Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Dave.......
Vandaag om 00:12:10
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Dave.......
19 July 2025, 23:56:15
Fleischmania Nostalgia door hervé
19 July 2025, 23:51:29
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
19 July 2025, 23:49:26
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
19 July 2025, 23:46:32
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
19 July 2025, 23:46:05
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door hervé
19 July 2025, 23:10:30
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Jeroen Vreeken
19 July 2025, 22:52:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door 6martinus5
19 July 2025, 22:27:09
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Karben
19 July 2025, 22:26:04
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door NL-modelspoor
19 July 2025, 22:25:04
Spoor 1 nem of finescale door Wies
19 July 2025, 21:53:27
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
19 July 2025, 21:01:04
Station Roodeschool door Torikoos
19 July 2025, 20:58:39
NS 1700 transfers door ES44C4
19 July 2025, 20:32:18
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
19 July 2025, 20:11:13
Pimpen Rivarossi DD-AR door Roelof R
19 July 2025, 19:36:41
De Projecten van RetroJack door NS264
19 July 2025, 18:52:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
19 July 2025, 18:25:23
Piko 2025 door Duikeend
19 July 2025, 18:06:39
Yet Another Servo Decoder door AP3737
19 July 2025, 17:35:25
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
19 July 2025, 17:30:39
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
19 July 2025, 17:06:01
Sfeer op je modelbaan door R1954
19 July 2025, 16:40:14
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
19 July 2025, 16:36:39
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
19 July 2025, 16:20:08
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door Corné81
19 July 2025, 15:28:54
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
19 July 2025, 15:26:07
Raadplaatje door ArjanB
19 July 2025, 15:20:46
BR-18.6 Schaal-0. door tijgernootje
19 July 2025, 15:14:06
  

Auteur Topic: BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.0  (gelezen 91711 keer)

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12227
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: BNLS modulebaan Werkspoor-Kathedraal hervat.
« Reactie #75 Gepost op: 24 March 2022, 16:08:32 »
Zou voor roze gaan,steekt lkkr af tegen de rest  :angel:  (y)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

nighttrain1

  • BNLS Forum modulebaan aanspreekpunt.
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 5777
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re: BNLS modulebaan Werkspoor-Kathedraal hervat.
« Reactie #76 Gepost op: 24 March 2022, 16:49:33 »
En dan ook nog van dat fluoriderende roze, heerlijk, valt ook niet een beetje op!  ;D

Alle gekheid op een stokje....

Die 1300mm/130cm/1,3 meter/0,0013km is wel de afstand tussen bovenzijde railstaaf en de vloer waar de bak op staat.
Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 7084
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: BNLS modulebaan Werkspoor-Kathedraal hervat.
« Reactie #77 Gepost op: 24 March 2022, 18:59:26 »
@Richard....

#61
Citaat
Die onderzijde geldt voor mij als referentie:
  -- Daarvandaan naar boven zal op BS 130 cm moeten uitkomen.
  -- Daarvandaan naar beneden zal de bij-stelhoogte van 5 cm te vinden moeten zijn (127,5 en 132,5 cm)


:laugh:
Dat roze staat wel bij dat blauw van de BNLS bordjes.

Ronald Visser
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 23 augustus ben ik er weer...

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 7084
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: BNLS modulebaan Werkspoor-Kathedraal hervat.
« Reactie #78 Gepost op: 24 March 2022, 21:30:45 »
Hmm,
Lijkt of ik vandaag alleen de pootjes aangebracht heb.
Niets is minder waar.

Weer even terug naar mijn roots als bruggenbouwer (onder andere)
(project van vervanging Brienenoordbrug, met alle omleidingen fasen etc,.. startende in 2023 als alles goed gaat).



De Merwedebrug op de plaats gezet en alvast de aansluitende rails uitgezet.

Een belangrijke maat is de 166 mm vanaf de voorzijde tot de buitenzijde van de rail.
En de hart op hart afstand van 58 mm tussen de beide sporen.

Zoals ik al eerder heb aangegeven zal er een foam onderlaag komen, waarop het spoor komt te liggen.
Ik ga het foam en het spoor vastzetten met smeltlijm.
Dat voorkomt dat spijkertjes alsnog het geluid gaat doorgeven.

Voor de maatvoering heb ik ook mijn "mega overgang" gebruikt voor de meetsessie.
Diezelfde overgang zal ik voor de BB`s van deze module bak ook maken, als overgang naar de buren.
De interne overgang zal worden? idem of met raillassen? Ik heb nog niet besloten.



En dan een eerste start met de indeling onder de brug.
Koen, heeft een indeling van een dijktracé, dan een weg en dan het kanaal (deels, net onder de brug).
Door passen met een Crossley trekker kom ik uit op ongeveer 6 cm totale wegbreedte (= 5,25 m ).
Voor een twee richtingen weg is dat voldoende.
Voor vrachtverkeer feitelijk 6 a 7 m, maar daar is geen plaats voor.
Dan nog twee bermpjes/trottoirs, de dikte van het landhoofdwand en de damwand van het kanaal.





Kan ik er nog uitkomen? Zal wel moeten.

Morgen de dijk en de sloot ervoor.
En het rangeerterrein in beeld brengen.

Ronald Visser

3095
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 23 augustus ben ik er weer...

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 8943
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re: BNLS modulebaan Werkspoor-Kathedraal hervat.
« Reactie #79 Gepost op: 24 March 2022, 22:47:50 »
Hoi,

Citaat
Weer even terug naar mijn roots als bruggenbouwer (onder andere)
(project van vervanging(project van vervanging Brienenoordbrug, met alle omleidingen fasen etc,.. startende in 2023 als alles goed gaat).

Jij bent toch met pensioen...?

Zit nog even te denken.
Ben nu met de ruwbouw Werkspoor begonnen.

Hoe rekening te houden met de sporen binnen en de werkvloer?
Ik zet nu eerst de grove muren op.
Zodat het gebouw ontstaat.


Voor meer interactie volg Instagram@swalbenburg_moba_n
Werkspoor tijdelijk niet actief.
Flash & The Pan: waiting for a train.

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 7084
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: BNLS modulebaan Werkspoor-Kathedraal hervat.
« Reactie #80 Gepost op: 24 March 2022, 23:49:45 »
Koen,
gaat niet van de ene dag op de andere
Projecten zoals de verplaatsing en vervanging van deze brug vergt meestal meerdere jaren van voorbereiding,
en je hebt te maken in dit geval met een heel groot team.

Ja, ik ben met pensioen nu.

De sporen in de hal?
Ja welk type rails ga je voor het rangeerplateau gebruiken?
De wissel maakt de plaatsing/locatie van de assen noodzakelijk.

Ronald Visser
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 23 augustus ben ik er weer...

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 8943
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re: BNLS modulebaan Werkspoor-Kathedraal hervat.
« Reactie #81 Gepost op: 24 March 2022, 23:56:08 »
Hoi,

Had wat oude restanten profigleis in gedachten.
In eerste instantie statisch rangeerbedrijf.
Wie weet in een later stadium werkend maken.



Voor meer interactie volg Instagram@swalbenburg_moba_n
Werkspoor tijdelijk niet actief.
Flash & The Pan: waiting for a train.

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 7084
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: BNLS modulebaan Werkspoor-Kathedraal hervat.
« Reactie #82 Gepost op: 25 March 2022, 09:55:51 »
Koen,
ik heb snel eventjes een schets gemaakt van de werkhal.









Het spoor en de rails-hoogte meenemen in de maten.
Hiermee leg je dus voor jezelf de hoogte van het gebouw vast.

Het aantal spanten en de tussen afstanden van die spanten is niet belangrijk. Wel voor het mooie... (y)

Ronald Visser

3220
« Laatst bewerkt op: 25 March 2022, 09:57:29 door MOVisser »
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 23 augustus ben ik er weer...

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 25990
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: BNLS modulebaan Werkspoor-Kathedraal hervat.
« Reactie #83 Gepost op: 25 March 2022, 10:02:24 »
Goed bezig Ronald  (y)
Alleen al de fraaie tekeningen!
Mijn baan op YouTube:
https://www.youtube.com/watch?v=IzfDZH3_rHo

Met vriendelijke groet,
Wim

nighttrain1

  • BNLS Forum modulebaan aanspreekpunt.
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 5777
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re: BNLS modulebaan Werkspoor-Kathedraal hervat.
« Reactie #84 Gepost op: 25 March 2022, 10:08:32 »
Had wat oude restanten profigleis ingedachten.

Waarom niet gelijk goed spul?
Koop Peco rail code 75 in bij Hattons.co.uk
Goed en niet duur, mooie hoogte van de railstaaf en zeer goed bruikbaar voor H0.
Ook hebben ze mooie slanke wissels met ondervloer aandrijvingen en je kan er ook nog een schakelaar op mee laten schakelen voor puntstuk polarisatie.

(Er zijn er op het forum vast wel die met je mee willen liften in de bestel order, zo kan je de verzendkosten drukken).

Successss.
Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 8943
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re: BNLS modulebaan Werkspoor-Kathedraal hervat.
« Reactie #85 Gepost op: 25 March 2022, 16:07:57 »
Citaat
Waarom niet gelijk goed spul?

Das dan iets voor over een poosje te verbeteren 8)

Dank voor de maatschets Ronald,

Zal er vanavond even uitgebreid naar kijken
Voor meer interactie volg Instagram@swalbenburg_moba_n
Werkspoor tijdelijk niet actief.
Flash & The Pan: waiting for a train.

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 7084
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: BNLS modulebaan Werkspoor-Kathedraal hervat.
« Reactie #86 Gepost op: 25 March 2022, 20:08:15 »
Weer een werkdagje voorbij.

Gisteren aangegeven dat ik vandaag verder zou gaan met de sloot en de dijk.
En dat heb ik dan ook maar meteen gedaan.
(anders was het meehelpen snoeien in de tuin..... , niets voor mij  :-X )

De brug heb ik provisorisch vastgezet met tacky glue om daarmee het doorgaande spoor in hoogte vast te leggen.
Koen had al enkele kunststofelementen uitgewerkt met steen patroon als landhoofd constructie. In de buurt daarvan komt een plateau en een trapje voor de bereikbaarheid van bv een sein. Ook komt er op maaiveld niveau een stuw.

De as, als ondersteuning van de sloot, is gevormd met een reep stuk karton, volgens het afschot van de sloot.
De sloot zelf wordt gevormd, eveneens met karton, in een zeer lang uitgerekte driehoek vorm.



Ja, waarom karton?
Ik wil jullie laten zien dat dit materiaal zeer goed bruikbaar is voor de onderlagen/onderbouw van de scenery.
Behalve het bruine dozen karton met de gegolfde tussenlagen zijn ook de dunnere delen karton goed bruikbaar.
Het vergt wel een goed inzicht in constructie techniek en het maken van doosvormen/driehoekvormen voor de vormvastheid.

Vocht, kromtrekken, doordrukken/kapotgaan? Nog meer comments?

Tevens is op de voorgaande foto te zien dat ik het talud alvast heb uitgezet met de schotten.
De lengte van het landhoofd-wand geeft het eind van het talud aan.
Het eerste deel van het talud eindigt bij de onderdoorgang. Dan start het tweede deel tot aan de brug.

Als techneut heb ik weet van de witte boekjes van NS (en nu dan Prorail).
Daarin afstands-maten, hoogte-maten en lengte-maten genoeg om om te rekenen naar schaal 1:87.
Alles wat Koen heeft uitgezet op de bak zou echter niet gerealiseerd kunnen worden.
Vandaar dat er op zicht wordt gewerkt.

Het talud begint op de hoogte van het spoor en eindigt bij de sloot.
Aan beide zijden van een sloot is standaard een talud van 1:1 tot 1:2.
Echter ook in de sloot is op breedte te besparen.







Ik ga de zijde van het spoor voorzien van een beschoeiing.
Daarmee bespaar ik een ruimte van 2 a 3 cm.
De voorzijde van de sloot wordt wel van een talud voorzien.
De toeschouwer kijkt dan via het talud, mooi in de sloot.
(beheer kan eenvoudig plaatshebben. De sloot is bereikbaar vanaf de taludzijde)

De slootvorm vastgeplakt. Deze is bewust te lang en moet daarom worden ingekort. (y)





Daarna de taludspanten vastgeplakt en tijdens het drogen de taludbedekking uit karton gesneden (1,5 mm natuurkarton).
Niets maten van te voren vastleggen, maar terplekke opmeten om het exact te laten passen.
De beide bedekkingseinden stoppen bij een taludspant.
Dus ook bij de onderdoorgang is rekening gehouden met het aansluiten op een talud.







Wetende dat de paalfundering in de weg zou zitten was het nodig daar een opening voor te realiseren.
Uittekenen en figuurzagen om de vorm mooi te krijgen.



De taludbedekking aangebracht met een verticaal vlak tot op de bodem van de sloot.
De sloot laat ik beginnen/eindigen met een rond stukje karton ook weer als talud.
Aan het eind komt de voor Koen gemaakte stuw.









Doen we hetzelfde aan de achterzijde van de dijk?
Waarom? Wordt niet gezien door de kijker.

Dus daar geen talud (maar kan altijd nog).



Ronald Visser

3365
« Laatst bewerkt op: 25 March 2022, 23:43:15 door MOVisser »
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 23 augustus ben ik er weer...

nighttrain1

  • BNLS Forum modulebaan aanspreekpunt.
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 5777
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re: BNLS modulebaan Werkspoor-Kathedraal hervat.
« Reactie #87 Gepost op: 25 March 2022, 21:31:54 »
Helder!
Dit is kunstig bedacht!

Lekker bezig Ronald.  (y)
Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 7084
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: BNLS modulebaan Werkspoor-Kathedraal hervat.
« Reactie #88 Gepost op: 25 March 2022, 21:54:59 »
Morgen het gras en.....

Ronald Visser
(Oh nee, een beurs.......) :angel:

Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 23 augustus ben ik er weer...

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 8943
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re: BNLS modulebaan Werkspoor-Kathedraal hervat.
« Reactie #89 Gepost op: 26 March 2022, 10:41:39 »
Goedemorgen,

Ronald (app) uiteraard al bedankt voor de verrichte werkzaamheden, mooi om te zien dat er toch de vorm in komt die ik voor ogen heb.

Het spoordijkprobleem was ik in begin ook tegengekomen te smal voor inspectiepad, de sloten kwamen, vreemd genoeg niet uit.
Ik heb in die zin achteraf gezien niet het makkelijkste thema gekozen.
De bruggen en wegen eromheen moeten precies uitkomen.
Vandaar ook de oplossing het talud aan de achterzijde ' in te korten' zodat er meer ruimte vrijkomt voor de rangeersporen en weg ernaast.
In werkelijkheid is de tussenafstand veel groter en staan gewoon ook nog gebouwen tussen die Industrieweg en talud maar dat had ik al geschrapt omdat je er niks kwijt kan.

Het zijn precies de meetkundige zaken wat Ronald nu aan het uitvoeren is. (y)

Rangeren/beweging.

Iemand opperde het rangeerbedrijf werkend te maken.
Goed idee, ik had daar in eerste instantie niet aan gedacht.

Ook niet aan beweging op de module in de zin van miss die klapbrug of havenkraan.
Allen zaken waar ikzelf minder goed over vooruit gedacht had.
(Ideeën erover  zijn welkom)

Daar blijkt dus gaandeweg verandering in te komen.




Ter vergelijking van het onderwerp op 1 module.




Bron: Usine-Utrecht.


Gr Koen.





« Laatst bewerkt op: 26 March 2022, 11:16:47 door NS264 »
Voor meer interactie volg Instagram@swalbenburg_moba_n
Werkspoor tijdelijk niet actief.
Flash & The Pan: waiting for a train.