Van Gewest tot Gewest heeft in 1968 opnamen gemaakt en uitgezonden.Dit is herhaald op 21 maart 2004 en te bekijken via klik klik klik
Dan was er de lijn Heerenveen-Lemmer. Ik heb de indruk dat deze ook in de jaren vijftig (vanaf 1947?) tot en met 1968 sikken is bediend.
Deze foto bedoel je?Dit draadje op het forum van de NMLD begint met een brief die ook wel duidelijk is over eventuele huur van Sikken door de NTM.Groet,Marco
Heb 33 jaar in Roden gewoont (Is/was aan de lijn Groningen-Drachten).Een 2200 heb ik nog nooit gezien. Wel af en toe een goederentrein (altijd getrokken door een 2400) met een sik achterop voor het rangeerwerk in Drachten.Wat incidenteel ook te zien was:- DE-1/DE-II, tbv Phillips in Drachten- DH-1/DH-II, zie boven- Bello met trein, elk jaar in de voorjaarsvakantieGerard.
Vanaf het Edese station dwars door Bennekom richting wageningen was in de jaren 60-70-80 een lijntje waar sikken als 2400's op reden.Vorig jaar was er een actie van het zoveel bestaan van die lijn.Er waren toen wat foto's in de krant maar helaas nooit uitgeknipt (Daar baal ik nu van)
Dank voor de reactie!Dan zijn dus de lijntjes die ik in de eerste bericht in dit draadje noemde vermoedelijk de enige sikkenlijntjes geweest: Sneek - Bolsward: 1947 tot de sluiting in 1968Heerenveen-Lemmer: de jaren vijftig (vanaf 1947?) tot en met 1968Makkinga Hoek- Appelscha-(Hijkersmilde?) De sik reed getrokken mee van Steenwijk tot Makkinga hoek waarna de tram werd gesplitst in een deel voor Gorrendijk die doorgaans bediend werd door een een 450, (zeer) incidenteel is hier ook een sik voor gebruikt. De tram naar Appelscha werd bijna altijd getrokken door een sik. Wim noemt Appelscha het eindpunt terwijl ik dacht dat Hijkersmilde het eindpunt wasGlanerbrug -Losser: jaren vijftig na beëindiging van het personenvervoer tot 1972. Doetinchem-Zelhem is volgens mij van 1947- ergens in de jaren zeventig. Dit vermoed ik omdat alleen foto's zie van treinen met sikjes, naast de stoomlocs in de vooroorlogse periode natuurlijkDan is er ook nog een andere lijn die een enkele maanden alleen met één enkele sik is bediend. Het valt eigenlijk buiten deze opsomming vanwege de korte duur en de uitzonderlijke omstandigheden, maar het is het enige geval dat ik heb kunnen achterhalen dat een sik een tijdje is ingezet voor regulier personenvervoer: Vlissingen - Goes in 1945Zie deze pagina De foto bovenaan deze pagina toont dit treintje. Op stationsweb staat dezelfde foto bij station Oost-Souburg.