Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door Joz
Vandaag om 17:05:59
Nieuwe baan, nu nog zonder naam... door Paulus1201
Vandaag om 17:05:13
Piko Eas-z gebracht als Eaos door Te 2/2
Vandaag om 16:59:48
Fleischmann 4068 onderdeel door Miniature Holland
Vandaag om 16:55:41
Raadplaatje door Hatsune Miku
Vandaag om 16:41:37
Vragen over een railplan uit de RRAILHOBBY van sept. 1988 door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:38:54
Hobbytrain Taurus en Vectron problemen N-scale door Keessap
Vandaag om 16:26:03
Spoor Groep Zuid 22-23 november Helmond door Ad Cleijsen
Vandaag om 16:25:40
Smeren, vet, olie, enz door Ferdinand Bogman
Vandaag om 16:14:42
Nieuwe ruimte, nieuw baanplan door DJV
Vandaag om 16:14:20
NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen door Ferdinand Bogman
Vandaag om 16:12:32
NS Mat 35 Maple Leaf door prutser
Vandaag om 16:02:33
Hulp gezocht bij omwisselen cilinders Franse stoomloc 141R door Eelco Storm
Vandaag om 16:01:07
De bouw van “Bahnstrecke Lahr” door Peter.v.L
Vandaag om 15:20:19
Stottering Piko 98551BD door Modeltreinmulder
Vandaag om 15:11:25
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 15:09:26
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hendrik Jan
Vandaag om 15:07:12
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Dion
Vandaag om 14:59:04
Spelregels 'Raadplaatje' door R1954
Vandaag om 14:27:17
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Sicco Dierdorp
Vandaag om 14:26:17
Roco 290 digtaliseren door Herb73
Vandaag om 14:09:55
Lodewickshaven door Ronald Halma
Vandaag om 14:03:23
Bf Kibronn door Benelux795
Vandaag om 14:01:38
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 13:56:36
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 13:23:56
Doornvliet door HenkN
Vandaag om 13:14:43
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:45:10
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door spoorijzer
Vandaag om 12:32:52
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
Vandaag om 11:31:50
The Summer of 69 door Duikeend
Vandaag om 11:17:52
  

Auteur Topic: BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5  (gelezen 117825 keer)

defender

  • Offline Offline
  • Berichten: 1419
    • Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
Re: BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5
« Reactie #720 Gepost op: 22 November 2025, 18:55:39 »
Ligt er een beetje aan waar je naar toe wilt. Soms is old school de rails op het zicht leggen en tijdelijk fixeren in de juiste bocht ( bv kleine spijkertjes die je er aan de buitenzijde van je railsbocht niet helemaal inslaat of punaises) makkelijker. Lijntje aan beide zijden langs de rails trekken, rails weer verwijderen, lijnen verbreden naar de voet (onderste breedtemaat vd dijk)  van de dijk, en je het je bocht voor je dijk.

Mvg Koen

NS264

  • Online Online
  • Berichten: 9059
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re: BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5
« Reactie #721 Gepost op: 22 November 2025, 19:03:05 »
Marcel & Koen

De exacte radius weet ik niet uit mijn hoofd.

Maar weet wel dat het zo minimaal mogelijk moet zijn.

Daarbij ben ik uitgegaan van 12/15/19 graden wissels maar ik begrijp dat ik dat anders moet doen?

In principe zou het op zicht kunnen.
Zo vloeiend mogelijk.

Maar om alles uit te sluiten, toch even de vraag of dat zo goed is

Gr. Koen.
Werkspoor modulen weer aktief. Swalbenburg in N de pauze stand.
Flash & The Pan: waiting for a train.

nighttrain1

  • BNLS Forum modulebaan aanspreekpunt.
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 5851
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re: BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5
« Reactie #722 Gepost op: 22 November 2025, 20:05:20 »
Koen,

Het aantal graden van een boog dat boeit niet zoveel.
Wat interessanter is; welke doorsnede heeft de boog als je ‘m geheel rond zou leggen? Weet wel dat je dat niet gaat doen maar zo komen we er achter welke radius het is die je gaat maken.
Of die goed is of misschien wel te klein, te groot kan bijna niet.

Succes.
Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken

NS264

  • Online Online
  • Berichten: 9059
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re: BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5
« Reactie #723 Gepost op: 23 November 2025, 15:46:52 »
Gelukkig heb ik voor ik hier aan begon een lineaal van 1 mtr aangeschaft.
Hoef ik niet te klooien.

R = 57,5  ( 2x = dan..1550 mml) ( kan nog variëren naar 5700 of 5800  mm.

Volgens mij is de huisregel +5600 mm.

Met een flexibel lineaal het segment gemeten.

Een variabele 2000-2200 mm.

De hoek A  vanuit midden boogstraal zegt met de digitale meter 2100 mm (2,1)

L binnen 3000 mm
L buiten. 3000 mm.

Al met al zit ik met 57,5 op zich niet verkeerd.





Werkspoor modulen weer aktief. Swalbenburg in N de pauze stand.
Flash & The Pan: waiting for a train.

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 7423
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5
« Reactie #724 Gepost op: 23 November 2025, 16:21:06 »
Kan je dit handmatig schetsen?

Ronald Visser

Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 15 november ben ik weer in Houten.

NS264

  • Online Online
  • Berichten: 9059
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re: BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5
« Reactie #725 Gepost op: 23 November 2025, 16:41:56 »
Dit rijst al boven mijn pet uit Ronald, anders zou ik het niet eens melden.
Werkspoor modulen weer aktief. Swalbenburg in N de pauze stand.
Flash & The Pan: waiting for a train.

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 7423
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5
« Reactie #726 Gepost op: 23 November 2025, 17:05:09 »
Je kan toch tekenen hoe je een en ander hebt gemeten ?
Doe maar via PB

Ronald.
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 15 november ben ik weer in Houten.

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 7423
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5
« Reactie #727 Gepost op: Vandaag om 10:03:48 »
Het is de bedoeling toch om de rails op de dijk iets naar achteren aan te brengen?

Je weet de afstand van de voorste rails op de BB.....
Hoeveel cm wordt de afstand tussen de voorkant van de module en de rails op de dijk?

15 cm of 20 cm?
Je kan zelf kiezen.... andere afstand in cm.?

Wordt vervolgd...
Ronald

Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 15 november ben ik weer in Houten.

NS264

  • Online Online
  • Berichten: 9059
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re: BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5
« Reactie #728 Gepost op: Vandaag om 10:23:43 »
Daar gaat het ook over.

Het is de eerste bocht vanaf de rechtse BB.






Gr. Koen.
« Laatst bewerkt op: Vandaag om 11:44:54 door NS264 »
Werkspoor modulen weer aktief. Swalbenburg in N de pauze stand.
Flash & The Pan: waiting for a train.

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 7423
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5
« Reactie #729 Gepost op: Vandaag om 14:27:19 »
Ik heb je tekening gebruikt om te meten.
Dat kan pas als je de schaal in de tekening goed hebt.
(referentie is 800,55 mm)

Vanaf het begin van de bocht trek je een lijn loodrecht op de rails.
Vanaf het eind van de bocht trek je een lijn loodrecht op de rails.
Omdat je een bocht opmeet moeten deze lijnen elkaar wel snijden.

Ik heb afstanden opgemeten tussen midden van de rails (de puppeltjes bij Marklin) en het snijpunt.
De afstanden zijn de straal van de bocht tussen begin en eind van de bocht.
Neem van beide afstanden het gemiddelde (  [x + y] : 2 ) en je hebt een goede indicatie van de bochtstraal.

Ronald Visser






« Laatst bewerkt op: Vandaag om 14:50:00 door MOVisser »
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 15 november ben ik weer in Houten.

NS264

  • Online Online
  • Berichten: 9059
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re: BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5
« Reactie #730 Gepost op: Vandaag om 14:34:47 »
Dan is het dus een straal van 57 doorsnee.
En de helft van 22 cm (lengte stukje bocht)
= 11.

Dan klopt dat toch .

Ik kan geen wiskunde ik doe het met deze gegevens.
(En rekenen is mijn hele leven al het minste onderdeel,)

Maar goed, we gaan weer door

Gr Koen.
Werkspoor modulen weer aktief. Swalbenburg in N de pauze stand.
Flash & The Pan: waiting for a train.

NS264

  • Online Online
  • Berichten: 9059
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re: BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5
« Reactie #731 Gepost op: Vandaag om 15:38:32 »
Genau,



Gr. Koen.
Werkspoor modulen weer aktief. Swalbenburg in N de pauze stand.
Flash & The Pan: waiting for a train.

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 7423
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5
« Reactie #732 Gepost op: Vandaag om 16:06:41 »
Ik snap niet hoe je dat allemaal rekent.
Wellicht heb ik er geen inzicht in.... :angel:

Succes.

Ronald Visser
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 15 november ben ik weer in Houten.

Joz

  • a.k.a. Jos
  • Offline Offline
  • Berichten: 725
  • Vaak bu'j te bange
    • Museumdepot Beekbergen in H0
Re: BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5
« Reactie #733 Gepost op: Vandaag om 16:53:07 »
Koen, je gebruikt AnyRail. Als je op een stuk flexrail klikt, dan zie je helemaal onderin het scherm wat de lengte van dat stuk flexrail is en er wordt ook een "rmin" weergegeven. Dat is je minimum boogstraal voor dat stuk flex. Makkelijk toch?

Groeten,
Jos

NS264

  • Online Online
  • Berichten: 9059
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re: BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5
« Reactie #734 Gepost op: Vandaag om 17:00:00 »
Zo heb ik gemeten.



@Joz
Klopt maar ik vond Anyrail er een beetje gedrongen uitzien op papier.
In werkelijkheid ligt de baan niet helemaal naar achteren.
De bochten zijn veel vloeiender.

Er is heel weinig overhang van de rijtuigen
(Heb ik al een beetje getest)

Maar alle talud-klosjes moeten nog gemaakt en de toplaag ook en alles is nog betrekkelijk te verplaatsen.

Donderdag vrij, dan heb ik wat te doen.

Gr. Koen.
Werkspoor modulen weer aktief. Swalbenburg in N de pauze stand.
Flash & The Pan: waiting for a train.