Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 23:45:44
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 23:41:34
Piko 2025 door kar
Vandaag om 23:36:44
uitbouw / hokje op veel oudere stations, waar diende dat voor? door Petertje
Vandaag om 23:36:03
Roco wagon openen door AP3737
Vandaag om 23:29:40
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Sven
Vandaag om 23:29:12
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 23:16:36
rode multimaus defect door Sikko
Vandaag om 22:40:54
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door wob
Vandaag om 22:35:19
Roco traxx 'Eurocity' door Rob Ellerman
Vandaag om 22:05:11
Acme nieuwe ICNG door Huup
Vandaag om 21:41:26
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
Vandaag om 21:08:51
Modelspoorbaan van Einte door einte
Vandaag om 21:06:11
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
Vandaag om 19:57:19
WD 73755 Longmoor in 00 door Eelco Storm
Vandaag om 19:26:20
US diorama in H0 door cor_b
Vandaag om 19:08:50
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 17:37:30
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door g-j
Vandaag om 17:25:32
MB-module: "Charleroi Route de Mons" door Marc tramt
Vandaag om 17:16:31
Minibaan Visserskaai H0 door hervé
Vandaag om 16:50:20
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door Scratchbuilt
Vandaag om 16:47:06
Toon hier je (model)TRAM foto's. door schipcas
Vandaag om 14:52:36
Arlbergbahn.. ? door Benelux795
Vandaag om 14:25:40
Brandstofportaal in Spoor 0 (B. Semblat) door peterha
Vandaag om 12:30:20
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Teoalessandro
Vandaag om 11:36:20
Raar Motor geluid Piko NS 1100 spoor N door Ronald Halma
Vandaag om 11:31:24
Roco 290 digtaliseren door Henk Veenstra
Vandaag om 10:18:14
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door Gerard van de Weijer
Vandaag om 09:26:11
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:19:55
Big Scale Trains - NS 1200 in Spoor G (1:27) door Bert Senden
Vandaag om 08:46:50
  

Auteur Topic: Sikkenlijntjes  (gelezen 79800 keer)

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3866
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: Sikkenlijntjes
« Reactie #75 Gepost op: 31 August 2008, 21:58:24 »
blz. 50 t/m 53 van de september-Railhobby  ;)  nu bij uw boekelier  ;D (waar je er trouwens blz 1 t/m 75 bij krijgt)
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

MR

  • Offline Offline
  • Berichten: 3185
Re: Sikkenlijntjes
« Reactie #76 Gepost op: 01 September 2008, 23:12:40 »
Leuk artikel Wim. Ik heb de Railhobby er speciaal voor gekocht (en ook de Railmagazine trouwens, maar dan vanwege de groentewagens. Loop ik met twee tijdschriften de winkel uit. Het moet niet gekker). Dat voorbeeld van een modelbaan geeft weer aan dat wanneer de je de werkelijkheid wilt weergeven op een modelbaan, je in veel gevallen bijzonder creatief moet zijn en lef moet hebben om die werkelijkheid geweld aan te doen. Het gaat tenslotte om de lol die je er aan beleeft.


Groeten,

Marco

MR

  • Offline Offline
  • Berichten: 3185
Re: Sikkenlijntjes
« Reactie #77 Gepost op: 17 January 2009, 12:08:55 »
Van Gewest tot Gewest heeft in 1968 opnamen gemaakt en uitgezonden.
Dit is herhaald op 21 maart 2004 en te bekijken via klik klik klik

Het item over de lijn Heerenveen-Lemmer duurt 3 á 4 minuten en komt helemaal aan het einde van het programma van meer dan 20 minuten. Het imtempje over de lemsterlijn is nu ook via Youtube te bekijken: Klik

Daarin wordt gezegd door de voice over dat de lijn in 1960 is overgegaan van de NTM naar NS. Ik heb het nagekeken in Sluiter's "Overzicht van de Nederlandse spoor- em trambedrijven" (uitgave 2002) en daar wordt dat bevestigd.

En dat terwijl ik geschreven had:


Dan was er de lijn Heerenveen-Lemmer. Ik heb de indruk dat deze ook in de jaren vijftig (vanaf 1947?) tot en met 1968  sikken is bediend.

Deze bewering is niet door Wim (Sneek) en Wytze (NTM) weersproken. Betekent dat ook de NTM deze lijn van 1947 tot 1960 met Sikjes heeft bediend?

Groet,

Marco

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2089
Re: Sikkenlijntjes
« Reactie #78 Gepost op: 17 January 2009, 17:56:57 »
Volgens mij (maar dat doe ik heeel erg uit mijn hoofd) heeft de NTM inderdaad wel locomotoren gehuurd van NS.

MR

  • Offline Offline
  • Berichten: 3185
Re: Sikkenlijntjes
« Reactie #79 Gepost op: 19 January 2009, 19:30:08 »
Hoi Tim,

Dank voor je reactie. Dat maakt de kans dus wel groot dat ook de NTM deze lijn vanaf 1947 tot de overdacht aan NS in 1960 (Overdrachtsjaar volgens Sluiter. Nu ik het item in van gewest tot gewest verschillende keren heb bekeken, blijkt dat volgens de voice de lijn in 1962 is overgedragen) met Sikjes is bediend. Maar hoe dat verifiëren?  na enig denkwerk vermoedde ik dat de fotopagina over de NTM op de site van Wytze Wijbenga wellicht zou kunnen helpen. Foto's uit de archieven van de NVBS die met de NTM worden daar opgesomd. En ja, inderdaad: in 1947 nog een WD loc, daarna alleen foto's met Sikjes, dus....
Volgens mij dateren ook bepaalde foto's die Wim in dit draadje gepost heeft (of had) ook uit de NTM-periode, zoals de foto's bij de melkfabriek in Scharsterbrug

Groeten,

Marco
« Laatst bewerkt op: 19 January 2009, 19:32:36 door MR. Reden: Verduidelijking »

snorro

  • Offline Offline
  • Berichten: 112
Re: Sikkenlijntjes
« Reactie #80 Gepost op: 19 January 2009, 19:40:12 »
ik heb een tijdje geleden van mijn vriendin het boek "Friesland rond per tram 1880-1948" gekregen.

Het valt nog maar met 1 jaar in de gevraagde periode, maar in het overzicht van de door de NTM gehuurde SS, HIJSM en NS locomotieven, staat alleen de 261 met gasgenerator welke in 1944 is gehuurd. Het traject waarop hij reed staat niet vermeld.
gr,

Jeroen

MR

  • Offline Offline
  • Berichten: 3185
Re: Sikkenlijntjes
« Reactie #81 Gepost op: 19 January 2009, 19:48:33 »
Deze foto bedoel je?

Dit draadje op het forum van de NMLD begint met een brief die ook wel duidelijk is over eventuele huur van Sikken door de NTM.

Groet,

Marco

transmission

  • Gast
Re: Sikkenlijntjes
« Reactie #82 Gepost op: 19 January 2009, 20:11:08 »
Deze foto bedoel je?

Dit draadje op het forum van de NMLD begint met een brief die ook wel duidelijk is over eventuele huur van Sikken door de NTM.

Groet,

Marco

Mmmmm,leuk draadje Marco. Bedankt.

RJ

  • Offline Offline
  • Berichten: 778
Re: Sikkenlijntjes
« Reactie #83 Gepost op: 27 November 2009, 22:04:48 »
Heb 33 jaar in Roden gewoont (Is/was aan de lijn Groningen-Drachten).

Een 2200 heb ik nog nooit gezien. Wel af en toe een goederentrein (altijd getrokken door een 2400) met een sik achterop voor het rangeerwerk in Drachten.

Wat incidenteel ook te zien was:

- DE-1/DE-II, tbv Phillips in Drachten
- DH-1/DH-II, zie boven
- Bello met trein, elk jaar in de voorjaarsvakantie

Gerard.

Toch is er in 1979 een 2200 over de lijn gegaan met een sneeuwschuiver gemonteerd aan de voorkant:
Klik

basdouma

  • Offline Offline
  • Berichten: 991
  • Hoezo er gaat niks boven Groningen?!
Re:Sikkenlijntjes
« Reactie #84 Gepost op: 01 December 2009, 12:41:17 »
wat is dit een heerlijk draadje,  genieten met een hooftletter G
Modelspoorder in winterslaap

Bruce!!!

  • Offline Offline
  • Berichten: 2994
  • MK III
Re:Sikkenlijntjes
« Reactie #85 Gepost op: 01 December 2009, 19:11:13 »
Vanaf het Edese station dwars door Bennekom richting wageningen was in de jaren 60-70-80 een lijntje waar sikken als 2400's op reden.

Vorig jaar was er een actie van het zoveel bestaan van die lijn.
Er waren toen wat foto's in de krant maar helaas nooit uitgeknipt (Daar baal ik nu van)
Passat driver:)

Henk82

  • Offline Offline
  • Berichten: 38
Re:Sikkenlijntjes
« Reactie #86 Gepost op: 01 December 2009, 19:32:32 »
Vanaf het Edese station dwars door Bennekom richting wageningen was in de jaren 60-70-80 een lijntje waar sikken als 2400's op reden.

Vorig jaar was er een actie van het zoveel bestaan van die lijn.
Er waren toen wat foto's in de krant maar helaas nooit uitgeknipt (Daar baal ik nu van)


Hallo Bruce,

Er hebben toen in totaal 13 grote banieren van Ede tot in Bennekom gestaan met historische foto's van de betreffende locaties met de trein erop, was een erg leuke actie, dat zul je je wel herinneren denk ik. Er is toen ook een boekje uitgegeven over de trambaan van Ede naar Wageningen, daar staan o.a. deze foto's in, is misschien nog te krijgen bij de boekelier in Bennekom. Heb je al op de website van de gemeente Ede gekeken naar de fotocollectie, als je zoekt op "tram" kun je een aantal foto's vinden van ik meen de 2448 met wat wagons in de Dorpssstraat en de Edeseweg in Bennekom.

De laatste trein reed echter op 28 september 1968, de lijn is in 1969/1970 opgebroken, dus in de jaren 70 en 80 was het spoor al weg.

groeten henk

Henk82

  • Offline Offline
  • Berichten: 38
Re:Sikkenlijntjes
« Reactie #87 Gepost op: 01 December 2009, 19:43:42 »
http://www.edestad.nl/uploaded/IMAGES/photos/doris/200807/5821750_5825316.jpg

Dit is een van die foto's die toen in de krant heeft gestaan, deze stond ook als grote foto in Bennekom, de 2400 door de dorpsstraat van Bennekom.

Groeten Henk
« Laatst bewerkt op: 01 December 2009, 23:18:07 door Henk82 »

Bruce!!!

  • Offline Offline
  • Berichten: 2994
  • MK III
Re:Sikkenlijntjes
« Reactie #88 Gepost op: 01 December 2009, 19:58:40 »
Ja dat was de foto!

Ik kan me het zeker herinneren (reed elke dag langs van die posters)
Vanaf de Edesweg tot aan de Bovenweg.

Ik ga donderdag effetjes rondsnuffelen in de boekelier (Bruna) want er was toendertijd in die actie ook een dvd te koop.
Me Opa heeft hem wel gekocht, mischien moet ik hem een keer lenen

Aan de rechterkant zit de Ter stal (waar toendertijd die benzinpomp zat) nu en aan de linker kant zit de chinees ,het stopbord is nu weg.

Maar dat het gesloopt  is me nu opgeheldert , Grote volvo machines die zo de rails eruit trokken helaas.
De afscheidsrit was met een sik die van de burgermeester een Bos bloemen over de uitlaat pijp kreeg..
« Laatst bewerkt op: 02 December 2009, 12:52:00 door Bruce!!! »
Passat driver:)

MR

  • Offline Offline
  • Berichten: 3185
Re:Sikkenlijntjes
« Reactie #89 Gepost op: 01 December 2009, 20:35:50 »
Een prachtige foto en zeker ook een oude interlokale tramlijn die het nog verrassend lang heeft volgehouden na de oorlog, waardoor er allerlei prachtige foto's gemaakt zijn. Maar waar ik in dit draadje op zoek naar ben zijn lijntjes die alleen met Sikken zijn bediend. Dat geeft nog wat extra charme aan het geheel.

De sikkenlijntjes zijn geweest:
Dank voor de reactie!

Dan zijn dus de lijntjes die ik in de eerste bericht in dit draadje noemde vermoedelijk de enige sikkenlijntjes geweest:

  • Sneek - Bolsward:  1947 tot de sluiting in 1968
  • Heerenveen-Lemmer: de jaren vijftig (vanaf 1947?) tot en met 1968
  • Makkinga Hoek- Appelscha-(Hijkersmilde?)  De sik reed getrokken mee van Steenwijk tot Makkinga hoek waarna de tram werd gesplitst in een deel voor Gorrendijk die doorgaans bediend werd door een een 450,  (zeer) incidenteel is hier ook een sik voor gebruikt. De tram naar Appelscha werd bijna altijd getrokken door een sik. Wim noemt Appelscha het eindpunt terwijl ik dacht dat Hijkersmilde het eindpunt was
  • Glanerbrug -Losser: jaren vijftig na beëindiging van het personenvervoer tot 1972.
  • Doetinchem-Zelhem is volgens mij van 1947- ergens in de jaren zeventig. Dit vermoed ik omdat alleen foto's zie van treinen met sikjes, naast de stoomlocs in de vooroorlogse periode natuurlijk

Dan is er ook nog een andere lijn die een enkele maanden alleen met één enkele sik is bediend. Het valt eigenlijk buiten deze opsomming vanwege de korte duur en de uitzonderlijke omstandigheden, maar het is het enige geval dat ik heb kunnen achterhalen dat een sik een tijdje is ingezet voor regulier personenvervoer: Vlissingen - Goes in 1945
Zie deze pagina
De foto bovenaan deze pagina toont dit treintje. Op stationsweb staat dezelfde foto bij station Oost-Souburg.

En deze lijst kan ook nog : worden toegevoegd
  • Nijkerk- Nijkerk haven (periode mij nog onbekend)

Glanerbrug -Losser was een Sikkenlijn van ongeveer 1958-1972

Maar misschien zijn er nog meer geweest

Dat is ongeveer de voorlopige conclusie die uit dit draadje te trekken valt. Erg leuk trouwens dat hij telkens weer de aandacht trekt.


Groet,

Marco

« Laatst bewerkt op: 01 December 2009, 20:57:10 door MR »