Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Rondom Charlois door spoorijzer
Vandaag om 20:15:40
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door spoorijzer
Vandaag om 20:14:32
Raadplaatje door Hatsune Miku
Vandaag om 20:13:12
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rob Ellerman
Vandaag om 20:12:22
Piko 2025 door Daan!
Vandaag om 20:07:47
Le Bassin uit logeren bij Bentink door Hendrik Jan
Vandaag om 19:57:26
Anders dan Rietze, moderne 1:87 Amsterdamse GVB trams of bussen? door virmfan
Vandaag om 19:52:15
Diorama Oelde Mittelweg Hp door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 19:47:16
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 19:46:55
NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen door Huup
Vandaag om 19:42:07
fotowedstrijd 2025 door Dave.......
Vandaag om 19:35:50
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door MOVisser
Vandaag om 19:19:24
De spoorhaven van Zuidbarge. door Eric B
Vandaag om 19:09:50
Invoering SGNS containerwagens bij NS door ES44C4
Vandaag om 18:37:53
Bf Kibronn door Luit
Vandaag om 18:15:12
Uhlenbrock Intellibox 3 door ArnodeBruin
Vandaag om 18:02:38
Treinverkeer in het oostblok, grensoverschrijdend? door Falkenberg
Vandaag om 17:06:36
Zelfgemaakt BiDiB modules door AlbertG
Vandaag om 16:57:24
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Streamliner
Vandaag om 16:10:09
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 16:01:59
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Sicco Dierdorp
Vandaag om 15:21:02
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door Mispoes
Vandaag om 15:17:11
Roco 290 digtaliseren door Ronald Halma
Vandaag om 15:06:34
Lodewickshaven door Ronald Halma
Vandaag om 14:33:44
Spoor Groep Zuid 22-23 november Helmond door Gerard van de Weijer
Vandaag om 14:29:02
W.V. Kalender 2026 door Wim Vink
Vandaag om 14:07:26
Stottering Piko 98551BD door bellejt
Vandaag om 13:39:10
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 13:23:41
Acme nieuwe ICNG door virmfan
Vandaag om 12:00:37
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 11:38:15
  

Auteur Topic: BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5  (gelezen 118621 keer)

Joz

  • a.k.a. Jos
  • Offline Offline
  • Berichten: 728
  • Vaak bu'j te bange
    • Museumdepot Beekbergen in H0
Re: BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5
« Reactie #735 Gepost op: 24 November 2025, 17:05:59 »
Oke, als je inderdaad minder ver naar achteren gaat, dan zal het met de straal waarschijnlijk wel goed komen.
Mijn ervaring is dat AnyRail in ieder geval niet liegt, maar soms wel pijnlijk onmogelijkheden blootlegt. Maar dat geldt natuurlijk alleen als je de uitgangspunten goed getekend hebt, in jouw geval hoever naar achteren het spoor rijkt.

Groeten,
Jos

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 9067
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re: BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5
« Reactie #736 Gepost op: 24 November 2025, 21:09:27 »
Dat is het 'm ook, Jos.
Als ik verder naar achter ga met de hoofdbaan kom ik echt in de knoei met de terugkeer naar de BB rechts.
Ik hou ook nog een beetje overgangsruimte van ongeveer 5 cm.
Wat terug te zien is in Ronald V 's berekening.

Het wordt minder mooi met scherpere bochten onder die 57 cm.
En ik moet het materieel veilig over de brug en BB's sturen.


Heel erg veel speling ruimte is er niet.

Gr Koen.
Werkspoor modulen weer aktief. Swalbenburg in N de pauze stand.
Flash & The Pan: waiting for a train.

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 7428
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5
« Reactie #737 Gepost op: 24 November 2025, 22:24:14 »
Succes.
Het komt zeker goed. (y) (y)

Ronald
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 15 november ben ik weer in Houten.

Matthijs van Heijningen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2415
Re: BNLS modulebaan Werkspoor-Kathedraal hervat.
« Reactie #738 Gepost op: Vandaag om 09:50:20 »


En waarom niet deze variant die ook uit dit draadje komt?

mvg,

Matthijs

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 9067
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re: BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5
« Reactie #739 Gepost op: Vandaag om 10:02:09 »
Hoi Matthijs

Goede vraag.

We omdat dat haventje erachter in gedrang komt.
Maar ik kan er nog wel even meetwerk verrichten.

Gr. Koen.
Werkspoor modulen weer aktief. Swalbenburg in N de pauze stand.
Flash & The Pan: waiting for a train.

Matthijs van Heijningen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2415
Re: BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5
« Reactie #740 Gepost op: Vandaag om 13:27:07 »
De versie zoals die op pagina 42 staat heeft een stuk vloeiender railverloop
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102352.615

mvg,

Matthijs

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 9067
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re: BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5
« Reactie #741 Gepost op: Vandaag om 13:46:17 »
Daar heb je wel gelijk in.

Ik zal het uitproberen, kan net wat schelen al moet het ook niet te bochtig worden.

Het is al een hele compromis om van in werkelijkheid recht stuk baan dit te maken

Tbv een stukje Demka staalfabriek.
Gr Koen.
Werkspoor modulen weer aktief. Swalbenburg in N de pauze stand.
Flash & The Pan: waiting for a train.

spoorijzer

  • Online Online
  • Berichten: 3168
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5
« Reactie #742 Gepost op: Vandaag om 13:50:08 »
Zo te zien heb je totaal 4 bakken tot je beschikking, kan je dan al niet in de 2 buitenste bakken al een knik maken? Dan komt het geheel wat galanter over. Ik zou de knik ook beperkt houden, maar het is wel leuk dat het allemaal niet strak parallel met de bakrand ligt.

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 9067
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re: BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5
« Reactie #743 Gepost op: Vandaag om 18:06:58 »
Nee,
3 stuks van 80 cm lengte.

Die kleinere zijn de Blackboxen die we tussen elke inbreng plaatsen.
Voor mij een hele uitdaging om daar met een bocht te beginnen.

De reden vd bochten, plaats maken voor de Demka fabriek,  sowieso al een gebouw waar je deze keer eens van de voorkant in kan kijken.

De ruimte is miniem: :(




4 Modulen wordt me echt teveel maar wie weet bouw er thuis nog een rondrij baan aan vast.

Wel blij dat er nog even meegedacht wordt.
Uiteindelijk zal ik met de verplaatsbare pijlers de beslissing moeten nemen en de boel vastzetten.

Ik heb de testdag de 13e as, dan moet de basis gereed zijn.

Ik probeer elk moment wat te doen.
« Laatst bewerkt op: Vandaag om 18:34:57 door NS264 »
Werkspoor modulen weer aktief. Swalbenburg in N de pauze stand.
Flash & The Pan: waiting for a train.

Joz

  • a.k.a. Jos
  • Offline Offline
  • Berichten: 728
  • Vaak bu'j te bange
    • Museumdepot Beekbergen in H0
Re: BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5
« Reactie #744 Gepost op: Vandaag om 18:39:49 »
Als ik het uit de regels goed begrijp, mag je de boog al wel op de Blackbox beginnen:

Citaat
7. De eerste 100 mm vanaf de BB-BB overgang dient recht en verstelbaar te zijn

Dus 20cm over voor het inleiden van je boog.

Groeten,
Jos

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 7428
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5
« Reactie #745 Gepost op: Vandaag om 19:17:25 »
Tot nu toe is de afspraak:

1    schuiflas tpv de overgang eigen BB naar de buurman BB (links en rechts van je gehele module).
2    10 cm losliggende rails op de BB: om te kunnen uitrichten met de BB van de buurman
3    dan een zogenaamde megabiels die wat maatvoering en plaats van de rails vanaf de voorkant van de module gedefinieerd is.
      Dit is het gedefinieerde vaste punt.
4    tussen beide megabielsen ben je vrij om de rails te leggen.
      eigen bakovergangen dienen storingsgevoelig aangelegd te worden  :-X
      (Anders hebben we niets te doen tijdens de showdagen).

Opmerking: Dit geldt voor de BNLS.
En er zijn al weer andere typen van een BB overgang onderzocht en uitgewerkt. Ook voor de eigen overgangen.
We weten uiteraard ook dat er andersoortige mogelijkheden in gebruik zijn .....niet vermelden hier svp.

Ronald Visser
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 15 november ben ik weer in Houten.

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 9067
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re: BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5
« Reactie #746 Gepost op: Vandaag om 19:32:38 »
Haha  ;D
Vooral niet bij Age aankloppen, die leidt de baan helemaal buitenom.

Storingsgevoelig? Geen probleem bij mij.

@Jos:
Als ik het uit de regels goed begrijp, mag je de boog al wel op de Blackbox beginnen

Neeeeee :'(

 ;)

Gr Koen.
« Laatst bewerkt op: Vandaag om 19:37:38 door NS264 »
Werkspoor modulen weer aktief. Swalbenburg in N de pauze stand.
Flash & The Pan: waiting for a train.

nighttrain1

  • BNLS Forum modulebaan aanspreekpunt.
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 5854
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re: BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5
« Reactie #747 Gepost op: Vandaag om 19:53:46 »
Als ik het uit de regels goed begrijp, mag je de boog al wel op de Blackbox beginnen:

Dus 20cm over voor het inleiden van je boog.

Groeten,
Jos

CORRECT!!! Je boog mag dus WEL op je blackbox beginnen.
(Of dat verstandig is??  🤷🏽‍♂️)
Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 9067
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re: BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5
« Reactie #748 Gepost op: Vandaag om 20:11:14 »
Of gewoon je bakken scheef zetten.
Werkspoor modulen weer aktief. Swalbenburg in N de pauze stand.
Flash & The Pan: waiting for a train.

spoorijzer

  • Online Online
  • Berichten: 3168
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5
« Reactie #749 Gepost op: Vandaag om 20:14:32 »
3 bakken is in elk geval alweer meer dan 2. Dan kan je dus 1 naar achteren gaan, 1 recht (waar je de brug plaatst) en 1 om weer op de originele plek te komen.

Groeten,
Rogier