Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Boek over de oorsprong NS 500/600 door VAM65
Vandaag om 11:19:11
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 11:17:53
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:11:58
365 "Het is weekend foto's" door Wim Vink
Vandaag om 11:02:28
Even wachten nog...... (1:45 op 0,16 m2) door Theo Mol
Vandaag om 11:01:47
Groningers blij verrast met opening station, maar er is ook reden voor gemopper door Modellbahnwagen
Vandaag om 11:00:48
Spoor 1 nem of finescale door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:39:22
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door martijnhaman
Vandaag om 10:23:14
Rheinburg, TP V/VI door W. Thomas
Vandaag om 10:09:19
Iemand ervaring met deze ali express lok printplaten? door schipcas
Vandaag om 10:06:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door jan47
Vandaag om 09:50:55
Station Roodeschool door aad52
Vandaag om 09:39:24
Rivarossi panoramarijtuig verlichting inbouwen. door Jelmer
Vandaag om 09:26:52
Raadplaatje door RikM
Vandaag om 09:11:32
Frans loodsje et cetera door Huup
Vandaag om 08:56:40
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
Vandaag om 08:46:39
Nachttreinen Oost Europa door laurent
Vandaag om 08:29:49
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 08:12:27
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Bob R.
Vandaag om 08:06:17
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door Ronald Halma
Vandaag om 05:02:37
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door ArjanB
Vandaag om 00:20:54
Heroplage Artitec Plan W? door KNed
14 July 2025, 23:54:58
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
14 July 2025, 23:19:54
Hulp gevraagd: Yamorc YD7010 en ESU loksound door Paulus
14 July 2025, 21:23:06
Spoor- en tramweg parafernalia door gdh
14 July 2025, 21:17:50
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Prutsert
14 July 2025, 20:46:27
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
14 July 2025, 20:31:02
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
14 July 2025, 19:49:49
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door timtrein
14 July 2025, 19:23:18
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door borotof
14 July 2025, 19:22:52
  

Auteur Topic: Dubbele wissel vraagje  (gelezen 3871 keer)

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26631
    • Pagina van klaas
Re: Dubbele wissel vraagje
« Reactie #15 Gepost op: 06 April 2022, 22:22:36 »
Je wil dus een gebogen rijweg van A naar B en tegelijk een rechte rijweg van B naar B.
Dat kan niet, ook niet met een Engelsman of Baeseler met 2 aandrijvingen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Wil uit ZO drenthe

  • Offline Offline
  • Berichten: 428
Re: Dubbele wissel vraagje
« Reactie #16 Gepost op: 06 April 2022, 22:36:43 »
Gaaf, hee, wissels omzetten! Dit is modelspoor.
Goh, en dan moet je behalve het kruiswissel ook nog het wissel voor het kruiswissel  omzetten, als je van A naar B wil rijden.

Groetjes
Wil
De nieuwe treintafels staan op hun plek. De eerste rails ligt er

VvKan

  • Gast
Re: Dubbele wissel vraagje
« Reactie #17 Gepost op: 07 April 2022, 09:45:10 »
Of het de vragensteller nu helpt of niet:  het gaat niet over een kruiswissel.
Het gaat over de bediening van, in dit geval, Bäseler wissel, eventueel te vervangen door een Engelse wissel.

Ik sluit me overigens aan bij de laatste opmerking van Klaas:  kan niet.

Bert V

  • Offline Offline
  • Berichten: 890
Re: Dubbele wissel vraagje
« Reactie #18 Gepost op: 07 April 2022, 09:46:54 »
Het is precies zoals Klaas zegt: wat je zou willen kan niet, hoeveel aandrijvingen je ook zou hebben. Ga maar na, als je een trein van spoor A naar B stuurt staat de stand van het wissel op afgebogen en dus staan ook de tongen helemaal linksonder op je plaatje afgebogen. Zelfs als je tegelijkertijd de tongen rechtsboven op rechtdoor zou hebben staan (wat dan overigens bij 2 aandrijvingen ook inderdaad het geval is) dan moeten alsnog de tongen linksonder ook op rechtdoor gezet worden. Je zult ten allen tijde moeten schakelen.

Groeten,
Bert

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3969
Re: Dubbele wissel vraagje
« Reactie #19 Gepost op: 07 April 2022, 10:53:32 »
Leuk deze discussie.
Ik ben in de jaren 60 eens bij de Hoogovens in IJmuiden op bezoek geweest ,daar hadden ze  Engelse wissels (
Of mss ook Baseler wissels  ;D  ) waar ook alle 8 tongen met een aandrijving bewogen werden.
 de standen heetten dan "Kruis"of  "Dubbele  Banaan" .want dat werd met de wissellantaarn aan gegeven.
Peter
« Laatst bewerkt op: 07 April 2022, 10:58:05 door Peter Kleton »
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

VvKan

  • Gast
Re: Dubbele wissel vraagje
« Reactie #20 Gepost op: 07 April 2022, 11:12:00 »
Peter, klopt.
Ik heb zelf ook (wanneer, waar, foto) ooit een wissellantaarn gezien, die aangaf, dat er 2 standen waren van de complete wissel.  Dus alles rechtdoor of alles afbuigend.  Bestond dus wel in het echt.

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26631
    • Pagina van klaas
Re: Dubbele wissel vraagje
« Reactie #21 Gepost op: 07 April 2022, 12:16:02 »
Ik heb bij Tata (Hoogovens) gezocht naar Engelse wissels. Kon er nog maar 1 vinden en op TWIAV is duidelijk te zien dat die 2 motoraandrijvingen heeft.
Ze bestonden inderdaad met een enkele aandrijving, maar ik denk dat die nu niet meer te vinden zijn.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8109
Re: Dubbele wissel vraagje
« Reactie #22 Gepost op: 07 April 2022, 13:13:57 »
Aangezien die layout bediend wordt met de mobile station van marklin, is al dat gewissel niet zo praktisch. Indien ik de dubbele wissel appart kon bedienen, dan zou ik die zodanig kunnen zetten dat als de trein van spoor A naar B gaat, curved is maar voor de trein die reeds op het B spoor zit, gewoon rechtendoor kan gaan.

Hopelijk geeft dit ook beetje duidelijk rond mijn vraagstelling...
Yannick, allereerst misschien handig om de juiste termen te gebruiken. Zoals al door meerderen aangegeven gaat het hier om een Engels wissel. De term dubbele wissel bestaat niet.

En dan jouw vraagstelling. Wat jij wil kan niet. En hoeft in de praktijk ook niet.
Als er een trein rijdt van A naar B kan er nooit een trein rijden van B naar B. Dan krijg je een (flank) aanrijding. Die trein zal eerst moeten wachten totdat de rijweg weer vrij is.
De trein van A naar B zal eerst een stuk verder op B moeten rijden (naar een volgend blok zeg maar) voordat de trein van B naar B verder kan. Dus tijd zat om de Engels wissel om te schakelen van afgebogen naar recht.
En of je dat nou met een aandrijving doet of 2 (of van mijn part met 4 aandrijvingen) maakt niet uit.
Gr.
Eric

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 4974
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Dubbele wissel vraagje
« Reactie #23 Gepost op: 07 April 2022, 16:13:36 »
Zoals al door meerderen aangegeven gaat het hier om een Engels wissel.

Dat doe je express..  ;D

En leuk filmpje van enkele bediening met tegengestelde beweging:
https://www.youtube.com/watch?v=7gQafXHCiVM
« Laatst bewerkt op: 07 April 2022, 16:18:05 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Yannick82

  • Offline Offline
  • Berichten: 48
Re: Dubbele wissel vraagje
« Reactie #24 Gepost op: 07 April 2022, 16:31:52 »
Dan krijg je een (flank) aanrijding. Die trein zal eerst moeten wachten totdat de rijweg weer vrij is.

Is dat trouwens ook niet zo bij het standaard gebruik van de Engelse wissel? Als de trein die van B naar B rijdt, niet stopt als een trein van A naar B rijdt, botsen ze toch ook? De functie van de wissel gaat daar toch niets aan veranderen? Alhoewel de trein van B naar C zou rijden als een trein van A naar B rijdt, er is toch niet voldoende plaats op de wissel en zo krijg je toch ook een flank aanrijding?

Enfin, ik weet nu dat het een Engelse wissel is, en het niet mogelijk is dus dan kan ik weer verder :)

Eens alles digitaal draait en geautomatiseerd is, speelt het toch ook weinig rol want dan worden alle wissels via de computer gestuurd.

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26631
    • Pagina van klaas
Re: Dubbele wissel vraagje
« Reactie #25 Gepost op: 07 April 2022, 17:02:09 »
Yannick, het is heel simpel. Er kunnen geen 2 treinen tegelijk over een Engels wissel. Dus als er een trein van A naar B rijdt, en er komt een tweede trein aan die van B naar B wil, dan moet je die tweede trein laten stoppen. Als de eerste trein weg is, dan het wissel stellen en de tweede trein laten rijden. Zo gaat het in het echt ook. Treinen doen niet aan bumperkleven.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8109
Re: Dubbele wissel vraagje
« Reactie #26 Gepost op: 07 April 2022, 19:26:01 »
Is dat trouwens ook niet zo bij het standaard gebruik van de Engelse wissel? Als de trein die van B naar B rijdt, niet stopt als een trein van A naar B rijdt, botsen ze toch ook? De functie van de wissel gaat daar toch niets aan veranderen? Alhoewel de trein van B naar C zou rijden als een trein van A naar B rijdt, er is toch niet voldoende plaats op de wissel en zo krijg je toch ook een flank aanrijding?

Eens alles digitaal draait en geautomatiseerd is, speelt het toch ook weinig rol want dan worden alle wissels via de computer gestuurd.
Nee dat wissel veranderd daar inderdaad niets aan.
Maar volgens mij heb je geen flauw idee hoe het werkt op het spoor (en ook in het verkeer).
Er kan altijd maar een trein in een blok aanwezig zijn en vervolgens doorrijden naar een volgend vrij blok. Al dan  niet via een wissel.
En nee op een wissel kan nooit meer dan een trein tegelijk rijden.
Om dat te voorkomen worden er bij het spoor seinen gebruikt om te zorgen dat elke trein veilig van het spoor gebruik kan maken.
Vergelijk het maar met stoplichten op een kruising zodat jij veilig over kan steken en er geen verkeer van links of rechts aankomt die tegen jou aan rijdt.

En er veranderd ook niets als je later digitaal gaat rijden. Ook dan mag er maar een trein tegelijk over een wissel. Dan speelt het nog steeds een rol. Alleen schakelt de computer dan de wissels ipv dat jij dat doet.
Dan komt er trouwens nog meer bij kijken maar dat laten we nu maar even buiten beschouwing.
Gr.
Eric

Yannick82

  • Offline Offline
  • Berichten: 48
Re: Dubbele wissel vraagje
« Reactie #27 Gepost op: 07 April 2022, 20:55:00 »
Maar volgens mij heb je geen flauw idee hoe het werkt op het spoor (en ook in het verkeer).

Volgens mij heb je mijn laatste opmerking verkeerd begrepen.
Ik had nooit het idee om 2 treinen op 1 (Engelse) wissel te laten rijden.

Mijn initiêle vraag was puur uit praktsiche overwegingen omdat indien mogelijk, ik maar 1 wissel zou moeten verzetten voor de transfer. Aangezien het niet mogelijk is, moet ik dus 2 wissels verzetten, wat nogal onpraktsich was met de mobile station.

Ondertussen heb ik die wissels aangesloten op de DK50018 en kan ik ze via de pc bedienen dus het onpraktische is uit de baan en ik heb geen problemen meer met de werking van de wissel.

Ook wil ik even duidelijk maken dat ik wel goed begrijp hoe het werkt in het verkeer hoor. Mijn vraag ging totaal niet om treinen dicht bij elkaar te doen rijden of om aanrijdingen te veroorzaken. Zoals meerdere malen gezegd, het ging om het praktische omdat op de mobile station, ik maar 2 wissels tegelijk op het scherm kon zien en dat enkel als ze een opeenvolgend adres hebben. Doordat ik met meer dan 2 wissels zit, was deze actie nogal omslachtig om uit te voeren.

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 4974
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Dubbele wissel vraagje
« Reactie #28 Gepost op: 07 April 2022, 20:58:49 »
Maar volgens mij heb je geen flauw idee hoe het werkt op het spoor (en ook in het verkeer).
Er kan altijd maar een trein in een blok aanwezig zijn en vervolgens doorrijden naar een volgend vrij blok. Al dan  niet via een wissel.
En nee op een wissel kan nooit meer dan een trein tegelijk rijden.

Aangezien hij zelf al concludeert dat het anders botst, begrijpt hij dat denk ik prima. En misschien is het een rangeerbaantje, zonder blokken.
Overigens kan het eerdere voorstel, zeker in model, prima. Kleine twijfel, maar volgens mij kan je Marklin wissels ook open rijden? Maar werkt alleen 1 kant op  :angel:



De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1433
Re: Dubbele wissel vraagje
« Reactie #29 Gepost op: 07 April 2022, 21:06:12 »
Indien ik de dubbele wissel appart kon bedienen, dan zou ik die zodanig kunnen zetten dat als de trein van spoor A naar B gaat, curved is maar voor de trein die reeds op het B spoor zit, gewoon rechtendoor kan gaan.
Dat kan, maar dan wordt de kromme stand aan de linker kant bij B opengereden.
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.