liefhebbers van 'Sikkenlijntjes' kunnen in de Railhobby van september a.s. hun hart ophalen...
En ik kom ook foto's tegen van Sikken bij Aalsmeer en in de Haarlemmermeer. Maar ik weet niet of en en zo ja, welke ,van die Haarlemmermeerlijnen een tijd lang uitsluitend door Sikken bediend zijn.
Vanaf 4 januari 1945 weer bescheiden treinverkeer mogelijk was tussen Vlissingen en Goes, nadat het baanvak Middelburg-Vlissingen al op 26 november 1944 berijdbaard was. Van dit naoorlogse treintje hoeft men zich niet veel voor de stellen; de snelheid was maar zeer gering. Meestal bestond de ‘trein’ uit een “Sik” (rangeerloc die zijn bijnaam dankt aan het mekkerende geluid van de hoorn) die was gehuurd van de Koninklijke Maatschappij de Schelde. Hierachter waren twee rijtuigen en soms een open kolenwagen gekoppeld.
Er zijn wel een paar foto's van met verschillende jaartallen. Van de sik overigens minder dan de 2400 op deze lijn. Bij de afscheidsrit, en de opbraaktram zijn wel met een sik gereden.groeten henk
Zijn deze foto's misschien ergens digitaal beschikbaar en wanneer werd dit lijntje gesloten?
Ook al?! Hoe zit het met de lijn Groningen - Drachten? Ik weet dat er 2400-tjes op dienst deden (ik denk dus ook 2200?).
Heb 33 jaar in Roden gewoont (Is/was aan de lijn Groningen-Drachten).Wat incidenteel ook te zien was:- Bello met trein, elk jaar in de voorjaarsvakantieGerard.