpsstraat van Bennekom
http://www1.ede.nl/atlantis?service=medium&imageid={D291427F-C5A9-49EC-A590-88AF8F5A71F1}&database=tha (http://www1.ede.nl/atlantis?service=medium&imageid={D291427F-C5A9-49EC-A590-88AF8F5A71F1}&database=tha)
Bron: Gemeente Ede
groeten Henk
-
RJ wat is er anders dan ?
de 6911 te wageningen
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/ns_6911_te_wag.jpg)
en de 8130 te wageningen
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/ns_8130_te_wag.jpg)
oja ,om gezeur met bronvermelding te voorkomen ik heb ze van een familielid gemaild gekregen
geen idee waar hij ze vandaan heeft en ik verwacht eigenlijk geen reactie meer van de fotograaf ;)
gr Jan
-
nogmaals de 8130 vermoedelijk tussen Ede en Bennekom
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/ns_8130.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/sik_in_wageningen.jpg)
bron archief Gert Jan Koster
Jan
-
Zo'n tramlijn is een geweldig modelspoorthema: mooi kleinschalig, relatief korte emplacementen, scherpe bogen. En mooie kleine locomotiefjes. Een 2400 vind ik eigenlijk te groot, maar een sik is dan precies goed. 6900, 6800, 8100 en sikjes passen goed bij elkaar, al zullen de sikjes de meest van die kleine schattige stomertjes irl nooit zijn tegen gekomen. Dat boeit even niet.
Groet,
Marco
-
ook een 6700 ezeltje zou inzetbaar zijn
maar geen foto`s van gezien op Ede -Wageningen
Het leuke is in de volksmond heete de lijn bello ,maar ook van een 7700 ben ik nooit foto`s tegengekomen
maar goed een 6700, 6900, 6800, 7700en 8100 zijn alle relatief simpel te prutsen uit een fleischman Anna en T3 of lilliput tigerli
gr Jan
-
bron beide: historisch ede
bakkertje ?in Bennekom
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/TR200220190020Stoomtram20WinCE.jpg)
wachtruimte in Bennekom
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/TR201420193620Bennekom20WinCE.jpg)
Jan
-
Prachtig die foto's uit het stoomtijdperk. Heel goed om aandacht te hebben voor de de interlocale tram, beter bekend als de stoomtram. Een onderwerp dat bij modelspoorders niet zo heel veel aandacht heeft, maar zoals ik al zei, toch heel vruchtbaar kan zijn. Ik heb al verschillende keren in draadjes over welke Nederlandse stoomlocomotief we in model zouden willen zien verschijnen juist deze locomotieven gepromoot die hier genoemd zijn en ook de Hoky Poky's. Helaas stond ik daar vrij alleen in.
Dit draadje gaat over Sikkenlijntjes, lijnen die een tijd alleen met sikken zijn bediend. Welke lijnen waren dat en wanneer waren dat sikkenlijntjes. Het zijn voor een deel oude stoomtramlijnen; voor een deel, niet alleen maar, de lijn naar Nijkerk haven en naar Zelhem waren oude locaalspoorlijnen.
Zullen we ons daarop concentreren, op de sikkenlijntjes en hun lotgevallen? Het zou leuk zijn als we duidelijker kunnen krijgen wanneer de lijn Ede-Wageningen-Wageningen een sikkenlijn was. Staat er in het boek "Wielen naar Wageningen" daar iets over in?
En foto's van Sikken op sikkenlijntjes zoals die hierboven, altijd de moeite waard. Aan de sik te zien inderdaad de jaren vijftig want het is een sik in de niet gerenoveerde versie, zonder lamellen aan de voorkant.
Groet,
Marco
-
@Jan (roadster)
Fraaie foto's!, die met die bus tegen de trein komt me bekend voor, evenals die van de wachtkamer (staat in een boek over Bennekom) De andere boektitels moet ik nog opzoeken. Ik vermoed dat die foto van de 8130 ongeveer ter hoogte van hoekelum is gemaakt. Volgens mij heeft Gertjan Koster (fotograaf te Bennekom) nog veel meer foto's in zijn archief omdat hij ook een van de personen was achter actie met de grote foto's in Bennekom vorig jaar.
Het is misschien een idee om een nieuw topic over de lijn Ede-Wageningen aan te maken, is nog genoeg over te melden :).
@Marco,
In wielen naar Wageningen zou het een en ander kunnen staan, is een vrij uitgebreid boek, heb het zelf niet, ooit eens geleend. Weet ook niet of het nog verkrijgbaar is.
groeten henk
-
RJ wat is er anders dan ?
Helaas heb ik geen goede foto van de loods.
Op deze foto kun je het al een stukje beter zien:
http://www.hetutrechtsarchief.nl/collectie/beeldmateriaal/fotografische_documenten/1930-1940/161211
Aan de spoorzijde loopt de overkapping met de lijn van het dak mee.
Aan de wegzijde stopt de overkapping bij de muur en iets lager, als ik mij niet vergis, is een horizontale afdak gemaakt.
Rechts van de goederenloods op de foto bevond zich de losplaats.
Later is het spoor ingekort en bij het nieuwe emplacementje is toen een nieuwe van Gend en Loos loods geplaatst.
-
bron beide: historisch ede
bakkertje ?in Bennekom
Nee, een Merryweathertje :) In dienst gesteld bij de NRS in 1878-1881 (nrs. 1-17), bij de SS in 1892 (18, 19) en in 1921 met behoud van nummers naar de NS overgegaan. In 1924 werden ze afgevoerd.
Bij de RSTM (Rijnlandsche Stoomtram-Maatschappij) reden 5 soortgelijke locjes. Een ervan staat nu in het spoorwegmuseum. Zie hier: http://www.nmld.nl/index.php?page=object&id=1023&lan=nl
Grtz. Carlo
edit: linkje toegevoegd
-
Foto afscheidsrit (http://www1.ede.nl/atlantis/?application=tha&database=tha&sessienummer=135f.639e0000&vanaf=36&aantal_per_pagina=9&service=object&highlight=on&templatename=item.htm&recordnumber=0&detailobject=%3cd%7cvenus%3aE%3a%2fAtlantisDatabase%2fatlantis.tha.db%7c64%7c0%7cc9c74%7c10000%3e)
Bron: fotocollectie gemeente Ede
Hier een foto van de afscheidsrit, de sik met blokkendoosrijtuig. Naast de wethouders en enkele hoogwaardigheidsbekleders ook een groot aantal studenten van de Wageningse universiteit die hun lustrum vierden.
Bennekom 28 september 1968.
groeten henk
-
MarcoAha, weer interessante informatie. Het is niet altijd c.q heel erg lang een Sikkenlijn geweest. Weten we dat ook weer. Uit de tabellen waar modelspotter een link naar toe plaatste, maar die nu helaas verdwenen zijn, blijkt dat die in lijn 64/65 wel met uitsluitend sikken is bediend. Vandaar dat ik hem toch als sikkenlijn beschouw, maar hoe lang heeft dat dan geduurd?
Groet,
In augustus 1967 was het nog steeds een bediening door locomotoren. Hier de 323 8) :P met een convooi Nijkerk Haven - Nijkerk bij de fabriek van Tijselings. Duidelijk zichtbaar is dat de Dg en de Gbs150 inmiddels al van computernummering waren voorzien.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/image_2_8.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/image_2_8.jpg)
grtz,
Wim
-
Op de lijn Ede -Wageningen werd in de Bello tijd met stoom gereden
Wie weet hoe het lokdepot er uit zag en waar en hoe het bekolen plaats vond ?
op bovenstaande foto`s is te zien dat op Station Wageningen een waterkraan was
Groet Jan
-
https://images.beneluxspoor.net/bnls/ns_6911_te_wag.jpg
Voor de goederenloods lijkt een kolenbergplaats te zitten en daarachter een gebouw dat misschien een lokloods zou kunnen zijn, maar zeker ben ik niet.
-
Ik ben al jaren bezig met het maken van een maquette van het tramstation van Wageningen. Voor wat betreft het emplacement, er zijn complete bouwtekening aanwezig in het gemeente archief van Wageningen, dus vragen waar de loodsen stonden en de bijzondere goerenloods is dus niet zo problematisch. deze maquette bestrijkt het gebied rond het tramemplacement inclusief de sporen en het 2e station van rond 1900.
Met vriendelijke groet, Hans
-
Allereest welkom op dit forum Hans !!
Zeer interesant wat je aan het bouwen bent (y)
Ik hoop dat je het een en ander aan foto's met ons wilt delen.
Groet, Bas
-
[off-topic] Welkom hier Hans, mijn 6911 mag wel eens op jouw Wageningen rondtuffen... ;D[/off-topic]
Ja, ik heb ook nog een sik.
-
Maar de lijn naar Rhenen is voor zover ik nooit een sikkenlijn geweest, d.w.z. een tijd lang alleen met Sikken bediend.
-
Het raccordemenent Distelweg in Amsterdam was eigenlijk ook een sikkenlijn. Het was alleen per pont bereikbaar en 's ochtend ging met de eerste pont een Sik mee om 's avonds met laatste pont terug te keren. Zie Railmagazine mei 2006 (28e jaargang nr. 4) blz. 54-60.
-
Even een schop, maar al bladerend door het forum kwam ik nog een reactie van Sneek tegen in ander draadje waarin een foto stond van de Sik met goerentram in Bolsward. Te mooi om hier in dit draadje niet te plaatsen:
om dit moderne slippertje in dit draadje maar weer snel te vergeten terug naar 1959.
Het stadje Bolsward werd toen nog doorkruist door de oude tramlijn. Hiervan bleef het stuk (Sneek-) Bolsward 'zuivelfabriek Hollandia' liggen tot 1968. De bediening vond plaats met een Sik die daarvoor het convooi dwars door de oude binnenstad moest rijden. Mot je nu eens om komen ;D
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Bolsward_1959.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Bolsward_1959.jpg)
Een mooi tijdsbeeld uit de tijd waarin geluk nog heel gewoon was (y)
grtz,
Wim
In datzelfde draadje nog een reactie van Sneek met een luchtfoto waarin de Sikkenloods van de NTM staat aangegeven:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/sikloods.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/sikloods.jpg)
-
Wauw! Deze foto roept heel hard: 'bouw mij!'
Lief draaischijfje, kolenpark waar één wagon in past. De foto was me nog niet eerder opgevallen.
-
Daar lijkt idd iemand mee bezig gezien deze posting waar een ander draadje meeopent:
Beste Allemaal,
Ik ben bezig met hetontwerp van een N-spoor met als inspiratie station Sneek. Dit omdat daar zowel de NS als de NTM op reden.
Het tijdperk zal 1955 1965 zijn vlak voordat de lijn Sneek Bolsward (Nestlé Hollandia zuivelfabriek) werd gestaakt.
De locomotieven die ik wil rijden zijn:
Ns 200 sik groen
Ns 600 Bakkie Hippel groen
NS 2200 rood
Ik heb inmiddels wat foto's uit deze periode. Wat ik nog mis is een goede tekening ter inspiratie voor mijn ontwerp (hier op zal ik ook de maat van de tafel bepalen). Ik heb er een gevonden uit 1927
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0875.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0875.jpg)
(Bron: Friesland rond per tram 1880-1948 uigever:Schuyt&Co auteurs: J.J. Tiedema en J.J. Buikstra)
Kan iemand mij hier aan helpen?
Daarnaast wil ik graag een maquette bouwen van de Nestlé Hollandia zuivelfabriek maarmij is niet bekent of in de beoogde periode de nieuwe gevel al was gebouwd weet iemand dit?
Alvast bedankt.
Sneek reageer in datzelfde draadje met deze foto:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Sk_1959_klein.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Sk_1959_klein.jpg)
en nog een foto van Sneek in draadje:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Sk_loodsen_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Sk_loodsen_1.jpg)
-
Inderdaad. Alleen is die al bijna een jaar niet meer op de site actief. :'(
-
Hallo allemaal
Dit draadje zie ik voor het eerst, is voor mij niet zo vreemd want ik loop altijd een paar jaar achter maar mijn
complimenten aan jullie allen.
Wat een info zo bij elkaar heel knap en leuk om te lezen.
Herwim
-
Het loodsje in Sneek was niet door de NTM maar door de NS neergezet. Het was voorzien van een potkachel zodat de Sik in de strenge winters niet kon bevriezen. Natuurlijk was er ook het nodige poetskatoen, olie en poetsmiddelen voor de lantaarns van de locomotoren te vinden. Het vaste personeel was nog trots met z'n Sikkie ;D
-
Het was voorzien van een potkachel zodat de Sik in de strenge winters niet kon bevriezen.
Ehhhhhh.............
Een sik kan niet bevriezen ;D
Zal dus wel voor het personeel geweest zijn ;)
-
je hebt gelijk, het stalen ros bevroor niet. Maar was de motor watergekoeld of luchtgekoeld?
-
De loods is dus door NS neergezet. NS nam de lijn, dacht ik, in 1959 over en in 1960 of 1962 werden de sikjes gemoderniseerd met een dieseloliegekoelde motor. Dus zal het wel voor de omverbouwde sikjes zijn geweest?
-
Geen van beide ;D
En dat is nu juist een van de briljante zaken bij zo'n mekkerding 8). Het koelsysteem is gevuld met dieselolie die domweg uit de brandstoftank komt. Daarom mag je bij een sik ook NOOIT de brandstoftank leeg rijden, omdat je dan namelijk OOK de koelvloeistof verbruikt :-[.
Net als de bijzetknop. Ook al zo'n handige toevoeging
-
Maar Paul de oude motor, de Stork-Ganz, zal wel watergekoeld zijn geweest. De Stork-Ricardo was inderdaad brandstof (dieselolie) gekoeld. De ombouw was begin jaren zestig toch
-
De bijzetknop was oorspronkelijk voor de automatische koppeling, er zat er eentje rechtsvoor en linksachter, bij de ontkoppelhandel voor de koppeling. Vanaf 1959 tot 1962 kwam de nieuwe motor, dat loodsje zal dus vast niet vanwege bevriezen zijn geweest (ze hadden in die tijd vast ook al middeltjes die het koelwater tegen vorst beschermden).
-
Of de oorspronkelijke motor OOK dieselgekoeld was zou ik niet weten (en ik zou ook niet weten waar ik dat zo gauw kan vinden)
Volgens mij was de bijzetknop domweg voor (zeer) kleine verplaatsingen zonder dat de motor gestard hoefde te worden. In hoeverre de bijzetknop tegenwoordig nog werkt......... daar zal je toch een redelijk fitte accu voor nodig hebben en in hoeverre sikken die heden ten dage nog hebben :-\
FYI: met de bijzetknop zet je de accuspanning rechtstreeks op de tractiemotoren bij een sik
-
Yep, de oude motoren waren gewoon watergekoeld.
Tornknop doet het tegenwoordig alleen met draaiende motor...
-
Misschien hebben jullie wat aan deze leuke site opdoodspoor.nl (http://doodspoor.arthurkamminga.nl/index.php).
Gr Koen.
-
De meeste sikken hebben inmiddels gewoon moderne vrachtwagenaccu's. Kraansikken vaak 120 Ah vanwege de kleinere accubak, gewone sikken 200 of zelfs 230
-
In de tuin van Nijmegen staan er nog 2 te bewonderen. te zien vanaf de spoorbrug Graafseweg.
Gr Koen
-
Even een schopje ;D
Wie interesse heeft in 'Sikkenlijntjes' doet er heel goed aan het komende juninummer van RailMagazine in de gaten te houden ;)
-
Laat mij raden: een artikeltje van jou Sneek-Bolsward?
Dat zou heel mooi zijn.
-
Goed om te weten. Ik heb nog een sik die wel toe is aan een lijntje!
(dat klinkt fouter dan het bedoeld is...)
-
Nee, die Bolswarderlijn heeft er al ingestaan.
-
Op de lijn Niewersluis-Uithoorn ALLEEN DIESELTRACTIE. hoofdzakenlijk loc serie 2300-2400 van uit Utrecht .
Bediening Oosthuizen , vanuit Hoorn met een sik , als ook Hoorn - Medemblik .
-
Henk82,
Ik heb de link aangepast aangezien deze de pagina heel breed maakte. Helaas werkt de link niet, zowel voor als na de aanpassing niet. Misschien kun je er nog eens naar kijken?
Gr, Bert
Team moderatoren
-
Het is dan ook een post van 8 jaar terug ;)
-
Goed punt, over het hoofd gezien toen de melding werd gemaakt over een link die de pagina in de breedte 'om zeep hielp'....
;)
-
Ik snap de topic kick van Ossebaar ook niet helemaal overigens... ::)
-
Ossebaar heeft het topic niet gekickt. Wim vertelde een paar postings eerder dat in de komende Railmagazine een artikel van zijn hand komt te staan over een Sikkenlijn.
Even een schopje ;D
Wie interesse heeft in 'Sikkenlijntjes' doet er heel goed aan het komende juninummer van RailMagazine in de gaten te houden ;)
Dat is natuurlijk leuk nieuws.
-
Staat die post over DIESELTRACTIE niet gewoon per ongeluk in het verkeerde draadje? Ik zie nergens in de draad over sikkenlijntjes een brandende vraag over eventuele electrische tractie op de desbetreffende lijn... :)
-
https://www.youtube.com/watch?v=-KqGxq5eIt0
-
De lijn Nieuwersluis-Uithoorn ( met een bewaakte overweg in de A@, bediend door de Rijkspolitie ) werd hoofdzakenlijk gebruikt ter toelevering te slopen NS materieel bij de firma Koek in Uithoorn . Deze firma is later verhuisd naar de Westhaven te Amsterdam .
De reactie kwam op een opmerking van een uwer over materieel 46 en loc's 1000 op een foto .
-
Een prachtige foto en zeker ook een oude interlokale tramlijn die het nog verrassend lang heeft volgehouden na de oorlog, waardoor er allerlei prachtige foto's gemaakt zijn. Maar waar ik in dit draadje op zoek naar ben zijn lijntjes die alleen met Sikken zijn bediend. Dat geeft nog wat extra charme aan het geheel.
De sikkenlijntjes zijn geweest:
En deze lijst kan ook nog : worden toegevoegd
- Nijkerk- Nijkerk haven (periode mij nog onbekend)
Glanerbrug -Losser was een Sikkenlijn van ongeveer 1958-1972
Maar misschien zijn er nog meer geweest
Dat is ongeveer de voorlopige conclusie die uit dit draadje te trekken valt. Erg leuk trouwens dat hij telkens weer de aandacht trekt.
Groet,
Marco
In het commentaar van Ossebaar (ik kan de vraag over de Haarlemmermeerlijnen niet zo snel terugvinden, hoewel ik mij meen te herinneren dat die wel ter sprake komen in het draadje) wordt twee keer exclusieve bediening door Sikken genoemd
Bediening Oosthuizen , vanuit Hoorn met een sik , als ook Hoorn - Medemblik .
Oosthuizen -Hoorn is volgens mij een reguliere lijn met personenvervoer. Hij bedoelt dat station Oosthuizen nog een tijd met alleen Sikjes is bediend terwijl ander materieel voorbij raasde. Dat is geen Sikkenlijn in de zin zoals bedoeld in de titel van dit draadje. De lijn Hoorn-Medemblik is nieuw voor mij. Is er meer informatie? Foto's? Dienstregelingen die exclusieve bediening door Sikjes vermelden?
-
De lijn Nieuwersluis-Uithoorn ( met een bewaakte overweg in de A@, bediend door de Rijkspolitie ) werd hoofdzakenlijk gebruikt ter toelevering te slopen NS materieel bij de firma Koek in Uithoorn . Deze firma is later verhuisd naar de Westhaven te Amsterdam .
De reactie kwam op een opmerking van een uwer over materieel 46 en loc's 1000 op een foto .
Koek is nooit verhuisd naar de Westhavens, maar ipv het materieel te slopen op de eigen lokatie te Mijdrecht hebben ze ruimte gehuurd bij HKS in de Westhavens om die werkzaamheden voort te zetten.
Misschien moet je trouwens voortaan even de quote knop gebruiken, want ik kan nog steeds niet terug vinden waar je nu eigenlijk op probeert te reageren.
... loc serie 2300-2400...
Daar noem je twee verschillende typen lokken op trouwens ;)
-
Sikken trokken immer aandacht aan,
was het niet bij 't komen,
dan wel bij het gaan...
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/afscheidsrit_foto_LC.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/afscheidsrit_foto_LC.jpg)
-
Mooie foto, Wim. Ik dacht bij het afscheid in Lemmer in 1968 genomen.
Groet,
Marco
-
Hier nog niet genoemd, maar wel een Sikkenlijntje, Varsseveld - Dinxperlo
-
Ik heb het even nagezocht, maar de lijn Varsseveld - Dinxperlo is in 1935 gesloten voor personenvervoer en in 1942 opgebroken. Alle Sikkenlijntjes die hier genoemd worden dateren van na de oorlog. De lijnen zijn wel ouder, maar de bediening uitsluitend door Sikken gebeurde pas na de oorlog. Dat waren vaak tramlijnen (Sneek - Bolsward, Heerenveen - Lemmer, Oldenzaal - Denekamp) en enkele lokaalspoorlijnen (Nijkerk - Nijkerk Haven, Doetinchem-Zelhem). Doetinchem - Zelhem is wel interessant omdat de lijn hetzelfde lot trof als de lijn naar Dinxperlo, maar de lijn werd na de oorlog herlegd en sindsdien uitsluitend met Sikken bediend. Ik sluit niet uit dat er ook voor de oorlog Sikkenlijnen bestonden, maar ik zou dat wel graag willen documenteren. Dat is vaak lastig. Van de naoorlogse Sikkenlijntjes zijn de getuigen nog onder ons en zij delen hun verhalen. Wims verhaal over de lijn naar Lemmer in de Railmagazine van deze maand is daar een fenomenaal voorbeeld van (hartelijk dank Wim! Puur genieten). Ik heb de vorige artikelen gemist, dus daar moet ik nog achteraan.
Van het goederenvervoer naar Dinxperlo na 1935 heb ik weinig kunnen vinden. Alleen de vermelding dat het gebeurde, maar niet hoe. Misschien dat anderen ( misschien @kosk96) daar bronnen van kennen. Dat zou ik wel graag willen weten.
-
Aldus mijn opa, die langs de lijn woonde reden er tot het begin van de oorlog sikken met goederentreinen naar Sinderen, de Heurne en Dinxperlo. Ik zal hem nog eens naar meer details vragen.