Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door ArjanB
Vandaag om 00:20:54
Heroplage Artitec Plan W? door KNed
14 July 2025, 23:54:58
Iemand ervaring met deze ali express lok printplaten? door SFA
14 July 2025, 23:46:23
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
14 July 2025, 23:19:54
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door FritsT
14 July 2025, 23:13:23
Groningers blij verrast met opening station, maar er is ook reden voor gemopper door henk
14 July 2025, 22:48:40
Raadplaatje door Nohome
14 July 2025, 22:43:39
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
14 July 2025, 22:31:05
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
14 July 2025, 22:23:42
Rivarossi panoramarijtuig verlichting inbouwen. door Treinbestuurder
14 July 2025, 22:04:45
Hulp gevraagd: Yamorc YD7010 en ESU loksound door Paulus
14 July 2025, 21:23:06
Spoor- en tramweg parafernalia door gdh
14 July 2025, 21:17:50
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
14 July 2025, 21:07:51
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Prutsert
14 July 2025, 20:46:27
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
14 July 2025, 20:31:02
Een nieuw begin door 741230
14 July 2025, 19:51:26
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
14 July 2025, 19:49:49
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door timtrein
14 July 2025, 19:23:18
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door borotof
14 July 2025, 19:22:52
Van NS 2439 naar SNCF 62439 door Tedo
14 July 2025, 19:12:00
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door Wim Vink
14 July 2025, 17:37:33
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
14 July 2025, 17:30:08
Piko 2025 door Duikeend
14 July 2025, 16:59:12
VERPLAATST: Re: Piko 2025 door Duikeend
14 July 2025, 16:57:27
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Karben
14 July 2025, 16:54:49
VERPLAATST: Klein baantje 1200x1200mm door Duikeend
14 July 2025, 16:40:26
Spoor 1 nem of finescale door FritsT
14 July 2025, 16:32:42
Klein baantje 1200x1200mm door tijgernootje
14 July 2025, 16:32:07
Even wachten nog...... (1:45 op 0,16 m2) door Scratchbuilt
14 July 2025, 15:49:05
De Projecten van RetroJack door RetroJack
14 July 2025, 14:23:39
  

Auteur Topic: PB Models, ICR-rijtuigen  (gelezen 102407 keer)

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5555
Re: PB Models, ICR-rijtuigen
« Reactie #45 Gepost op: 02 April 2022, 12:49:03 »
De overgangssituatie met de aanduidingen voor de tweede klas. Op onderstaande foto een B zonder aanduidingen en een BKD met vier tweeën.
Foto van 27 september 1984, even ten zuiden van Boxtel. Locs: 1126 en 1649.


« Laatst bewerkt op: 02 April 2022, 12:51:13 door spoorzeven »
Groet, Frank

Sicco Dierdorp

  • Nostalgist
  • Offline Offline
  • Berichten: 3599
    • Flickr
Re: PB Models, ICR-rijtuigen
« Reactie #46 Gepost op: 02 April 2022, 12:53:01 »
Ja, maar een BKD is altijd een buurland en had dus altijd al 2-en  ;)

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8466
  • Spoor N
Re: PB Models, ICR-rijtuigen
« Reactie #47 Gepost op: 02 April 2022, 12:54:15 »
De BKD is een buurlandrijtuig en heeft altijd de opschriften gehad. Pas in '86 werden de rijtuigen van de klasse-aanduidingen voorzien.

Edit, te langzaam.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Michaël dB

  • Offline Offline
  • Berichten: 121
Re: PB Models, ICR-rijtuigen
« Reactie #48 Gepost op: 04 April 2022, 12:12:49 »
Kan iemand mij een lijstje sturen of hier plaatsen waar al die letters die jullie voor rijtuigen gebruiken voor staan.

Vb A+B+B+???? geen idee.
BKD??

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8466
  • Spoor N
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5555
Re: PB Models, ICR-rijtuigen
« Reactie #50 Gepost op: 04 April 2022, 16:50:29 »
Ja, maar een BKD is altijd een buurland en had dus altijd al 2-en  ;)
Dat wist ik niet. Weer iets geleerd.

Als je de BKD leuker vindt, plaats je er gewoon twee in je trein. Kwam regelmatig voor, dit is niet mijn enige opname ervan.

« Laatst bewerkt op: 04 April 2022, 17:24:05 door spoorzeven. Reden: Foto en opmerking toegevoegd »
Groet, Frank

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6438
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: PB Models, ICR-rijtuigen
« Reactie #51 Gepost op: 04 April 2022, 17:34:19 »
Exact in het midden.

Dus net zoals LS-Models met de trapjes op het draaistel gemonteerd.


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Noud

  • Offline Offline
  • Berichten: 269
Re: PB Models, ICR-rijtuigen
« Reactie #52 Gepost op: 04 April 2022, 19:06:41 »
Is er nu nog geen merk die het aandurft om de trapjes gewoon aan de bak te prikken en de draaipunten van de draaistellen laten waar ze horen? Bij dergelijke rijtuigen horen nu eenmaal fatsoenlijke grotere bogen. R1 bogen leg je bij een industrieaansluiting en niet op de hoofdbaan, waar dit soort rijtuigen horen, lijkt me. Als ik naar bijv. De Corailrijtuigen van andere merken kijk dan moet het toch kunnen?

PBModels

  • Offline Offline
  • Berichten: 342
    • PBModels.nl
Re: PB Models, ICR-rijtuigen
« Reactie #53 Gepost op: 04 April 2022, 20:02:55 »
Je moet als fabrikant blijven kijken naar de situatie die het meest voorkomt.
En dat zijn geen baanplannen van 8 meter bij 4 meter waarin mooi flauwe bogen in het baan plan liggen.

Dus moeten de rijtuigen voldoen aan een minimale boogstraal van 360mm
PB Models heeft gekozen voor fijn uitgevoerde trapjes aan de draaistellen.
Koning, Keizer, Admiraal...

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4555
Re: PB Models, ICR-rijtuigen
« Reactie #54 Gepost op: 04 April 2022, 20:14:16 »
Alleen kan het Bij R2 (42cm) wel zonder die aanpassingen? Want waar leg je de grens, als bijv Marklin bedenkt om nog kleinere boogstralen te gaan gebruiken.

Bahn-AG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1738
Re: PB Models, ICR-rijtuigen
« Reactie #55 Gepost op: 04 April 2022, 20:41:45 »
Ik wordt altijd een beetje kippig als juist marklin wordt aangehaald voor kleine; en hier zelfs nóg kleinere (waarom?) boogstralen.
Er is geen voordeel voor een r=420 t.o.v 360. Net zoveel te krap en net zo stom om naar te kijken.

Wat wel is: r360 is er al vanaf 1935 als standaardbocht. Een trein moet hier dus ook doorheen kunnen. Gewoon omdat bijna iedereen deze op zijn baan heeft.

Bart

fissy

  • Offline Offline
  • Berichten: 4304
    • Gouda in H0
Re: PB Models, ICR-rijtuigen
« Reactie #56 Gepost op: 04 April 2022, 21:43:22 »
Ik heb op mijn baan geen r1 of r2 en de minimale boogstraal liegt ergens bij 650mm in de schaduwstation, maar heb toen al die trapjes op de lsm icr verwijderd, omdat ze toch sowieso verlies gaan op de baan. De laatste tien jaar heb ik niemand horen klagen...  ;D :-X

Groet Bernd
Project Gouda in H0 - Nederland - Tijdperk V - Digital: DCC Loconet (Digitrax DCS 100)
OBB bezoekje: 2008

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4555
Re: PB Models, ICR-rijtuigen
« Reactie #57 Gepost op: 04 April 2022, 21:53:23 »
Ik word altijd een beetje kippig van mensen die in het verleden blijven hangen. Vroeger was er Windows 95, maar dat heeft niemand meer.
Ik zie juist alle (nieuwe) banen hier zonder R1 worden aangelegd om diverse redenen.

Martijn193

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 4246
Re: PB Models, ICR-rijtuigen
« Reactie #58 Gepost op: 04 April 2022, 22:44:00 »
Hahahahahaha……

Effe kijken: zou het marktaandeel van mensen met weinig ruimte maar wel de wens om een ICR op schaal te hebben rijden.groter of kleiner zijn dan het aandeel dat een zolder heeft van 20 meter lang en dezelfde wens heeft?

Dromen mag hoor, maar commercieel hebben ze bijzonder verstandig gehandeld.

Maar je kan ze ook losknippen en dan zelf aan de bak plakken?

Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

Bahn-AG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1738
Re: PB Models, ICR-rijtuigen
« Reactie #59 Gepost op: 04 April 2022, 22:51:06 »
Er zijn mensen die nog windows xp (in mijn geval) nodig hebben omdat de idioten van software ontwikkelaars het nodig vinden om apparaten die prima functioneren en niet te vervangen zijn als “onbruikbare oude troep” te classificeren. In mijn geval Alps MD printers.
Idem een oudere Iphone waar geen apps meer op draaien.

Laat dit bij modelspoor nou ook niet gebeuren. In het geval van de Icr door de belachelijke eis dat de trappen vast aan de kap horen te zitten en de draaistellen horen te draaien waar ze behoren te draaien.
Ondertussen heeft men er geen moeite mee dat in een boog een preiser tussen de wagens naar buiten valt als de trein het (omgerekend) 300 meter lange station verlaat.
Kort gezegd: alles onder R=2500 is sowieso speelgoed. R=600 is psychologisch misschien beter dan 360, maar net zo belachelijk.

Bart
« Laatst bewerkt op: 04 April 2022, 22:55:22 door Bahn-AG »