Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Ronald doet de Fork Challenge!
door
Ronald69
Vandaag
om 00:12:53
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
RetroJack
Vandaag
om 00:12:31
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
RetroJack
Vandaag
om 00:03:33
De Projecten van RetroJack
door
RetroJack
18 July 2025, 23:59:29
Locverlichting dmv micro-LEDS
door
Mar-Cas
18 July 2025, 23:43:09
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0
door
spoorzeven
18 July 2025, 23:27:20
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is
door
Karst Drenth
18 July 2025, 22:55:21
Raadplaatje
door
Klaas Zondervan
18 July 2025, 22:26:35
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets
door
orientexpress
18 July 2025, 21:51:08
Mooi weer om buiten te spelen
door
sncf231e
18 July 2025, 21:43:07
digitaal veranderd in 15 jaar
door
Ronaldk
18 July 2025, 21:34:32
Fleischmann Profi-koppeling voor Märklin 1139
door
Bahn-AG
18 July 2025, 21:21:53
Sikje 225
door
Huup
18 July 2025, 21:21:34
Toon hier je (model)TRAM foto's.
door
R1954
18 July 2025, 20:38:43
Big Scale Trains - NS SLT in H0
door
arnaud-ns/htm
18 July 2025, 20:00:46
Rocky Rail 6400
door
gtw6016
18 July 2025, 19:57:35
Station Roodeschool
door
Eric B
18 July 2025, 19:28:50
Locatie van foto gezocht
door
odaoda
18 July 2025, 19:13:38
Aachenau West
door
Silvolde
18 July 2025, 18:49:20
Spoorwegmuseum krimpt collectie in
door
Bob11
18 July 2025, 17:54:17
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
door
Mispoes
18 July 2025, 16:29:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Railpassie
18 July 2025, 16:19:54
Vijfhuis (v.h. Frotterdam)
door
Ben
18 July 2025, 16:14:37
Piko 2025
door
spoorijzer
18 July 2025, 16:04:09
Fleischmania Nostalgia
door
hervé
18 July 2025, 15:16:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen
door
Blausee-Mitholz
18 July 2025, 13:51:12
Lima plan E bankjes
door
grossraumwagen
18 July 2025, 13:46:28
Modules van Kees Gorter (vervolg)
door
ca.gorter
18 July 2025, 12:51:41
Railpro 607
door
henk
18 July 2025, 12:47:11
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100
door
Erwin 054
18 July 2025, 12:17:39
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
BNLS forumbaan
|
BNLS-forum modulebaan bouwverslagen H0
(Moderator:
Edsko Hekman
) |
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.0
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
Vorige
-
Volgende
-
1
...
6
7
[
8
]
9
10
...
46
Omlaag
Auteur
Topic: BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.0 (gelezen 91496 keer)
MOVisser
Offline
Berichten: 7084
Re: BNLS modulebaan Werkspoor-Kathedraal hervat.
«
Reactie #105 Gepost op:
27 March 2022, 23:47:26 »
Koen, leuke voortgang.
Ik ben ook al goed bezig geweest vandaag.
Vanmorgen begonnen met het laseren van de beschoeiing, maar dat wisten jullie al.
Tijdens het drogen van de palen, met Koen overlegd over de linker hoek, de onderdoorgang en het kruispunt aan de voorzijde.
Daar zullen tzt stoplichten geplaatst worden.
Deze zullen het verkeer op het kruispunt, maar ook het verkeer van de ander zijde van de onderdoorgang gaan regelen.
Tevens heb ik de portaal ondersteuning en de wanden aan de achterzijde vast in een basis betonkleur ( humbrol 28) geverfd.
Later verweren (bij Wim in de leer?) of nog een ander patroon opbrengen? Komt dan wel.
Het talud aan de voorkant is aan begrassing toe.
Daarvoor mijn grasmat ergens vandaan opgeduikeld.
Bleek ik toch nog best een groot stuk te bezitten....
De overall breedte van de grasstrook opgemeten en afgesneden.
Ik ben begonnen met het vastlijmen van ca 5 mm papier op het hout van de dijk naast het spoor, daarna pas op het strookje aan de bovenzijde.
Hiermee verkrijg je een klein opstaand randje en is een mooie overgang te maken van ballast naar het gras.
Daarna het hele talud ingesmeerd en het opstaand strookje van de sloot.
Tijdens het plakken de funderingspalen mooi uitgesneden (grof zou ook kunnen, zie later).
Het papier goed aangedrukt en vooral gelet op het vastplakken in de sloot.
De beschoeiings-paaltjes waren inmiddels droog, dus de planken en de paaltjes geplaatst.
Vastgelijmd aan de slootbodem en aan het gras.
De hoogte is ok. De beschoeiing steekt iets boven het gras uit, zo hoort het ook.
Anders had ik er aan de onderzijde wat af moeten halen.
Aan de linkerkant van de dijk ook het gras aangebracht en gelijk begonnen met het opvullen van de locatie.
Het is de ingang naar het Juliana park, maar ook een natuurlijk vlak voor de dijk.
De opvulplaten zijn teruglopend geplaatst om met het natuurkarton er een talud van te maken.
Omdat ik nog geen idee heb van de weghoogte, zou dit een mooie overgang kunnen zijn.
Als laatste stap hier ook gras geplant.
Daarna het opvullen van weg in de onderdoorgang en voorzijde van de bak.
De weg loopt naar het centrum. Er is een bushalte bedacht.
Maar eens kijken of dat nog kan, gezien de beschikbare ruimte.
De weghoogte vastgesteld met mijn Crossley.
Nu is de beschikbare hoogte 4,35 m. (5 cm dus), maar daar gaat de verhardingsdikte nog vanaf.
Hierna begonnen met het plaatsen van een randje waartegen de opsluitbanden van de wegverharding tegen aan moet komen.
We hebben een recht stuk en een bocht naar voren (waardoor het verkeer van de bak afvalt
).
Daarna de ruimte tussen de bandensteun en de sloot opgevuld met karton en de sloot voorzijde bijgewerkt op hoogte.
Het begintalud van de sloot ingepakt in karton, om een mooie start van de sloot te hebben.
Weer gras gepoot en gezorgd dat deze goed kan aansluiten op de betonband, maar ook doorloopt over het sloot talud tot de bodem van de sloot.
Bij de fundering van de portalen werd al eerder gesproken over een technische oplossing.
Dat wordt dan ook alsnog aangebracht: een damwand. Het inspectie pad kan dan om de mast heen gelegd worden.
Daarvoor is een opvulling nodig, dus grof uitsnijden had ook gekund.
Tevens is het sloottalud aan het begin van de sloot van gras voorzien.
Wat is dat ? Iemand op zoek naar de bushalte? Of inspectie van de damwand?
Ronald Visser
4085
«
Laatst bewerkt op: 28 March 2022, 08:36:09 door MOVisser
»
Gelogd
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 23 augustus ben ik er weer...
MOVisser
Offline
Berichten: 7084
Re: BNLS modulebaan Werkspoor-Kathedraal hervat.
«
Reactie #106 Gepost op:
28 March 2022, 08:42:00 »
Helaas vandaag geen werkzaamheden aan de bak.
Ronald Visser
(Oppas opa vanwege waterpokken....
)
«
Laatst bewerkt op: 28 March 2022, 09:25:03 door MOVisser
»
Gelogd
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 23 augustus ben ik er weer...
Wim Vink
Online
Berichten: 25987
Eens komt het goed.
Re: BNLS modulebaan Werkspoor-Kathedraal hervat.
«
Reactie #107 Gepost op:
28 March 2022, 08:52:26 »
Zoooo, dat noem je nu een meer dan flinke foto update
Met de nodige tekst.
Gelogd
Mijn baan op YouTube:
https://www.youtube.com/watch?v=IzfDZH3_rHo
Met vriendelijke groet,
Wim
MOVisser
Offline
Berichten: 7084
Re: BNLS modulebaan Werkspoor-Kathedraal hervat.
«
Reactie #108 Gepost op:
28 March 2022, 14:14:30 »
Dank je, en de foto's nemen moet je wel goed doen.
Ben ik met het verhaal bezig, denk ik van iets een foto genomen te hebben.... ,nee dus.
Ronald Visser
(knopje verder indrukken denk ik)
Gelogd
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 23 augustus ben ik er weer...
MOVisser
Offline
Berichten: 7084
Re: BNLS modulebaan Werkspoor-Kathedraal hervat.
«
Reactie #109 Gepost op:
29 March 2022, 09:32:06 »
Vandaag weer aan de knutsel.
Maar,..... eerst nog wat huishoudelijke zaken afwerken.
Ronald Visser
lezers:
Slootbodem eerst maar een kleurtje geven?
Ballast : welk materiaal?
«
Laatst bewerkt op: 29 March 2022, 09:33:54 door MOVisser
»
Gelogd
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 23 augustus ben ik er weer...
MOVisser
Offline
Berichten: 7084
Re: BNLS modulebaan Werkspoor-Kathedraal hervat.
«
Reactie #110 Gepost op:
29 March 2022, 22:10:48 »
Na de taken met tekenwerk begonnen.
Eerst maar eens de damwand profielen getekend opdat deze uitgesneden konden worden.
Ik heb gezorgd voor een "inelkaar grijpend" ontwerp.
De vingers van het product grijpen in elkaar en daarmee is geen verlies aan materiaal opgetreden.
Op basis van wat rondkijken langs de haven voor de Kathedraal (kan vanuit thuis tegenwoordig) gezien dat er stukken damwand zijn en ook betonnen keermuren.
Direct daarop begonnen met de onderbouw van de keerwanden langs kanaal en in de haven.
De brug kan er later tussen geplaatst worden met de eigen landhoofden.
Wetende dat er straks een overgang nodig is met de achtergrond is de damwand iets naar voren geplaatst ten opzicht van het eind van de bak.
De achterwand, maar ook de zijplaat, kan dan separaat wel of niet aangebracht worden, waardoor er toch en mooie scheiding is verzekerd.
De keermuur aan de voorzijde bij de portalen opgevuld met karton, ietwat voorbewerkt en begonnen met stripjes erop te plakken (als damwand profiel).
Ronald Visser
4535
«
Laatst bewerkt op: 29 March 2022, 23:42:14 door MOVisser
»
Gelogd
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 23 augustus ben ik er weer...
MOVisser
Offline
Berichten: 7084
Re: BNLS modulebaan Werkspoor-Kathedraal hervat.
«
Reactie #111 Gepost op:
29 March 2022, 23:58:33 »
Maar dat was nog niet alles van vandaag.
Het eerste laserproject was het tekenen van een verharding in de vorm van klinkers.
En dan in visgraatverband.
De zijde aan de kant van de sloot ook voorzien van twee langsstrekken klinker met een ruimte voor een verhoogde band.
Gestart met een lengte van 35 cm en een breedte van 7 cm in mdf 1 mm
Dat is de lengte tussen de bushalte en de bocht.
Na gereedkomen van het graveren, kleur aangebracht (humbrol 72 , donker heide) en daarna verdund bruin (humbrol 118).
Om het steen motief weer terug te krijgen hetzelfde patroon nog eens gegraveerd.
De foto hierna is net na het insmeren van de verf.
En dan snijden en passen. Alles is uiteraard te zien als een basis.
Het is zaak nu alles goed op elkaar te laten aansluiten.
Verweren, aanpassen en optimaliseren etc.. in een later stadium uit te voeren.
(Wim er daar ook nu nog druk mee).
Na een eerste snijrand merkte ik dat het oppervlak (steentjes) los kwam en verdween.
Daarop het oppervlak ingespoten met blanke matte lak.
Voorzichtigheid is geboden blijkbaar.
Daarna een test met de doorrijhoogte bij de brug.
De dikte van 1 mm geeft voldoende doorrijhoogte.
En test met een verhoging tot 1 cm oogde niet juist.
Ronald Visser
«
Laatst bewerkt op: 30 March 2022, 10:10:44 door MOVisser
»
Gelogd
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 23 augustus ben ik er weer...
NS264
Offline
Berichten: 8938
Het leven op de weg.
Re: BNLS modulebaan Werkspoor-Kathedraal hervat.
«
Reactie #112 Gepost op:
30 March 2022, 09:44:01 »
Erg blij met de vorderingen tot nu toe.
Ik overleg regelmatig met Ronald in de app.
Daar zal ik jullie volgers niet mee vervelen.
Maar toch wel een beetje😉
Beschoeiing.
Mooi bedacht en uitgevoerd.
Water,
Ik denk voor de hele module wc papier
methode.
Sowieso overal een passende basiskleur
donkergroen/blauw.
Haven/kaderanden:
Mooi systeempje zo.
In algemeen ontwerp komt de ruimte voor de
haven er een beetje gedrongen uit.
Nu is Werkspoor zo groot dat het alleen maar
gehalveerd of geminimaliseerd nagebouwd kan worden.
Ik kijk nog of de haven iets ruimer kan.
Er moet minimaal een klein scheepje/ponton in kunnen liggen.
Eerder al eens met HJ over spiegels gehad en
gehalveerde scheepsmodellen, creatief
idee maar persoonlijk vind ik het niks en
spiegels verpesten de achtergrond ideeën.
Maar maakt het voor de haven en kanaalranden lastig om mooi af te werken.
Miss kun je het nog eens nader toe lichten hoe we hier te werk kunnen gaan, Hendrik Jan.
Wegen:
Vind ik helemaal top
Ikzelf had alles in tijdperk IV uitgedacht.
Maar we vinden jaren '50/'60 beter passen.
Tot 1964 was het in gebruik door Werkspoor voor deze tijd kun je qua bouw en details en materieel nog vele kanten op.
Vandaar klinkerbestrating, mooi uitgevoerd zo.
Aanvullende, mijn enige kennis van die tijd zijn materieelkleuren en automodellen.
Ballast:
Ik had al een zakje ballast (van-die-Duitser in-Houten-met-voorbeeldplankjes)
Maar andere aanbevelingen zijn welkom.
Had er een mooi bruin kleurtje voor ingeslagen.
Zomaar onze perikelen en bevindingen deze dagen.
«
Laatst bewerkt op: 30 March 2022, 10:05:23 door NS264
»
Gelogd
Voor meer interactie volg Instagram@swalbenburg_moba_n
Werkspoor tijdelijk niet actief.
Flash & The Pan:
waiting for a train
.
MOVisser
Offline
Berichten: 7084
Re: BNLS modulebaan Werkspoor-Kathedraal hervat.
«
Reactie #113 Gepost op:
30 March 2022, 10:41:44 »
Er komt zowiezo een stukje spiegel onder de Emka brug.
Daarmee verleng ik het gezicht van het water onder de brug.
Om een half bootje in de haven te leggen met een spiegel als achtergrond.... nee dat gaat niet.
Dan de hele achtergrond als spiegel uitwerken.
Ziet de bezoeker zichzelf ook.... hm
Ronald Visser
Gelogd
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 23 augustus ben ik er weer...
MOVisser
Offline
Berichten: 7084
Re: BNLS modulebaan Werkspoor-Kathedraal hervat.
«
Reactie #114 Gepost op:
30 March 2022, 23:52:44 »
Vandaag verder gegaan met de damwanden rond de haven.
Eerst een strip van karton gesneden waar de losse strippen van de damwand op worden geplakt en deze op een basis kleur gebracht.
Toen de losse strippen een kleurtje gegeven.
Met de kwast als laatste haal, van boven naar beneden bewogen, om verticale verweringsstrepen te simuleren.
Ze steken naar voren dus die zijn wat meer verweerd dan de planken erachter.
Daarna de planken opgeplakt waarbij de verbindende bovenstrip zeer zeker helpt om de juiste afstand tussen de damplanken te behouden.
Deze heb ik later afgesneden, waarna het geheel tegen de basis wand geplakt is.
Damwanden worden altijd afgedekt met een deksloof.
Deze kan van beton zijn (bv kade wand), maar ook van staal.
Het staal profiel is een L profiel of U profiel, soms met een enigszins ronde voorzijde.
De sloof heb ik van 0,4 mm dik karton gesneden, waarbij de bovenzijde van de wand mooi wordt afgedekt.
Voordat deze werd geplakt nog even in een kleurtje gezet.
Ronald Visser
«
Laatst bewerkt op: 30 March 2022, 23:54:42 door MOVisser
»
Gelogd
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 23 augustus ben ik er weer...
MOVisser
Offline
Berichten: 7084
Re: BNLS modulebaan Werkspoor-Kathedraal hervat.
«
Reactie #115 Gepost op:
31 March 2022, 00:07:30 »
Ook de damwanden van de portaal funderingen zijn verder afgewerkt.
Damplanken geplakt en deze op kleur gebracht.
Daar ook een deksloof op gemaakt, waarbij de bovenzijde veel smaller is dan bij de damwanden in de haven.
Als laatste de deksloof bijgebruind.
In feite steken de damplanken door het groen heen.
Is een kwestie van verbergen van de zichtbare spleet door groen/lang gras.
Dat kan nu al of later bij de algehele afwerking. En daar ga ik voorlopig vanuit.
Intussen heb ik ook meer wegprofiel mbv de graveerder samengesteld.
Onder andere ook de bocht aan de voorzijde. Eerst de vorm en de maat vaststellen, dan tekenen en laseren.
De keuze bij dit soort straatwerk is:
het samenstellen via taartpunten,
of het patroon doorlaten lopen.
Dat laatste oogt toch mooier, ook vanwege de kans op loslaten van de "stenen".
Morgen is het kruispunt, onder en voor de onderdoorgang, aan de beurt. Vorm bepalen etc....
Ronald Visser
4830
«
Laatst bewerkt op: 31 March 2022, 08:43:18 door MOVisser
»
Gelogd
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 23 augustus ben ik er weer...
Modellbahnwagen
Offline
Berichten: 3273
Re: BNLS modulebaan Werkspoor-Kathedraal hervat.
«
Reactie #116 Gepost op:
31 March 2022, 08:25:22 »
Mooi hoor.
Gelogd
Groeten,
Richard
MOVisser
Offline
Berichten: 7084
Re: BNLS modulebaan Werkspoor-Kathedraal hervat.
«
Reactie #117 Gepost op:
31 March 2022, 09:02:23 »
Dank je.
Het gaat allemaal voorspoedig heb ik het idee.
Ronald Visser
Gelogd
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 23 augustus ben ik er weer...
Wim Vink
Online
Berichten: 25987
Eens komt het goed.
Re: BNLS modulebaan Werkspoor-Kathedraal hervat.
«
Reactie #118 Gepost op:
31 March 2022, 09:04:51 »
Het gaat er steeds mooier uitzien
Ik blijf het op de voet volgen
Gelogd
Mijn baan op YouTube:
https://www.youtube.com/watch?v=IzfDZH3_rHo
Met vriendelijke groet,
Wim
MOVisser
Offline
Berichten: 7084
Re: BNLS modulebaan Werkspoor-Kathedraal hervat.
«
Reactie #119 Gepost op:
31 March 2022, 10:41:06 »
Ja, verbannen naar boven (teamsgesprek vrouw).
Wat moet je dan anders: maar weer aan de bak....
De verharding onder de brug wordt nu gelaserd voor de eerste maal.
Dan kleuren en weer laseren.
Inmiddels een patroon uitgezet van het kruispunt.
Haaks op de bak een centrale lijn. O punt kiezen en dan de coördinaten uitlezen.
De buiten contouren zal ik uitbranden in papier voor de passing.
Indien akkoord dan gaat de stratenmaker aan de gang met klinker voor klinker....
Ronald Visser
Gelogd
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 23 augustus ben ik er weer...
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
Vorige
-
Volgende
-
1
...
6
7
[
8
]
9
10
...
46
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
BNLS forumbaan
|
BNLS-forum modulebaan bouwverslagen H0
(Moderator:
Edsko Hekman
) |
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.0