BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Banen of diorama's => Topic gestart door: Duizendpoot op 01 april 2022, 17:15:16
-
Een beetje aanstoken door Floris en Steef (daarvoor dank).
Al een aantal jaren ben ik bezig om informatie over deze fabriek en de techniek te verzamelen.
En nu ben ik zover om deze informatie om te zetten in een fabriek van rond 1930.
(https://wp.duizendpoot.de/wp-content/uploads/2022/02/Gasfabriek-1936.jpeg)
Op een oude kaart de contouren van dat gasbedrijf in H0 is dat een vierkant van 90 x 90 cm.
(https://wp.duizendpoot.de/wp-content/uploads/2022/03/Kadaster-tekening.jpg)
In horizontale retorten werden de kolen verhit en het steenkolengas en de cokes gescheiden.
Daarna werd de cokes opnieuw, met stoom, verhit en er ontstond watergas. En na menging van deze gassen naar de gebruikers gestuurd voor licht, warmte en energie.
Het bedrijf is als een particuliere lichtgas leverancier gestart in 1856 en in 1896 door de gemeente overgenomen.
Tot 1960 is het in bedrijf geweest en daarna zijn we gaan lurken aan de gasbellen in het noorden van dit land.
Na de sloop van de fabriek is er een laagje zand overheen gegooid en een zorgcentrum opgebouwd.
Ook het zorgcentrum is na 45 jaar gesloopt en is het hele terrein meters afgegraven om de vervuiling te verwijderen.
Er is geen enkel spoor te bekennen en alle grondstoffen kwamen met paard en wagen binnen.
Genoeg nu maar eerst forex scoren en eens beginnen met mock up te maken om de volumes te bepalen.
-
Een eerste stukje van de gashouder is zichtbaar geworden.
(https://wp.duizendpoot.de/wp-content/uploads/2022/04/20220401_162833-vierkant-C.jpg)
En heeft een diameter van 175 mm en in H0 een dikke 15 meter.
(https://wp.duizendpoot.de/wp-content/uploads/2022/02/25-jaar-Lentelink-1953-Bloemers-001-scaled.jpg)
Maar als je bovenstaande foto bekijkt dan ontkom je NIET aan klinknageltellen.
Iets wat ik van me zelf nooit heb kunnen voorstellen >:(
Na wat rond gezocht te hebben lijkt die Revell rivet maker een geschikte oplossing.
Ik druk de "klinknagels" in een wat dikker plak PVC en snij die uit tot "stalen platen" van 1 x 6 meter.
(https://wp.duizendpoot.de/wp-content/uploads/2022/04/20220401_163837-10x15-C.jpg)
En dan moet het uiteindelijk dit worden.
(https://wp.duizendpoot.de/wp-content/uploads/2022/04/GAW002001833-C.jpeg)
-
(y) (y) (y)
Ik gebruik er decals voor van een vaag militair bouwmerk.
-
Steef, wat is dat vage militair bouwmerk?
-
Deze Hans.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/64994CE4-DF8E-4E75-A7AE-57CC0BEF5437-62472841b8a4a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/64994CE4-DF8E-4E75-A7AE-57CC0BEF5437-62472841b8a4a.jpg)
-
Hoi,
Maar als je bovenstaande foto bekijkt dan ontkom je NIET aan klinknageltellen.
Iets wat ik van me zelf nooit heb kunnen voorstellen >:(
Daar hoopte ik eigenlijk ook aan te ontkomen maar lukt niet helaas.(WerkspoorKathedraal)
Ik kijk met je mee.
Gr Koen.
-
Leuk dat ik schijnbaar aanstekelijk heb gewerkt,maar met wat dan als ik vragen mag ?
Word wel een aardig project zo geloof ik 8)
-
... ik schijnbaar aanstekelijk...
Sinds wanneer heet jij Dilz vanachter...
-
Dat stond nergens bij ;D :angel:
*weer een illussie armer ;) *
-
Weer een stapje verder gezet en de bak gemaakt
met een toplaag van 20 mm Roofmate.
Het oppervlak is 90 x 90 cm geworden en de
opstaande kantjes hebben grijs tintje gekregen.
En zoals jullie zien kan ik nu voorlopig bouwen.
O ja, en die pootjes onder het frame zijn
tijdelijk om ruimte op m'n tafel te creëren.
(https://wp.duizendpoot.de/wp-content/uploads/2022/11/20221116_145642-vierkant-1-COLLAGE.jpg)
-
leuk project (y)
-
Na zes weken aan een House portrait bouwen, kan ik verder met de gasfabriek.
Maar eerst de drie messing etsplaten losknippen en de scherpe kantjes eraf halen.
En kan ik op OntraXS 2023 de bouw van een machinehuis, een gashouder en een kantoor demonstreren.
(https://wp.duizendpoot.de/wp-content/uploads/2023/02/20230217_142107-scaled.jpg)
-
mooie onderdelen. zelf geëtst?
-
Nee hoor Geert, te smerig werkje.
In de VK laten etsen bij PPD
-
In de VK laten etsen bij PPD
[/quote]
bedankt voor de tip
-
Mogelijk is dit iets duidelijker Hans,
PPD LTD
T: 01546 602 963
E: accounts@ppdltd.com
-
Heel mooi..........fiets elke morgen naar Wageningen voor me werk.........
ik kan het zeker waarderen een stukje historie...uit Wageningen.
Gr Cees.
-
Nou dit gaat het ongeveer worden...
de oude gasfabriek opbouwen en detailleren
maar eerst de opstallen van Forex maken.
Alle opstallen staat op paspennen en kan los
op m'n tafel of in het kasteel afgewerkt worden.
(https://wp.duizendpoot.de/wp-content/uploads/2023/02/P2219646-scaled.jpg)
-
Ziet er fraai uit!
Weet je zeker dat er geen spooraansluiting was? Hoe werden dan de kolen aangevoerd voor de gasfabriek? Volgens mij zijn er 3 opties, waarvan 2 per spoor:
- Aanvoer per binnenvaartschip (maar ik zie op de stadsplattegrond geen water in de omgeving)
- Aanvoer via de stamlijn/tramlijn (vanaf Ede-Wageningen takte vroeger een spoorlijn af richting Wageningen
- Via de tramlijn Arnhem - Amersfoort (in kaapspoor)
Voor de tweede zie bv: https://nl.wikipedia.org/wiki/Tramlijn_Ede_-_Wageningen (https://nl.wikipedia.org/wiki/Tramlijn_Ede_-_Wageningen)
Voor de 3e zie bv: https://nl.wikipedia.org/wiki/Tramlijn_Amersfoort_-_Arnhem (https://nl.wikipedia.org/wiki/Tramlijn_Amersfoort_-_Arnhem)
Ik kan mij eerlijk gezegd niet voorstellen dat er tijdens het onstaan van deze gasfabriek een andere logische manier van transport was destijds?
Uiteraard zoek ik naar mogelijkheden om evt spoor toe te voegen ;D. Het is natuurlijk aan jou of dat interessant is (y)
Groeten,
Rogier
-
Rogier, ook ik vind het jammer dat er geen spooraansluiting was.
Maar de kolen werden via de Nederrijn naar de Wageningse haven vervoerd.
En vandaar met paard en wagen en naderhand met vrachtauto's naar de gasfabriek gebracht.
De kolen die per spoor kwamen waren voor particulier gebruikt, immers de havenoverslag en deze gasfariek waren in handen van de gemeente.
-
Ok duidelijk. Weet je ook waar de fabriek vroeger gestaan heeft? Dat moet dan ergens nabij de haven zijn?
Groeten,
Rogier
-
@ Rogier & alle andere lezers :angel:
(https://wp.duizendpoot.de/wp-content/uploads/2023/02/HB-0266-snij.jpg)
-
Dat is een forse afstand vanaf de haven. Bijzonder is dat bv van Gelder in 1908 al smalspoor kreeg voor intern vervoer. Daarvan is overigens 1 dieselloc bewaard bij het Gelders Smalspoormuseum, net aan de overzijde in Heteren.
Paard en wagen over die afstand lijkt mij erg tijdrovend.... maar weer wat geleerd (y).
Ook een mooi, compact, bouwwerk. Leuk dat je dit nabouwd!
-
Wat kost het veel moeite om een bouwval te maken >:(
(https://wp.duizendpoot.de/wp-content/uploads/2023/03/20230309_152233-scaled.jpg)
-
Die moeite loont wel Hans :)
-
Prachtig gemaakt, maar dat zijn we van je gewend.
Wel leuk overigens dat jullie allemaal bij PPD aan het etsen zijn, maar de levertijd is ondertussen 8 weken geworden. Waar het eerst 3 weken was. Zal ook wel te maken hebben met dat een andere etser in het VK failliet is gegaan. Poeh.
-
Ik wil je mooie draadje niet teveel vervuilen: heb mijn opmerking over PPD verplaatst naar het draadje over de NT700.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=89757.msg3222379191#msg3222379191
Wim Mesu
-
Dat doorgezakte dak! (y)
-
Nu eerst ff de gashouder afmaken, nou ja eventjes...
Die stalen platen waren met duizenden klinknagels aan elkaar geklonken.
Wat moet het een pokken herrie geweest zijn in dat dicht bevolkte stukje Wageningen.
Maar na tientallen proefstukje gemaakt te hebben denk ik dat de oplossing nabij is.
De platen waren ongeveer 5,5 x 1,5 meter dus maar strookje styreen van 0,3 mm gesneden.
En een mal van een stukje messing vol met gaatje geboord.
Daarna met een stalen bolle naald en een standaard klinknageltjes gemaakt,
Het zal wel een poosje duren ik denk ongeveer 4600 keer een nageltje drukken.
(https://wp.duizendpoot.de/wp-content/uploads/2023/03/20230326_115942-vierkant-COLLAGE.jpg)
-
Nu de tank zwart gespoten is (RAL 9021)
blijft er weinig over van die 1000 klinknagels >:(
(https://wp.duizendpoot.de/wp-content/uploads/2023/03/20230327_140704.jpg)
-
Wat geweldig leuk om weer een Wagenings projectje te zien.
Wel een ramp, al die klinknageltjes. Op dezelfde manier heb ik klinknagels op mijn De Haar brug gemaakt (in kartonnen strookjes). Echter niet vanuit een mal maar langs een lineaal. Tja hoe strak wil je het hebben.
Succes er mee.
Groeten Henk
-
Mooi gemaakt (y)
Met weathering pencils (lichtgrijs/dust) zou je de klinknagels wel weer wat kunnen accentueren
-
Net weer, bij de Historische vereniging Oud Wageningen, een aantal foto's uit 1960 gevonden.
Het begon met de sloop van de "oude" stokerij waarbij hergebruik hoog in het vaandel stond.
De foto's zijn niet van een hoge kwaliteit maar zeker te gebruiken voor mijn diorama.
En op dit plaatje zijn de klinknagels nauwelijks zichtbaar wel een onderling extreem kleurverschil.
(https://wp.duizendpoot.de/wp-content/uploads/2023/03/EV-Box-7-0334.jpg)
-
Ja maar als de gashouder nagenoeg leeg is ligt de hele zijwand van de klok in het water (van het waterslot) dus geen wonder dat er kleurverschil optreedt.
Of bedoel je dit niet?
Stephan.
-
Stephan, je hebt gelijk echter er werd verf op rubberbasis gebruikt om dit probleem te voorkomen.
Ik had geen enkele foto waarop er zoveel kleurverschil te zien was, tot het vorige prentje.
Daarom wil ik eigenlijk niet dat die gashouder er zo desolaat uitziet....,
en gebruik ik deze foto als mijn grote voorbeeld :angel:
(https://wp.duizendpoot.de/wp-content/uploads/2022/04/GAW002001833-C.jpeg)
-
Ah wat leuk, ik had eigenlijk geen idee hoe zo'n gashouder werkt, dus even opgezocht. Slim bedacht van dat waterslot.
-
De dom heeft een dak gekregen (y)
Nu nog een kleurtje een noordpijl en WG erop schilderen.
(https://wp.duizendpoot.de/wp-content/uploads/2023/04/20230401_132922-scaled.jpg)
(https://wp.duizendpoot.de/wp-content/uploads/2022/07/20220721_113642-vierkant-scaled.jpg)
-
Zo... nu de kladschilder is geweest.
Moet een echte schilder de letters fatsoeneren.
(https://wp.duizendpoot.de/wp-content/uploads/2023/04/20230406_123049-vierkant-scaled.jpg)
-
Mooi werk duizendpoot!
Met vriendelijke groet,
Dennis
-
Om te voorkomen dat de schilder overboord valt,
eerst maar de doorvalbeveiliging plaatsen.
Voorlopig plaatjes genoeg laten zien en is
er weer tijd voor boren, plakken, en schilderen.
(https://wp.duizendpoot.de/wp-content/uploads/2023/04/20230406_125842-vierkant-scaled.jpg)
-
Nog paar hekjes en de twee trappen erop.
Kan het spulletje naar de spuiter en dan
heb ik voorlopig genoeg van gashouders.
(https://wp.duizendpoot.de/wp-content/uploads/2023/04/20230425_142614-scaled.jpg)
-
wordt een mooi bouwwerk (y)
-
Prachtig Hans dat doorgezakte dak! Heb je dat warm gestookt?
-
Ja het dak heeft even in heet water gelegen.
Het projectje van de grote gashouder is afgesloten.
De tweede gashouder komt op een ander moment.
Ik heb nu eventjes genoeg "klinknagels" gezet,
en de vervuiling komt aan bod tijdens de opbouw.
https://wp.duizendpoot.de/2023/04/17/wageningsche-gasfabriek-de-bouw/ (https://wp.duizendpoot.de/2023/04/17/wageningsche-gasfabriek-de-bouw/)
(https://wp.duizendpoot.de/wp-content/uploads/2023/05/20230502_123920-vierkant-scaled.jpg)
-
Hallo Hans,
Ik vind hem wel erg mooi geworden. Strak en met iedere klinknagel op de juiste plek (mag ik aannemen).
Het blijft me dwars zitten dat er geen tramrails loopt. Tsja, de Bergstraat is toch niet zo ver weg van de Rustenburg maar helaas.
Groeten Henk