Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
Vandaag om 17:08:58
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 17:01:09
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Daan!
Vandaag om 16:44:54
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 16:43:58
Haandrecht materieel door AB 7216
Vandaag om 16:41:36
Einde Koemo ballast ??? door Frank 123
Vandaag om 16:37:43
La Fabrique (1:87, 0,16m2) door tothebeach
Vandaag om 16:35:01
LS Models 2024 door Daan!
Vandaag om 16:34:44
IC-trein naar Berlijn in model, welke rijtuigen? door LMX
Vandaag om 16:34:44
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420(?) door Ben
Vandaag om 16:14:12
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door sdz1976
Vandaag om 16:08:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 15:56:35
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door dh3201
Vandaag om 15:30:48
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door Falkenberg
Vandaag om 14:43:38
ACME 2024 met NS ICNG! door Daan!
Vandaag om 14:09:36
"Nederlandse" modellen door ArjanB
Vandaag om 14:07:20
Aachenau West door wob
Vandaag om 13:41:33
Openen Lima Hondekop door Pauldg
Vandaag om 13:08:22
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 10:52:24
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door JeroenM.
Vandaag om 10:24:06
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:02:44
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 09:43:30
Baan in Los Angeles door Jelmer
Vandaag om 08:56:38
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:55:03
Bouw van materieel 40 treinstellen door Jelmer
Vandaag om 08:48:06
NS 8400 van Werps door Huup
18 april 2024, 23:17:50
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 april 2024, 23:17:45
Bisonkit verdunner door Deetrein
18 april 2024, 23:16:25
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door reinderlf
18 april 2024, 23:02:30
Vergelijkings-/conversietabel modelverven door Rob Ellerman
18 april 2024, 22:37:44
  

Auteur Topic: Dubbele wissel vraagje  (gelezen 2975 keer)

Yannick82

  • Offline Offline
  • Berichten: 48
Dubbele wissel vraagje
« Gepost op: 05 april 2022, 22:43:41 »
Ik heb een dubbele wissel van Marklin 2de hands gekocht die al klaar is voor digitaal gebruik. (https://www.marklin.nl/producten/details/article/24624/1845)
Wat ik nu merk is dat er maar 2 posities zijn. Is dat gebruikerlijk voor een dubbele wissel? Ik dacht namelijk dat ik beide delen van de wissel appart ging kunnen bedienen maar dit is niet zo. Daardoor heeft de wissel maar 2 standen.
Zou dit zijn door de digitale conversie omdat die maar 1 decoder gebruikt en heeft een niet digitale versie wel de mogelijkheid om de wissels appart te bedienen of is het standaard dat een dubbele wissel maar 2 standen heeft?
« Laatst bewerkt op: 05 april 2022, 22:48:24 door Yannick82 »

VictorPM

  • Offline Offline
  • Berichten: 535
Re: Dubbele wissel vraagje
« Reactie #1 Gepost op: 05 april 2022, 22:55:32 »
2 posities is inderdaad vrij gebruikelijk bij de grote merken. Alle wisseltongen tegelijk bediend. Ofwel alles rechtdoor, ofwel alles afbuigend.
« Laatst bewerkt op: 05 april 2022, 22:57:17 door VictorPM »

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1413
Re: Dubbele wissel vraagje
« Reactie #2 Gepost op: 05 april 2022, 23:01:07 »
Zoiets wordt een Engels wissel genoemd. Het C-rails-type heeft net als het M-type slechts één aandrijving.
a) De ene stand is: elkaar kruisende rails.
b) De andere stand is: beide afbuigende rails.

O.a. iTrain gaat daar goed mee om. Je kunt dan één of twee adressen opgeven:
c) Bij het C-rails-type moet je dan één adres opgeven.
d) Bij het slanke K-rails-type moet je twee afzonderlijke aandrijvingen plaatsen en daardoor twee adressen opgeven.
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25273
    • Pagina van klaas
Re: Dubbele wissel vraagje
« Reactie #3 Gepost op: 05 april 2022, 23:28:39 »
Strikt genomen is het geen Engels wissel maar een Baeseler wissel. De functie is hetzelfde, maar de constructie is anders.
Bij deze uitvoering met 1 aandrijving maken de tongparen tegengestelde bewegingen, dat noemen ze de schaarbeweging. Wordt in het grootbedrijf nauwelijks meer toegepast. Tegenwoordig zijn er twee aandrijvingen die ieder 4 tongen bewegen. En die 4 tongen bewegen dan dezelfde kant op. Dat heet de parallelbeweging. Daarbij is per wisselstand steeds maar 1 rijweg mogelijk.

Yannick82

  • Offline Offline
  • Berichten: 48
Re: Dubbele wissel vraagje
« Reactie #4 Gepost op: 05 april 2022, 23:29:16 »
Ok, dit is duidelijk.
Bestaan er dubbele wissels voor C-rail waarbij ik eventueel een dubbele aandrijving en dubbele decoder kan inplaatsen zodat ze afzonderlijk kunnen bediend worden? Of wordt dit bijna nooit gedaan? Ook niet in het echt?

Momenteel los ik het wel op door 2 wissels afzonderlijk te gebruiken maar om dit allemaal te koppelen neemt dit toch wel wat meer plaats in.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25273
    • Pagina van klaas
Re: Dubbele wissel vraagje
« Reactie #5 Gepost op: 05 april 2022, 23:35:49 »
In K-rail heeft Märklin wel een Engels wissel met 2 aandrijvingen. Maar in C-rail alleen deze uitvoering met 1 aandrijving.

Bert V

  • Offline Offline
  • Berichten: 850
Re: Dubbele wissel vraagje
« Reactie #6 Gepost op: 05 april 2022, 23:36:38 »
Waarom zou je ze afzonderlijk willen bedienen? Ook met een enkele aandrijving kun je alle kanten op en er kan toch maar 1 trein tegelijk over het wissel. Het maakt dan toch totaal niet uit of er wellicht nog een paar tongen meebewegen die strikt genomen misschien niet zouden hoeven te bewegen? Last heb je er niet van dus waarom moeilijk doen? Persoonlijk vind ik 2 aandrijvingen juist een nadeel.

Groeten,
Bert

VictorPM

  • Offline Offline
  • Berichten: 535
Re: Dubbele wissel vraagje
« Reactie #7 Gepost op: 05 april 2022, 23:44:32 »
Of wordt dit bijna nooit gedaan? Ook niet in het echt?
Op wikipedia staat vrij duidelijk uitgelegd hoe een echt Engels wissel werkt.
4 tongen worden tegelijk versteld. Daardoor is beide rechtdoorgaande bewegingen tegelijk niet mogelijk.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Engels_wissel

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1413
Re: Dubbele wissel vraagje
« Reactie #8 Gepost op: 05 april 2022, 23:57:51 »
Strikt genomen is het geen Engels wissel maar een Baeseler wissel.
Volgens Wikipedia is het:
Citaat
Een Bäseler wissel wordt ook wel 'Engels wissel met buitenliggende tongen' genoemd.
Het dan een: Engels wissel in Bäseler uitvoering.
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 967
  • Metrop-Märklin
Re: Dubbele wissel vraagje
« Reactie #9 Gepost op: 06 april 2022, 00:36:23 »
Waarom zou je ze afzonderlijk willen bedienen?
Ik heb het gevoel dat men langs elkaar heen praat:

Bij een Baeseler wissel worden alle tongen tegelijkertijd gezet. Bij een Engelsman niet.

Dat gebeurt dus wel bij de standaard K-rail (2260) en de C-rails Engelsman (24624).
De tongen worden alle tongen tegelijkertijd omgezet, door 1 aandrijving.
Deze twee producten lijken sterk op een Baeseler (al zijn er wat hybride kenmerken).

De slanke K-rails kruising (2275) is geen Baeseler, wél een Engelsman,
en daar worden de tongen per paar omgezet (en er zijn dus 2 aandrijvingen).

Waarom zou je de tongen afzonderlijk (per paar) willen bedienen?
Omdat het kracht (dus stroomsterkte, vermogen) scheelt (van de wisselaandrijving),
en omdat twee tongen anders iedere keer feitelijk overbodig worden geschakeld (slijtage).

Andere argumenten? Ik ben daar wel benieuwd naar ...
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

VvKan

  • Gast
Re: Dubbele wissel vraagje
« Reactie #10 Gepost op: 06 april 2022, 08:51:29 »
Een Bäseler wissel wordt ook wel 'Engels wissel met buitenliggende tongen' genoemd.

Leuk dat Wikipedia dat zo zegt, maar neem dat eens letterlijk:  "genoemd"!   Maar is het dus niet.

De conclusie "Heet dan een: Engels wissel in Bäseler uitvoering" is dus ONjuist.

Een Engelse wissel is een Engelse wissel,  een Bäseler wissel is een Bäseler wissel.

Dat de praktische functies gelijk zijn wil nog niet zeggen dat er "kruis "verbanden  :D  zijn in de naamgeving.
Dus een Engelse wissel is geen Bäseler wissel in Engelse uitvoering en andersom ook niet.
« Laatst bewerkt op: 06 april 2022, 08:54:16 door VvKan »

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4049
Re: Dubbele wissel vraagje
« Reactie #11 Gepost op: 06 april 2022, 09:13:05 »
[sarcasm]
Met deze discussie is de OP zeker weten geholpen....
[/sarcasm]

Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5192
Re: Dubbele wissel vraagje
« Reactie #12 Gepost op: 06 april 2022, 09:37:04 »
Ik heb het gevoel dat men langs elkaar heen praat:

Bij een Baeseler wissel worden alle tongen tegelijkertijd gezet. Bij een Engelsman niet.

Dat gebeurt dus wel bij de standaard K-rail (2260) en de C-rails Engelsman (24624).
De tongen worden alle tongen tegelijkertijd omgezet, door 1 aandrijving.
Deze twee producten lijken sterk op een Baeseler (al zijn er wat hybride kenmerken).

De slanke K-rails kruising (2275) is geen Baeseler, wél een Engelsman,
en daar worden de tongen per paar omgezet (en er zijn dus 2 aandrijvingen).

Waarom zou je de tongen afzonderlijk (per paar) willen bedienen?
Omdat het kracht (dus stroomsterkte, vermogen) scheelt (van de wisselaandrijving),
en omdat twee tongen anders iedere keer feitelijk overbodig worden geschakeld (slijtage).

Andere argumenten? Ik ben daar wel benieuwd naar ...
Ja, maar dat andere argument komt uit het grootbedrijf. Daar fungeert die eigenschap (twee aandrijvingen) ook als veiligheidsvoorziening: je kunt van twee kanten bijvoorbeeld op hol geslagen wagens naar een zijspoor leiden in plaats van naar de hoofdbaan. Dat zie je soms zelfs terug in de aandrijving: de helft elektrisch (op afstand bediend) en de andere helft hand (dan meestal wel met een grendel), omdat het wissel meestal in een bepaalde stand ligt. Dat die op hol geslagen wagen dan het wissel in één richting moet openrijden (eigenlijk dichtrijden), maakt dan niet veel uit. Voorbeeld: wissel 117(el)/119(hand) in Weert. Engelse wissels hebben altijd twee nummers, al dan niet (vooral vroeger) met de toevoeging A of B, waarbij een aanliggend wissel (dat tegelijkertijd moet worden bediend) hetzelfde nummer met de andere letter heeft.
Groet, Frank

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25273
    • Pagina van klaas
Re: Dubbele wissel vraagje
« Reactie #13 Gepost op: 06 april 2022, 09:44:45 »
Bij een Baeseler wissel worden alle tongen tegelijkertijd gezet. Bij een Engelsman niet.
In het grootbedrijf heeft een Baeseler ook twee aandrijvingen. Meestal dan, want Baeselers en ook Engelsmannen zijn er in het grootbedrijf ook met één aandrijving geweest. Maar dat wordt niet meer toegepast, de dubbele aandrijving is constructief eenvoudiger.

Yannick82

  • Offline Offline
  • Berichten: 48
Re: Dubbele wissel vraagje
« Reactie #14 Gepost op: 06 april 2022, 21:57:42 »
De reden waarom ik dit vraag is eigenlijk puur praktisch...
Dit is een deel van mijn layout:




A is de buitense ovaal, B is de binnenste en C is een stuk naar een rangeerplaats.
Als ik de trein van A naar B wil doen rijden dan moet die over 2 wissels. Een gewone en de dubbele. Standaard staat de dubbele op "recht" want dit is nodig voor de trein die op het B spoor rijdt.
Als daar dan de trein van spoor A op komt, zou die naar C rijden dus om de wissel goed te doen moet ik de dubbele wissel op curved zetten om hem correct op het B spoor te zetten.
Direct daarna moet de dubbele wissel weer op recht komen omdat anders als er dan een trein zou passeren, die naar C moet gaan.

Aangezien die layout bediend wordt met de mobile station van marklin, is al dat gewissel niet zo praktisch. Indien ik de dubbele wissel appart kon bedienen, dan zou ik die zodanig kunnen zetten dat als de trein van spoor A naar B gaat, curved is maar voor de trein die reeds op het B spoor zit, gewoon rechtendoor kan gaan.

Hopelijk geeft dit ook beetje duidelijk rond mijn vraagstelling...