Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 17:06:11
Welke instellingen voor een MicroMotor op een Lopi V5 door Mar-Cas
Vandaag om 17:00:35
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 16:59:57
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 16:53:59
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door AB 7216
Vandaag om 16:51:46
US diorama in H0 door wob
Vandaag om 16:50:36
Alternatieven voor servo's door Eric B
Vandaag om 16:34:35
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door NS264
Vandaag om 16:29:22
Oude Fleischmann meuk en curiosa door R1954
Vandaag om 16:24:22
Roco 2025 door IJmc
Vandaag om 16:20:32
Tapatalk door Edsko Hekman
Vandaag om 16:18:42
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 16:11:10
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 15:58:57
Onderdeel zeer kleine schroef kabelbaan Brawa 6220 door stoombr38
Vandaag om 15:56:02
Nieuw huis, nieuwe baan door Krazy Dre
Vandaag om 15:53:11
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door D_Loc
Vandaag om 15:25:12
Rondom Charlois door Eric B
Vandaag om 15:19:23
Alternatieven voor de messing lagers van een Fleischmann rondmotor door Ferdinand Bogman
Vandaag om 15:18:46
3d printen van ns daglichtseinen door weslyr
Vandaag om 15:16:18
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 14:51:33
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald69
Vandaag om 14:49:01
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Alewijn
Vandaag om 14:48:01
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 14:37:31
Sankt Georgen. door william_2
Vandaag om 13:59:44
Diorama Oelde Mittelweg Hp door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 13:56:50
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Arjen52
Vandaag om 13:49:19
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 13:44:35
Raadplaatje door Gerrit H
Vandaag om 13:38:44
Samenstelling “Oriënt Express” museumtrein door sncf231e
Vandaag om 13:18:21
Camp 3 door Ronald Halma
Vandaag om 13:06:15
  

Auteur Topic: Wageningse gasfabriek 1920  (gelezen 8160 keer)

Duizendpoot

  • team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 1189
    • wp.duizendpoot.de
Re: Wageningse gasfabriek 1920
« Reactie #15 Gepost op: 17 February 2023, 16:58:37 »
Mogelijk is dit iets duidelijker Hans,

PPD LTD
T: 01546 602 963
E: accounts@ppdltd.com
Met vriendelijke groet, Hans.

https://wp.duizendpoot.de

CeesJ

  • Offline Offline
  • Berichten: 161
Re: Wageningse gasfabriek 1920
« Reactie #16 Gepost op: 17 February 2023, 19:01:07 »
Heel mooi..........fiets elke morgen naar Wageningen voor me werk.........
ik kan het zeker waarderen een stukje historie...uit Wageningen.
Gr Cees.
« Laatst bewerkt op: 23 February 2023, 19:18:23 door CeesJ »

Duizendpoot

  • team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 1189
    • wp.duizendpoot.de
Re: Wageningse gasfabriek 1920
« Reactie #17 Gepost op: 22 February 2023, 09:12:52 »
Nou dit gaat het ongeveer worden...
de oude gasfabriek opbouwen en detailleren
maar eerst de opstallen van Forex maken.
Alle opstallen staat op paspennen en kan los
op m'n tafel of in het kasteel afgewerkt worden.

Met vriendelijke groet, Hans.

https://wp.duizendpoot.de

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3076
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Wageningse gasfabriek 1920
« Reactie #18 Gepost op: 22 February 2023, 13:15:57 »
Ziet er fraai uit!

Weet je zeker dat er geen spooraansluiting was? Hoe werden dan de kolen aangevoerd voor de gasfabriek? Volgens mij zijn er 3 opties, waarvan 2 per spoor:

  • Aanvoer per binnenvaartschip (maar ik zie op de stadsplattegrond geen water in de omgeving)
  • Aanvoer via de stamlijn/tramlijn (vanaf Ede-Wageningen takte vroeger een spoorlijn af richting Wageningen
  • Via de tramlijn Arnhem - Amersfoort (in kaapspoor)

Voor de tweede zie bv: https://nl.wikipedia.org/wiki/Tramlijn_Ede_-_Wageningen
Voor de 3e zie bv: https://nl.wikipedia.org/wiki/Tramlijn_Amersfoort_-_Arnhem

Ik kan mij eerlijk gezegd niet voorstellen dat er tijdens het onstaan van deze gasfabriek een andere logische manier van transport was destijds?

Uiteraard zoek ik naar mogelijkheden om evt spoor toe te voegen  ;D. Het is natuurlijk aan jou of dat interessant is  (y)

Groeten,
Rogier

Duizendpoot

  • team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 1189
    • wp.duizendpoot.de
Re: Wageningse gasfabriek 1920
« Reactie #19 Gepost op: 22 February 2023, 14:19:12 »
Rogier, ook ik vind het jammer dat er geen spooraansluiting was.
Maar de kolen werden via de Nederrijn naar de Wageningse haven vervoerd.
En vandaar met paard en wagen en naderhand met vrachtauto's naar de gasfabriek gebracht.
De kolen die per spoor kwamen waren voor particulier gebruikt, immers de havenoverslag en deze gasfariek waren in handen van de gemeente.
Met vriendelijke groet, Hans.

https://wp.duizendpoot.de

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3076
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Wageningse gasfabriek 1920
« Reactie #20 Gepost op: 23 February 2023, 08:43:44 »
Ok duidelijk. Weet je ook waar de fabriek vroeger gestaan heeft? Dat moet dan ergens nabij de haven zijn?

Groeten,
Rogier

Duizendpoot

  • team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 1189
    • wp.duizendpoot.de
Re: Wageningse gasfabriek 1920
« Reactie #21 Gepost op: 23 February 2023, 13:23:36 »
@ Rogier & alle andere lezers  :angel:

Met vriendelijke groet, Hans.

https://wp.duizendpoot.de

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3076
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Wageningse gasfabriek 1920
« Reactie #22 Gepost op: 23 February 2023, 16:13:25 »
Dat is een forse afstand vanaf de haven. Bijzonder is dat bv van Gelder in 1908 al smalspoor kreeg voor intern vervoer. Daarvan is overigens 1 dieselloc bewaard bij het Gelders Smalspoormuseum, net aan de overzijde in Heteren.

Paard en wagen over die afstand lijkt mij erg tijdrovend.... maar weer wat geleerd  (y).

Ook een mooi, compact, bouwwerk. Leuk dat je dit nabouwd!

Duizendpoot

  • team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 1189
    • wp.duizendpoot.de
Re: Wageningse gasfabriek 1920
« Reactie #23 Gepost op: 09 March 2023, 17:06:47 »
Wat kost het veel moeite om een bouwval te maken  >:(

Met vriendelijke groet, Hans.

https://wp.duizendpoot.de

Simplex

  • Offline Offline
  • Berichten: 7296
Re: Wageningse gasfabriek 1920
« Reactie #24 Gepost op: 09 March 2023, 18:11:40 »
Die moeite loont wel Hans  :)
Mvh Steef

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 8369
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Wageningse gasfabriek 1920
« Reactie #25 Gepost op: 09 March 2023, 18:54:14 »
Prachtig gemaakt, maar dat zijn we van je gewend.

Wel leuk overigens dat jullie allemaal bij PPD aan het etsen zijn, maar de levertijd is ondertussen 8 weken geworden. Waar het eerst 3 weken was. Zal ook wel te maken hebben met dat een andere etser in het VK failliet is gegaan. Poeh.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

WimM

  • Offline Offline
  • Berichten: 723
Re: Wageningse gasfabriek 1920
« Reactie #26 Gepost op: 10 March 2023, 01:14:27 »
Ik wil je mooie draadje niet teveel vervuilen: heb mijn opmerking over PPD verplaatst naar het draadje over de NT700.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=89757.msg3222379191#msg3222379191
Wim Mesu

« Laatst bewerkt op: 10 March 2023, 14:59:52 door WimM. Reden: verplaatst »

Oosterspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 185
Re: Wageningse gasfabriek 1920
« Reactie #27 Gepost op: 10 March 2023, 16:19:52 »
Dat doorgezakte dak!  (y)
Groeten, Martien

Duizendpoot

  • team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 1189
    • wp.duizendpoot.de
Re: Wageningse gasfabriek 1920
« Reactie #28 Gepost op: 27 March 2023, 14:35:21 »
 Nu eerst ff de gashouder afmaken, nou ja eventjes...
Die stalen platen waren met duizenden klinknagels aan elkaar geklonken.
Wat moet het een pokken herrie geweest zijn in dat dicht bevolkte stukje Wageningen.
Maar na tientallen proefstukje gemaakt te hebben denk ik dat de oplossing nabij is.
De platen waren ongeveer 5,5 x 1,5 meter dus maar strookje styreen van 0,3 mm gesneden.
En een mal van een stukje messing vol met gaatje geboord.
Daarna met een stalen bolle naald en een standaard klinknageltjes gemaakt,
Het zal wel een poosje duren ik denk ongeveer 4600 keer een nageltje drukken.

Met vriendelijke groet, Hans.

https://wp.duizendpoot.de

Duizendpoot

  • team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 1189
    • wp.duizendpoot.de
Re: Wageningse gasfabriek 1920
« Reactie #29 Gepost op: 27 March 2023, 17:41:29 »
Nu de tank zwart gespoten is (RAL 9021)
blijft er weinig over van die 1000 klinknagels  >:(

Met vriendelijke groet, Hans.

https://wp.duizendpoot.de