Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

15 November Modelspoorbeurs en Houten digitaal door Ronald Halma
Vandaag om 21:33:49
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald Halma
Vandaag om 21:22:45
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door Dash 8
Vandaag om 21:16:52
Liliput kortkoppeling mechaniek defect door Eric B
Vandaag om 21:07:27
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door gdh
Vandaag om 21:01:56
Had de NS4903 rangeerlicht? door orientexpress
Vandaag om 20:49:23
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 20:45:14
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 20:40:06
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door mamory
Vandaag om 20:34:08
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door Ronald69
Vandaag om 20:34:04
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 20:13:25
Het ontstaan van Trammenlandt door Keska
Vandaag om 20:00:25
DR4018 power on fenomeen door Bert_Apd
Vandaag om 19:53:40
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door NS264
Vandaag om 19:44:41
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 19:17:53
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Reinout van Rees
Vandaag om 19:02:44
Wie heeft ervaring met minitrix IR? Hulp gezocht door Gabriël Bergsma
Vandaag om 18:28:05
Au bord de la Cèze door Frank 123
Vandaag om 18:19:23
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 18:19:14
Fleischmania Nostalgia door Noordernet
Vandaag om 18:07:51
Revier Rheinbrenner (H0) door Marco1044
Vandaag om 17:51:12
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door Wim Vink
Vandaag om 17:37:10
Station Roodeschool door Krazy Dre
Vandaag om 17:27:09
W.V. Kalender 2026 door MOVisser
Vandaag om 17:15:36
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:10:46
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door basjuh1981
Vandaag om 16:43:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 16:34:10
Aachenau West door wob
Vandaag om 15:59:48
Probleem met inloggen iTrain Forum door Robvl
Vandaag om 15:51:56
Bf Kibronn door Benelux795
Vandaag om 15:44:12
  

Auteur Topic: BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5  (gelezen 113779 keer)

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 18407
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.0
« Reactie #705 Gepost op: 09 October 2025, 10:11:11 »

De reden van 12mm schiet me ook weer te binnen, 9mm vind ik wel stevig, maar met 12mm dikte heb je iets meer 'vlees en stevigheid' aangezien de bakken langdurig mee moeten gaan.

Moet toch even reageren, Koen. 9 mm gaat net zo lang mee hoor, sleur bakken door Europa die van 9 mm populieren gemaakt zijn en die zijn echt wel duurzaam hoor  ;)
Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 9045
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re: BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5
« Reactie #706 Gepost op: 09 October 2025, 10:18:01 »
Mijn ervaring is dat er een paneel loskwam tijdens opbouwen. (Bij de oude module)

Het is meer op de stevigheid bedacht, soms is er haast geen tijd voor rustige opbouw en dan heb ik toch liever iets meer vlees op het hout voor schroeven en andere bevestigingen.

Wel overwogen keuze gemaakt.

Gr Koen.
« Laatst bewerkt op: 09 October 2025, 10:20:03 door NS264 »
Werkspoor modulen weer aktief. Swalbenburg in N de pauze stand.
Flash & The Pan: waiting for a train.

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 7411
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5
« Reactie #707 Gepost op: 09 October 2025, 10:47:57 »
12 mm is uiteraard steviger dan 9 mm.
En je hebt iets meer "vlees" in de hoek voor schroeven.
Mijn module, getoond bij Carmeliet van het Militaire Museum, is geheel van 9 mm.

Je kan de hoeken verstevigen (bij 9 mm bv) door aan de binnenkant in de hoeken een balkje van 2 x 2 of 3 x 3 cm op te nemen.
Daarmee verstevig je de hoek enorm, ook als je dit dan ook nog vastlijmt.

Ik schroef, maar lijm trouwens ook altijd de verbindingen.

Ronald Visser
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 15 november ben ik weer in Houten.

nighttrain1

  • BNLS Forum modulebaan aanspreekpunt.
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 5849
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re: BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.6
« Reactie #708 Gepost op: 11 October 2025, 14:09:15 »
Je kan ze ook van werkblad maken, lekker dik, 30mm of meer, daar kan je zelfs je kanaal in uithakken....
Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 9045
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re: BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5
« Reactie #709 Gepost op: 11 October 2025, 22:23:04 »
Eindelijk de bakken klaar 8)

Had dat gelijk gezegd Richard, dan gooi ik er 4 cm XPS op.

Zonder gekheid:

Totaal nu 2,40 mtr lengte.
Nu de rest nog ,🍻!




Gr. Koen.
« Laatst bewerkt op: 11 October 2025, 22:35:07 door NS264 »
Werkspoor modulen weer aktief. Swalbenburg in N de pauze stand.
Flash & The Pan: waiting for a train.

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 7411
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5
« Reactie #710 Gepost op: 11 October 2025, 23:55:56 »
Koen, mooi resultaat.

En zoals ik de combinatie zie:  dan hangt de middelste bak aan de andere twee (geen poten voorziening)

Ronald Visser
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 15 november ben ik weer in Houten.

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 9045
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re: BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5
« Reactie #711 Gepost op: 12 October 2025, 08:08:07 »
Ja, klopt.
Kijken of het met vier poten kan anders kan het altijd nog.

Gr. Koen.
Werkspoor modulen weer aktief. Swalbenburg in N de pauze stand.
Flash & The Pan: waiting for a train.

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 7411
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5
« Reactie #712 Gepost op: 12 October 2025, 08:48:28 »
4 poten? dus 2 links en 2 rechts...

Ik denk toch wel 8 poten?
4 voor de linkse bak en 4 voor de rechtse bak?

Zo niet? Het is altijd eerst te proberen met 4 stuks.

Groet
Ronald Visser
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 15 november ben ik weer in Houten.

Sikko

  • Offline Offline
  • Berichten: 493
Re: BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5
« Reactie #713 Gepost op: 12 October 2025, 09:49:17 »
Ik zou zelf toch in elk geval in het midden ook twee poten doen. Als het (na verloop van tijd) gaat doorhangen,  ga je allemaal gedoetjes krijgen met de overgangen. Zonde van alle energie die je er nu in steekt.

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 9045
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re: BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5
« Reactie #714 Gepost op: 12 October 2025, 11:55:45 »
Deze bakken zijn 80 cm lengte.
Verwacht geen doorhangen.

Maar idd altijd wel gedoe.
En dat is dan ook exact de reden dat ik nu voor 12mm gekozen heb + nog extra hoekijzers in de hoeken om de boel bijelkaar te houden.

Plan is volgende week aan de poten te beginnen bij onze Leen(Stoomboy).
Dan zal de goedkeuring vanzelf komen.
En Richard komt miss ook ff kijken.

@Ronald, idd 2 x 4 poten voorlopig

Gr. Koen.
« Laatst bewerkt op: 12 October 2025, 11:58:46 door NS264 »
Werkspoor modulen weer aktief. Swalbenburg in N de pauze stand.
Flash & The Pan: waiting for a train.

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 9045
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re: BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 (vervolg)
« Reactie #715 Gepost op: Vandaag om 19:44:41 »
Even wat zaagsel afblazen,

De anti kale hout brigade kijkt maar even verder.

Is er voortgang, Jazeker.

Eindelijk verrijst er weer eens wat.

Ik ben een aantal keren in Schoonhoven geweest bij Leen (Stoomboy, bmb) die mij flink geholpen heeft.
Zo heeft hij de 2e hands poten geschikt gemaakt voor mijn baan.
Ook heeft hij berekend waar de boorgaten moesten komen.
Dat koppelen is een secuur werkje.

Dankzij de klips(Temu) is de middelste bak, zeer flexibel te koppelen, zal er eerder tussenin hangen.
Ik hoef slechts 2 op maat gemaakte draagbalk jes er tussen te hangen en het kan geen kant op.
Als dan nog de bout en moer erbij komen zit het stevig aan elkaar vast.

Hopelijk kan ik nu voorzichtig denken aan opbouwen en de hoofdbaan leggen.

De rest wil ik zoveel mogelijk zelf doen.

Aan mij om de spoordijk, overgangen en rails pas te maken.














We hebben nog wat te doen.

Gr. Koen
« Laatst bewerkt op: Vandaag om 21:23:17 door NS264 »
Werkspoor modulen weer aktief. Swalbenburg in N de pauze stand.
Flash & The Pan: waiting for a train.