Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
Vandaag om 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
Vandaag om 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
Vandaag om 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
Vandaag om 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
Vandaag om 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
Vandaag om 21:09:04
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Menno
Vandaag om 20:58:29
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
Vandaag om 20:54:43
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 20:52:48
Raadplaatje door eemstede
Vandaag om 20:43:38
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 20:32:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door eemstede
Vandaag om 20:31:17
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
  

Auteur Topic: Labbern in Rotzbach Allerlei  (gelezen 23731 keer)

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5176
Re: Labbern in Rotzbach Allerlei
« Reactie #30 Gepost op: 11 mei 2022, 18:04:49 »
Dat is natuurlijk prima, Sander. Meestal waren maar enkele series (of zelfs maar één serie) thuis in een depot. Meer van (bijna) hetzelfde is dus natuurgetrouw. Dit, in tegenstelling tot dat palet aan series dat je meestal rond de draaischijf van modeldepots ziet staan. Natuurlijk geldt: ieder zijn meug, maar veel met de werkelijkheid heeft dat niet te maken. Dan is variëren op het thema Br 50 een zeer goede oplossing.
Groet, Frank

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Labbern in Rotzbach Allerlei
« Reactie #31 Gepost op: 11 mei 2022, 22:03:45 »
De verscheidenheid binnen de Baureihe 50 is inderdaad welhaast legendarisch te noemen.
Frank heeft wel gelijk met wat hij zegt over "het palet aan series" zoals je dat vaak op modelbanen aantreft. Maar destijds bij de Bundesbahn was er maar zelden een Bw te vinden waar echt maar één type lokomotief gehuisvest was. Zo was Lümmeln een typisch 50er-Bw, maar naast die 50ers hebben er ook 55ers, 52ers, 44ers, 41ers, 86ers, 94ers en nog wel meer dienst gedaan. Niet allemaal tegelijkertijd, en de hoofdmoot bestond toch wel uit de serie 50.
Maar dat wil niet zeggen dat er geen andere types rond de draaischijf stonden, want Lümmeln (en dat geldt voor bijna elk Bw) was ook Wende-Bw voor lokomotieven van andere Bw's, zodat er ook lokomotieven kwamen restaureren die niet tot de vaste inventaris van Lümmeln behoorden.
En dat laatste is natuurlijk een mooi gegeven dat als basis kan dienen om wat variatie in het lokomotievenpark aan te brengen. Voor mij is het een smoes om eens 01.10 uit Osnabrück de loods in te rijden, of de 45 019 uit Minden (onee, die 45er past niet op de draaischijf...), of... nou ja, zeg het maar.

50ers als thema voor een verzameling is natuurlijk prachtig, voordat je alle 3164 50ers in model hebt staan ben je wel even bezig  ;D

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Labbern in Rotzbach Allerlei
« Reactie #32 Gepost op: 11 mei 2022, 22:15:42 »
Met de volgende lok heb ik me nogal vergaloppeerd, moet ik eerlijk bekennen. Als verzachtende omstandigheid kan ik aanvoeren dat ik, toen ik met deze lok aan de gang was, slechts over matig foto-materiaal beschikte en er dus veel op de gok gedaan moest worden. Zo kon het aantal doms niet goed worden vastgesteld, zodat daar, als ik deze lok met dit volgnummer wil behouden, wat aan veranderd moet worden. Ook wist ik toen nog niet waar je allemaal op moest letten (zie ook het rijtje van Sander), zodat ik toen dingen heb laten zitten (of juist niet) die wel veranderd hadden moeten worden. Om maar wat te noemen: de stoomtoevoeleidingen (vierkant ipv rond) en de Indusimagneten (in 1967 zou er minstens eentje aanwezig moeten zijn). Sowieso moet de hele riedel nagelopen worden.
Enfin, voorlopig blijft de lok even zoals ze is.

50 2551:

« Laatst bewerkt op: 11 mei 2022, 23:36:14 door ex44 »

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11765
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Labbern in Rotzbach Allerlei
« Reactie #33 Gepost op: 12 mei 2022, 13:20:52 »
Wat het die 45 er betreft,dat past wel op de draaischijf,maar dan moet het spoor op de draaischijf in het verlengde staan van het spoor leidend naar die schijf,met in het verlengde aan de "achterzijde" ook een doorlopend spoor naar de ringloods  ;)
Wat betreft de 50-2551:
https://www.dampflokomotivarchiv.de/index.php?nav=1413089&lang=1&id=103066&action=portrait

http://www.albert-gieseler.de/dampf_de/lokdaten14/lokdet145860.shtml

Ergens heb ik nog wel meer,ook wat online plaatjes gezien,die zal ik (als je wil) binnenkort nog is proberen op te duikelen
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Labbern in Rotzbach Allerlei
« Reactie #34 Gepost op: 12 mei 2022, 18:35:14 »
Zo kun je alles recht lullen wat krom is Floris. Een 45er past niet op de Roco-draaischijf. Punt.

De twee door jou genoemde (waarvoor dank) webstekken zijn bij de meeste stoomlok-liefhebbers wel bekend, een derde zeer bekende is Revisionsdaten.de.
De beste bronnen zijn naar mijn mening echter nog steeds de monografiën zoals de "blauwe boeken" van Eisenbahn Kurier Verlag.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Labbern in Rotzbach Allerlei
« Reactie #35 Gepost op: 12 mei 2022, 22:09:10 »
Na 50 2551, waarvan we hebben geconstateerd dat er nog het een en ander gebeuren moet voordat de lok correspondeert met de verschijningsvormen van dezelfde lok in 1 : 1, komen we bij een lokomotief die, evenals 50 2551, ontstaan is uit Roco's eerstgeborene (50er), 50 2840. Van die laatste is, behalve tender en onderstel niet veel overgebleven, dat is allemaal vervangen door elementen uit een Weinert-ombouwset.

Zoals de lok nu is, is zij ook in mijn bezit gekomen. Ik heb alleen de stroomafnemers van de lok (dus niet die in de tender) vervangen door eigen fabricaat. Er zijn, behalve die stroomafname, nog wel een paar puntjes waar ik eigenlijk nog wel aandacht aan wil besteden. Zo zou de lok, afgaand op de weinige beschikbare foto's van de echte, een voorloopas met spaakwielen moeten krijgen in plaats van de Leichtbauradsatz. Typisch een erfenis van de basis, 50 2840, zullen we maar zeggen.

50 4007:


ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Labbern in Rotzbach Allerlei
« Reactie #36 Gepost op: 13 mei 2022, 21:47:12 »
Nou, daar is ze dan: de moeder van vele varianten, 50 2840. In ongewijzigde toestand, en dat wil ook zeggen: analoog, zonder DSS.
Volgens mij heeft 50 2840 vooral dienst gedaan in de meer zuidelijke regionen van Duitsland, dus de kans dat ze ooit in Lümmeln te zien is geweest is, zachtjes uitgedrukt, niet zo groot.
Maar doms kun je amputeren, loopassen verwisselen, Führerhäuser en andere onderdelen vervangen, dus er kan nog van alles gebeuren.
Een stukje werkvoorraad, zou je kunnen zeggen, en zolang de zaag er niet wordt in gezet kan ze gewoon zo nu en dan wel een treintje trekken of staan pronken in het Bw.


tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11765
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Labbern in Rotzbach Allerlei
« Reactie #37 Gepost op: 14 mei 2022, 11:44:23 »
Wat betreft de 50-2840
http://www.albert-gieseler.de/dampf_de/lokdaten14/lokdet146254.shtml
Ausgemustert in Ulm in '75

http://www.lokbaer.de/seite4aaaaaaaaaaaaaa.php
Je kan er altijd wel een reden voor verzinnen,dat die loc bij je langs is geweest,ik weet niet hoe aannemelijk het is dat een loc die eigenlijk zn hele "leven" in de buurt van Ulm-Aulendorf is geweest,zo'n uitstapje doet.

De loc is ook al eens in Donsdorf geweest,dus ja   :angel:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=15353.60
Iets over de helft v/d pagina,bericht,Dönsdorf   -   Deel 20

Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
Re: Labbern in Rotzbach Allerlei
« Reactie #38 Gepost op: 14 mei 2022, 14:02:18 »
Verassend eigenlijk, dat die 50 2840 vooralsnog de dans van het omnummeren en aanpassen heeft weten te ontspringen.

Tot zover is de meest afwijkende variant natuurlijk de 50 4007 met die grote "Mischvorwärmer", de tweede schoorsteen en de extra ketel onder de hoofdketel. Het ombouwsetje van Weinert tot een Franco-Crosti versie maakt deze lok tot een bijzondere en begerenswaardige verschijning, waarmee ik die andere vijftigers uiteraard niets te kort wil doen.

Nog één te gaan. Misschien krijgen wij er nog een te zien met een "Wannentender".

Peter
« Laatst bewerkt op: 14 mei 2022, 14:04:50 door charp. Reden: toevoeging slotzin »
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

mwdb

  • Offline Offline
  • Berichten: 526
    • Albulamodell forum
Re: Labbern in Rotzbach Allerlei
« Reactie #39 Gepost op: 14 mei 2022, 20:35:29 »
Blijf me toch verbazen wat je allemaal kan doen met die 50-ers,
Een hobby in een hobby zeg maar  ;D

Groeten, Michiel
RhB / H0m-Dubbeldeklayout / Peco/Zelfbouwrails/DCC/Xpressnet
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,70833.0.html

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Labbern in Rotzbach Allerlei
« Reactie #40 Gepost op: 14 mei 2022, 21:03:41 »
De webstek van Albert Gieseler kan zeker wel nuttig zijn, al is de geboden informatie niet altijd compleet en mankeert het soms aan foto's. Ook het navigeren is niet bepaald makkelijk te noemen, maar dat kan ook aan mij als digibeet liggen.
Dat "lokbaer.de" bezoek ik niet zo vaak. Mijn indruk is dat het nogal aan elkaar hangt van kopiëren en pasta.

Of de lok 50 2840 ooit in Lümmeln is geweest valt natuurlijk niet na te gaan. Ik acht het niet waarschijnlijk. Maar met een AW als dat in Braunschweig (was dat in het laatst niet het enige AW waar nog 50ers werden behandeld?) en het BZA bzw LVA in Minden in de buurt zou je natuurlijk kunnen denken dat het kleine kansje dat het wel het geval zou zijn, groot genoeg is om een verhaal aan op te hangen. Tenslotte is fantasie de grootste factor in de modelbouwwereld.

Citaat van: Peter
Verrassend eigenlijk, dat die 50 2840 vooralsnog de dans van het omnummeren en aanpassen heeft weten te ontspringen.

Hmja. Het is wel zo dat de lok, samen met 50 1478, 50 4007 en 50 3140 (inderdaad, met Wannentender) nog maar kort geleden als adspirant aan het bestand van Bw Lümmeln is toegevoegd, alle vier de loks zullen dus, om als volwaardig lid door de ballotagecommissie te kunnen komen, nog moeten worden aangepast. Behalve natuurlijk 50 1478, het draadje over de aanpassing van die lok is elders te vinden. Die hoeft alleen nog maar nieuwe nummerplaten en BD- en Bw-bordjes.

Citaat van: Michiel
Een hobby in een hobby zeg maar

Nu je dat zo zegt... ik weet van iemand die een enorme verzameling vijftigers had opgebouwd, waarbij geen lok gelijk was aan een andere. Mijn streven is dat (nog?) niet, al zou je het haast wel zeggen. Maar Lümmeln had nou eenmaal een hoop vijftigers, en ook vijftigers uit omliggende Bw's waren regelmatig te gast...


ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Labbern in Rotzbach Allerlei
« Reactie #41 Gepost op: 14 mei 2022, 21:20:24 »
Laten we vandaag eens met een slotzin beginnen:

Citaat van: Peter
Misschien krijgen wij er nog een te zien met een "Wannentender".



Ja, dat moest ook haast wel  ;D
Deze lok is een typisch voorbeeld van een lok uit de Epoche IIIa: geen windleiplaten, tweepunts frontseinen, ontbrekende INDUSI en de ketel wordt gevoed door twee straalpompen in plaats van eentje en een zuigerpomp. Als zodanig niet echt bruikbaar voor het Bw Lümmeln van 1967, maar hopelijk is daar wel wat aan te doen, al zal dat wel wat voeten in de aarde hebben.
De ketel leent zich in ieder geval wel voor de (om)bouw naar eentje met HMV, oftewel een Henschel Mischvorwärmer. Nadeel is dan weer dat er, voor zover ik nu weet, maar dat moet ik nog eens grondig uitspitten, in Lümmeln niet zo'n lok was met Wannentender. En de vraag is ook of de combinatie HMV met een Führerhaus in deze vorm wel voorkwam. Kortom, de lok in deze vorm zal 'm niet gaan worden, maar er zijn voldoende bruikbare elementen om de aanschaf te kunnen verantwoorden.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Labbern in Rotzbach Allerlei
« Reactie #42 Gepost op: 15 mei 2022, 16:47:04 »
Zes dagen lang elke dag een vijftiger en vandaag niks. Ergens komt me dat bekend voor.
Maar niks is ook maar niks, dus vandaag een soort samenvatting, een overzicht van alles zes, pardon, zeven loks. Want 50 1478 (die nog moet worden omgenummerd naar 50 1342) was eerder al te zien (in een ander draadje).
Zeven vijftigers dus:

50 746:


50 1341:


50 1342:


50 2551:


50 2840:


50 3140:


50 4007:


Zo, dat was het voorlopig even.
Moi!

ArjanB

  • Offline Offline
  • Berichten: 1407
Re: Labbern in Rotzbach Allerlei
« Reactie #43 Gepost op: 15 mei 2022, 17:15:38 »


Hmmm… dus als ik op een morgen wakker wordt en denk ik wil een 50er…….dan is de keus nog niet 1,2,3 gemaakt. 

Arjan

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Labbern in Rotzbach Allerlei
« Reactie #44 Gepost op: 15 mei 2022, 18:00:19 »
Zo'n kuiptenderexemplaar zonder "oren" wacht bij mij op verbouwing. Ik was al een tijdje naar een goedkoop kuiptenderexemplaar op zoek en zoiets als jij laat zien was de eerste die voor een redelijke prijs langs kwam. Windleiplaatloos en met twee pitjes aan de voorkant... dat kan niet in 1970.

Windleiplaten heb ik voorraad en ook wat lantaarns om het derde licht erop te krijgen. Iets belangrijks dat in ieder geval nog mist is de voorverwarmer voor op/in de kale rookkast. Ik was nogal verbaasd dat ik in de Weinert catalogus geen onderdeel daarvoor kon vinden, iets dat ik toch wel verwachtte.

Jij bent beter ingevoerd in de krochten van het Weinert assortiment: zie ik iets over het hoofd?

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)