Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Oude metalen trafo's gebruiken....... door Remunj
Vandaag om 16:27:28
rommenholler gasketelwagens door Falkenberg
Vandaag om 16:23:09
Opschriften van LS Models rijtuig veilig verwijderen…. door metpetergaathetbeter
Vandaag om 16:16:06
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420 door Ben
Vandaag om 16:12:11
US diorama in H0 door Hans Reints
Vandaag om 15:54:27
Ton bouwt goederenwagens door TonM
Vandaag om 15:49:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door tuurtje
Vandaag om 15:19:14
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door basjuh1981
Vandaag om 15:12:20
bovenleiding Mader door Beneluxspoor.net Team Encyclopedie
Vandaag om 15:03:39
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Arjen B.
Vandaag om 14:59:48
25 jaar geleden door eemstede
Vandaag om 14:51:09
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door NS264
Vandaag om 14:44:45
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 14:36:48
Uit Smalspoorcompagnies werkplaats. door MaraNCS
Vandaag om 14:24:15
wie heeft er ervaring met rijden met werkende schroefkoppeling van Rivarossi? door hervé
Vandaag om 13:58:30
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Bob R.
Vandaag om 13:53:47
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door ex-DR V100
Vandaag om 13:17:53
Welke TAMS decoder heb ik? door henk
Vandaag om 12:44:15
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 12:39:58
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door MaraNCS
Vandaag om 12:07:21
De Hondsrugbaan door cor_b
Vandaag om 11:32:44
Baanplan Bührtal VI door Ronald69
Vandaag om 11:30:18
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 11:07:11
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rob Ellerman
Vandaag om 11:02:50
PB Models, ICR-rijtuigen door Reinout van Rees
Vandaag om 10:41:36
VERPLAATST: Overlijden Joost van Ginneken door Reinout van Rees
Vandaag om 10:39:00
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door hervé
Vandaag om 10:35:02
Pools diorama H0 door mass am see
Vandaag om 10:34:51
Witmoosdorf door Bert55
Vandaag om 10:12:32
LED-verlichting, op rol verkrijgbaar. Binnenverlichting maken. door Besselspoor
Vandaag om 08:36:07
  

Auteur Topic: Welke loc is dit? (Monnickendam, stoomtram)  (gelezen 2824 keer)

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 7839
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Welke loc is dit? (Monnickendam, stoomtram)
« Gepost op: 03 april 2022, 11:42:44 »
Regelmatig kijk ik tegen deze foto aan van dijkherstellingen na de watersnood van 1916. Aan de linkerkant zie je een locomotief die ik niet herken. Op de lijn van de TNHT reden toen alleen kastenlocomotieven. Op andere foto's, zelfs niet van het depot in Amsterdam Noord, ben ik deze loc nooit tegen gekomen. Gezien het spoor bij Monnickendam meterspoor is, is het wel een specifieke locomotief. Wat opvalt is dat er maar een zijraam is naast de ingang. Dit kom ik in het boek van S. Overbosch niet tegen. Verder heeft het een ronding onder aan het front, ook niet op andere locomotieven gezien.

Kijkend in het boek van Overbosch (3e druk, 1985), kom ik tot een vermoeden dat het een Werkspoor lok is. Op pagina 143 en 144 (zie plaatjes hier onder) staan RTM 4 en RTM 6. RTM 4 heeft dezelfde kenmerkende schoorsteen en ik kan me voorstellen dat een raam later geplaatst zou kunnen zijn, of een vervolgserie (7-14) had dit. De ronding aan de voorzijde kan ook verklaard worden door de gebogen vorm van de schorten (zie RTM 6).

Geleend van de RTM? Er is een ding dat dat tegenspreekt: de spoorbreedte bij de TNHT was 1000 mm, bij de RTM 1067. Maar... tijdens de herstelwerkzaamheden na de overstroming werd een werkspoor aangelegd. Op een plaatje uit het boek over de Waterlandse tram van Geert Titsing zie ik in de verte twee van dit soort locomotieven, herkenbaar aan de ronde raampjes. De spoorbreedte op de foto vind ik moeilijk in te schatten, ben nogal slecht in schatten. Als je dan toch een speciaal spoor aanlegt, waarom dan niet gelijk normaalspoor en kun je een locomotief van dichterbij dan Rotterdam gebruiken?

Ik kreeg de suggestie dat de loc waarschijnlijk van een grond onderneming was, het is een echte industrie loc.

Alternatief zou de beschrijving incorrect zijn en wat het bij Edam en niet Monnickendam, waar met de lijn naar Kwadijk wel een normaalspoortramlijn lag.

Dus de vragen die ik nog heb:

- Welke loc is dit?
- Welke spoorbreedte?
- Waar komt ie vandaan?








Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

orientexpress

  • Offline Offline
  • Berichten: 521
Re: Welke loc is dit? (Monnickendam, stoomtram)
« Reactie #1 Gepost op: 03 april 2022, 12:01:13 »
https://www.yumpu.com/nl/document/read/22666722/aanvullingen-en-verbeteringen-op-het-boek-versie-industriespoor
Wellicht heb je wat aan de informatie hierin? Vermeld locomotieven van Hattem en blankevoort in monnickendam.

Mvg,

Adriaan

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5188
Re: Welke loc is dit? (Monnickendam, stoomtram)
« Reactie #2 Gepost op: 03 april 2022, 12:12:37 »
Sven, het is zeker geen RTM locomotief. Op de foto zijn een schuifbeweging en een cilinderblok te zien.
Groet, Frank

decauville_nl

  • Offline Offline
  • Berichten: 442
  • Atelier Bongaards
    • Decauville Spoorweg Museum
Re: Welke loc is dit? (Monnickendam, stoomtram)
« Reactie #3 Gepost op: 03 april 2022, 13:00:21 »
De locomotief die je ziet rijdt op een tijdelijk, maar zwaar aannemersspoor. De locomotief is een Orenstein & Koppel zware aannemerslocomotief, 900mm spoorwijdte, ca. 140pk. Na de dijkdoorbraken is er veel aannemersmaterieel ingezet om de dijken te repareren en op te hogen. Er worden twee mobiele stoomkranen ingezet op een tijdelijke steiger om grond en basaltkeien aan te voeren. Rechts naast de locomotief zie je een tijdelijke watertoren, het water wordt ws met de hand uit de vaart gepompt.

Dit is volgens mij wel Monnickendam, de foto is genomen vanaf de sluis, die sluis bestaat nog steeds

Voorbeeld van een dergelijke locomotief:

https://stoomtreinkatwijkleiden.nl/portfolio-item/stoomloc-0063/

gr Arnoud
« Laatst bewerkt op: 03 april 2022, 13:04:47 door decauville_nl »
Atelier Bongaards * Arnoud Bongaards - Amsterdam

Diorama voor Artitec: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=92010.0

Piet Groot

  • Offline Offline
  • Berichten: 603
Re: Welke loc is dit? (Monnickendam, stoomtram)
« Reactie #4 Gepost op: 03 april 2022, 13:05:14 »
De foto is aan de noordkant van Monnickendam gemaakt. Het water rechts is het Stinkevuil, de molen op de achtergrond is zonder twijfel de zeskante zaagmolen van Teengs, later van Dekker, deze is rond 1960 verbrand.
Achter de fotograaf was de Monnickendam, die de Zuiderzee van het Stinkevuil afsloot.
Hierover liep de tramlijn van Monnickendam naar Edam.
Het afgebeelde tijdelijke smalspoorlijntje lag haaks op de tramlijn.

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6167
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: Welke loc is dit? (Monnickendam, stoomtram)
« Reactie #5 Gepost op: 03 april 2022, 13:17:21 »
Laat mijn moeder nu een tijdje in Zuiderwoude gewoond hebben.
Oorlogstijd, maar wel met de BM het water op.

En later met de fiets naar de Blauwe Tram en dan naar Amsterdam voor de school.

Ronald Visser
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Houten 18 mei sta ik er weer. Ook met N-schaal.

Piet Groot

  • Offline Offline
  • Berichten: 603
Re: Welke loc is dit? (Monnickendam, stoomtram)
« Reactie #6 Gepost op: 03 april 2022, 19:38:47 »
Sven, ik heb het antwoord gevonden.
Het staat in 'T BOEMELTJE VAN PURMEREND door J.Kok, uitgeverij Pirola 1980, op bl. 84 en 85.

Voor het herstel van het gat in de Zuiderzeedijk bij Zuiderwoude legde de hoofdaannemer van het dijkherstel, de firma Van Hattum en Blankevoort uit Beverwijk, een werkspoor aan vanaf de loskade ten Noorden van Monnickendam naar Zuiderwoude.

Het spoor aan deze loskade zie je op jouw eerste foto.

Het werkspoor voor de lokomotieven en wagens van de aannemer kwam door de voornaamste straten van Monnickendam te liggen en daarin lag het tramspoor van de TNHT.
De aannemer spoorde het TNHT spoor gedeeltelijk om en gebruikte de rails van de TNHT.
In april 1917 werd de oude situatie weer hersteld.

De TNHT  had het vervoer tussen Amsterdam en Edam door Monickendam ruim voor april 1917 al hervat,toen de aannemer het spoor nog gebruikte.
Waarschijnlijk had het aannemersspoor een breedte van 90 cm., de TNHT had een breedte van 100 cm, zoals je weet.
Op je laatste foto, lijkt driebenig spoor te liggen, zodat de aannemer en de TNHT beiden het spoor konden gebruiken.
Maar het zou ook een contrarail kunnen zijn.
« Laatst bewerkt op: 03 april 2022, 21:48:17 door Piet Groot »

Piet Groot

  • Offline Offline
  • Berichten: 603
Re: Welke loc is dit? (Monnickendam, stoomtram)
« Reactie #7 Gepost op: 03 april 2022, 23:13:20 »
Op dit filmpje, uit 1915, dus een jaar eerder, zie je o.a. hoe een loc van de TNHT zich door Monnickendam wringt.
Hierna gaat de tram over de sluis in de Monnikkendam en zie je links de plek waar een jaar later de losplaats van de aannemer werd aangelegd met op de achtergrond de houtzaagmolen.
De beelden daarna zijn in Purmerend gemaakt en de laatste paar seconden van de film duikt de locomotief de Beemster in.

https://www.youtube.com/watch?v=sgCuiE3FP9s
« Laatst bewerkt op: 03 april 2022, 23:24:37 door Piet Groot »

orientexpress

  • Offline Offline
  • Berichten: 521
Re: Welke loc is dit? (Monnickendam, stoomtram)
« Reactie #8 Gepost op: 04 april 2022, 07:57:35 »

Piet Groot

  • Offline Offline
  • Berichten: 603
Re: Welke loc is dit? (Monnickendam, stoomtram)
« Reactie #9 Gepost op: 04 april 2022, 09:20:21 »
Adriaan, in 1916 / 1917 werd op veel plaatsen langs de Zuiderzee de beschadigde dijk hersteld en versterkt.
Overal werd gebruik gemaakt van aannemerslokomotieven.
Deze lokomotieven leken op elkaar, de kans dat het om dezelfde lokomotief gaat, is niet groot.

decauville_nl

  • Offline Offline
  • Berichten: 442
  • Atelier Bongaards
    • Decauville Spoorweg Museum
Re: Welke loc is dit? (Monnickendam, stoomtram)
« Reactie #10 Gepost op: 04 april 2022, 10:44:50 »
Dit is wel hetzelfde werkspoor, zo'n zelfde type, ook een Orenstein & Koppel maar niet dezelfde loc. Je moet je bedenken dat een aannemer als van Hattem & Blankevoort vaak (meerdere ) tientallen locomotieven op een werk had.
Atelier Bongaards * Arnoud Bongaards - Amsterdam

Diorama voor Artitec: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=92010.0

decauville_nl

  • Offline Offline
  • Berichten: 442
  • Atelier Bongaards
    • Decauville Spoorweg Museum
Re: Welke loc is dit? (Monnickendam, stoomtram)
« Reactie #11 Gepost op: 04 april 2022, 13:08:41 »
Sven, ik heb het antwoord gevonden.
Het staat in 'T BOEMELTJE VAN PURMEREND door J.Kok, uitgeverij Pirola 1980, op bl. 84 en 85.
De aannemer spoorde het TNHT spoor gedeeltelijk om en gebruikte de rails van de TNHT.
In april 1917 werd de oude situatie weer hersteld.

De TNHT  had het vervoer tussen Amsterdam en Edam door Monickendam ruim voor april 1917 al hervat,toen de aannemer het spoor nog gebruikte.
Waarschijnlijk had het aannemersspoor een breedte van 90 cm., de TNHT had een breedte van 100 cm, zoals je weet.
Op je laatste foto, lijkt driebenig spoor te liggen, zodat de aannemer en de TNHT beiden het spoor konden gebruiken.
Maar het zou ook een contrarail kunnen zijn.

Dat de aannemer het tramspoor omspoorde lijkt me onwaarschijnlijk ( uiteraard is niks onmogelijk). Mischien op de dijk zelf op de rechte lange stukken... maar het lijkt me een hoop werk, kun je beter je 900mm spoor er bovenop legggen oid... en je kunt je voorstellen dat je bij het eerste het beste tramwissel een probleem hebt... op de foto met driebenig spoor zie je in de achtergrond twee aannemerslocs. Dit is dus 900mm spoor met een dwangrail....mischien net voor een brug oid... het is ook een kort stukje...

Ik heb een hoop foto's van de overstroming en het werkspoor gezien/op mn harde schijf staan maar foto's van tramrails met een derde spoor zitten daar niet bij...
Atelier Bongaards * Arnoud Bongaards - Amsterdam

Diorama voor Artitec: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=92010.0

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 3959
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Welke loc is dit? (Monnickendam, stoomtram)
« Reactie #12 Gepost op: 04 april 2022, 13:41:58 »
De prent komt ook voor in deze discussie: https://www.zoekplaatjes.nl/index_home.html?https&&&www.zoekplaatjes.nl/550/556A.html
En dan niet het zoekplaatje; prent uit Monnickendam wordt vanaf Dinsdag 25-4-2006 00:37:21 besproken.

Daar wordt het vanwege de zijruitjes overigens ook op een orenstein & koppel gegooid... Maar wellicht zelfde deelnemers aan de discussie ;D

Zou het deze ex-HAM kunnen zijn? Volgens mij zelfde idee als genoemd door decauville_nl, alleen van een serie jaartje eerder gebouwd:


https://en.wikipedia.org/wiki/South_African_Dock_Shunter_0-4-0T

Gebouwd 1909, met zijruitjes, zelfde pijp, zelfde omkasting van de raakkast. Omloopplaat lijkt verwijderd? Ook lijkt er in monnickendam een flens op de dom te zitten, die in Zuid-Afrika ontbreekt.
« Laatst bewerkt op: 04 april 2022, 14:22:35 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

decauville_nl

  • Offline Offline
  • Berichten: 442
  • Atelier Bongaards
    • Decauville Spoorweg Museum
Re: Welke loc is dit? (Monnickendam, stoomtram)
« Reactie #13 Gepost op: 04 april 2022, 14:37:00 »


Inderdaad was ik daar ook bij de discussie betrokken zie ik :police:

T lijkt idd een aannemersloc, weer een iets ander type op details. Wel een O&K. De aangebouwde kolenkast is niet typisch, lijkt een latere toevoeging.

Wat is HAM? Ik kan vanavond checken voor wie deze loc gebouwd is...
Atelier Bongaards * Arnoud Bongaards - Amsterdam

Diorama voor Artitec: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=92010.0

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 3959
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Welke loc is dit? (Monnickendam, stoomtram)
« Reactie #14 Gepost op: 04 april 2022, 14:44:46 »
HAM = Hollandsche Aanneming Maatschappij. Opgericht 1909, eerder onderdeel HBG en rechtsvoorganger baggeraar Van Oord: https://nl.wikipedia.org/wiki/Hollandsche_Beton_Groep

Die aangebouwde kolenkast was mij ook opgevallen. Eerste eigenaar staat in Wiki-link: Fix Söhne Bauunternehmung in Meiderich

EDIT: Nog een maar bij de ex-HAM lok, het opening boven de 'toegangsdeur' naar de cabine lijkt in Monnickendam symmetrsich rond de ingang te zitten, bij de ex-HAM zit deze naar achteren.
« Laatst bewerkt op: 04 april 2022, 15:23:08 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn