Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 06:12:05
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Biessendorf
Vandaag om 01:06:45
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Ronald69
Vandaag om 00:56:58
NS 6000 (in schaal 0) door roadster36
Vandaag om 00:45:36
DCCNext, een nieuwe DCC decoder! door bask185
Vandaag om 00:41:29
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
Vandaag om 00:03:55
Schrootplaats door ruudns
26 april 2024, 23:38:00
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald Halma
26 april 2024, 23:25:57
US diorama in H0 door Wim Vink
26 april 2024, 22:54:44
Rheinburg, TP V/VI door Chris Westerduin
26 april 2024, 22:10:56
Raadplaatje door Arjen52
26 april 2024, 22:09:50
Station Roodeschool door Torikoos
26 april 2024, 22:07:08
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
26 april 2024, 21:17:24
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door orientexpress
26 april 2024, 21:11:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Biessendorf
26 april 2024, 21:02:48
RhB H0m, Albulisch door Overlast
26 april 2024, 20:21:53
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
26 april 2024, 19:57:45
Motorpost ombouwen ? door hmmglaser
26 april 2024, 19:55:38
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
26 april 2024, 19:54:05
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door orientexpress
26 april 2024, 19:29:26
19 Toen door defender
26 april 2024, 19:22:04
Laag-Baarlo door Mark Lin
26 april 2024, 19:02:20
Les Billards du Vivarais door Hans1963
26 april 2024, 17:51:03
Gewoon wat busfoto's door Joost O
26 april 2024, 17:47:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
26 april 2024, 17:39:07
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
26 april 2024, 17:15:48
Kortsluiting bij wissels door Voske
26 april 2024, 16:57:37
Meedhuizen in H0 door Scratchbuilt
26 april 2024, 16:31:17
diorama, voor lange treinen. door FritsT
26 april 2024, 16:29:17
Amerikaanse "old timer" rijtuigen in spoor 1 door sncf231e
26 april 2024, 15:37:10
  

Auteur Topic: Wageningse gasfabriek 1920  (gelezen 6788 keer)

Duizendpoot

  • team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 1187
    • wp.duizendpoot.de
Re: Wageningse gasfabriek 1920
« Reactie #15 Gepost op: 17 februari 2023, 16:58:37 »
Mogelijk is dit iets duidelijker Hans,

PPD LTD
T: 01546 602 963
E: accounts@ppdltd.com
Met vriendelijke groet, Hans.

https://wp.duizendpoot.de

CeesJ

  • Offline Offline
  • Berichten: 149
Re: Wageningse gasfabriek 1920
« Reactie #16 Gepost op: 17 februari 2023, 19:01:07 »
Heel mooi..........fiets elke morgen naar Wageningen voor me werk.........
ik kan het zeker waarderen een stukje historie...uit Wageningen.
Gr Cees.
« Laatst bewerkt op: 23 februari 2023, 19:18:23 door CeesJ »

Duizendpoot

  • team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 1187
    • wp.duizendpoot.de
Re: Wageningse gasfabriek 1920
« Reactie #17 Gepost op: 22 februari 2023, 09:12:52 »
Nou dit gaat het ongeveer worden...
de oude gasfabriek opbouwen en detailleren
maar eerst de opstallen van Forex maken.
Alle opstallen staat op paspennen en kan los
op m'n tafel of in het kasteel afgewerkt worden.

Met vriendelijke groet, Hans.

https://wp.duizendpoot.de

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 1356
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Wageningse gasfabriek 1920
« Reactie #18 Gepost op: 22 februari 2023, 13:15:57 »
Ziet er fraai uit!

Weet je zeker dat er geen spooraansluiting was? Hoe werden dan de kolen aangevoerd voor de gasfabriek? Volgens mij zijn er 3 opties, waarvan 2 per spoor:

  • Aanvoer per binnenvaartschip (maar ik zie op de stadsplattegrond geen water in de omgeving)
  • Aanvoer via de stamlijn/tramlijn (vanaf Ede-Wageningen takte vroeger een spoorlijn af richting Wageningen
  • Via de tramlijn Arnhem - Amersfoort (in kaapspoor)

Voor de tweede zie bv: https://nl.wikipedia.org/wiki/Tramlijn_Ede_-_Wageningen
Voor de 3e zie bv: https://nl.wikipedia.org/wiki/Tramlijn_Amersfoort_-_Arnhem

Ik kan mij eerlijk gezegd niet voorstellen dat er tijdens het onstaan van deze gasfabriek een andere logische manier van transport was destijds?

Uiteraard zoek ik naar mogelijkheden om evt spoor toe te voegen  ;D. Het is natuurlijk aan jou of dat interessant is  (y)

Groeten,
Rogier

Duizendpoot

  • team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 1187
    • wp.duizendpoot.de
Re: Wageningse gasfabriek 1920
« Reactie #19 Gepost op: 22 februari 2023, 14:19:12 »
Rogier, ook ik vind het jammer dat er geen spooraansluiting was.
Maar de kolen werden via de Nederrijn naar de Wageningse haven vervoerd.
En vandaar met paard en wagen en naderhand met vrachtauto's naar de gasfabriek gebracht.
De kolen die per spoor kwamen waren voor particulier gebruikt, immers de havenoverslag en deze gasfariek waren in handen van de gemeente.
Met vriendelijke groet, Hans.

https://wp.duizendpoot.de

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 1356
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Wageningse gasfabriek 1920
« Reactie #20 Gepost op: 23 februari 2023, 08:43:44 »
Ok duidelijk. Weet je ook waar de fabriek vroeger gestaan heeft? Dat moet dan ergens nabij de haven zijn?

Groeten,
Rogier

Duizendpoot

  • team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 1187
    • wp.duizendpoot.de
Re: Wageningse gasfabriek 1920
« Reactie #21 Gepost op: 23 februari 2023, 13:23:36 »
@ Rogier & alle andere lezers  :angel:

Met vriendelijke groet, Hans.

https://wp.duizendpoot.de

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 1356
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Wageningse gasfabriek 1920
« Reactie #22 Gepost op: 23 februari 2023, 16:13:25 »
Dat is een forse afstand vanaf de haven. Bijzonder is dat bv van Gelder in 1908 al smalspoor kreeg voor intern vervoer. Daarvan is overigens 1 dieselloc bewaard bij het Gelders Smalspoormuseum, net aan de overzijde in Heteren.

Paard en wagen over die afstand lijkt mij erg tijdrovend.... maar weer wat geleerd  (y).

Ook een mooi, compact, bouwwerk. Leuk dat je dit nabouwd!

Duizendpoot

  • team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 1187
    • wp.duizendpoot.de
Re: Wageningse gasfabriek 1920
« Reactie #23 Gepost op: 09 maart 2023, 17:06:47 »
Wat kost het veel moeite om een bouwval te maken  >:(

Met vriendelijke groet, Hans.

https://wp.duizendpoot.de

Simplex

  • Offline Offline
  • Berichten: 7185
Re: Wageningse gasfabriek 1920
« Reactie #24 Gepost op: 09 maart 2023, 18:11:40 »
Die moeite loont wel Hans  :)
Mvh Steef

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 7849
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Wageningse gasfabriek 1920
« Reactie #25 Gepost op: 09 maart 2023, 18:54:14 »
Prachtig gemaakt, maar dat zijn we van je gewend.

Wel leuk overigens dat jullie allemaal bij PPD aan het etsen zijn, maar de levertijd is ondertussen 8 weken geworden. Waar het eerst 3 weken was. Zal ook wel te maken hebben met dat een andere etser in het VK failliet is gegaan. Poeh.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

WimM

  • Offline Offline
  • Berichten: 712
Re: Wageningse gasfabriek 1920
« Reactie #26 Gepost op: 10 maart 2023, 01:14:27 »
Ik wil je mooie draadje niet teveel vervuilen: heb mijn opmerking over PPD verplaatst naar het draadje over de NT700.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=89757.msg3222379191#msg3222379191
Wim Mesu

« Laatst bewerkt op: 10 maart 2023, 14:59:52 door WimM. Reden: verplaatst »

Oosterspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 154
Re: Wageningse gasfabriek 1920
« Reactie #27 Gepost op: 10 maart 2023, 16:19:52 »
Dat doorgezakte dak!  (y)
Groeten, Martien

Duizendpoot

  • team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 1187
    • wp.duizendpoot.de
Re: Wageningse gasfabriek 1920
« Reactie #28 Gepost op: 27 maart 2023, 14:35:21 »
 Nu eerst ff de gashouder afmaken, nou ja eventjes...
Die stalen platen waren met duizenden klinknagels aan elkaar geklonken.
Wat moet het een pokken herrie geweest zijn in dat dicht bevolkte stukje Wageningen.
Maar na tientallen proefstukje gemaakt te hebben denk ik dat de oplossing nabij is.
De platen waren ongeveer 5,5 x 1,5 meter dus maar strookje styreen van 0,3 mm gesneden.
En een mal van een stukje messing vol met gaatje geboord.
Daarna met een stalen bolle naald en een standaard klinknageltjes gemaakt,
Het zal wel een poosje duren ik denk ongeveer 4600 keer een nageltje drukken.

Met vriendelijke groet, Hans.

https://wp.duizendpoot.de

Duizendpoot

  • team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 1187
    • wp.duizendpoot.de
Re: Wageningse gasfabriek 1920
« Reactie #29 Gepost op: 27 maart 2023, 17:41:29 »
Nu de tank zwart gespoten is (RAL 9021)
blijft er weinig over van die 1000 klinknagels  >:(

Met vriendelijke groet, Hans.

https://wp.duizendpoot.de