En waarom zou deze loc in ZA daar eventueel vandaan komen, zeker als je weet dat de loc naar Duitsland is geleverd?
Stoomlok 63 van het museum in Valkenburg vind ik ook een aannemelijke suggestie van gebruikte lok. Behalve de vorm van de dom, die door de jaren heen vast vervangen kan zijn, kloppen alle andere details met de loc van de foto. Ik ben hier wel overtuigd.
Het boek Boemeltje in Purmerend had ik niet in gekeken, maar heb ik wel staan. Daar staat ook in dat de aannemer de lijn Amsterdam-Edam ook gebruikte, dus tenzij ze ander stoommaterieel bij de spoordijk zelf gebruikte, lijkt het me aannemelijk dat het overal om 1000 mm spoor gaat.Stoomlok 63 van het museum in Valkenburg vind ik ook een aannemelijke suggestie van gebruikte lok. Behalve de vorm van de dom, die door de jaren heen vast vervangen kan zijn, kloppen alle andere details met de loc van de foto. Ik ben hier wel overtuigd.
Maar waarom jullie in de verte denken dat dit mischien wel de locomotief op de foto is ontgaat me. O&K heeft hele bergen van dit type loc's gemaakt en geleverd.... Alleen al in Nederland waren er meerdere tientallen zoniet honderden in bedrijf voor de oorlog.
Maar een variant is niet ondenkbaar... "In totaal heeft O&K 409 smalspoor-stoomlocomotieven voor industriële doeleinden geleverd aan Nederlandse bedrijven, ongeveer de helft van het totale aantal industrielocomotieven."
@Decauville, misschien is het handig dat je in het boek "Het boemeltje van Purmerend" de opmerkingen over het gebruik van de rails zelf leest, voordat je commentaar op mijn weergave van het verhaal geeft.Piet
https://youtu.be/sgCuiE3FP9s?t=102
Waar is dit? Bestaan die of enkele van die huizen nog?