Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door Keska
Vandaag om 14:45:49
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Pauldg
Vandaag om 14:41:29
Station Roodeschool door Ronald Halma
Vandaag om 14:40:57
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Hans Reints
Vandaag om 14:34:08
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 14:24:44
Gewoon wat busfoto's door mass am see
Vandaag om 14:19:56
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:14:55
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:07:41
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Ronald Halma
Vandaag om 13:47:16
Al mijn goede ideeën... door RobGood
Vandaag om 13:24:22
Aachenau West door wob
Vandaag om 13:21:18
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door MartinRT
Vandaag om 13:20:45
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 12:57:17
hoe diep is de kuil van een 23 meter draaischijf door AlbertG
Vandaag om 12:10:11
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:20:49
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door RBlok
Vandaag om 10:23:55
20 en 21 april MobExpo door Ronald Halma
Vandaag om 10:14:31
19 Toen door spoorzeven
Vandaag om 10:12:46
Cranicher Altbahn door Eric v C
Vandaag om 10:09:34
Pfarrerwinkel bahn door Eric v C
Vandaag om 09:59:38
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door 3dbuildr
Vandaag om 09:55:45
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
Vandaag om 09:45:09
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door spoorijzer
Vandaag om 09:35:37
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 09:33:32
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door MathynK
24 april 2024, 23:15:58
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
24 april 2024, 22:51:27
Der QuadratSchädel (Bemo br 624/634) door T.Spat
24 april 2024, 22:37:28
Ice 3 (22784) front/ sluit schakelt niet om door Bram.A
24 april 2024, 22:25:19
Bouwtekeningen Hembrug en/of Strausbrug door Erik01
24 april 2024, 21:31:41
NS 8400 van Werps door Ivo tB
24 april 2024, 21:23:44
  

Auteur Topic: Nieuwe frontseinen voor een Class 66  (gelezen 1664 keer)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25302
    • Pagina van klaas
Nieuwe frontseinen voor een Class 66
« Gepost op: 30 maart 2022, 19:51:19 »
Ik heb een Mehano class 66 waarvan de verlichting niet deed wat je zou verwachten. Het licht van de leds werd via een korte lichtgeleider naar buiten gebracht, maar er was aan de buitenkant bijna niks van te zien.
Tijd dus voor een ingreep. De bestaande situatie werd gesloopt, d.w.z. het led-printje er uit en de lichtgeleider gekortwiekt. De beide buitenste stukje knipte ik er af. De gaatjes in de kap waren net iets te klein voor de leds met een 2mm stift. Dus die voorzichtig opgeboord met 2 mm. De leds passen er nu net klemmend in.
Op de foto links en rechts 2 leds, daartussen het overgebleven stukje van de lichtgeleider weer teruggeplaatst.
De derde led zit in de cabine, daar is op de foto niks meer van te zien.
Verder tegen de bodem van de cabine een stukje printplaat gelijmd voor de stroomtoevoer naar de leds.


Die stroomtoevoer komt van twee veertjes die op een stukje printplaat net achter de bufferbalk zitten. De veertjes zijn koolborstelveertjes van Lima. Tussen de printplaatjes op het frame en in de kap is maar 3 mm ruimte. De veertjes zijn in samengedrukte toestand langer, dus heb ik ze in tweeën geknipt.
Deze constructie voorkomt vaste draden tussen het loc-chassis en de kap.


Voor mijn permaloog systeem zit er een omschakelprint in de loc. Die heb ik ondergebracht in de ruimte die is voorzien voor een digitale decoder. De brugstekker heb ik aangepast tot decoderstekker.


En dit is het resultaat. Uit de omschakelprint komt ongeveer 12V voor de leds. Ze staan alle 3 in serie met een weerstand. Aanvankelijk dacht ik dat 10k wel een mooie waarde was, maar daarbij bleken de leds veel te fel te zijn.
Maar die 10k wwerstand, daar kon ik niet meer bij want die zit in de cabine. Daarom op de print maar extra weerstanden geplaatst.
Per string zit er nu 32k voor. Dat geeft een acceptabele lichtsterkte. Bij meting bleek dat er door de leds maar 0,13mA loopt.



Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 4674
Re: Nieuwe frontseinen voor een Class 66
« Reactie #1 Gepost op: 30 maart 2022, 22:00:52 »
Netjes gedaan  (y)

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
Re: Nieuwe frontseinen voor een Class 66
« Reactie #2 Gepost op: 30 maart 2022, 22:23:53 »
Dat vind ik ook. Slimme oplossing met die koolborstelveertjes  (y).

Het lage verbruik van die ledjes is trouwens mooi meegenomen met die energieprijzen van tegenwoordig  ;).

Peter
« Laatst bewerkt op: 30 maart 2022, 22:38:26 door charp »
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

ceuleer

  • Offline Offline
  • Berichten: 510
Re: Nieuwe frontseinen voor een Class 66
« Reactie #3 Gepost op: 31 maart 2022, 10:42:30 »
Als ik het goed begrijp is dit een analoge loc, en de sluitlichten zijn verwijderd.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25302
    • Pagina van klaas
Re: Nieuwe frontseinen voor een Class 66
« Reactie #4 Gepost op: 31 maart 2022, 10:49:09 »
Ceuleer, het is een Permaloge loc. Permaloog is een systeem dat ik heb bedacht om tijdens stilstand van een analoge trein toch de verlichting te laten branden. Meer hierover op mijn webstek (klik op wereldbolletje)
Op locs stel ik de sluitlichten buiten werking. Meestal hangt er een trein achter en ik vond het te ingewikkeld om de sluitlichten schakelbaar te maken.

In de loop van vandaag of morgen zal ik nog wat meer detailinformatie plaatsen.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25302
    • Pagina van klaas
Re: Nieuwe frontseinen voor een Class 66
« Reactie #5 Gepost op: 31 maart 2022, 11:56:13 »
Tussendoor een kort filmpje waarop het omschakelen te zien is. De rijpulsen zijn zo ver opgevoerd dat de loc nog net niet wegrijdt. Door bedienen van de rijrichtingschakelaar wisselen de frontseinen.
Achter de loc staat een spiegeltje zodat de andere leds ook zichtbaar zijn.

https://youtu.be/O2b4Xl8lIMI

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25302
    • Pagina van klaas
Re: Nieuwe frontseinen voor een Class 66
« Reactie #6 Gepost op: 31 maart 2022, 22:01:04 »
Nog een paar foto's ter illustratie.

Dit zijn de leds die ik heb gebruikt. De ronde stift is 2 mm dik en 5 mm lang. Vanwege de weinige beschikbare ruimte moesten de leds zo ver mogelijk naar buiten geduwd worden. Daarbij bleek dat de stift 1,5 mm buiten de kap stak. Daarom heb ik ze op een stuk schuurpapier allemaal een stukje korter gemaakt.
Ook de aansluitdraden werden ingekort tot 2 mm omdat ze anders tegen het metalen chassisblok kwamen. Het chassis van deze loc is overlangs in tweeën verdeeld die elektrisch van elkaar zijn geïsoleerd. Ze dienen voor de stroomafname en daar mogen de leds dus geen contact mee maken.


De oorspronkelijke ledprintjes. Op de voorkant zitten de rode leds voor de sluitseinen en de witte voor de onderste frontseinen. De witte led voor de bovenste pit zit aan de achterkant en dat licht werd met een U-vormige lichtgeleider om de cabine geleid. Hoewel de onderste lichtgeleiders heel kort waren kwam er bijna geen licht door naar buiten. En dat was de aanleiding voor de operatie.


Deze foto is gemaakt terwijl de zolder vrijwel donker was. De onderste leds steken onder de rand van de kap uit en zitten naast de stelbalk. Daardoor komt er ook licht uit aan de achterkant. Als de verlichting boven de baan aan is zie je er bijna niks van, maar ik ga ze daar toch zwart schilderen.
De bovenste led zorgt ook voor de cabineverlichting. Daar kan ik niet meer bij zonder de hele boel te slopen, dus dat laat ik maar zo. Ook daar geldt dat het niet opvalt als de hoofdverlichting aan is.


De truc met de contactveertjes heb ik een paar jaar geleden bij een andere loc ook toegepast.
Zie: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=84166.0
Nu ik dat weer lees zie ik dat het verhaal daar in grote lijnen hetzelfde verloopt.
« Laatst bewerkt op: 31 maart 2022, 22:16:57 door Klaas Zondervan »

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25302
    • Pagina van klaas
Re: Nieuwe frontseinen voor een Class 66
« Reactie #7 Gepost op: 06 april 2022, 15:15:44 »
Intussen nog een loc onderhanden genomen. Deze keer een ACTS van Piko.
Vanwege de smalle en lage huif is er maar weinig ruimte. Op sommige plekken zit de kap zo dicht op het ballastblok dat zelfs een dun decoderdraadje er niet tussen past. Het kostte dus wat gepuzzel om alles er in te krijgen.
Voordeel was hier wel dat er geen andere leds in hoeven, er komt genoeg licht naar buiten.


Het resultaat:


En nog een keer in het donker.
Ja, ik weet dat de hekjes scheef staan, die hebben behoorlijk te lijden gehad van het steeds loshalen en terugzetten van de kap. Daar moet ik nog wat restauratiewerk doen. En op de foto zie ik dat er een buffer weg is. Even zoeken waar die gebleven is want gisteren was hij er nog.


MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6174
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: Nieuwe frontseinen voor een Class 66
« Reactie #8 Gepost op: 06 april 2022, 20:01:08 »
Weggeveegd en dus opgezogen in de Roco Water/schuurwagen?? :angel:

Ronald Visser
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Houten 18 mei sta ik er weer. Ook met N-schaal.

Martijn193

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 3839
Re: Nieuwe frontseinen voor een Class 66
« Reactie #9 Gepost op: 06 april 2022, 22:33:18 »
Dat inkorten vam de leds door ze af te schuren, gaat dat niet ten koste van de helderheid? Maw, kan je dat ongestraft doen?
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6174
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: Nieuwe frontseinen voor een Class 66
« Reactie #10 Gepost op: 06 april 2022, 22:42:35 »
Het brandende deel van de led zit heel diep en is niet meer dan een 1 mm rond.
Alles wat eromheen zit aan helder materiaal is meer om het licht goed te kunnen verdelen en geleiden.
Inkorten kan je doen door te zorgen dat het schuurvlak weer heel mooi glad wordt.
De led zelf zend nog steeds hetzelfde licht, aan sterkte ook, uit.

Ronald Visser
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Houten 18 mei sta ik er weer. Ook met N-schaal.

Martijn193

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 3839
Re: Nieuwe frontseinen voor een Class 66
« Reactie #11 Gepost op: 06 april 2022, 22:55:34 »
Maar je moet het dus wel glad maken. Met heel fijn schuur schuurpapier dan?
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25302
    • Pagina van klaas
Re: Nieuwe frontseinen voor een Class 66
« Reactie #12 Gepost op: 06 april 2022, 23:03:50 »
Dat voorvlak hoeft niet heel glad te zijn. Ik heb ze afgeschuurd met middelgrof schuurpapier en daarna nog met fijn waterproof. Ze zijn mat, maar dat maakt voor de lichtopbrengst weinig uit. Zoals ik eerder schreef heb ik er zelfs nog een extra weerstand voor gezet omdat er te veel licht uit kwam.
Zelfde met de ACTS loc. Op het lichtprintje zitten 3 witte leds parallel die ieder een voorschakelweerstand van 3k hebben. Ik heb er nog 10k voor het totaal tussen gezet omdat het veel te fel was. Frontseinen moet je wel zien branden, maar meer dan dat is niet nodig, het moeten geen schijnwerpers zijn.

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6174
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: Nieuwe frontseinen voor een Class 66
« Reactie #13 Gepost op: 07 april 2022, 09:01:48 »
Afwerken met fijn waterproef is uiteraard akkoord.
Ik ga veelal uit van een advies voor meerdere doeleinden.

Het is maar net waar je de ledjes dus voor gebruiken gaat.
    koplamp modellen: moet te zien zijn, geen straling.
    seinpalen: lamp moet te zien zijn en iets stralen.
    autolichten: iets meer stralen.
    overweglichten: etc....

Ronald Visser
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Houten 18 mei sta ik er weer. Ook met N-schaal.