Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Oude metalen trafo's gebruiken....... door Biessendorf
Vandaag om 01:06:45
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Ronald69
Vandaag om 00:56:58
NS 6000 (in schaal 0) door roadster36
Vandaag om 00:45:36
DCCNext, een nieuwe DCC decoder! door bask185
Vandaag om 00:41:29
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
Vandaag om 00:03:55
Schrootplaats door ruudns
26 april 2024, 23:38:00
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald Halma
26 april 2024, 23:25:57
US diorama in H0 door Wim Vink
26 april 2024, 22:54:44
Rheinburg, TP V/VI door Chris Westerduin
26 april 2024, 22:10:56
Raadplaatje door Arjen52
26 april 2024, 22:09:50
Station Roodeschool door Torikoos
26 april 2024, 22:07:08
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
26 april 2024, 21:17:24
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door orientexpress
26 april 2024, 21:11:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Biessendorf
26 april 2024, 21:02:48
RhB H0m, Albulisch door Overlast
26 april 2024, 20:21:53
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
26 april 2024, 19:57:45
Motorpost ombouwen ? door hmmglaser
26 april 2024, 19:55:38
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
26 april 2024, 19:54:05
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door orientexpress
26 april 2024, 19:29:26
19 Toen door defender
26 april 2024, 19:22:04
Laag-Baarlo door Mark Lin
26 april 2024, 19:02:20
Les Billards du Vivarais door Hans1963
26 april 2024, 17:51:03
Gewoon wat busfoto's door Joost O
26 april 2024, 17:47:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
26 april 2024, 17:39:07
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
26 april 2024, 17:15:48
Kortsluiting bij wissels door Voske
26 april 2024, 16:57:37
Meedhuizen in H0 door Scratchbuilt
26 april 2024, 16:31:17
diorama, voor lange treinen. door FritsT
26 april 2024, 16:29:17
Amerikaanse "old timer" rijtuigen in spoor 1 door sncf231e
26 april 2024, 15:37:10
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
26 april 2024, 15:29:26
  

Auteur Topic: Sikkenlijntjes  (gelezen 75213 keer)

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4116
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re:Sikkenlijntjes
« Reactie #120 Gepost op: 21 mei 2010, 20:20:56 »
[off-topic] Welkom hier Hans, mijn 6911 mag wel eens op jouw Wageningen rondtuffen... ;D[/off-topic]
Ja, ik heb ook nog een sik.
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

MR

  • Offline Offline
  • Berichten: 3185
Re:Sikkenlijntjes
« Reactie #121 Gepost op: 22 mei 2010, 06:55:59 »
Maar de lijn naar Rhenen is voor zover ik nooit een sikkenlijn geweest, d.w.z. een tijd lang alleen met Sikken bediend.


MR

  • Offline Offline
  • Berichten: 3185
Re:Sikkenlijntjes
« Reactie #122 Gepost op: 22 mei 2010, 07:16:45 »
Het raccordemenent Distelweg in Amsterdam was eigenlijk ook een sikkenlijn. Het was alleen per pont bereikbaar en 's ochtend ging met de eerste pont een Sik mee om 's avonds met laatste pont terug te keren. Zie Railmagazine mei 2006 (28e jaargang nr. 4) blz. 54-60.

MR

  • Offline Offline
  • Berichten: 3185
Re:Sikkenlijntjes
« Reactie #123 Gepost op: 13 maart 2013, 16:28:53 »
Even een schop, maar al bladerend door het forum kwam ik nog een reactie van Sneek tegen in ander draadje waarin een foto stond van de Sik met goerentram in Bolsward. Te mooi om hier in dit draadje niet te plaatsen:
om dit moderne slippertje in dit draadje maar weer snel te vergeten terug naar 1959.
Het stadje Bolsward werd toen nog doorkruist door de oude tramlijn. Hiervan bleef het stuk (Sneek-) Bolsward 'zuivelfabriek Hollandia' liggen tot 1968. De bediening vond plaats met een Sik die daarvoor het convooi dwars door de oude binnenstad moest rijden. Mot je nu eens om komen  ;D


Een mooi tijdsbeeld uit de tijd waarin geluk nog heel gewoon was  (y)

grtz,
Wim

In datzelfde draadje nog een reactie van Sneek met een luchtfoto waarin de Sikkenloods van de NTM staat aangegeven:
« Laatst bewerkt op: 13 maart 2013, 16:31:25 door MR »

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10571
Re:Sikkenlijntjes
« Reactie #124 Gepost op: 13 maart 2013, 16:38:51 »
Wauw! Deze foto roept heel hard: 'bouw mij!'
Lief draaischijfje, kolenpark waar één wagon in past. De foto was me nog niet eerder opgevallen.

No dress rehearsel, this is our life.

MR

  • Offline Offline
  • Berichten: 3185
Re:Sikkenlijntjes
« Reactie #125 Gepost op: 13 maart 2013, 17:10:11 »
Daar lijkt idd iemand mee bezig gezien deze posting waar een ander draadje meeopent:
Beste Allemaal,
Ik ben bezig met hetontwerp van een N-spoor met als inspiratie station Sneek. Dit omdat daar zowel de NS als de NTM op reden.
Het tijdperk zal 1955 1965 zijn vlak voordat de lijn Sneek Bolsward (Nestlé Hollandia zuivelfabriek) werd gestaakt.
De locomotieven die ik wil rijden zijn:
Ns 200 sik groen
Ns 600 Bakkie Hippel groen
NS 2200 rood
Ik heb inmiddels wat foto's uit deze periode. Wat ik nog mis is een goede tekening ter inspiratie voor mijn ontwerp (hier op zal ik ook de maat van de tafel bepalen). Ik heb er een gevonden uit 1927

(Bron: Friesland rond per tram 1880-1948 uigever:Schuyt&Co auteurs: J.J. Tiedema en J.J. Buikstra)
Kan iemand mij hier aan helpen?
Daarnaast wil ik graag een maquette bouwen van de Nestlé Hollandia zuivelfabriek maarmij is niet bekent of in de beoogde periode de nieuwe gevel al was gebouwd weet iemand dit?

Alvast bedankt.

Sneek reageer in datzelfde draadje met deze foto:


en nog een foto van Sneek in draadje:

« Laatst bewerkt op: 13 maart 2013, 17:15:47 door MR »

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10571
Re:Sikkenlijntjes
« Reactie #126 Gepost op: 13 maart 2013, 17:13:22 »
Inderdaad. Alleen is die al bijna een jaar niet meer op de site actief.  :'(
No dress rehearsel, this is our life.

Herwim Frank

  • Offline Offline
  • Berichten: 2404
  • De Franklin Rail Compagnie
Re:Sikkenlijntjes
« Reactie #127 Gepost op: 12 april 2013, 05:53:05 »
Hallo allemaal

Dit draadje zie ik voor het eerst, is voor mij niet zo vreemd want ik loop altijd een paar jaar achter maar mijn
complimenten aan jullie allen.
Wat een info zo bij elkaar heel knap en leuk om te lezen.

Herwim

Herwim is op 20-11-2016 overleden.

Het is een zegen om elke dag mee te mogen delen met jullie
kennis over deze hobby.
Hartelijk dank daarvoor
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,54820.0.html

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3786
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re:Sikkenlijntjes
« Reactie #128 Gepost op: 22 april 2013, 20:03:36 »
Het loodsje in Sneek was niet door de NTM maar door de NS neergezet. Het was voorzien van een potkachel zodat de Sik in de strenge winters niet kon bevriezen. Natuurlijk was er ook het nodige poetskatoen, olie en poetsmiddelen voor de lantaarns van de locomotoren te vinden. Het vaste personeel was nog trots met z'n Sikkie  ;D
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

Bouw H0 Lahntal- und Aartalbahn 1956-1962 (Diez, Balduinstein, Hohenstein), Traincontroller Gold, MultiZentrale Roco.

guest7823

  • Gast
Re:Sikkenlijntjes
« Reactie #129 Gepost op: 22 april 2013, 20:06:52 »
Het was voorzien van een potkachel zodat de Sik in de strenge winters niet kon bevriezen.
Ehhhhhh.............

Een sik kan niet bevriezen  ;D

Zal dus wel voor het personeel geweest zijn  ;)

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3786
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re:Sikkenlijntjes
« Reactie #130 Gepost op: 22 april 2013, 20:09:07 »
je hebt gelijk, het stalen ros bevroor niet. Maar was de motor watergekoeld of luchtgekoeld?
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

Bouw H0 Lahntal- und Aartalbahn 1956-1962 (Diez, Balduinstein, Hohenstein), Traincontroller Gold, MultiZentrale Roco.

MR

  • Offline Offline
  • Berichten: 3185
Re:Sikkenlijntjes
« Reactie #131 Gepost op: 22 april 2013, 20:11:42 »
De loods is dus door NS neergezet. NS nam de lijn, dacht ik, in 1959 over en in 1960 of 1962 werden de sikjes gemoderniseerd met een dieseloliegekoelde motor. Dus zal het wel voor de omverbouwde sikjes zijn geweest?
« Laatst bewerkt op: 22 april 2013, 20:17:23 door MR »

guest7823

  • Gast
Re:Sikkenlijntjes
« Reactie #132 Gepost op: 22 april 2013, 20:13:26 »
Geen van beide  ;D

En dat is nu juist een van de briljante zaken bij zo'n mekkerding 8). Het koelsysteem is gevuld met dieselolie die domweg uit de brandstoftank komt. Daarom mag je bij een sik ook NOOIT de brandstoftank leeg rijden, omdat je dan namelijk OOK de koelvloeistof verbruikt  :-[.

Net als de bijzetknop. Ook al zo'n handige toevoeging

MR

  • Offline Offline
  • Berichten: 3185
Re:Sikkenlijntjes
« Reactie #133 Gepost op: 22 april 2013, 20:20:27 »
Maar Paul de oude motor, de Stork-Ganz, zal wel watergekoeld zijn geweest. De Stork-Ricardo was inderdaad brandstof (dieselolie) gekoeld. De ombouw was begin jaren zestig toch

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2048
Re:Sikkenlijntjes
« Reactie #134 Gepost op: 22 april 2013, 20:22:10 »
De bijzetknop was oorspronkelijk voor de automatische koppeling, er zat er eentje rechtsvoor en linksachter, bij de ontkoppelhandel voor de koppeling. Vanaf 1959 tot 1962 kwam de nieuwe motor, dat loodsje zal dus vast niet vanwege bevriezen zijn geweest (ze hadden in die tijd vast ook al middeltjes die het koelwater tegen vorst beschermden).