Zélf ben ik nauwelijks geautomatiseerd, maar niettemin buitengewoon kwetsbaar vanwege de voorsprong der techniek.Onlangs viel hier de stroom uit. Niet zo maar een beetje, nee,..ik was totaal spanningsloos, waardoor de spanning hier ten huize nogal opliep. Geen telefoon (smartphone net leeg), geen internet, geen fax (ja, ik ben de laatste die nog zo'n ding heeft), geen verwarming en geen verlichting. De ijskast gaf er de brui aan, de vriezer idem dito. Nog erger; ook de vinidor vertikte het verder. Ik kon zelfs geen koffie of thee zetten. Het gasfornuis werd waardeloos, omdat de electronisch gestuurde gasafsluiting z'n klep dicht hield. De werkster vertrok, omdat de stofzuiger niet wilde starten. Mijn thuiswerkende echtgenote kon dat niet meer doen. De auto pakken had geen zin, want er zat nog maar een paar liter in de tank en het pompstation in het dichtstbijzijnde dorp kon niet meer pompen. Ook de hoogspanningsaccu (het is een PHEV) gaf aan dat hij het na luttele kilometers voor gezien zou houden. Er kwam nauwelijks water uit de kraan, want de hydrofoor gaf geen sjoege. Net als de pomp van de drain rond de kelder (gelukkig regende het niet). De rolluiken gingen niet meer omhoog. De badkamerventilator zweeg. Geen TV of radio. De wasmachine, de droger en vaatwasser hadden hun nut verloren (daar zat ik niet zo mee). Zelfs het doortrekken van de wc was niet zonder zorgen, omdat de pomp van de rioolpersleiding z'n werk had gestaakt.Het aller, allerergste was dat mijn eigen treinen niet meer voor- of achteruit wilden ! Zelfs de diesel- en stoomloks niet. Ten einde raad ben ik uiteindelijk bij de open haard in m'n luie stoel gaan zitten om bij kaarslicht een boek te lezen (niks geen scrollen, gewoon met je vingertjes de bladzijden omslaan). Ik kon niemand laten weten dat ik dit ging doen, behalve mijn vrouw die in die andere luie stoel was gaan zitten met een breiwerkje. Hoewel waar gebeurd, laat dit verhaal zich het beste lezen als een metafoor. Ik snap wel dat het probleempje bij de NS hoogstwaarschijnlijk dit keer niets van doen had met een stroomuitval. De steeds complexere systemen maken ons kwetsbaar. Peter
Mss dat Joop of Jos kan uitleggen waarom er dan zonder reizigers gereden wordt?
Hij zegt dat dat een gevolg van de impact van de storing is. En daar kan ik me eerlijk gezegd wel wat bij voorstellen. De storing is voorbij, maar voor er weer gereden kan worden, moet er eerst opgeruimd worden. Het lijkt dat er overal gestrand materieel staat dat waarschijnlijk eerst naar bepaalde punten gedirigeerd moet worden, voor de dienstregeling weer opgepakt kan worden.