Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Berkina Volvo met Viessmann taxi bord door ruudns
Vandaag om 20:03:34
3e US Convention op 11 en 12 april 2026, locatie De Pol Aalten NL door Sven
Vandaag om 19:58:29
Tandwielen Fleischmann BR 80 door stoombr38
Vandaag om 19:56:49
sluitverlichting op paar goederenwagens 3 rail door ruudns
Vandaag om 19:38:09
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Sven
Vandaag om 19:32:29
Modelwensen 2026 door grossraumwagen
Vandaag om 19:14:51
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Karben
Vandaag om 19:00:51
Yamorc 7001 dood door Hasenwald
Vandaag om 18:39:06
Laatste beurs voor Piet Peetoom (Godfather Models& Supply) 10/11 januari a.s. door Ronald Halma
Vandaag om 18:27:52
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 18:16:23
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Silvolde
Vandaag om 17:51:59
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door NS264
Vandaag om 17:13:20
Bahnstrecke 5867 door Ronald Halma
Vandaag om 16:50:11
Goede wensen voor 2026 door Wim Vink
Vandaag om 16:15:16
MoBaBro.de door Marco1044
Vandaag om 15:52:36
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door Jelmer
Vandaag om 15:45:01
Van Eijs naar Wijlre en naar Schin op Geul door dennie
Vandaag om 15:44:20
Treinverkeer in het oostblok, grensoverschrijdend? door Benelux795
Vandaag om 15:31:10
"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79 door ES44C4
Vandaag om 14:58:44
Combine als lading: welke wagon geeft het beste resultaat door DJV
Vandaag om 14:51:13
REE Modèles 2022, nieuws van de fabrikant. door kar
Vandaag om 14:14:55
Molendaal, h0-baan, Nederlands tintje, Periode III-heden. 2,6x1,4m door Juroen
Vandaag om 13:16:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:58:11
Pfarrerwinkel bahn door puntenglijder
Vandaag om 12:35:42
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Frits C
Vandaag om 12:25:58
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door gdh
Vandaag om 12:16:48
foto's van "Nederlandse" Tds'en door Wies
Vandaag om 11:52:20
US diorama in H0 door Ronald Halma
Vandaag om 11:46:27
Binnenverlichting van 4 DDM1 rijtuigen laten draaien op 1 decoder. door Jos B.
Vandaag om 11:40:33
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 11:14:41
  

Auteur Topic: Wageningse gasfabriek 1920  (gelezen 8407 keer)

Duizendpoot

  • team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 1189
    • wp.duizendpoot.de
Re: Wageningse gasfabriek 1920
« Reactie #15 Gepost op: 17 February 2023, 16:58:37 »
Mogelijk is dit iets duidelijker Hans,

PPD LTD
T: 01546 602 963
E: accounts@ppdltd.com
Met vriendelijke groet, Hans.

https://wp.duizendpoot.de

CeesJ

  • Offline Offline
  • Berichten: 161
Re: Wageningse gasfabriek 1920
« Reactie #16 Gepost op: 17 February 2023, 19:01:07 »
Heel mooi..........fiets elke morgen naar Wageningen voor me werk.........
ik kan het zeker waarderen een stukje historie...uit Wageningen.
Gr Cees.
« Laatst bewerkt op: 23 February 2023, 19:18:23 door CeesJ »

Duizendpoot

  • team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 1189
    • wp.duizendpoot.de
Re: Wageningse gasfabriek 1920
« Reactie #17 Gepost op: 22 February 2023, 09:12:52 »
Nou dit gaat het ongeveer worden...
de oude gasfabriek opbouwen en detailleren
maar eerst de opstallen van Forex maken.
Alle opstallen staat op paspennen en kan los
op m'n tafel of in het kasteel afgewerkt worden.

Met vriendelijke groet, Hans.

https://wp.duizendpoot.de

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3297
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Wageningse gasfabriek 1920
« Reactie #18 Gepost op: 22 February 2023, 13:15:57 »
Ziet er fraai uit!

Weet je zeker dat er geen spooraansluiting was? Hoe werden dan de kolen aangevoerd voor de gasfabriek? Volgens mij zijn er 3 opties, waarvan 2 per spoor:

  • Aanvoer per binnenvaartschip (maar ik zie op de stadsplattegrond geen water in de omgeving)
  • Aanvoer via de stamlijn/tramlijn (vanaf Ede-Wageningen takte vroeger een spoorlijn af richting Wageningen
  • Via de tramlijn Arnhem - Amersfoort (in kaapspoor)

Voor de tweede zie bv: https://nl.wikipedia.org/wiki/Tramlijn_Ede_-_Wageningen
Voor de 3e zie bv: https://nl.wikipedia.org/wiki/Tramlijn_Amersfoort_-_Arnhem

Ik kan mij eerlijk gezegd niet voorstellen dat er tijdens het onstaan van deze gasfabriek een andere logische manier van transport was destijds?

Uiteraard zoek ik naar mogelijkheden om evt spoor toe te voegen  ;D. Het is natuurlijk aan jou of dat interessant is  (y)

Groeten,
Rogier

Duizendpoot

  • team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 1189
    • wp.duizendpoot.de
Re: Wageningse gasfabriek 1920
« Reactie #19 Gepost op: 22 February 2023, 14:19:12 »
Rogier, ook ik vind het jammer dat er geen spooraansluiting was.
Maar de kolen werden via de Nederrijn naar de Wageningse haven vervoerd.
En vandaar met paard en wagen en naderhand met vrachtauto's naar de gasfabriek gebracht.
De kolen die per spoor kwamen waren voor particulier gebruikt, immers de havenoverslag en deze gasfariek waren in handen van de gemeente.
Met vriendelijke groet, Hans.

https://wp.duizendpoot.de

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3297
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Wageningse gasfabriek 1920
« Reactie #20 Gepost op: 23 February 2023, 08:43:44 »
Ok duidelijk. Weet je ook waar de fabriek vroeger gestaan heeft? Dat moet dan ergens nabij de haven zijn?

Groeten,
Rogier

Duizendpoot

  • team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 1189
    • wp.duizendpoot.de
Re: Wageningse gasfabriek 1920
« Reactie #21 Gepost op: 23 February 2023, 13:23:36 »
@ Rogier & alle andere lezers  :angel:

Met vriendelijke groet, Hans.

https://wp.duizendpoot.de

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3297
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Wageningse gasfabriek 1920
« Reactie #22 Gepost op: 23 February 2023, 16:13:25 »
Dat is een forse afstand vanaf de haven. Bijzonder is dat bv van Gelder in 1908 al smalspoor kreeg voor intern vervoer. Daarvan is overigens 1 dieselloc bewaard bij het Gelders Smalspoormuseum, net aan de overzijde in Heteren.

Paard en wagen over die afstand lijkt mij erg tijdrovend.... maar weer wat geleerd  (y).

Ook een mooi, compact, bouwwerk. Leuk dat je dit nabouwd!

Duizendpoot

  • team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 1189
    • wp.duizendpoot.de
Re: Wageningse gasfabriek 1920
« Reactie #23 Gepost op: 09 March 2023, 17:06:47 »
Wat kost het veel moeite om een bouwval te maken  >:(

Met vriendelijke groet, Hans.

https://wp.duizendpoot.de

Simplex

  • Offline Offline
  • Berichten: 7298
Re: Wageningse gasfabriek 1920
« Reactie #24 Gepost op: 09 March 2023, 18:11:40 »
Die moeite loont wel Hans  :)
Mvh Steef

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 8401
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Wageningse gasfabriek 1920
« Reactie #25 Gepost op: 09 March 2023, 18:54:14 »
Prachtig gemaakt, maar dat zijn we van je gewend.

Wel leuk overigens dat jullie allemaal bij PPD aan het etsen zijn, maar de levertijd is ondertussen 8 weken geworden. Waar het eerst 3 weken was. Zal ook wel te maken hebben met dat een andere etser in het VK failliet is gegaan. Poeh.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

WimM

  • Offline Offline
  • Berichten: 724
Re: Wageningse gasfabriek 1920
« Reactie #26 Gepost op: 10 March 2023, 01:14:27 »
Ik wil je mooie draadje niet teveel vervuilen: heb mijn opmerking over PPD verplaatst naar het draadje over de NT700.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=89757.msg3222379191#msg3222379191
Wim Mesu

« Laatst bewerkt op: 10 March 2023, 14:59:52 door WimM. Reden: verplaatst »

Oosterspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 185
Re: Wageningse gasfabriek 1920
« Reactie #27 Gepost op: 10 March 2023, 16:19:52 »
Dat doorgezakte dak!  (y)
Groeten, Martien

Duizendpoot

  • team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 1189
    • wp.duizendpoot.de
Re: Wageningse gasfabriek 1920
« Reactie #28 Gepost op: 27 March 2023, 14:35:21 »
 Nu eerst ff de gashouder afmaken, nou ja eventjes...
Die stalen platen waren met duizenden klinknagels aan elkaar geklonken.
Wat moet het een pokken herrie geweest zijn in dat dicht bevolkte stukje Wageningen.
Maar na tientallen proefstukje gemaakt te hebben denk ik dat de oplossing nabij is.
De platen waren ongeveer 5,5 x 1,5 meter dus maar strookje styreen van 0,3 mm gesneden.
En een mal van een stukje messing vol met gaatje geboord.
Daarna met een stalen bolle naald en een standaard klinknageltjes gemaakt,
Het zal wel een poosje duren ik denk ongeveer 4600 keer een nageltje drukken.

Met vriendelijke groet, Hans.

https://wp.duizendpoot.de

Duizendpoot

  • team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 1189
    • wp.duizendpoot.de
Re: Wageningse gasfabriek 1920
« Reactie #29 Gepost op: 27 March 2023, 17:41:29 »
Nu de tank zwart gespoten is (RAL 9021)
blijft er weinig over van die 1000 klinknagels  >:(

Met vriendelijke groet, Hans.

https://wp.duizendpoot.de