Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Berkina Volvo met Viessmann taxi bord door ruudns
Vandaag om 20:03:34
3e US Convention op 11 en 12 april 2026, locatie De Pol Aalten NL door Sven
Vandaag om 19:58:29
Tandwielen Fleischmann BR 80 door stoombr38
Vandaag om 19:56:49
sluitverlichting op paar goederenwagens 3 rail door ruudns
Vandaag om 19:38:09
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Sven
Vandaag om 19:32:29
Modelwensen 2026 door grossraumwagen
Vandaag om 19:14:51
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Karben
Vandaag om 19:00:51
Yamorc 7001 dood door Hasenwald
Vandaag om 18:39:06
Laatste beurs voor Piet Peetoom (Godfather Models& Supply) 10/11 januari a.s. door Ronald Halma
Vandaag om 18:27:52
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 18:16:23
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Silvolde
Vandaag om 17:51:59
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door NS264
Vandaag om 17:13:20
Bahnstrecke 5867 door Ronald Halma
Vandaag om 16:50:11
Goede wensen voor 2026 door Wim Vink
Vandaag om 16:15:16
MoBaBro.de door Marco1044
Vandaag om 15:52:36
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door Jelmer
Vandaag om 15:45:01
Van Eijs naar Wijlre en naar Schin op Geul door dennie
Vandaag om 15:44:20
Treinverkeer in het oostblok, grensoverschrijdend? door Benelux795
Vandaag om 15:31:10
"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79 door ES44C4
Vandaag om 14:58:44
Combine als lading: welke wagon geeft het beste resultaat door DJV
Vandaag om 14:51:13
REE Modèles 2022, nieuws van de fabrikant. door kar
Vandaag om 14:14:55
Molendaal, h0-baan, Nederlands tintje, Periode III-heden. 2,6x1,4m door Juroen
Vandaag om 13:16:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:58:11
Pfarrerwinkel bahn door puntenglijder
Vandaag om 12:35:42
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Frits C
Vandaag om 12:25:58
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door gdh
Vandaag om 12:16:48
foto's van "Nederlandse" Tds'en door Wies
Vandaag om 11:52:20
US diorama in H0 door Ronald Halma
Vandaag om 11:46:27
Binnenverlichting van 4 DDM1 rijtuigen laten draaien op 1 decoder. door Jos B.
Vandaag om 11:40:33
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 11:14:41
  

Auteur Topic: Montanbahn ergens in het 'Geroerde Gebied'  (gelezen 13502 keer)

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 6601
Re: Montanbahn ergens in het 'Geroerde Gebied'
« Reactie #15 Gepost op: 06 August 2024, 14:23:08 »
Indrukwekkend  (y)
Bahnstrecke 5867
Am Ende der Strecke
Den gamla sågverket (gepland)

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 6225
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Montanbahn ergens in het 'Geroerde Gebied'
« Reactie #16 Gepost op: 08 August 2024, 16:17:10 »
Dat ben ik met je eens Frank.

Laat maar komen die updates.  ;D

Kees.
Stoom is toch de mooiste aandrijving die er is.

Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=82055.new;topicseen#new
Br 41 Weinert loop of sloop
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=114740.new;topicseen#

Hollandserhbfan

  • Offline Offline
  • Berichten: 251
Re: Montanbahn ergens in het 'Geroerde Gebied'
« Reactie #17 Gepost op: 18 November 2024, 13:57:25 »
Omdat je op mijn baan regeerde, heb ik even jouw draadje opgezocht. Indrukwekkende plannen. Jouw Modulen zijn ook zeer goed en natuugetrouw gemaakt. Jouw landschapsbouwkunde is ook erg goed, dat zie ik wel. Ik ga het volgen.

Groet Aad

Montanbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 953
  • Steel is king!
Re: Montanbahn ergens in het 'Geroerde Gebied'
« Reactie #18 Gepost op: 18 November 2024, 15:33:54 »
Even een status update. Inmiddels gestart met de extra lus aan het schaduwstation. Tevens (saai, niets aan te zien) mijn IB 1 als slaaf gekoppeld met de YaMoRC YD7001. Verder veel gereden om vooral met verschillend materiaal eventuele slechte punten op te sporen. 1 gevonden, bleek een wisselaandrijving te zijn die de tongen niet volledig omzette. Oorzaak, toch een ietwat scheve montage. Probleem verholpen.
Spoorspiraal weer van een extra winding voorzien. Vanwege het gemak (lees betrouwbaardere afstand tov snelheid van bouwen) hier over gestapt op Roco R5 en R6 bogen. Kon voor een redelijke prijs een partij overnemen.
Binnenkort weer wat plaatjes.

O ja, om te voorkomen dat ik hele lange S88 kettingen ga krijgen (in dit deel van de baan liggen er al 8) een YD6016LN-SC aangekocht. Hiermee wil ik de S88 kettingen kleiner maken (max 8-10) en deze vervolgens via Loconet op de YD7001 aansluiten. Zo geteld ben ik ca 40 S88 (16) melders nodig en ik heb het vermoeden dat de meldingen doorgifte te lang gaat duren met de risico's op fouten.
MB

It's weird having the same age as old people...........

bouwdraadje

Montanbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 953
  • Steel is king!
Re: Montanbahn ergens in het 'Geroerde Gebied'
« Reactie #19 Gepost op: 10 February 2025, 11:02:46 »
Wordt er nog gebouwd? Jazeker. Het is alleen op mijn werk erg druk en dan ontbreekt de lust tot bouwen wel eens.
Het spoorspiraal uit de tekening van niveau 1 naar 3 is in bouw. De Roco rails die ik van plan was te gebruiken krijgt een andere inzetplaats en ik ben dus verdergegaan met Peco SL100 flex.



bewust voor deze 2 windingen gekozen voor houten bevestigingen. Draadeinden vond ik te veel moeite voor deze 20 cm overbrugging (het binnenste spoor heeft een lengte per winding van ca 3,30m, de buitenste van ca 3,75m.
Het binnenste spoor is voorzien van een keerlusmodule omdat in de hoofdbaan ook overloopwissels zijn gepland en in de stijging de langste trein er dan probleemloos in past.

Tov de tekening is er ook nog een wisselverbinding toegevoegd waardoor vanuit schaduw station 2 ook naar nivea 3 kan worden doorgereden. Hiervoor moest wel de lus om het spiraal iets lager worden gelegd dan de oorspronkelijke getekende 15 cm (is nu 12,5 cm). Er is echter ruim voldoende lengte om een soepele daling en stijging in deze lus te maken. Scahduwstation 2 blijft op 15 cm boven schaduwstation 1 liggen.

De vrije ruimte test ik met mijn beide Roco Kakadu rijtuigen. Dat zijn de langste die ik bezit. Het lijkt soms misschien krap maar die rijtuigen kunnen elkaar overal ruim voldoende passeren.

 
« Laatst bewerkt op: 10 February 2025, 11:06:26 door Montanbahn »
MB

It's weird having the same age as old people...........

bouwdraadje

Hans GJ

  • Offline Offline
  • Berichten: 309
Re: Montanbahn ergens in het 'Geroerde Gebied'
« Reactie #20 Gepost op: 13 February 2025, 07:42:03 »
Wordt er nog gebouwd? Jazeker. Het is alleen op mijn werk erg druk en dan ontbreekt de lust tot bouwen wel eens.

Zeeeeeer herkenbaar.  ;D

Desondanks, goed bezig.  De hoogovens zijn nog niet voor morgen, maar die rails geraken toch stilaan op hun plaats. Knap gedaan.

Groeten
Hans
Na 25 jaar opnieuw gestart - https://tinyurl.com/yr8c9e84
Project Cherteau - https://tinyurl.com/448tmc8h
Cherteau – klik, kijk, ontdek - https://tinyurl.com/vxaz97xj

Montanbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 953
  • Steel is king!
Re: Montanbahn ergens in het 'Geroerde Gebied'
« Reactie #21 Gepost op: 17 February 2025, 10:19:37 »
Die Hoogoven moet inderdaad nog even wachten (alhoewel al lang in mijn bezit  ;D ).
Ik kan ook dagen nadenken over problemen die ik tijdens de bouw tegenkom en waar ik dan letterlijk op een oplossing zit te broeden. Dat zorgt ook voor een aanpassing in de tekening (die ik dan ook steeds doorvoer) om te zorgen dat vrije ruimten tussen de niveaus steeds gewaarborgd blijven.
Een van die aanpassingen is de hierboven al genoemde wisselverbinding. Deze is bedoeld om rondgaand verkeer van optisch volle en legen bloktreinen logisch te maken (dus de volle steeds uit dezelfde richting en de legen dan natuurlijk in omgekeerde richting). Het normale verkeer is van A via B naar C en omgekeerd. Tevens ontstaan door veel inlezen ook nog kleine aanpassingen aan de sporen en gebouwen layout van de Hoogoven / staalproductie / walserij. Waarschijnlijk sneuveld uit het eerste ontwerp de in de verdrukking komende steenkoolmijn en wordt die ruimte toegevoegd aan de Ingot gieterij....

Tegen de tijd dat op dat niveau de eerste rails komt te liggen, zal ik die (definitive?) tekening hier ook tonen.

In de tussenliggende tijd wordt ook TC10 gevoed met het sporenplan (van wat er daadwerkelijk ligt) en wordt geautomatiseerd testgereden. Het maken van meldsecties in de baan (100% is voorzien van een melder, ook de wissels/wisselstraten) is hierbij een stuk gemakkelijker dan het invoeren in TC. De wissels maken weliswaar geen deel uit van een blok maar het is wel handig om te zien of de trein de wisselstraat heeft verlaten.
« Laatst bewerkt op: 17 February 2025, 10:28:30 door Montanbahn »
MB

It's weird having the same age as old people...........

bouwdraadje

Montanbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 953
  • Steel is king!
Re: Montanbahn ergens in het 'Geroerde Gebied'
« Reactie #22 Gepost op: 22 July 2025, 16:18:48 »
Zo af en toe wat tijd om te bouwen. Het spoorsiraal van niveau Schaduwstation 1 naar de paradebaan (+30 cm) is inmiddels gereed. Nu gestart met het inregelen van TrainControler 10 voor het onderste station.



MB

It's weird having the same age as old people...........

bouwdraadje