Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door fleischmann1
Vandaag om 16:18:39
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door aad52
Vandaag om 15:33:13
Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 15:23:03
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 15:15:11
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
  

Auteur Topic: BNLS modulebaan Werkspoor-Kathedraal hervat.  (gelezen 54112 keer)

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8474
    • Midland
Re: BNLS modulebaan Werkspoor-Kathedraal hervat.
« Reactie #420 Gepost op: 15 februari 2023, 12:35:18 »
De bovenzijde dijk is gewoon bak hoogte.

Ben als ware gezakt met landschap.
Niet gestegen met de spoordijk.
Zit onder NAP  ;D

Hopelijk kom je dan goed uit :D

Gr. Koen.
« Laatst bewerkt op: 15 februari 2023, 12:38:37 door NS264 »
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8474
    • Midland
Re: BNLS modulebaan Werkspoor-Kathedraal hervat.
« Reactie #421 Gepost op: 15 februari 2023, 12:50:54 »
Ik heb weer draadjes gesoldeerd.
Hopelijk op de goede plekken.

Daarna was ik het witte zo zat dat ik met de 'vloer' en straat aan de gang ben gegaan.

Praktisch al het spoor wordt straatspoor.
Heb daarvoor eerst opgehoogd met foam stroken. En voor de aansluiting tegen de spoorstaven modelgips erop gesmeerd en voorzien van drup grijs voor het begin van de beton-look.

De voorste rand laat ik even zo net als kopspoor rechts daar het nog ingepast moet worden.

Hopelijk werkt de stroomvoorziening straks op het rangeerdeel.
De spoorstaven iig goed schoongemaakt van restanten gips.
En het gips van een laagje vernis voorzien.

















« Laatst bewerkt op: 15 februari 2023, 16:52:43 door NS264 »
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6130
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: BNLS modulebaan Werkspoor-Kathedraal hervat.
« Reactie #422 Gepost op: 15 februari 2023, 13:10:22 »
We zijn weer goed bezig Koen....

Ronald Visser
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Houten 30 maart sta ik er weer. Ook met N-schaal.

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8474
    • Midland
Re: BNLS modulebaan Werkspoor-Kathedraal hervat.
« Reactie #423 Gepost op: 15 februari 2023, 13:13:33 »
Het wordt nog wat, Ronald.

 (y)
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6130
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: BNLS modulebaan Werkspoor-Kathedraal hervat.
« Reactie #424 Gepost op: 15 februari 2023, 17:27:13 »
De BB vanmiddag in delen klaar.
Vanavond de bakken lijmen en gereed maken voor het boren van de gaten.

Daarvoor nog net een interview met de Wegwijs over mijn hobby met kartonnen bouwplaten.

Ronald Visser

Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Houten 30 maart sta ik er weer. Ook met N-schaal.

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6130
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: BNLS modulebaan Werkspoor-Kathedraal hervat.
« Reactie #425 Gepost op: 16 februari 2023, 09:36:02 »
BB links en BB rechts zijn in elkaar gezet.

Met de triplex bovenplaat heb ik nu een mooi vlak overloopgebied.
Voor mijn eigen bak had ik een overloop/mega biels, die gaat nu op deze module.

Maar eerst de beide BB's bevestigen en dan weer eens passen en meten.
(100 mm los, 50 mm los, 41 mm afstand, 50 mm afstand, 166 mm, 157 mm ,..... wel of geen voorwand,...... :-\ )

Komt goed.

Ronald Visser

31160
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Houten 30 maart sta ik er weer. Ook met N-schaal.

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6130
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: BNLS modulebaan Werkspoor-Kathedraal hervat.
« Reactie #426 Gepost op: 17 februari 2023, 12:39:30 »
De BB's onder handen genomen.

Gisteren het kaartje uit mijn toestel gehaald voor het bewerken van de foto's.
Met het opstarten van de werkzaamheden gecontroleerd of het kaartje in de pc zat. Nee.

Nam dus maar aan dat het in het toestel zat.
Na 25 foto's genomen te hebben zag ik op het display:  no card.

Ik kan die 25 hier wel tonen, maar dat heeft geen zin.
1 is genoeg.

Ronald Visser


Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Houten 30 maart sta ik er weer. Ook met N-schaal.

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8474
    • Midland
Re: BNLS modulebaan Werkspoor-Kathedraal hervat.
« Reactie #427 Gepost op: 17 februari 2023, 13:58:53 »
Waarschijnlijk met een kabeltje van camera naar pc kun je denk ik wel overzetten.
Als tenminste in geheugen camera staat.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6130
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: BNLS modulebaan Werkspoor-Kathedraal hervat.
« Reactie #428 Gepost op: 17 februari 2023, 15:06:47 »
Dat kan natuurlijk nooit.
Een foto tonen als er geen kaartje in het toestel zit om de data op te slaan.
Geheugen heeft deze niet.
 
Overal is een uitweg dan wel een oplossing voor te vinden.
Gewoon opnieuw doen. (y)

De maten heb ik gisteren uitgerekend en aan de BNLS-commissie voorgelegd.
De bak van Koen is 56 cm diep. De standaard modules zijn 60 cm (edit  incl de achterwand)
Vandaar goed opletten en de zaak omrekenen.



Getekend is de zijkant van de BB met de buurman. In groen/geel de standaard bak. Deze steekt 9 mm uit aan de voorkant, omdat er een voorwand nog tegen aankomt (later).
Daarbij heb ik een afdekplaat van 4 mm triplex gebruikt. De maten heb ik vanaf de voorkant van de BB bepaald, en dan in 1 doorgaande meting.
Dus meetband uitrollen, voorkant is het 0 punt, en dan alles gelijktijdig uitzetten. Dan kan er niets mis gaan.

Zo ook alles vanaf de bovenzijde vastgelegd. Dan kan de zijkant van de BB in hoogte afwijken.

Deze maten gehanteerd en uitgezet. Met een boortje 3 mm alle locaties voorgeboord.

Ronald Visser

« Laatst bewerkt op: 17 februari 2023, 18:17:49 door MOVisser »
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Houten 30 maart sta ik er weer. Ook met N-schaal.

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10554
Re: BNLS modulebaan Werkspoor-Kathedraal hervat.
« Reactie #429 Gepost op: 17 februari 2023, 15:38:04 »
Een standaardbak is 56cm diep. Met 4cm achterwand erbij kom je op 60cm.
Een standaard BB is 591mm diep, met een afdekplaat van 9mm komt dat dus ook op 60cm.
No dress rehearsel, this is our life.

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8474
    • Midland
Re: BNLS modulebaan Werkspoor-Kathedraal hervat.
« Reactie #430 Gepost op: 17 februari 2023, 16:31:02 »
Zo had ik ook gerekend, Marc.

Jammer van de fotos van het maken van de BB's.
Volgende keer beter.
Uiteindelijk zal de werking van een Blackbox duidelijk zijn.

Gr. Koen.

Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6130
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: BNLS modulebaan Werkspoor-Kathedraal hervat.
« Reactie #431 Gepost op: 17 februari 2023, 18:16:56 »
Marc, en Koen,
Ik ga de fries en de achterwand anders inrichten.
Vandaar dat ik het op 560 mm van de BB lengte heb gehouden, evenals de breedte. Is 300 mm.

Ronald Visser.
« Laatst bewerkt op: 17 februari 2023, 18:20:11 door MOVisser »
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Houten 30 maart sta ik er weer. Ook met N-schaal.

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6130
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: BNLS modulebaan Werkspoor-Kathedraal hervat.
« Reactie #432 Gepost op: 17 februari 2023, 18:36:55 »
Zoals ik al aangaf heb ik naderhand nog foto`s gemaakt.
Een enkele gefaked. Maar het geeft wel de werkwijze aan.

De gaatjes 3 mm zijn nu een mooi startpunt voor het uitboren van de gaten voor de doorvoer van de bouten.
We hebben de gaten tussen de BB en de buurman (links en rechts).
Deze zullen exact op de juiste plaats moeten zitten om de modulebakken zonder problemen op elkaar aan te kunnen sluiten.

De locaties van de bouten binnen de module bak zelf zijn in principe vrij te kiezen.
Als de beide BB's maar vastgemaakt kunnen worden aan de hoofdbak.

Ik heb ervoor gekozen om de versterkingsstrip van 50 mm, die Koen onder het tafelblad aangebracht heeft en waar het blad op rust, te gebruiken voor de locatie van de verbindingen.
Ook deze locaties, op de BB en de bak, uitgezet en voorgeboord met 3 mm.

Daarbij heb ik bedacht dat de ruimte onder de BB heel goed toegankelijk is voor het inschroeven.
Vanuit deze ruimten kan de linker BB met bouten aangekoppeld worden met de buurman en ook met de centrale bak.
(wordt vervolgd)
« Laatst bewerkt op: 17 februari 2023, 19:03:32 door MOVisser »
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Houten 30 maart sta ik er weer. Ook met N-schaal.

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6130
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: BNLS modulebaan Werkspoor-Kathedraal hervat.
« Reactie #433 Gepost op: 17 februari 2023, 23:39:24 »
De geboorde gaatjes zijn er voor om de volgende boor te geleiden en het gat dus op de juiste plaats te laten ontstaan.

De eerste gaten zijn gemaakt voor de rampamoeren.
Ik heb er 4 aan elke zijde bedacht ieder voor M8.
De gaten zijn met een 13 mm speedboor voor hout gemaakt. De punt van de speedboor in het geboorde gat gestoken en draaien maar.



Het meest belangrijkste bij het boren is de boormachine en de boor goed "haaks" op het hout te hebben.
Daarmee verkrijg je de meest optimale situatie van de richting van het schroefdraad. Een schuin gat geeft een schuin geplaatste moer maar zeker ook bout.

De vier gaten links en daarna ook die van rechts. De rampamoeren zijn er met een brede kop schroevendraaier ingeschroefd.
De kop ligt net iets dieper dan het hout.









En zijn de gaten recht? Dat is dan de vraag. Daar kan je alleen achter komen door dat uit te proberen.
Een standaard M8 bout lang 35 mm is voorzien van een vleugelmoer.
Hiermee kan je zonder ander gereedschap de bouten er makkelijk indraaien.
Ik meen dat er slechts een tweetal niet de juiste richting hadden.



Ook het in lijn staan is gecontroleerd.
Al zijn de gaten langs een lijn uitgezet controleren is altijd nog beter dan achteraf waarnemen dat er iets niet klopt.



Binnenzijde van de linker BB.
Hier zie je twee op de plaats ingebrachte bouten, met ringen.
Met de ringen voorkom je dat de boutkoppen in het hout getrokken worden.



Waarom ik hier rampamoeren heb gebruikt?
Het boren is vanaf de buitenzijde van de modulebak te doen en ook het aanbrengen.
Voor inslagmoeren zou ik onder de bak aan de gang moeten in de ruimte vlak tegen het bovenblad aan.
In een wel ingewikkelde houding.

De BB sluit mooi aan en ook de bovenzijde is perfect op de maat (hoogte).
Ja, ik had foto's maar dat komt dan morgen avond wel weer.
Dagje NAMAC ligt in het verschiet.

Ronald Visser

31540
« Laatst bewerkt op: 17 februari 2023, 23:43:58 door MOVisser »
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Houten 30 maart sta ik er weer. Ook met N-schaal.

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8474
    • Midland
Re: BNLS modulebaan Werkspoor-Kathedraal hervat.
« Reactie #434 Gepost op: 18 februari 2023, 09:28:26 »
Ik vind het er goed uitzien, qua ingestelde plaatsing van de rampas ook (y).
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#