Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bouw Artitec Post T door gtw6016
Vandaag om 15:41:28
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door bask185
Vandaag om 15:38:17
schok bij vertrek door Hasenwald
Vandaag om 15:29:04
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
Vandaag om 15:27:30
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 15:26:50
Chinese prut kabel door BrightonBelle
Vandaag om 15:07:02
Bauarbeiten im gange door Eric v C
Vandaag om 15:03:49
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 14:47:50
Lokpilot 4 defect door henk
Vandaag om 14:35:50
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Karben
Vandaag om 14:35:34
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door R.C.Grootveld
Vandaag om 14:24:58
Dat overkomt mij niet. door 1200blauw
Vandaag om 14:11:24
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 13:57:05
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 13:43:18
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 12:24:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 12:15:44
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door janvanbemmel
Vandaag om 11:32:40
ÖBB smalspoor in het Waldviertel. door Hollandserhbfan
Vandaag om 11:06:24
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
Vandaag om 10:52:54
Yet Another Servo Decoder door Karst Drenth
Vandaag om 10:38:02
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
Vandaag om 10:29:18
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 08:04:48
Spoorongeval Duitsland, 27-7-2025 door VAM65
Vandaag om 07:39:50
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
27 July 2025, 23:14:00
Piko 1136 van AC naar DC door Martijn193
27 July 2025, 22:33:48
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
27 July 2025, 22:28:10
"Spoor op Vleugels" in H0 door MOVisser
27 July 2025, 22:07:43
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Cegielski
27 July 2025, 21:33:13
Aachenau West door Wim Vink
27 July 2025, 17:47:51
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Ferdinand Bogman
27 July 2025, 15:43:38

Auteur Topic: Sikkenlijntjes  (gelezen 78516 keer)

eric den boer

• Offline Offline
  • Einzelganger
Re: Sikkenlijntjes
« Reactie #30 Gepost op: 29 March 2008, 21:48:06 »
ZO...staat genoteerd in de agenda, die gaan we aanschaffen 8)

eric

amber

• Offline Offline
« Reactie #31 Gepost op: 31 March 2008, 21:48:25 »
liefhebbers van 'Sikkenlijntjes' kunnen in de Railhobby van september a.s. hun hart ophalen...

en dat weet je nu al?  :o
Melina: N-spoorbaan in aanbouw.

eric den boer

• Offline Offline
  • Einzelganger
« Reactie #32 Gepost op: 31 March 2008, 21:49:53 »
dat noemen ze, inside information , ;D

eric
« Laatst bewerkt op: 26 April 2008, 12:14:43 door Peter Korsten. Reden: Citaat van vorig bericht verwijderd. »

Trabantfahrer

• Offline Offline
    • Spoorwegfoto's uit Duitsland, DDR, Polen en Nederland
« Reactie #33 Gepost op: 01 April 2008, 18:41:36 »
En ik kom ook foto's tegen van Sikken bij Aalsmeer en in de Haarlemmermeer. Maar ik weet niet of en en zo ja, welke ,van die Haarlemmermeerlijnen een tijd lang uitsluitend door Sikken bediend zijn.
Als het gaat om 'uitsluitend' dan kan het antwoord kort zijn: Geen enkele.

www.raymondkies.nl

MR

• Offline Offline
« Reactie #34 Gepost op: 01 April 2008, 20:21:33 »
Dank voor de reactie!

Dan zijn dus de lijntjes die ik in de eerste bericht in dit draadje noemde vermoedelijk de enige sikkenlijntjes geweest:

• Sneek - Bolsward:  1947 tot de sluiting in 1968
  • Heerenveen-Lemmer: de jaren vijftig (vanaf 1947?) tot en met 1968
  • Makkinga Hoek- Appelscha-(Hijkersmilde?)  De sik reed getrokken mee van Steenwijk tot Makkinga hoek waarna de tram werd gesplitst in een deel voor Gorrendijk die doorgaans bediend werd door een een 450,  (zeer) incidenteel is hier ook een sik voor gebruikt. De tram naar Appelscha werd bijna altijd getrokken door een sik. Wim noemt Appelscha het eindpunt terwijl ik dacht dat Hijkersmilde het eindpunt was
  • Glanerbrug -Losser: jaren vijftig na beëindiging van het personenvervoer tot 1972.
  • Doetinchem-Zelhem is volgens mij van 1947- ergens in de jaren zeventig. Dit vermoed ik omdat alleen foto's zie van treinen met sikjes, naast de stoomlocs in de vooroorlogse periode natuurlijk

Dan is er ook nog een andere lijn die een enkele maanden alleen met één enkele sik is bediend. Het valt eigenlijk buiten deze opsomming vanwege de korte duur en de uitzonderlijke omstandigheden, maar het is het enige geval dat ik heb kunnen achterhalen dat een sik een tijdje is ingezet voor regulier personenvervoer: Vlissingen - Goes in 1945
Zie deze pagina
Citaat
Vanaf 4 januari 1945 weer bescheiden treinverkeer mogelijk was tussen Vlissingen en Goes, nadat het baanvak Middelburg-Vlissingen al op 26 november 1944 berijdbaard was. Van dit naoorlogse treintje hoeft men zich niet veel voor de stellen; de snelheid was maar zeer gering. Meestal bestond de ‘trein’ uit een “Sik”  (rangeerloc die zijn bijnaam dankt aan het mekkerende geluid van de hoorn) die was gehuurd van de Koninklijke Maatschappij de Schelde. Hierachter waren twee  rijtuigen en soms een open kolenwagen gekoppeld.

De foto bovenaan deze pagina toont dit treintje. Op stationsweb staat dezelfde foto bij station Oot-Souburg. Ik moet er een beetje om glimlachen omdat de SGB een replica van een Nederlandse stomer 6000 wil bouwen om passagiers van Walcheren naar Goes te brengen voor een rit op hun eigen lijn, terwijl ze al lang een loc. hebben die ingezet kan worden voor historisch verantwoord personenvervoer op deze lijn  ;).

Groet,

Marco

RJ

• Offline Offline
« Reactie #35 Gepost op: 01 April 2008, 21:33:53 »
Er zijn wel een paar foto's van met verschillende jaartallen. Van de sik overigens minder dan de 2400 op deze lijn. Bij de afscheidsrit, en de opbraaktram zijn wel met een sik gereden.

groeten henk

Zijn deze foto's misschien ergens digitaal beschikbaar en wanneer werd dit lijntje gesloten?

sneek

• Offline Offline
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
« Reactie #36 Gepost op: 01 April 2008, 21:41:15 »
Hier een opbreektram tussen Mooie Paal en Beetgumermolen in het dorpje Wier.
Dit deel van een oude NTM-tramlijn sloot vlak voor Minnertsga aan op de NFLS-goederenlijn (Leeuwarden-)Stiens-Minnertsga.

Opbraak in 1967, in beeld de lmt 234 die op 11 mei Wier passeert. Het profiel van vrije ruimte hier was zo krap (dwars door de dorpsstraat), dat de openslaande deuren van een kolenbak ooit eens alle dakgoten van de woninkjes ramde. Dat kon je toen nog beleven bij het spoor ;D

groeten,
Wim
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

Henk82

• Offline Offline
« Reactie #37 Gepost op: 01 April 2008, 22:08:48 »
Zijn deze foto's misschien ergens digitaal beschikbaar en wanneer werd dit lijntje gesloten?

Hallo RJ,

De afscheidsrit op de lijn Ede-Bennekom-Wageningen was op 25 september 1968, de opbraak volgde in 1969/1970.

Verder zie pm.

groeten Henk

Han Steenwijk

• Offline Offline
« Reactie #38 Gepost op: 02 April 2008, 17:13:29 »
Een paar kleinigheden over sikkenlijn Glanerbrug Aansluiting - Losser:

1. Geregeld reizigersvervoer heeft er nooit plaatsgevonden. Boven is waarschijnlijk het arbeidersvervoer Glanerbrug - Enschede bedoeld, dat per 6 november 1950 is stopgezet.
2. Oege Kleijne vermoedt, dat in de eerste jaren na de opening van de lijn (feitelijk per 20 juli 1949, officiëel per 2 oktober van dat jaar) een 7700 de goederentram trok. In de goederendienstregeling van 7 oktober 1951 was een 8700 van depot Hengelo voor deze dienst ingedeeld. Het stoomdepot Hengelo werd in juli 1956 gesloten.
3. De eerste bekende foto met een sik voor de goederentrein/-tram Es - Gbr - Los dateert van 11 juli 1958. Wanneer die nu precies op het toneel was verschenen, is tot op heden niet opgelost. Ergens tussen 1952 en 1956, zou ik zeggen.
4. Daarna is het een sik, helemaal tot het einde. Daar doet een enkele extra reizigerstrein (personeelsuitstapjes Van Heek in vermoedelijk de jaren '50, intocht Prins Carnaval 1968, de "protesttrein" van mei 1969) niets aan af.

Hoewel, ik moet voorzichtig zijn, het tweede onopgeloste raadsel in deze bijdrage is nl. de samenstelling van de treinen voor de personeelsuitstapjes (een "stoomlocomotief met wel zeven of acht rijtuigen erachter"). Geen sik dus.

Han

MR

• Offline Offline
« Reactie #39 Gepost op: 02 April 2008, 23:17:30 »
Hoi Han,

Ik ben blij met je reactie! Want ik wist niet zeker of Glanerbrug - Losser een Sikkenlijn was. Het was slechts een vermoeden. Nu ben ik weer wat wijzer. Alleen die personeelsuitjes met stoomtrein, die kunnen naar mijn vermoeden niet van na 1958 zijn omdat dan stoomlocomotieven bij NS tot het verleden behoren. NS heeft dan geen stoomlocomtieven tot haar beschikking voor het trekken van treinen. Is het wel van na 58 dan kunnen het alleen locomotieven van de DB of en andere buitenlandse maatschappij (BE?)  zijn geweest. Dat lijkt mij onwaarschijnlijk. Dat het van een industrieel bedrijf  kan zijn lijkt mij ook al niet voor de hand liggen, maar ik moet zeggen dat ik ook niet weet welk bedrijf nog stoomtractie heeft gehad nadat NS  ermee gestopt is.

Mijn voorzichtige conclusie is dat Glanerbrug - Losser tussen 1958 en 1972 een Sikkenlijn is geweest.

Groeten,

Marco
« Laatst bewerkt op: 03 April 2008, 09:21:49 door MR. Reden: Losser »

verzameldirk

• Offline Offline
« Reactie #40 Gepost op: 02 April 2008, 23:26:13 »
wie kent/weet wat van de Stichting SEIN

deze verzamelen Sikjes

Dick Bolt

modelspotter

• Gast
« Reactie #41 Gepost op: 03 April 2008, 00:15:04 »
Voor de Sik-liefhebber:

Tijdtafel 31 mei 1964 - 29 mei 1965 (Friesland/Groningen/Drenthe)

Goederentreinen, locomotortreinen, losse locomotoren en proefritten
TDR/4B

Zomaar een viertal pagina's: 52, 53, 70 en 71
Lmt = locomotor

www.spoorinfo.nl/images/tdr1.jpg

www.spoorinfo.nl/images/tdr2.jpg

Modelspotter

« Laatst bewerkt op: 03 April 2008, 00:19:37 door modelspotter »

Esperopt

• Offline Offline
  • Sic gorgiamus allos subjectatos nunc
« Reactie #42 Gepost op: 03 April 2008, 03:05:27 »
Ook al?!  ;D Hoe zit het met de lijn Groningen - Drachten? Ik weet dat er 2400-tjes op dienst deden (ik denk dus ook 2200?).

Heb 33 jaar in Roden gewoont (Is/was aan de lijn Groningen-Drachten).

Een 2200 heb ik nog nooit gezien. Wel af en toe een goederentrein (altijd getrokken door een 2400) met een sik achterop voor het rangeerwerk in Drachten.

Wat incidenteel ook te zien was:

- DE-1/DE-II, tbv Phillips in Drachten
- DH-1/DH-II, zie boven
- Bello met trein, elk jaar in de voorjaarsvakantie

Gerard.

verzameldirk

• Offline Offline
« Reactie #43 Gepost op: 03 April 2008, 09:11:40 »
Heb 33 jaar in Roden gewoont (Is/was aan de lijn Groningen-Drachten).
Wat incidenteel ook te zien was:
- Bello met trein, elk jaar in de voorjaarsvakantie
Gerard.

Even een kleine verbetering.

Bovegenoemde Bello is er nooit geweest  ???
Ben alle ritten die er zijn gereden meegeweest het was steeds een locje van de Stoomtrein Hoorn Medemblik, in die tijd was de "Bello" nog niet van zijn sokkel gehaald.  ;D
Was een mooie tijd. :)

Dick Bolt

MR

• Offline Offline
« Reactie #44 Gepost op: 03 April 2008, 09:55:32 »
@Esperopt en Dick Bolt:
De situatie deie jullie beschrijven van de lijn Groningen-Drachten is die van de jaren zeventig en tachtig vermoedelijk. De serie 450 heeft hier ook gereden, maar was in de jaren zeventig al afgevoerd en de SHM bestaat -als ik het goed heb- ook pas vanaf begin jaren zeventig.

@Modelspotter: erg, erg gaaf deze tijdtafels. Er reden dus in het het seizoen 64/65 twee trams heen en weer per dag op zowel  Sneek-Bolsward  als Heerenveen-Lemmer. Op Heerenveen - Lemmer reed tram 2 al weg voordat tram 1 was aangekomen zodat op die lijn even twee trams tegelijk reden en elkaar dus ergens moesten passeren.

De tijdtafels bevatten ook wat onduidelijkheden voor mij: bovenaan in de kop van de tabel staat een cirkel, een vierkant en een driehoek. Ik weet niet wat dat betekent, ik vermoed werkdagen, zaterdagen en zon- en feestdagen. Dan staat er bij verschillende plaatsen langs een lijn in het ene geval een een streep (Weerdinge), in het andere geval twee accolades en het nog andere gevallen een ruit. Ik vermoed dat  accolades betekent dat een plaats wordt gepasseerd zonder een stop en een ruit dat er wel wordt gestopt maar dat daar geen vaste tijd voor staat.

Dan blijkt Emmen-Weerdinge ook een sikkenlijn te zijn geweest! De tijdtafel vermeld alleen geen aankomst en vertrektijd in Weerdinge (slechts een streep).  Blijkbaar was dat niet nodig om dat alleen de tijd wanneer de trein weer terug  in Emmen dient te zijn volstaat.

De voormalige lijnen van de NFLS zijn blijkbaar geen sikkenlijntjes geweest. Het lijkt er zelfs op dat ze in ieder geval in 64/65 in het geheel niet door sikken bediend te zijn geweest. Opvallend is wel dat in de ochtend de tweede tram een half uur na de eerste de diverse stopplaatsen aandoet. Ik heb nog even gekeken of het de dienstregeling van een andere dag betrof, maar dat kon ik er niet uit op maken.

Groeten,

Marco