Aangezien die layout bediend wordt met de mobile station van marklin, is al dat gewissel niet zo praktisch. Indien ik de dubbele wissel appart kon bedienen, dan zou ik die zodanig kunnen zetten dat als de trein van spoor A naar B gaat, curved is maar voor de trein die reeds op het B spoor zit, gewoon rechtendoor kan gaan. Hopelijk geeft dit ook beetje duidelijk rond mijn vraagstelling...
Zoals al door meerderen aangegeven gaat het hier om een Engels wissel.
Dan krijg je een (flank) aanrijding. Die trein zal eerst moeten wachten totdat de rijweg weer vrij is.
Is dat trouwens ook niet zo bij het standaard gebruik van de Engelse wissel? Als de trein die van B naar B rijdt, niet stopt als een trein van A naar B rijdt, botsen ze toch ook? De functie van de wissel gaat daar toch niets aan veranderen? Alhoewel de trein van B naar C zou rijden als een trein van A naar B rijdt, er is toch niet voldoende plaats op de wissel en zo krijg je toch ook een flank aanrijding? Eens alles digitaal draait en geautomatiseerd is, speelt het toch ook weinig rol want dan worden alle wissels via de computer gestuurd.
Maar volgens mij heb je geen flauw idee hoe het werkt op het spoor (en ook in het verkeer).
Maar volgens mij heb je geen flauw idee hoe het werkt op het spoor (en ook in het verkeer).Er kan altijd maar een trein in een blok aanwezig zijn en vervolgens doorrijden naar een volgend vrij blok. Al dan niet via een wissel.En nee op een wissel kan nooit meer dan een trein tegelijk rijden.
Indien ik de dubbele wissel appart kon bedienen, dan zou ik die zodanig kunnen zetten dat als de trein van spoor A naar B gaat, curved is maar voor de trein die reeds op het B spoor zit, gewoon rechtendoor kan gaan.