Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 09:24:22
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door Wim Vink
Vandaag om 09:22:45
Zoekfunctie ? door henk
Vandaag om 09:18:44
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Pauldg
Vandaag om 08:58:21
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
De (3d) knutsels van Ronald. door Matthijs van Heijningen
Vandaag om 07:51:56
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door hmmglaser
28 maart 2024, 23:42:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
28 maart 2024, 22:44:31
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
28 maart 2024, 21:40:07
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
28 maart 2024, 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
28 maart 2024, 21:15:13
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
28 maart 2024, 20:32:41
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
28 maart 2024, 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
28 maart 2024, 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
28 maart 2024, 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
28 maart 2024, 19:34:37
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
28 maart 2024, 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
28 maart 2024, 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
28 maart 2024, 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
28 maart 2024, 17:17:41
  

Auteur Topic: Dubbele wissel vraagje  (gelezen 2923 keer)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25181
    • Pagina van klaas
Re: Dubbele wissel vraagje
« Reactie #15 Gepost op: 06 april 2022, 22:22:36 »
Je wil dus een gebogen rijweg van A naar B en tegelijk een rechte rijweg van B naar B.
Dat kan niet, ook niet met een Engelsman of Baeseler met 2 aandrijvingen.

Wil uit ZO drenthe

  • Offline Offline
  • Berichten: 368
Re: Dubbele wissel vraagje
« Reactie #16 Gepost op: 06 april 2022, 22:36:43 »
Gaaf, hee, wissels omzetten! Dit is modelspoor.
Goh, en dan moet je behalve het kruiswissel ook nog het wissel voor het kruiswissel  omzetten, als je van A naar B wil rijden.

Groetjes
Wil
De nieuwe treintafels staan op hun plek. De eerste rails ligt er

VvKan

  • Gast
Re: Dubbele wissel vraagje
« Reactie #17 Gepost op: 07 april 2022, 09:45:10 »
Of het de vragensteller nu helpt of niet:  het gaat niet over een kruiswissel.
Het gaat over de bediening van, in dit geval, Bäseler wissel, eventueel te vervangen door een Engelse wissel.

Ik sluit me overigens aan bij de laatste opmerking van Klaas:  kan niet.

Bert V

  • Offline Offline
  • Berichten: 849
Re: Dubbele wissel vraagje
« Reactie #18 Gepost op: 07 april 2022, 09:46:54 »
Het is precies zoals Klaas zegt: wat je zou willen kan niet, hoeveel aandrijvingen je ook zou hebben. Ga maar na, als je een trein van spoor A naar B stuurt staat de stand van het wissel op afgebogen en dus staan ook de tongen helemaal linksonder op je plaatje afgebogen. Zelfs als je tegelijkertijd de tongen rechtsboven op rechtdoor zou hebben staan (wat dan overigens bij 2 aandrijvingen ook inderdaad het geval is) dan moeten alsnog de tongen linksonder ook op rechtdoor gezet worden. Je zult ten allen tijde moeten schakelen.

Groeten,
Bert

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3692
Re: Dubbele wissel vraagje
« Reactie #19 Gepost op: 07 april 2022, 10:53:32 »
Leuk deze discussie.
Ik ben in de jaren 60 eens bij de Hoogovens in IJmuiden op bezoek geweest ,daar hadden ze  Engelse wissels (
Of mss ook Baseler wissels  ;D  ) waar ook alle 8 tongen met een aandrijving bewogen werden.
 de standen heetten dan "Kruis"of  "Dubbele  Banaan" .want dat werd met de wissellantaarn aan gegeven.
Peter
« Laatst bewerkt op: 07 april 2022, 10:58:05 door Peter Kleton »
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 op 2 rail /bovenleiding .
  Met   kopstations als Zandvoort en Overveen en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Model van lok SSN 01 10 is in aanbouw.

VvKan

  • Gast
Re: Dubbele wissel vraagje
« Reactie #20 Gepost op: 07 april 2022, 11:12:00 »
Peter, klopt.
Ik heb zelf ook (wanneer, waar, foto) ooit een wissellantaarn gezien, die aangaf, dat er 2 standen waren van de complete wissel.  Dus alles rechtdoor of alles afbuigend.  Bestond dus wel in het echt.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25181
    • Pagina van klaas
Re: Dubbele wissel vraagje
« Reactie #21 Gepost op: 07 april 2022, 12:16:02 »
Ik heb bij Tata (Hoogovens) gezocht naar Engelse wissels. Kon er nog maar 1 vinden en op TWIAV is duidelijk te zien dat die 2 motoraandrijvingen heeft.
Ze bestonden inderdaad met een enkele aandrijving, maar ik denk dat die nu niet meer te vinden zijn.

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 7805
Re: Dubbele wissel vraagje
« Reactie #22 Gepost op: 07 april 2022, 13:13:57 »
Aangezien die layout bediend wordt met de mobile station van marklin, is al dat gewissel niet zo praktisch. Indien ik de dubbele wissel appart kon bedienen, dan zou ik die zodanig kunnen zetten dat als de trein van spoor A naar B gaat, curved is maar voor de trein die reeds op het B spoor zit, gewoon rechtendoor kan gaan.

Hopelijk geeft dit ook beetje duidelijk rond mijn vraagstelling...
Yannick, allereerst misschien handig om de juiste termen te gebruiken. Zoals al door meerderen aangegeven gaat het hier om een Engels wissel. De term dubbele wissel bestaat niet.

En dan jouw vraagstelling. Wat jij wil kan niet. En hoeft in de praktijk ook niet.
Als er een trein rijdt van A naar B kan er nooit een trein rijden van B naar B. Dan krijg je een (flank) aanrijding. Die trein zal eerst moeten wachten totdat de rijweg weer vrij is.
De trein van A naar B zal eerst een stuk verder op B moeten rijden (naar een volgend blok zeg maar) voordat de trein van B naar B verder kan. Dus tijd zat om de Engels wissel om te schakelen van afgebogen naar recht.
En of je dat nou met een aandrijving doet of 2 (of van mijn part met 4 aandrijvingen) maakt niet uit.
Gr.
Eric

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 3939
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Dubbele wissel vraagje
« Reactie #23 Gepost op: 07 april 2022, 16:13:36 »
Zoals al door meerderen aangegeven gaat het hier om een Engels wissel.

Dat doe je express..  ;D

En leuk filmpje van enkele bediening met tegengestelde beweging:
https://www.youtube.com/watch?v=7gQafXHCiVM
« Laatst bewerkt op: 07 april 2022, 16:18:05 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Yannick82

  • Offline Offline
  • Berichten: 48
Re: Dubbele wissel vraagje
« Reactie #24 Gepost op: 07 april 2022, 16:31:52 »
Dan krijg je een (flank) aanrijding. Die trein zal eerst moeten wachten totdat de rijweg weer vrij is.

Is dat trouwens ook niet zo bij het standaard gebruik van de Engelse wissel? Als de trein die van B naar B rijdt, niet stopt als een trein van A naar B rijdt, botsen ze toch ook? De functie van de wissel gaat daar toch niets aan veranderen? Alhoewel de trein van B naar C zou rijden als een trein van A naar B rijdt, er is toch niet voldoende plaats op de wissel en zo krijg je toch ook een flank aanrijding?

Enfin, ik weet nu dat het een Engelse wissel is, en het niet mogelijk is dus dan kan ik weer verder :)

Eens alles digitaal draait en geautomatiseerd is, speelt het toch ook weinig rol want dan worden alle wissels via de computer gestuurd.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25181
    • Pagina van klaas
Re: Dubbele wissel vraagje
« Reactie #25 Gepost op: 07 april 2022, 17:02:09 »
Yannick, het is heel simpel. Er kunnen geen 2 treinen tegelijk over een Engels wissel. Dus als er een trein van A naar B rijdt, en er komt een tweede trein aan die van B naar B wil, dan moet je die tweede trein laten stoppen. Als de eerste trein weg is, dan het wissel stellen en de tweede trein laten rijden. Zo gaat het in het echt ook. Treinen doen niet aan bumperkleven.

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 7805
Re: Dubbele wissel vraagje
« Reactie #26 Gepost op: 07 april 2022, 19:26:01 »
Is dat trouwens ook niet zo bij het standaard gebruik van de Engelse wissel? Als de trein die van B naar B rijdt, niet stopt als een trein van A naar B rijdt, botsen ze toch ook? De functie van de wissel gaat daar toch niets aan veranderen? Alhoewel de trein van B naar C zou rijden als een trein van A naar B rijdt, er is toch niet voldoende plaats op de wissel en zo krijg je toch ook een flank aanrijding?

Eens alles digitaal draait en geautomatiseerd is, speelt het toch ook weinig rol want dan worden alle wissels via de computer gestuurd.
Nee dat wissel veranderd daar inderdaad niets aan.
Maar volgens mij heb je geen flauw idee hoe het werkt op het spoor (en ook in het verkeer).
Er kan altijd maar een trein in een blok aanwezig zijn en vervolgens doorrijden naar een volgend vrij blok. Al dan  niet via een wissel.
En nee op een wissel kan nooit meer dan een trein tegelijk rijden.
Om dat te voorkomen worden er bij het spoor seinen gebruikt om te zorgen dat elke trein veilig van het spoor gebruik kan maken.
Vergelijk het maar met stoplichten op een kruising zodat jij veilig over kan steken en er geen verkeer van links of rechts aankomt die tegen jou aan rijdt.

En er veranderd ook niets als je later digitaal gaat rijden. Ook dan mag er maar een trein tegelijk over een wissel. Dan speelt het nog steeds een rol. Alleen schakelt de computer dan de wissels ipv dat jij dat doet.
Dan komt er trouwens nog meer bij kijken maar dat laten we nu maar even buiten beschouwing.
Gr.
Eric

Yannick82

  • Offline Offline
  • Berichten: 48
Re: Dubbele wissel vraagje
« Reactie #27 Gepost op: 07 april 2022, 20:55:00 »
Maar volgens mij heb je geen flauw idee hoe het werkt op het spoor (en ook in het verkeer).

Volgens mij heb je mijn laatste opmerking verkeerd begrepen.
Ik had nooit het idee om 2 treinen op 1 (Engelse) wissel te laten rijden.

Mijn initiêle vraag was puur uit praktsiche overwegingen omdat indien mogelijk, ik maar 1 wissel zou moeten verzetten voor de transfer. Aangezien het niet mogelijk is, moet ik dus 2 wissels verzetten, wat nogal onpraktsich was met de mobile station.

Ondertussen heb ik die wissels aangesloten op de DK50018 en kan ik ze via de pc bedienen dus het onpraktische is uit de baan en ik heb geen problemen meer met de werking van de wissel.

Ook wil ik even duidelijk maken dat ik wel goed begrijp hoe het werkt in het verkeer hoor. Mijn vraag ging totaal niet om treinen dicht bij elkaar te doen rijden of om aanrijdingen te veroorzaken. Zoals meerdere malen gezegd, het ging om het praktische omdat op de mobile station, ik maar 2 wissels tegelijk op het scherm kon zien en dat enkel als ze een opeenvolgend adres hebben. Doordat ik met meer dan 2 wissels zit, was deze actie nogal omslachtig om uit te voeren.

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 3939
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Dubbele wissel vraagje
« Reactie #28 Gepost op: 07 april 2022, 20:58:49 »
Maar volgens mij heb je geen flauw idee hoe het werkt op het spoor (en ook in het verkeer).
Er kan altijd maar een trein in een blok aanwezig zijn en vervolgens doorrijden naar een volgend vrij blok. Al dan  niet via een wissel.
En nee op een wissel kan nooit meer dan een trein tegelijk rijden.

Aangezien hij zelf al concludeert dat het anders botst, begrijpt hij dat denk ik prima. En misschien is het een rangeerbaantje, zonder blokken.
Overigens kan het eerdere voorstel, zeker in model, prima. Kleine twijfel, maar volgens mij kan je Marklin wissels ook open rijden? Maar werkt alleen 1 kant op  :angel:



De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1413
Re: Dubbele wissel vraagje
« Reactie #29 Gepost op: 07 april 2022, 21:06:12 »
Indien ik de dubbele wissel appart kon bedienen, dan zou ik die zodanig kunnen zetten dat als de trein van spoor A naar B gaat, curved is maar voor de trein die reeds op het B spoor zit, gewoon rechtendoor kan gaan.
Dat kan, maar dan wordt de kromme stand aan de linker kant bij B opengereden.
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.