Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Eric B
Vandaag om 10:07:02
Van 2D afbeelding naar 3D model door 3Dbuildr
Vandaag om 10:04:26
Roco NS plan V door Benelux795
Vandaag om 09:59:34
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 09:38:52
REE Modeles 2025: NS 1300 door Corné81
Vandaag om 09:36:49
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:27:46
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 09:23:43
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door Wim Vink
Vandaag om 08:58:41
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 08:57:20
PB Models, ICR-rijtuigen door RikM
Vandaag om 08:56:15
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 08:12:28
NL-baan in Canada door einte
Vandaag om 07:48:37
Modelspoorbaan van Einte door einte
Vandaag om 07:29:46
Aachenau West door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 06:00:38
Pendel module Viessmann 5214 door bask185
Vandaag om 00:33:24
Van Eijs naar Wijlre en naar Schin op Geul door dennie
Vandaag om 00:15:17
verlichting op mijn draaischijf zeten door Voske
18 October 2025, 23:01:18
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
18 October 2025, 21:58:13
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door Jeroen Water
18 October 2025, 21:57:24
The Summer of 69 door Huup
18 October 2025, 21:41:51
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
18 October 2025, 21:38:52
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door Klaas Zondervan
18 October 2025, 21:12:21
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
18 October 2025, 21:08:48
Artikel RailMagazine Zweedse strategische reserve door RikM
18 October 2025, 19:56:56
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
18 October 2025, 19:36:05
Spoorwegkanon Leopold Krupp K5 (E) door barry1972
18 October 2025, 19:34:37
Werking Piko goldcap i.c.m. met niet-Piko decoder door meino
18 October 2025, 19:16:24
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
18 October 2025, 18:08:31
Maasvlakte Zuid door R1954
18 October 2025, 17:26:31
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door einte
18 October 2025, 16:59:17

Auteur Topic: Zondag 3 april 2022: geen NS-treinen in Nederland!  (gelezen 21133 keer)

borotof

• Offline Offline
Re: Zondag 3 april 2022: geen NS-treinen in Nederland!
« Reactie #135 Gepost op: 04 April 2022, 18:29:17 »
Denk dat het meeste hier wel over gezegd is, 1 grote fuckup door management en regeltjes. Helaas is het niet alleen bij NS zo'n bende, denk ook eens aan stikstof, pfas, co2 of tuig uit veilige landen dat we er niet uit kunnen gooien. Dit land kan zo veel beter...

Huup

• Offline Offline
  • May your coffee kick in before reality does.
« Reactie #136 Gepost op: 04 April 2022, 20:23:30 »
Zélf ben ik nauwelijks geautomatiseerd, maar niettemin buitengewoon kwetsbaar vanwege de voorsprong der techniek.

Onlangs viel hier de stroom uit. Niet zo maar een beetje, nee,..ik was totaal spanningsloos, waardoor de spanning hier ten huize  nogal opliep. Geen telefoon (smartphone net leeg), geen internet, geen fax (ja, ik ben de laatste die nog zo'n ding heeft), geen verwarming en geen verlichting. De ijskast gaf er de brui aan, de vriezer idem dito. Nog erger; ook de vinidor vertikte het verder. Ik kon zelfs geen koffie of thee zetten. Het gasfornuis werd waardeloos, omdat de electronisch gestuurde gasafsluiting z'n klep dicht hield. De werkster vertrok, omdat de stofzuiger niet wilde starten. Mijn thuiswerkende echtgenote kon dat niet meer doen. De auto pakken had geen zin, want er zat nog maar een paar liter in de tank en het pompstation in het dichtstbijzijnde dorp kon niet meer pompen. Ook de hoogspanningsaccu (het is een PHEV) gaf aan dat hij het na luttele kilometers voor gezien zou houden. Er kwam nauwelijks water uit de kraan, want de hydrofoor gaf geen sjoege. Net als de pomp van de drain rond de kelder (gelukkig regende het niet). De rolluiken gingen niet meer omhoog. De badkamerventilator zweeg. Geen TV of radio. De wasmachine, de droger en vaatwasser hadden hun nut verloren (daar zat ik niet zo mee). Zelfs het doortrekken van de wc was niet zonder zorgen, omdat de pomp van de rioolpersleiding z'n werk had gestaakt.

Het aller, allerergste was dat mijn eigen treinen niet meer voor- of achteruit wilden ! Zelfs de diesel- en stoomloks niet. Ten einde raad ben ik uiteindelijk bij de open haard in m'n luie stoel gaan zitten om bij kaarslicht een boek te lezen (niks geen scrollen, gewoon met je vingertjes de bladzijden omslaan). Ik kon niemand laten weten dat ik dit ging doen, behalve mijn vrouw die in die andere luie stoel was gaan zitten met een breiwerkje.

Hoewel waar gebeurd, laat dit verhaal zich het beste lezen als een metafoor. Ik snap wel dat het probleempje bij de NS hoogstwaarschijnlijk dit keer niets van doen had met een stroomuitval. De steeds complexere systemen maken ons kwetsbaar.

Peter
Mooie metafoor Peter!
Maar als het nou lang duurt, of vaker  voorkomt, dan ga je toch alternatieven zoeken, lijkt me. Na het boek over survival bij de open haard...... 😇

Hendrik Jan

• Offline Offline
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
« Reactie #137 Gepost op: 04 April 2022, 20:28:59 »
Er gaat niets boven live steam 8)
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

charp

• Peter
  • Offline Offline
  • werken met de aaiket
« Reactie #138 Gepost op: 04 April 2022, 21:54:18 »
Nee, er gaat inderdaad niets boven stoom en ja, naar alternatieven wordt gezocht. Ik verwacht dat de stroom wel vaker zal gaan uitvallen met al die zonnepanelen, laadpalen en warmtepompen op het net. Een generatortje is tegenwoordig niet meer zo duur en een stuk stiller dan vroeger. Alleen zal er dan het een en ander in de meterkast moeten veranderen en de elektricien die ik ernaar vroeg kon pas in de loop van volgend jaar komen kijken.

Van het survivallen heb ik voorlopig even genoeg gehad. Om die open haard te stoken moest ik eerst in weer en wind handmatig (maar wel voorzien van bijl) urenlang houtjes hakken. Vroeger draaide ik daar mijn hand niet voor om. Tegenwoordig ben ik (te) afhankelijk van de techniek.

Terug naar het onderwerp in kwestie. Waar waren we ook alweer ? Oh ja, de staatssecretaris infrastructuur moet aftreden. Dat zal schelen.

Peter

HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

Eric B

• Online Online
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
« Reactie #139 Gepost op: 04 April 2022, 22:03:21 »
De staatssecretaris infrastructuur moet zijn collega's van financiën eens goed achter de broek aan zitten om orde op zaken te stellen bij die onderneming waar zij de enige aandeelhouder van zijn.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Seinhuis

• Offline Offline
« Reactie #140 Gepost op: 04 April 2022, 22:26:15 »
Het Raad van Bestuur legt in Nieuwsuur keurig uit waarom er geen treinen kunnen rijden als de storing voorbij is.

https://www.npostart.nl/VPWON_1334489 (vanaf 23:00).

Kan iemand mij uitleggen, want ik begrijp het niet.

Eelco Storm

• Pauze
  • Offline Offline
    • Mijn fotoarchief
« Reactie #141 Gepost op: 04 April 2022, 22:35:22 »
Hij zegt dat dat een gevolg van de impact van de storing is. En daar kan ik me eerlijk gezegd wel wat bij voorstellen. De storing is voorbij, maar voor er weer gereden kan worden, moet er eerst opgeruimd worden. Het lijkt dat er overal gestrand materieel staat dat waarschijnlijk eerst naar bepaalde punten gedirigeerd moet worden, voor de dienstregeling weer opgepakt kan worden.

Huup

• Offline Offline
  • May your coffee kick in before reality does.
« Reactie #142 Gepost op: 04 April 2022, 22:40:15 »
Mss dat Joop of Jos kan uitleggen waarom er dan zonder reizigers gereden wordt?

Eelco Storm

• Pauze
  • Offline Offline
    • Mijn fotoarchief
« Reactie #143 Gepost op: 04 April 2022, 22:52:59 »
Lijkt mij het effectiefst. Gewoon doorkarren, des te sneller is het waar het wezen moet.

Joop_L

• Offline Offline
« Reactie #144 Gepost op: 04 April 2022, 23:51:31 »
Mss dat Joop of Jos kan uitleggen waarom er dan zonder reizigers gereden wordt?
Het enige wat ik weet is dat het een verzekeringskwestie is. Leeg materieel rijden onder een bepaald treinnummer, daar mogen geen reizigers meer in mee. Het materieel, en dan heb ik het over wat er op Almere en Oostvaarders stond, werd direct doorgereden naar Lelystad opstel. Op de vraag waarom er wel leeg gereden werd en niet met reizigers, daar kan ik geen antwoord op geven.
Groeten Joop, machinist Lls

Joop_L

• Offline Offline
« Reactie #145 Gepost op: 04 April 2022, 23:53:37 »
Hij zegt dat dat een gevolg van de impact van de storing is. En daar kan ik me eerlijk gezegd wel wat bij voorstellen. De storing is voorbij, maar voor er weer gereden kan worden, moet er eerst opgeruimd worden. Het lijkt dat er overal gestrand materieel staat dat waarschijnlijk eerst naar bepaalde punten gedirigeerd moet worden, voor de dienstregeling weer opgepakt kan worden.
Gestrand materieel stond er met personeel. Hc en mcn.  ;)
Groeten Joop, machinist Lls

charp

• Peter
  • Offline Offline
  • werken met de aaiket
« Reactie #146 Gepost op: 05 April 2022, 01:09:03 »
Daar zeg je wat. Door al dat reizigers geklaag zou men bijna het leed van het personeel vergeten ! Hoe kwamen die na stranding eigenlijk thuis ??

Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

Eric B

• Online Online
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
« Reactie #147 Gepost op: 05 April 2022, 05:47:09 »
O.a. met taxi's Peter, mijn partner werkt in de taxi wereld en van haar weet ik dat NS met diverse bedrijven contracten heeft om personeel daar te krijgen waar het moet zijn.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Remunj

• Offline Offline
« Reactie #148 Gepost op: 05 April 2022, 07:37:24 »
Een vraagje aan de machinisten hier op het forum aanwezig.
Jullie en de vakbond hebben aangegeven dat er best gereden had kunnen worden.

Dan vraag ik me af hoe dat gerealiseerd had kunnen worden.
Jullie kunnen niet zelfstandig beslissen om zomaar te gaan rijden. Daarvoor zijn jullie afhankelijk van Prorail die de rijwegen voor jullie instelt op basis van de dienstregeling.
Die ligt vast in de computer. Maar nu was alles gestopt. In hoeverre kan Prorail dan nog iets voor jullie instellen.
Ik kan me voorstellen dat ze niet zitten te wachten dat elke machinist op eigen houtje gaat bellen om een rit aan te vragen naar waar hij denkt dat het binnen zijn mogelijkheden ligt om naar toe te kunnen qua rijtijden, wegbekendheid etc.
Dat lukt misschien nog voor kleine verstoringen maar om daar landelijk iets mee te doen lijkt mij een bijna onmogelijke taak.

Dit is geen verwijt waarom er uiteindelijk niets gebeurde maar puur uit interesse hoe e.e.a. misschien wel mogelijk geweest was.
Gr.
Eric

hrp

• Offline Offline
« Reactie #149 Gepost op: 05 April 2022, 09:08:00 »
Peter cq Charp werpt zich op het lot van het gestrande personeel, hij kwamen zij thuis.
Nou, herinneren we ons niet meer de stakingen van het NS personeel?
Zij konden de vrije dagen niet opnemen en toen de directie de roosters wilden veranderen stonden ze ook op de barricades en de reizigers in de koude.
Rondje om de kerk.
Dat moest er niet komen.
Met rondje om de kerk was de ellende er voor  reiziger en personeel denk ik zondag beperkter gebleven.

Ronald
Groet,
      Ronald