Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 19:53:44
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
Vandaag om 19:40:38
Pimpen Rivarossi DD-AR door Roelof R
Vandaag om 19:36:41
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door VAM65
Vandaag om 19:19:01
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
Vandaag om 19:12:39
De Projecten van RetroJack door NS264
Vandaag om 18:52:37
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Sicco Dierdorp
Vandaag om 18:51:55
NS 1700 transfers door Roy van Dijk
Vandaag om 18:33:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 18:25:23
Piko 2025 door Duikeend
Vandaag om 18:06:39
Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 17:35:25
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
Vandaag om 17:30:39
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 17:06:01
Sfeer op je modelbaan door R1954
Vandaag om 16:40:14
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
Vandaag om 16:36:39
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:23:27
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 16:20:08
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:17:22
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door Corné81
Vandaag om 15:28:54
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 15:26:07
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 15:20:46
BR-18.6 Schaal-0. door tijgernootje
Vandaag om 15:14:06
US Sandtower in messing Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 14:07:58
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 14:01:11
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bellejt
Vandaag om 13:43:46
Locverlichting dmv micro-LEDS door Bahn-AG
Vandaag om 13:33:07
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door NS264
Vandaag om 13:28:45
Arlbergbahn.. ? door Benelux795
Vandaag om 13:24:23
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 13:23:26
digitaal veranderd in 15 jaar door Henk G
Vandaag om 13:10:27

Auteur Topic: De projecten van Ruben (NL H0)  (gelezen 24747 keer)

Ruben90

• Offline Offline
  • NS tp V / VI
    • https://forum.beneluxspoor.net/index.php?PHPSESSID=d2c56ff52ecfb72e6f9a661d20b45e85&topic=102521.0
Re: De projecten van Ruben (NL H0)
« Reactie #45 Gepost op: 14 January 2025, 19:58:34 »
Bedankt voor de complimenten!  (y)

Inmiddels weer veeuuulste lang geleden dat ik hier wat heb laten zien..
Tijdens de kerstvakantie mezelf een snijplotter cadeau gedaan. Zo kan
ik lekker in Cad tekenen en daarna mijn eigen bouwplaat van polystyrol bouwen.

Mijn eerste project is een relaishuis. De tekening was goed te vinden in het Utrechts Archief.
Nadat ik de tekening goed verschaald had, kon ik in een handomdraai een snij- en graveertekening maken:

Hierna heb ik de plotter aan het werk gezet:

En een ruim uurtje later kon de bouw beginnen:

Met als resultaat:

:angel: :angel:
Daarna de boel nog wat “vuiler” gemaakt inclusief graffiti:

Door het licht lijkt de verwering veel heftiger, maar daar kunnen jullie vast wel doorheen kijken ::)

Verder is het een bewuste keuze geweest om niet alle verticale voegen te tekenen en te plotten, dit scheelt namelijk aanzienlijk veel tijd en stoort mij eigenlijk helemaal niet. De horizontale voegen liggen 0,7 mm boven elkaar, dat komt wel in de buurt van het echie.

Op naar het volgende project uit de plotter! :angel:
Met vriendelijke groet,

Ruben Räkers

Duikeend

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #46 Gepost op: 14 January 2025, 23:33:46 »
mooi! dat van die niet verticale voegen doet artitec ook dus dat kan prima. wel mis ik een hint van andere kleur voegen.
nu is het net of het geel geverfd is ipv gele steen met grijze voeg. was dat ook je bedoeling?
andere optie is om af en toe stenen net een andere tint te geven zoals floris dilz dat zo mooi doet:

Citaat
You can use a wash to cover a large area, but also do small very local things like picking out individual bricks in a brick wall. Doing this randomly enough to get a natural look can be surprisingly hard! It usually takes a bit of time to get into the right state of mind and then it just goes automatically. I tend to go ovwer the whole wall, sporadically picking out bricks, then getting denser and denser. Meanwhile the wash is changing a bit as I add paint and/or terpentine, so at times you’ll darken bricks a lot, then after the wash waters down not so much anymore. This gives some nice variation, but will not look good if you systematically work your way over a wall from left to right. Of course you can do the same with light colours as well, or rooftiles etc…

citaat van link hierboven

« Laatst bewerkt op: 14 January 2025, 23:38:44 door Duikeend »
Groetjes, Ferenc

mijn knutsels, 1500 in parts en een
hondekop

Ruben90

• Offline Offline
  • NS tp V / VI
    • https://forum.beneluxspoor.net/index.php?PHPSESSID=d2c56ff52ecfb72e6f9a661d20b45e85&topic=102521.0
« Reactie #47 Gepost op: 27 January 2025, 22:21:02 »
Bedankt voor de tip Ferenc!  (y)
Achteraf gezien vond ik de kleur geel (ondanks gemengd) toch te geel.
Voor de gele stenen heb ik nu een andere kleur gekocht als basis, later kan ik hier mee gaan experimenteren. De voegen kan ik dan drybrushen met grijs/wit.

Hetzelfde relaishuis ga ik later nogmaals plotten en bouwen, maar dan met dichtgemetseld bovenlicht en bruine bakstenen.

Inmiddels heb ik mijn tweede plot in elkaar gezet. Dit keer geen verwering of graffiti, maar een basismodel voor de verzameling:

Hierna ga ik beginnen aan een onderstation. Omdat dit een wat groter model is, ben ik nog wat aan het stoeien met de constructie om de boel recht te krijgen. Binnenkort meer!
Met vriendelijke groet,

Ruben Räkers

DurkVell

• Offline Offline
« Reactie #48 Gepost op: 28 January 2025, 09:58:48 »
@Ruben90: Dat ziet er fraai uit!

Zou je wat meer over het 'plotwerk' kunnen vertellen? Bijvoorbeeld over het keuzetraject: welke plotter heb je gekozen en waarom?
Wat voor plaatmateriaal gebruik je, met welke afmetingen en diktes. Ik zag polystyrol voorbij komen, maar misschien heb je ook andere materialen gebruikt. Heb je de plotter ook gebruikt met karton? En tot welke diktes? Wat zijn je bevindingen?

[Edit] Je gebruikt AutoCAD, heb je nog andere programma's gebruikt?

Je gebruikt het voor H0 denk ik, maar zou de plotter ook op N-schaal nette resultaten op kunnen leveren?

Ik ben heel benieuwd.
« Laatst bewerkt op: 28 January 2025, 14:00:58 door DurkVell »

tijgernootje

• Offline Offline
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
« Reactie #49 Gepost op: 28 January 2025, 12:18:15 »
Voor je voegenwerk kan je ook gebruik maken van zilverpoets  (y)
Een hele hoop mensen waaronder ikzelf hebben daar goede resultaten mee behaald.
Zoek o.a. hier op het forum maar is rond,dan kom je het wel tegen  ;)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Jeroen95

• Offline Offline
  • NS tijdperk IV/V
« Reactie #50 Gepost op: 28 January 2025, 12:35:18 »
Prachtig geworden Ruben  (y)
Herkenbaar!
Mvg Jeroen

Matthijs van Heijningen

• Offline Offline
« Reactie #51 Gepost op: 28 January 2025, 13:48:36 »
Mooie (donkere) kleur,

Een zandgelige kleur kan ook. Zo'n variant stond/staat bij station Vlaardingen Centrum:

Bron: Ruud B.
Link: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=29482.msg469795#msg469795

mvg,

Matthijs

spoorijzer

• Offline Offline
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
« Reactie #52 Gepost op: 28 January 2025, 17:39:55 »
Ik ontdek nu pas je draadje, fraai gebouwd  (y) (y)

Ruben90

• Offline Offline
  • NS tp V / VI
« Reactie #53 Gepost op: 28 January 2025, 19:06:13 »
@ Durkvell: De plotter is een Silhouette Portrait 2. Hier had ik goede dingen over gelezen en daarom uit nieuwsgierigheid een aangeschaft op marktplaats voor een leuke prijs. Mocht het niks zijn geweest, dan was het pech zonder al te veel schade zegmaar.  ;)

Tot nu toe gebruik ik alleen platen van 0,5 mm dik polystyrol. Deze hebben een breedte van 250 mm en een lengte van 500 mm. Ondanks dat de snijmat van de plotter minder breed is, past het materiaal er prima in. Wel dien je rekening te houden met het maximale bereik van de plotter. Dit wordt netjes in de software weergeven. Verder kan de plotter niet door het materiaal heen snijden, maar wel diep genoeg om met een hobbymes 2x snijden de boel los te krijgen.

Voor het ontwerp gebruik ik een wat oudere versie van AutoCAD. Meer spannends dan 2D tekenen hoef je namelijk niet te doen om een plot uit te werken. Wel maak ik de snijlijnen rood en graveerlijnen blauw. Dit herkent de software van de plotter dan ook. Verder gebruik ik momenteel geen andere software.

Voor schaal N zou de plotter denk ik ook geschikt kunnen zijn. De horizontale voegen die ik op mijn modellen graveer staan 0,7 mm uit elkaar. Ik denk dat 0,5 mm voor schaal N ook prima moet gaan. Voor de rest zal het niet veel van elkaar afwijken, behalve dat N 2x zo klein is.

@ Floris: Of zilverpoets ook gaat werken met dit soort voegen zal ik moeten testen. Het zijn namelijk meer opstaande randjes, waardoor ik zelf aan drybrushen dacht. Maargoed niet geprobeerd is…  :angel:

@ Jeroen: Thnx!  (y)

@ Matthijs: De zandgele kleur is ook zeker een optie. Het gebouw zoals ik hem nu heb gebouwd staat/stond vlakbij Amsterdam CS. Dankzij mijn stage in 2007 heb ik hier goede foto’s van kunnen maken.

@ Rogier: Bedankt! (y)

Voorproefje van mijn onderstation in wording. Ook ronde segmenten zijn mogelijk met baksteentjes van +/- 0,7 mm:

Binnenkort meer!

Met vriendelijke groet,

Ruben Räkers

DurkVell

• Offline Offline
« Reactie #54 Gepost op: 28 January 2025, 22:56:39 »
@Ruben90:

Je hebt er geen karton mee gesneden?
Dat je die 0,5mm polystyrol platen niet geheel met die Silhouette plotter door kan snijden, ligt dat aan de plotter, of aan het gebruikte mes? Heb je ook andere messen gebruikt (of kan dat niet)?

Ik moet me er eens wat meer in verdiepen.  :)

Ruben90

• Offline Offline
  • NS tp V / VI
« Reactie #55 Gepost op: 29 January 2025, 23:33:51 »
@ DurkVell: Karton gebruik ik zelf niet om te plotten. Al zou snijden nog wel mogelijk zijn, graveren wordt waarschijnlijk niet zo mooi omdat karton vrij zacht is en uit laagjes bestaat.
De portrait 2 kan qua kracht niet door de 0,5 mm polystyrol heen snijden, wel diep genoeg om met 2x zelf snijden de onderdelen uit de plaat te krijgen. Het voordeel daar van is dat de snijmat wat langer mee kan gaan. Naast de autoblade, die ik zelf gebruik, zijn er nog wel meer soorten messen. Daar heb ik alleen geen ervaring mee.
Als je echt door dikker materiaal heen wil snijden zal je een wat nieuwer model moeten kiezen zoals de cameo 4. Misschien zijn er nog meer forumgebruikers met zo’n apparaat?

Inmiddels was ik begonnen aan de onderdelen in 3D zoals de ventilatoren op het dak en de bordessen met trappen. Om het geheel straks haaks en stevig te krijgen moest ik wat verzinnen. Dat is gelukt in de vorm van 2 identieke vormen die aan elkaar gelijmd kunnen worden en waar ik de geplotte muurdelen tegenaan kan plakken. Zo kan het een degelijk geheel worden:

Weet iemand een goed adres om dit te laten printen?

Binnenkort meer!
Met vriendelijke groet,

Ruben Räkers

Ruben90

• Offline Offline
  • NS tp V / VI
« Reactie #56 Gepost op: 12 February 2025, 22:57:22 »
Vanwege omstandigheden lag de hobby weer even stil.
Inmiddels wel besloten dat ik het onderstation even laat voor wat het is.
Qua constructie ga ik nog even op mijn gemak bekijken hoe ik een en ander stabiel ga krijgen.
Het tekenwerk van de buitenkant is al wel af.

Verder leek het mij leuk om nog een kleine versie te maken van het schakelstation.
Deze is vergelijkbaar met die aan het begin van dit draadje. Alleen was dat met de hand gemaakt en komt deze uit de plotter. Het is even goed kijken, maar de plotter heeft netjes gewerkt:

Nu voorzichtig uitsnijden, schilderen en plakken.

Binnenkort meer!
Met vriendelijke groet,

Ruben Räkers

Ruben90

• Offline Offline
  • NS tp V / VI
« Reactie #57 Gepost op: 18 February 2025, 23:12:03 »
Inmiddels heb ik de plot in elkaar kunnen zetten. Een klein verslag;

Begonnen werd met de onderdelen uitsnijden en schilderen van de binnenste laag:

Vervolgens werden de delen verlijmd tot een dicht blok wat aan de binnenkant met profielen wat steviger is gemaakt:

Daarna kwam het metselwerk aan bod. Voorzichtig snijden is hierbij heel handig:

Kleurtje erop en plakken maar!:

Het metselwerk op de zijgevels bestaat uit 3 delen. Met wat geduld en vaste hand plakken we dat ook goed recht:

Dan is het tijd voor het dak en dat bestaat uit een plaatje met 4 profieltjes die op de randen geplakt worden. Daarna binnen de randen een plaatje 0,25 mm zwart styreen geplakt. Tip voor de zelfbouwer; neem een watervaste zilverkleurige stift en haal die voorzichtig over de randjes voor een nette afwerking:

En als laatste mag een regenpijp niet ontbreken. Hiervoor nam ik rond profiel wat ik met een pincet heel voorzichtig kon buigen:

Het eindresultaat:

Binnenkort meer!
Met vriendelijke groet,

Ruben Räkers

DurkVell

• Offline Offline
« Reactie #58 Gepost op: 19 February 2025, 07:28:36 »
Zeer fraai resultaat!

spoorijzer

• Offline Offline
    • Website over Spoorijzer Railtractoren