Wat je wel kunt doen, ook als je iTrain gebruik, is de tweede centrale als een tweede interface aansluiten op iTrain.
Je verdubbeld dat de capaciteit van de Rbus van 160 melders naar 320 melders.
Wel zorgen dat de beide dezelfde baanspanning hebben, dit synchroniseert alleen de single booster.
En als je dan de ene gebruikt om de treinen aan te sturen kan je de andere voor de accessoires gebruiken.
Zo verhoog je de capaciteit van de DCC output en heb je misschien niet eens een booster nodig. Alleen als je over de 2,5A aan vermogen gaat vragen.
Ik weet niet hoe de opbouw vanbinnen er uit ziet. Daar bedoel ik mee, of decentrale op de ene printplaat zit en de booster op een tweede.
Hoewel technisch correct, is dit zwaar overkill. Ik weet het hoeveel melders er in een gemiddelde grote baan zitten, maar ik betwijfel of iemand dit ooit nodig zou hebben thuis???
Mijn punt. DCC pakketten voor accessoires nemen zo weinig tijd in beslag dat het overbodig is om daarvoor een 2e centrale in te zetten. Het enige voordeel wat je hier wel mee kan bereiken, is dat magneet wissels zonder problemen kan voeden met deze 2e DCC bus zonder dat het je verlichting lastig valt. Maar ook hier gaat op, het is goedkoper om simpelweg je DCC accessoires te voeden met een losse voeding dan dat je er 2e z21 aan hangt.Ik snap niet wat je bedoeld te zeggen? Als ik aan DCC output denk, denk ik niet aan vermogen maar aan het aantal DCC pakketten wat je op de baan kan zetten, als je 100 treinen heb rijden op 128 stapjes, kan je niet snel genoeg DCC signalen uitklokken om alles op tijd aan te sturen. Maar de kans dat de gemiddelde thuisrijder hier ooit tegen aan loopt is echt heel klein.
2 z21 kunnen nooit synchroon lopen, zelfde spanning of niet.DCC pakketten voor accessoires worden niet herhaald. Omdat je accessoires geen last hebben van vuile rails, hoeft het zelfde pakket niet 10x of meer verzonden te worden. Volgens mij worden accessoires DCC pakketten ook niet met een vaste interval herhaald omdat dat niet nodig is.
Als je al 2 z21s tegelijk gaat gebruiken met als doel: 'meer stroom'. Dan doe je het dus verkeerd omdat je eigenlijk een booster zou moeten gebruiken. Dan heb je meteen een probleem, want het is niet mogelijk om je dcc signalen te synchronizeren, dan zou al je een soort spanningssluis moeten aanbrengen tussen de circuits. Ik heb dit gedaan op de modelspoorclub tussen 2 "onafhankelijke" marklin banen die over 1 iTrain server en 2 CS3 rijden die elk hun eigen baan aanstuurt.
hoi,Het koppelen van de twee z21-centrales kan volgens mij niet. Het combineren met een 10764 volgens mij wel. Alleen even opletten dat de baanspanning ongeveer hetzelfde zijn.De standaard z21-adapter levert maximaal 2A. Met de standaard adapters kom je iets van 1,9A voor de baan. De z21(start) kan volgens mij iets van 3,2A maximaal op de baan zetten. Dus eventueel een zwaardere 18V = adapter aansluiten kan een (tijdelijke) oplossing zijn.
Wel heeft Roco ooit eens verklapt, kan ook marketing zijn ik heb dit net getest, dat ze de DCC output van de witte Z21 begrenst hebben. Hij kan dus minder snel DCC pakketjes uitsturen waardoor de grens op 3-4 loc (h0) en 4-5 locs (N) zit. Ook als heb je een zwaardere voeding.
Samenvatting: Je wilt geen 2 z21 tegelijk gebruiken, punt. en van wat ik nu lees ook de Lenz centrales hebben een master slave systeem waarbij je centrales kan koppelen.
Heb je het getest Martin of niet? Op de website z21.eu Ze geven zelf aan "100 Lokomotiven gleichzeitig" bij zowel de zwarte Z21 als de z21start. Al kan je afvragen wat is "gelijktijdig". Groet Ronald.