Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Eenvoudige besturing schaduwstation met DCC door Dennis1984
Vandaag om 16:29:31
Zelfgemaakt BiDiB modules door Dennis1984
Vandaag om 16:19:17
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Alewijn
Vandaag om 16:16:09
PBM/PWM met joystick door BR41
Vandaag om 16:14:25
Rechtstreeks van Groningen naar Bremen. door Gerrit H
Vandaag om 15:25:49
Overstap naar HTM door Jan Bennink
Vandaag om 15:25:32
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 15:23:12
Slugs & Andere Rariteiten door RetroJack
Vandaag om 15:21:16
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:17:14
W.V. Kalender 2026 door Wim Vink
Vandaag om 15:10:44
Bf Kibronn door Erik_omBC
Vandaag om 15:09:13
Ervaring 187-prestigemodels door Ronald Halma
Vandaag om 14:41:36
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 14:39:00
Lantaarn Fleischmann BR50 kab door 44er
Vandaag om 14:08:44
Aachenau West door wob
Vandaag om 14:06:04
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 13:50:28
Kibri - Blikken spoorwegaccessoires uit Duitsland - Een overzicht door sncf231e
Vandaag om 13:48:38
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 13:44:02
Pimp my Hippel 2.0 door VAM65
Vandaag om 13:20:41
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 13:20:25
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 13:16:23
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door 741230
Vandaag om 13:14:59
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 13:12:07
NS 8100 in 0 door roadster36
Vandaag om 12:54:07
Bahnstrecke 5867 door spoorijzer
Vandaag om 12:07:42
Blokkendoos BD 9151 probleem (motor) door Ben
Vandaag om 12:00:52
15 November Modelspoorbeurs en Houten digitaal door Besselspoor
Vandaag om 11:55:47
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Huup
Vandaag om 11:51:33
Lima SBB etr610, probleem verlichting door maartenvdb
Vandaag om 11:38:17
printplaat roco sik stuk door VAM65
Vandaag om 10:49:43

Auteur Topic: Roco z21 centrale, 2 stuks koppelen mogelijk?  (gelezen 4748 keer)

Zsjoske

• Offline Offline
  • n spoorder
Re: Roco z21 centrale, 2 stuks koppelen mogelijk?
« Reactie #15 Gepost op: 26 February 2022, 21:40:59 »
@ Bert,

Was vrij snel open, 4 schroefjes. ;D

Jammer voor de foto maar, heb niet meer licht. ( misschien morgen in de zon indien nodig )

gr. Jos
Mvg. Jos
Spoor N - z21 met tab bediening geweldig !

Falcon10

• Offline Offline
  • Wel Belg, niet gek !
« Reactie #16 Gepost op: 26 February 2022, 22:13:22 »
Ik volg Martin dat er wel eens meer banen zijn die niet genoeg hebben aan het max aantal melders die de Z21 standaard ondersteund.
Voor mijn baan zou ik ook niet toekomen, heb zitten rekenen met zowel de R-bus als de CANbus en ik zou er niet raken met 1 Z21.
Ik zal dus op termijn ook een tweede Z21 nodig hebben om alles goed aan te sturen daar ik ook alles met Z21 onderdelen wil besturen.

Martin Domburg

• Offline Offline
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
« Reactie #17 Gepost op: 26 February 2022, 22:19:19 »
Je zou ook kunnen overwegen om met LocoNet melders te gaan werken. Is weliswaar geen Z21 maar de L.Net aansluiting ondersteund 4098 melders.

Later dit jaar komt Karst uit met een nieuwe productlijn onder het merk YaMoRC. Deze LocoNet modules zijn erg goed, heb er al een paar getest. En een stuk betaalbaarder als de X16 of de CAN Detector. Werkt heel stabiel op de Z21 tijdens het testen.
Ik heb een mening, helaas uit ik die wel eens.  Ach ja beter een ster op je ring, dan een ring in je ster. Dan vallen je treinen om.

Hé een vogeltje! sorry waar ging het over?

Ronaldk

• Offline Offline
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
« Reactie #18 Gepost op: 26 February 2022, 22:24:00 »
Met deze setting konden we niet meer dan 7 treinen laten rijden, bij de 8e bewegende trein gingen wissels niet meer om en seinen wisselde niet van positie. Ondanks dat itrain wel degelijk de commando's gaf. Ook ziochtbaar in de logfile naar de EcoS toe.

Dat is niet zo gek. Met wat truukjes zou het nog wel iets meer kunnen zijn zonder de wisseldecoders eraf te schakelen.

Hierna hebben we ervoor gekozen om alle decoders los te koppelen van de EcoS en via een aparte interface door iTrain aan te laten sturen. Vanaf dat moment hoefde de EcoS alleen paketten naar de locomotieven te sturen. Het resultaat was dat we van 7 treinbewegingen opschaalde naar 18 treinbewegingen simultaan. (leuk naast de zijlijn weetje, het opgenomen vermogen was op dat moment in de piek 1,7A).

Dat is ongeveer het maximum van het DCC-protocol, 18 tot 20 treinen tegelijk. Dan zou je met een tweede DCC-centrale kan dan verlichting bieden.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

bask185

• Online Online
« Reactie #19 Gepost op: 26 February 2022, 22:34:57 »
Citaat
Ze geven zelf aan "100 Lokomotiven gleichzeitig"
100 treintjes 1 voor 1 een rij instructie geven, is niet zo interessant. Je hebt dan alleen voldoende geheugen nodig, maar niks spannends.

Het probleem begint pas wanneer een computer programma deze 100 treintjes gelijktijdig moet laten optrekken en remmen tijdens automatisch bedrijf. Dan moet je met DCC meer pakketten uitdelen dan fysiek mogelijk is. Dan moet je of een 2e centrale en spanningssluizen aanbrengen of op een andere manier werken met bijvoorbeeld ABC remmodules of remboosters.

Ik wil wel geloven dat sommige centrales er misschien beter mee om kunnen gaan dan anderen. Als een centrale het slim aanpakt, zou hij nieuwe pakketten iets minder vaak herhalen en snelheidsstapjes kunnen overslaan.

Zelf kan je nog alles configureren om met 28 snelheidsstapjes te werken IPV 126. Ik denk dat dit ook een hoop narigheid kan voorkomen.

Ik vind het wel opvallend dat die ecos niet verder kwam dan slechts 7 treintjes met accessoires er bij. Ik kan zelf helaas geen huis veroorloven waar ik ook zo'n grote baan kan bouwen  ::) maar dit klinkt eerder als een probleem in de ecos  ???

Ik heb laatst wel een Arduino aan de praat krijgen met DCC dus ik kan eens monitoren wat er op de bus allemaal voorbij komt  ;D

Citaat
Maar waarom de witte wegdoen?
Om een gedeelte van je nieuwe zwarte Z21 te financieren natuurlijk. Die groeien niet aan bomen  :P. Zelf heb ik een DR5000 die 1/3 kost van de Z21 en meer kan. Van wat ik lees zijn die can terugmelders moeilijk duur. Zijn er behalve die van dat ene bedrijf uit Almere geen andere commerciele loconet terugmelders??

@Martin. Hoe doet Dinamo het eigenlijk met DCC? Doet elke module zelf Dcc opwekken of loopt er een dcc signaal door een bus heen?

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Martin Domburg

• Offline Offline
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
« Reactie #20 Gepost op: 27 February 2022, 00:00:55 »

@Martin. Hoe doet Dinamo het eigenlijk met DCC? Doet elke module zelf Dcc opwekken of loopt er een dcc signaal door een bus heen?

Bas

Ik zal je sterker vertellen, Stadt Schellenbach rijd met Dinamo omdat dit systeem door zijn opzet van blokken geen DCC plafond heeft. Dat is oneindig uitbreidbaar in principe. De begrenzing is de RM-C (centrale controller) die 256 blokken aan kan. Door slimme trucjes met relais heb ik er meer. Met volledig DCC zou de baan een hel zijn, ga maar zoeken waar een sluiting zit in 500 meter spoor met 250+ wissels met hartstukpolarisatie en ruim 80 treinen op de rails.

Bij Dinamo wordt elk blok gezien als een zelfstandige booster. In feite kan elk blok 2A leveren en is die voorzien van 4 bezetmelders. Het zijn fysiek ook gescheiden blokken. Dat moet ook omdat de software het commando geeft aan Dinamo dat Blok X een analoge spanning (PWMM) of een Digitale spanning (DCC) moet krijgen. Of dat bij analoog de verlichting permanent moet branden (HFI) of dat de poalriteit omgedraaid dient te worden.

je hebt dus geen last van boosters, polariteit of keerlussen, of een DCC plafond. De enige grens is LGB of de schalen 1/0 omdat die meer trekken als 2A, maar ook daar zijn oplossingen voor. Ook kortsluiting is geen issue omdat elk blok naast een eigen spanningsregelaar (booster) ook direct word beveiligd tegen kortsluiting en overbelasting. Een kortsluiting word weergegeven als een actieve melder wat het erg makkelijk maakt om melders te zoeken (met een muntje) of bij sluiting te zien waar deze is. de software geeft dat dan ook aan.

Alle modules communiceren via een RS485 Bus voorzien van data en clockbus. De modules worden op een master module gesynchroniseerd zodat alle pakketjes mooi synchroon lopen.

Maar nou kan je zeggen dat Dinamo het "beste"systeem is, zal de bubbel even lekprikken, dat bestaat niet. het systeem heeft ook een enorme downside: Zonder software zoals Koploper, iTrain of RocRail werkt het systeem niet. Dus je MOET alles automatiseren. Ook moet je complexe wisselstraten oplossen met relais om de juiste blokspanning erop aan te bieden.

Je kan dit ook als een voordeel zien of uitdaging. Op papier is dat een nadeel ten opzichte van conventionele systemen.
Ik heb een mening, helaas uit ik die wel eens.  Ach ja beter een ster op je ring, dan een ring in je ster. Dan vallen je treinen om.

Martin Domburg

• Offline Offline
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
« Reactie #21 Gepost op: 27 February 2022, 00:05:31 »
Citaat
Om een gedeelte van je nieuwe zwarte Z21 te financieren natuurlijk. Die groeien niet aan bomen  :P. Zelf heb ik een DR5000 die 1/3 kost van de Z21 en meer kan.

De theorie en de praktijk liggen vaak mijlenver uit elkaar  ;D
« Laatst bewerkt op: 27 February 2022, 00:13:14 door Martin Domburg »

bask185

• Online Online
« Reactie #22 Gepost op: 27 February 2022, 07:44:35 »
Meer sloeg in deze zin er op dat je meer op kan aansluiten  :police:. Wat me nu te binnen schiet, R melders van Lenz, s88, IR handregelaars en interne wifi (hoewel gelimiteerd)

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

VvKan

• Gast
« Reactie #23 Gepost op: 27 February 2022, 12:03:22 »
Hallo Bert2011,
ja, je hebt wat teweeggebracht.  Maar dat valt grotendeels buiten je vraag, dat is alleen voer voor super-digitalisten. Dus ik wil graag terug naar je vraag.
Ik heb de foto bekeken, en ik zie de voedingsingang en de railspannings-uitgang, naast elkaar op de hoek.
Als ik nu een poging doe de print te analyseren, dan moet ik meteen afhaken.
Ik zie nergens een duidelijke afbakening tussen de Centrale en de Booster.  Het lijkt geheel op de print samengenomen.
Zonder die scheiding is het volgens mij onmogelijk om 2 z21's te koppelen.

Misschien dat een electronicus de print iets beter kan beoordelen, maar ik denk dat die gauw tot eenzelfde conclusie komt.
Wie kan hier nog iets (zinnigs, dus wat betreft de vraagstelling) over zeggen ?

phdirk

• Offline Offline
« Reactie #24 Gepost op: 27 February 2022, 17:20:06 »
Hi All,

Als ik goed ben geïnformeerd - ik heb zelf geen zwarte Z21 - heeft de Z21 wel een Loconetaansluiting en kan dus ook met Loconetmodules werken, dus waarschijnlijk ook met 4096 bezetmelders.
Met beste groeten,

Dirk Meijer

Frank 123

• Offline Offline
« Reactie #25 Gepost op: 27 February 2022, 17:54:24 »
De Z21 (dus de zwarte versie) heeft inderdaad een loconet aansluiting (en ook nog een Railcom aansluiting). Naar mijn weten is loconet echter gelimiteerd tot 2048 terugmeldsecties (gemiddeld 2 terugmelder per  blok is du spakweg 1000 blokken).
Bahnstrecke 5867
Am Ende der Strecke
Den gamla sågverket (gepland)

Martin Domburg

• Offline Offline
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
« Reactie #26 Gepost op: 27 February 2022, 19:12:11 »
Nee hoor 4098 melder  ;)

Frank 123

• Offline Offline
« Reactie #27 Gepost op: 27 February 2022, 21:43:40 »
Ohh dan kan ik mijn baan nog wat uitbreiden.. ;D
Bahnstrecke 5867
Am Ende der Strecke
Den gamla sågverket (gepland)

VvKan

• Gast
« Reactie #28 Gepost op: 27 February 2022, 23:21:38 »
Ik dacht dat ik geopperd had om terug te keren naar de vraag van de vragensteller.  De rest slaat daar totaal niet op. Dus ik verzoek een moderator om dit draadje te splitsen.

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
« Reactie #29 Gepost op: 28 February 2022, 02:17:09 »
Drie of vier berichtjes valt wel omheen te lezen voor Bert denk ik. En los staan ze wel erg in het luchtledige.

Reinout-als-moderator
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)